Skip to main content
Vraag

Bestaat er software of een app om een smartphone te "wissen"?

• May 24, 2026
  • 6 reacties
  • 39 keer bekeken

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

Regelmatig / dagelijks bezoek ik YouTube en volg dan o.a. de politieke ontwikkelingen/achtergronden van de “Grote gebeurtenissen” in de wereld van vandaag en dan met nadruk op wat de VS “uitspoken” in de wereld en wat er in de VS zelf gebeurd. Één van die ontwikkelingen is dat overheden steeds “nieuwsgieriger” worden. Zo weet ik dat iemand die naar de VS wil reizen een heleboel vragen op een formulier moet invullen. De amerikaanse overheid is ook zeer nieuwsgierig naar iemands zijn activiteiten op het internet (o.a. emailgegevens). 

Om dat mogelijk te maken wordt er steeds meer (slimme) technologie ingezet.  Hier een voorbeeld uit de VS dat mij zeer verontrustte.

Op zich verbaast het mij niet dat dit mogelijk is want bij het wissen van informatie op een smartphone of een computer wordt vaak alleen de verwijzing naar die informatie gewist en niet de informatie zelf.

Weet iemand of er een app/software bestaat om juist die “gewiste informatie” één of meerdere keren met willekeurige informatie te overschrijven zodat ook die informatie zelf "verdwijnt”. Voor een computer/laptop heb je diverse programma's  zoals bijv. CCleaner. Maar bestaat dit soort software ook voor een smartphone ? En hoe heet die software/app ? Bestaat er ook software dat deze taak uitvoert voor de “Cloud” (van bijv. KPN of Apple) ?

Ik wil ook een algemene vraag stellen aan ander forumbezoekers. Hoe bezorgd zijn jullie over dit soort ontwikkelingen en hebben jullie maatregelen genomen om de mogelijke schade van het “spioneren” tot een minimum te beperken ? Zo ja, welke ?

6 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 24, 2026

Maar bestaat dit soort software ook voor een smartphone ? En hoe heet die software/app ?

Nee, op smartphones lopen apps in sandboxes, dwz een app heeft geen toegang tot gegevens van andere app. Je kan wel caches (dus ook privacy gevoelige daten) verwijderen door gebruik van zulke Apps zoals 1Tap Cleaner, Norton Cleaner of Gator - System Cleaning Tool.

Om daten van een app te verwijderen moet je binnen deze app doen, of via instelling → app → daten verwijderen. Of je moet je telefoon rooten of met geactiveerde ontwikkelaar modus een ADB shell openen en daar een script uitvoeren.

Bestaat er ook software dat deze taak uitvoert voor de “Cloud” (van bijv. KPN of Apple) ?

Daten in cloud kan je met ieder File Manager met ondersteuning (plug-in) voor cloud verwijderen.

Hoe bezorgd zijn jullie over dit soort ontwikkelingen en hebben jullie maatregelen genomen om de mogelijke schade van het “spioneren” tot een minimum te beperken ? Zo ja, welke ?

Voor het reizen naar bepaalde landen (USA, China) biometrische inloggen deactiveren, cloud synchronisatie deactiveren, apparaat op fabriek instelling resetten, een tweede account gebruiken om de grens te passeren en in het land weer het oorspronkelijke account activeren en de nodige gegevens via VPN downloaden. Dit geldt voor telefoons en laptops.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 24, 2026

Als je China binnen wil komen en je hebt een smartphone dan wordt je gedwongen om een app te installeren op jouw smartphone. Op die manier weet de chinese overheid ten allen tijde waar je uithangt. Ik neem aan dat die app ook nog meer informatie van iemands smartphone naar de chinese overheid “doorseint".

Dat je data/gegevens kunt verwijderen is gewoon standaard. Maar wordt dan die oude data ook overschreven tegelijkertijd als je de data verwijdert ? Ik vermoed dat dat niet altijd gebeurt/mogelijk is.. En dan is speciale software in staat om die gegevens weer leesbaar te maken (indien niet overschreven door andere data/informatie).

Op een Windows laptop kun je met bijv. CCleaner gegevens verwijderen. Met dit programma kun je ook de “gewiste” data / oude gegevens overschrijven en apart daarvan ook de "Vrije ruimte” overschrijven. Zie het plaatje wat er met CCleaner mogelijk is.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 24, 2026

Als je China binnen wil komen en je hebt een smartphone dan wordt je gedwongen om een app te installeren op jouw smartphone.

Welke app is het? Me is nooit gedwongen een app te installeren, geadviseerd is SinoGuide van Immigratiedienst, het is een informatie app om buitenlanders te helpen. WeChat is ook raadzaam om een QR-code te scannen voor het verplichte aanmelden van verblijfplaats (hotels), maar men kan ook zonder WeChat doen (bij hotelreceptie of bij politiebureau als men overnacht bij private personen)

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 24, 2026

Is het niet zo dat WeChat barstensvol spyware zit? Eerlijk gezegd zou ik deze app niet op mijn eigen privétoestel willen installeren. Als ik ooit naar China zou afreizen, zou ik een aparte telefoon hiervoor gebruiken. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 24, 2026

Is het niet zo dat WeChat barstensvol spyware zit? 

Er zit niet meer en ook niet minder spyware in dan bij Facebook

• May 24, 2026

Ik wil ook een algemene vraag stellen aan ander forumbezoekers. Hoe bezorgd zijn jullie over dit soort ontwikkelingen en hebben jullie maatregelen genomen om de mogelijke schade van het “spioneren” tot een minimum te beperken ? Zo ja, welke ?

Daar is natuurlijk maar 1 effectieve oplossing voor een dumbfoon gebruiken. Alleen kan bijna niemand meer functioneren zonder een smartfoon.