Skip to main content

Mijn mails met een hetnet account naar en G-mailaccount worden geblokkeerd. Ik krijg de melding dat mijn account niet een versie IPv6 heeft. Hoe los ik dit op?

Kan je hier een schermafdruk plaatsen van de melding?

@J Wassink hetnet.nl heeft foute (geen) reverse DNS record

Email sender guidelines

The public IP address of a sending SMTP server must have a corresponding PTR record that resolves to a hostname. This is called a reverse DNS lookup. The same hostname must also have an A (for IPv4) or AAAA (for IPv6) record that resolves to the same public IP address used by the sending server. This is called a forward DNS lookup.

DNS Lookup
nslookup hetnet.nl
Name: hetnet.nl
Address: 52.18.216.171

Reverse DNS Lookup
nslookup 52.18.216.171
Name: ec2-52-18-216-171.eu-west-1.compute.amazonaws.com
Address: 52.18.216.171

@TDN Het A record van hetnet.nl heeft niets te maken met de hetnet.nl mailserver.

Dat heeft dus niets te maken met het probleem wat TS heeft.

Ik ben ook benieuwd naar de exacte melding.

Dat is lastig na te gaan zonder de headers te zien van een email die wel aangekomen is.

Bij een KPN account is de laatste KPN server “ewsoutbound.kpnmail.nl” met een van de IP adressen

195.121.94.170.   Als je 195.121.94.170 “reverse”, dus van IP adres naar naam opzoekt, krijg je “ewsoutbound.kpnmail.nl”  Als je “ewsoutbound.kpnmail.nl” opzoekt, krijg je een hele serie adressen maar 195.121.94.170 staat er tussen.

Als gmail de mail via IPv6 aangeleverd krijgt, moet dezelfde procedure werken: het IPv6 adres moet te vertalen zijn naar een naam, en die naam moet weer terug te vertalen zijn naar dat adres.

Dus: mogelijk is uw uitgaande SMTP server niet (meer) optimaal geconfigureerd. Aangezien hetnet nu bij KPN hoort vraag ik me af of wellicht smtp.kpnmail.nl hetnet.nl adressen accepteert.

Edit:  Zie:

Met de kpnmail instelling zou geen probleem optreden, maar met de hetnet instelling krijgt je bouncing mail van Google wegens reverse DNS record

@TDN 

Dat is een inkomende server, heeft niets te maken met de uitgaande mailserver, ook smtp.kpnmail.nl heeft geen RDNS record naar de hostnaam en dat is trouwens dezelfde server als waar mailhost.hetnet.nl naar wijst:

Dat laat onverlet dat je de oude servernamen sowieso niet meer zou moeten gebruiken.

@GeSp  Dat zou dus betekenen dat mijn antwoord ten onrechte als beste antwoord is aangemerkt en dat KPN wel aan de bak moet. Als smtp.kpnmail.nl en mailhost.hetnet.nl hetzelfde IP adres hebben,  dan maak het dus niet uit en moeten andere factoren een rol spelen. Van kpnplanet.nl naar gmail werkt.

De email komt binnen op smtp.kpnmail.nl, en wordt door google ontvangen als

Received: from ewsoutbound.kpnmail.nl (ewsoutbound.kpnmail.nl. n195.121.94.169])
        by mx.google.com

Geen IPv6, en forward en reverse DNS records zijn OK.

Als de weg die de mail gevolgd heeft in de email staat die  ​@J Wassink  van gmail teruggekregen heeft zou  die info kunnen helpen het probleem op te lossen. 

@hmmsjan_2 Jouw antwoord klopt, voor uitgaande mail wordt ewsoutbound.kpnmail.nl gebruikt, het RDNS record daarvan is correct.
Het SPF record en de gebruikte servers zijn ook voor de uitgaande servers van beide domeinen identiek:

Er wordt door KPN hier inderdaad geen gebruik gemaakt van IPv6 dus ik vraag mij ook af waar die melding dan door veroorzaakt wordt.
Jammer dat er helemaal geen reactie van TS meer komt.

Reageer