Skip to main content

Mijn vader van 83 heeft thuis jarenlang een vaste aansluiting via KPN gehad. Begin dit jaar is hij verhuisd naar een verpleeghuis. We hebben hierbij gebruik gemaakt van de speciale KPN-aanbieding voor bewoners van verpleeghuizen en op het bestelformulier aangekruist gebruik te maken van de KPN Verhuisservice, wat betekent dat KPN het lopende contract opzegt. Dat liep al bij KPN dus dat zou probleemloos moeten gaan, zou je zeggen. Ingangsdatum nieuw abonnement 15 maart 2022.

Wat schetst mijn verbazing als ik enkele maanden later de bankafschrijvingen onder ogen krijg waarbij KPN, naast de afschrijving voor het verpleeghuisabonnement, ook voor de vaste aansluiting, waar mijn vader dus al lang niet meer woont, gewoon het tweemaandelijkse bedrag blijft afschrijven. Ik heb dit bedrag laten storneren maar al vrij snel volgde een aanmaning. Daarom op 8 juli telefonisch contact gezocht met Klantenservice. Omdat het kennelijk nogal lastig is voor KPN om aanmaningen uit het systeem te halen werd me aangeraden het gestorneerde bedrag alsnog te betalen dan zou e.e.a. later worden verrekend. Gevraagd hoe de afschrijvingen voor de oude thuisaansluiting zijn blijven doorlopen terwijl we duidelijk hadden aangegeven gebruik te willen maken van de Verhuisservice antwoordde de Klantenservice-medewerker dat dit te maken had met het feit dat het netnummer van oude en nieuwe aansluiting niet hetzelfde was en daarom niet was opgemerkt dat de oude aansluiting beëindigd zou moeten worden(??) Apart, maar fout van KPN dus leek me dat ze dat netjes oplossen door het teveel betaalde vanaf 15 maart terug te storten. De Klantenservice-medewerker liet echter doorschemeren dat ze het teveel betaalde pas vanaf het moment van bellen (dus 8 juli) wilden terugstorten maar dat hij zou overleggen met een teamleider en ze schriftelijk op de zaak terug zouden komen. Uiteindelijk krijg ik een brief waarin staat dat ze de oude vaste aansluiting per 11 juli afsluiten. Ook betreuren ze het dat mijn vader hen als klant verlaat. Ze zien dus nog steeds niet dat mijn vader nog gewoon klant is maar op een ander adres met ander telefoonnummer…...Enige tijd later volgt een terugbetaling van minder dan 2 maanden abonnementsgeld.

 

Kortom: door een fout van KPN betaalt de klant bijna 4 maanden dubbel abonnementsgeld. De klant heeft m.i. gewoon recht op terugbetaling vanaf 15 maart 2022, datum waarop het nieuwe abonnement is ingegaan en dus niet pas vanaf 11 juli. Graag verneem ik jullie input/reactie hoe dit op te lossen.

@PieterBB Welkom op het forum. 

Wat een bijzondere situatie wat betreft de verhuisservice. Ik weet nog niet precies hoe de vork in de steel zit. 

Maar ik controleer graag voor je of ik dit kan achterhalen. 

Zou je voor mij het forumprofiel willen invullen met de benodigde gegevens en een seintje willen geven als dit is gelukt? 

Dan kan ik de gegevens er bij pakken en uitzoeken hoe dit zit. 


Hallo Rutger,

Profiel is bijgewerkt.

Als toelichting nog het volgende:

Voor het oude (thuis)abonnement (alleen vaste telefoon) zijn kort vóór en na ingang van het nieuwe (verpleeghuis)abonnement door KPN Telefonie afschrijvingen gedaan op: 2 maart, 4 mei en 30 juni. Er vanuit gaande dat er 2 maanden vooruit wordt afgeschreven gaan deze afschrijvingen dus over de maanden maart t/m augustus. Het lijkt me dus dat KPN de afschrijvingen van 4 mei en 30 juni volledig terugstort en de afschrijving van 2 maart voor het grootste deel (1,5 van de 2 maand), rekeninghoudend met de ingangsdatum van 15 maart voor het nieuwe (verpleeghuis)abonnement.

Alvast bedankt voor de te nemen moeite en mocht er meer info nodig zijn (ik heb alleen de huidige adresgegevens opgegeven in het profiel, niet die van het vorige adres) hoor ik dat graag.

 


@PieterBB Bedankt voor het invullen van het profiel. 

Maar op basis van de gegevens op het nieuwe adres kan ik helaas de gegevens van het oude adres niet vinden. 

Zou je juist de gegevens van het oude adres (het abonnement waar de situatie om gaat) willen invullen in het forumprofiel? 


Profiel is geupdate naar oude adres.


@PieterBB Bedankt voor het updaten van het profiel! 

Ik heb in dit geval de situatie doorgezet naar mijn collega's.

Zij gaan hiermee aan de slag en zullen binnen 5 werkdagen contact opnemen om de situatie te bespreken. 


@Rutger_ Vanavond bezoek gebracht aan mn vader, stond een gemiste oproep van KPN in z'n telefoon. Contact moet echter via mij verlopen, profiel daarom opnieuw geupdate met contactgegevens.


@PieterBB Ik heb contact gehad met mijn collega's. 

Er is een e-mail gestuurd naar het e-mailadres in het forumprofiel. Hierin staat een telefoonnummer en een pincode. 

Ik zou willen adviseren contact op te nemen met dit telefoonnummer! 


@Rutger_ Dank voor je reactie maar heb geen e-mail gehad van KPN, ook niet in de spambox.


@PieterBB Je hebt gelijk, ik zie dat de mail is gestuurd naar het e-mailadres maar zonder punt er tussen. 

De mail is nu opnieuw gestuurd. Hierin staat een telefoonnummer en een pincode waarmee je contact kunt opnemen! 


Nog even een terugkoppeling over de afloop:

Na een lang en behoorlijk stevig telefoongesprek met een KPN-medewerker heeft KPN het teveel geïncasseerde bedrag inmiddels aan m’n vader terugbetaald, al ging dat in eerste instantie beslist niet van een leien dakje. Wel jammer dat KPN uiteindelijk net weer wat minder terugbetaalt dan dat ze in hun e-mailbevestiging beloven, maar dat gaat om zo'n luttel bedragje, dat geloof ik verder wel. Zaak gesloten, wat mij betreft.

@Rutger_ bedankt voor de bemiddeling.