Skip to main content

Ik krijg net bericht dat Xs4all de algemene voorwaarden hebben gewijzigd. Nieuw is dat ze de prijzen op basis van de index kunnen verhogen. En dit gaat nu al in en wordt voor de eerste keer op 1 juli gedaan. 
Had er dan ook even bij gezegd dat de index over vorig jaar minimaal 10 % was en dat de prijzen per 1 juli dus met 10% omhoog gaan. 
of lees ik dit verkeerd.

Hallo @BoukeV inderdaad, dat lees je verkeerd. Op de 1e plaats zijn de voorwaarden nog niet gewijzigd, maar worden deze op een datum X gewijzigd en moet XS4ALL c.q. KPN je daar minimaal een maand van te voren over inlichten.

XS4ALL c.q. KPN geeft keurig aan de de inflatiecorrectie per datum x zal plaats gaan vinden, maar ze kunnen nu natuurlijk nog niet zeggen wat t.z.t. het percentage zal zijn, daar krijg je ook weer ruim een maand van tevoren bericht over.

 


Dat lees je inderdaad niet helemaal goed. Ze mogen het verhogen (zegt dus niet dat ze het echt doen - ook kun je daar wel vanuit gaan) en ze doen het maximaal met de verhoging van de CBS Consumentenprijsindex. Dit zegt dus niet dat het 10% wordt. Misschien wordt het alleen maar 8%, of 5%. Dit hoor je dus voor 1 juli, maar het staat nu nog niet vast. Voor mobiele telefonie doet KPN dit trouwens al heel lang, en hier was de verhoging afgelopen jaar ook stukken minder dan de inflatie. Dus wij wachten het af.

 

 


Hallo @BoukeV inderdaad, dat lees je verkeerd. Op de 1e plaats zijn de voorwaarden nog niet gewijzigd, maar worden deze op een datum X gewijzigd en moet XS4ALL c.q. KPN je daar minimaal een maand van te voren over inlichten.

XS4ALL c.q. KPN geeft keurig aan de de inflatiecorrectie per datum x zal plaats gaan vinden, maar ze kunnen nu natuurlijk nog niet zeggen wat t.z.t. het percentage zal zijn, daar krijg je ook weer ruim een maand van tevoren bericht over.

 

Ook niet helemaal correct @JanD . Ze gebruiken die afgelopen periode 1 januari t/m 31 december . In dit geval (voor 1 juli 2023) dus het jaar 2022. En die cijfers zijn al bekend.


Hallo @Joris62 natuurlijk weet XS4ALL de indexcijfers, maar ik schreef dat XS4ALL nu nog niet weet met welk percentage ze op datum X  de prijzen aan gaan passen.

 


Allemaal goed en het staat er in dat het mag en niet dat ze het gaan doen. Maar als ik dan op de site van het CBS lees dat de prijsstijging van goederen en diensten in Nederland volgens de HICP in 2022 gemiddeld 11,6% en de voorlopige CPI voor 2023 op 10% staat had ik iets meer toelichting verwacht wat er kan gebeuren. Maar we wachten af. 
 


Alleen het basisabonnement valt onder de prijsindicatie. Extra pakketten enzo vallen daar buiten.


Allemaal goed en het staat er in dat het mag en niet dat ze het gaan doen. Maar als ik dan op de site van het CBS lees dat de prijsstijging van goederen en diensten in Nederland volgens de HICP in 2022 gemiddeld 11,6% en de voorlopige CPI voor 2023 op 10% staat had ik iets meer toelichting verwacht wat er kan gebeuren. Maar we wachten af. 
 

Bij een stijging van 11 procent kom je op ongeveer vijf euro verhoging uit voor alleen het internetgedeelte. Ik verwacht niet dat het zo'n vaart gaat lopen.  

KPN (het moederbedrijf) heeft juist onlangs een daling bekend gemaakt voor het kale internet. Van 44,00 voor 50Mbit/s naar 42,50 voor 100 Mbit/s bij de nieuwste abonnementen.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe KPN dit gaat aanpakken per 1 juli 2023. Worden de prijzen gelijk getrokken? Of moet je zelf in actie komen voor de nieuwste prijzen? 

 

Wat betreft de voorwaarden. Logisch dat KPN die opstelt, maar dat hoeft niet persé zo uitgevoerd te worden. De verhoging van de mobiele abonnementen was ook geen tien procent in 2022. Terwijl dat op basis van de prijsindex wel gekund had.