Skip to main content

Hebben een 1Gbit abonnement en kom met de wifi niet hoger uit dan 50mb. Als dat zo is dan had ik beter mijn oude abonnement van 200mb kunnen houden, daar haalde we zelfs met iedereen erop bijna 200mb op de wifi. Wat kan hier het probleem zijn?

Hallo @Cvp71 met een Gigabit-abo kun je in de praktijk bekabeld op 1 pc ongeveer 930/930Mbit/s halen.

Draadloos is dat een heel ander verhaal, afhankelijk van  de gebruikte apparatuur in combinatie met de juiste instellingen voor de wifi.

 

 


Met wifi haal je ongeveer de helft, echter we halen nu nog minder dan met het oude abonnement. Toen haalde ik 100mb op de wifi. Nu hoger abonnement en lagere snelheid. Ook bekabeld halen we niet meer dan 100mb, dus ergens klopt er iets niet.


Hallo @Cvp71 dan zou ik de wifi-instellingen even goed nalopen. Met de 2,4-band haal je geen hoge snelheden maar wel een groot bereik. Met de 5.0-band kun je hogere snelheden behalen, maar met een kleiner bereik.

Wil je de hoogste snelheid en neem je het kortere bereik voor lief, kies dan voor wifi5 AC of wifi6 AX (als je modem dat ondersteunt), kies bij bandbreedte voor 80 of 160 (als je modem dat ondersteunt) en kies voor het hoogst mogelijke kanaal c.q. frequentie

Succes.

 


Met een goede telefoon en wifi6 kun je wel 800mb meten over wifi.

Is er sinds de snelheidsverhoging iets veranderd kwa apparatuur of glasvelkastje?

Welk modem gebruik je?

Welke speedtest gebruik je?

 


Alle apparatuur is hetzelfde gebleven. Hebben de kpn box 12. 
We testen altijd met ookla.


Wel een juiste kabel tussen nt en modem? Cat5 of hoger.

Ook die waarmee je bekabeld speedtest doet.


Jazeker alles cat5. Zeg ik niks is veranderd alleen het abonnement en ik haal niet eens de snelheden van het oude abonnement. Dat werkte prima. 


Hallo @DennisA78  en @Cvp71 , jullie bedoelen hoop ik wèl CAT5e

 


 

Hallo @DennisA78  en @Cvp71 , jullie bedoelen hoop ik wèl CAT5e

 

 

Ja cat5e ja. Cat5 gaat tot 100mb.

 

 

Met wifi haal je ongeveer de helft, echter we halen nu nog minder dan met het oude abonnement. Toen haalde ik 100mb op de wifi. Nu hoger abonnement en lagere snelheid. Ook bekabeld halen we niet meer dan 100mb, dus ergens klopt er iets niet.

 

Max 100 klinkt als cat5, klopt dat?

 

 


of een kapotte lan kabel die valt ook vaak terug tot fast ethernet (100Mbps)


Met vorige abonnement nooit problemen gehad en ineens na overgang abonnement is het prut. Dat vind ik toch wat vreemd en alle bekabeling is nieuw. 


En de xbox is aangesloten met een cat7 kabel, dus zou makkelijk meer dan 200mb moeten halen toch? 


En de xbox is aangesloten met een cat7 kabel, dus zou makkelijk meer dan 200mb moeten halen toch? 

Als de kabel tussen (O)NT en modem maar 100 haalt zal niks er achter hoger kunnen. Verder is de meting van de Xbox en PlayStation zeer onbetrouwbaar. Maar die zal bekabeld als alles goed ingesteld staat toch wel naar de 800/900 moeten kunnen.


En de xbox is aangesloten met een cat7 kabel, dus zou makkelijk meer dan 200mb moeten halen toch? 

Als de kabel tussen (O)NT en modem maar 100 haalt zal niks er achter hoger kunnen. Verder is de meting van de Xbox en PlayStation zeer onbetrouwbaar. Maar die zal bekabeld als alles goed ingesteld staat toch wel naar de 800/900 moeten kunnen.

Alle kabels zijn nieuw en cat6 en cat7


@Cvp71 Je zou de Helpdesk kunnen vragen je 'profiel' opnieuw in te schieten, Het lijkt mij dat bij de omzetting naar de hogere snelheid iets is misgegaan. Aan je installatie thuis is immers niets veranderd? Ook zou je je NT kastje nog eens 2 minuten spanningsvrij kunnen maken.


Ik ga maar weer bellen, kan namelijk ook mijn pakketten voor entertainment niet wijzigen, wordt steeds uitgelogd 


En de xbox is aangesloten met een cat7 kabel, dus zou makkelijk meer dan 200mb moeten halen toch? 

Hallo @Cvp71 die CAT7-kabel meteen vervangen door een CAT5e, CAT6 of CAT6a. De CAT7 is niet gecertificeerd en  geeft in de praktijk ook veel problemen.

 


@Cvp71 Je zou de Helpdesk kunnen vragen je 'profiel' opnieuw in te schieten, Het lijkt mij dat bij de omzetting naar de hogere snelheid iets is misgegaan. Aan je installatie thuis is immers niets veranderd? Ook zou je je NT kastje nog eens 2 minuten spanningsvrij kunnen maken.

Hallo @Berrie_Kaas 

Ook zou je je NT kastje nog eens 2 minuten spanningsvrij kunnen maken.

Dit advies niet meer geven i.v.m. het defect kunnen raken van XGS-PON-kasten op advies van Ward, er van uitgaande dat @Cvp71 ook XGS-PON heeft.

Zie onderstaande link:

 


@Cvp71 Je zou de Helpdesk kunnen vragen je 'profiel' opnieuw in te schieten, Het lijkt mij dat bij de omzetting naar de hogere snelheid iets is misgegaan. Aan je installatie thuis is immers niets veranderd? Ook zou je je NT kastje nog eens 2 minuten spanningsvrij kunnen maken.

Hallo @Berrie_Kaas 

Ook zou je je NT kastje nog eens 2 minuten spanningsvrij kunnen maken.

Dit advies niet meer geven i.v.m. het defect kunnen raken van XGS-PON-kasten op advies van Ward, er van uitgaande dat @Cvp71 ook XGS-PON heeft.

Zie onderstaande link:

 

@JanD , Dank, wist ik niet. Velen, waaronder ikzelf hebben (nog) een GPON aansluiting met een Nokia ONT. Deze een paar minuten van spanning halen kan soms helpen bij een merkbaar te lage snelheid.   

 


@Cvp71 jammer dat het ondanks het advies in dit topic niet gelukt is het probleem op te lossen. Hoe is het nu na contact met de telefonische klantenservice?


@Cvp71 jammer dat het ondanks het advies in dit topic niet gelukt is het probleem op te lossen. Hoe is het nu na contact met de telefonische klantenservice?

Ivm werk nog geen contact gehad. Morgen bellen, want laptop vliegt steeds vd wifi af heb dan wel verbinding maar geen internet. Bekabeld halen we inmiddels 900 down en 600 up dus we gaan vooruit, maar de wifi is echt bagger hier ondanks de wifi versterkers.  


@Cvp71 ik ben blij te horen dat bekabeld de snelheid op orde is! Wil je nog aangeven welke wifi versterkers je gebruikt? Als dat SuperWifi versterkers zijn, volg dan eerst nog deze stappen voor een schone installatie van je SuperWifi punten. 


@Cvp71 ik ben blij te horen dat bekabeld de snelheid op orde is! Wil je nog aangeven welke wifi versterkers je gebruikt? Als dat SuperWifi versterkers zijn, volg dan eerst nog deze stappen voor een schone installatie van je SuperWifi punten. 

Zijn idd super wifi versterkers en zijn opnieuw geïnstalleerd, maar helpt niks


@Cvp71 voor de zekerheid nog de vraag, heb je het gedaan via de stappen van de schone installatie? Die zijn net wat grondiger dan alleen het resetten van alle apparatuur. 

Als je de stappen op die manier gedaan hebt, wil je dan nog wat meer informatie geven? Of het met alle apparaten slecht is of dat sommige apparaten wel gewoon goede wifi hebben? En of het uitmaakt hoe ver je weg bent van de Experia Box of je SuperWifi versterkers. Laat als laatste ook weten of je direct na het resetten wel even goede wifi hebt of dat het gelijk slecht is. 


@Cvp71 voor de zekerheid nog de vraag, heb je het gedaan via de stappen van de schone installatie? Die zijn net wat grondiger dan alleen het resetten van alle apparatuur. 

Als je de stappen op die manier gedaan hebt, wil je dan nog wat meer informatie geven? Of het met alle apparaten slecht is of dat sommige apparaten wel gewoon goede wifi hebben? En of het uitmaakt hoe ver je weg bent van de Experia Box of je SuperWifi versterkers. Laat als laatste ook weten of je direct na het resetten wel even goede wifi hebt of dat het gelijk slecht is. 

Schone installatie en alle apparaten slecht meteen. Zelfs de apparaten die op 2 meter vd router of wifipunten zitten