Skip to main content

Vooraf: ik ben van Telfort administratief overgezet naar KPN. Maar technisch nog niet. Ik gebruik een eigen modem” Fritz!Box 7581 (dus nog met Telfort instellingen) op een glasvezel aansluiting.

 

Ik heb 21-1 snelheidsverhoging via Mijn KPN aangevraagd, van 50/50 naar 100/100.

Mijn 50/50 was in praktijk 48/52. Prima dus.

Op 22-1 ontvang ik ‘s ochtends een SMS: “Beste klant, u kunt uw nieuwe extra diensten vanaf nu gebruiken. Groet, KPN” (geen afzender nummer bekend).

Verheugd door deze snelle service ga ik checken. Ik veronderstel dat TV en internet het eerst niet zullen doen, omdat ws. de modeminstellingen moeten worden aangepast. Maar zowel internet als TV doen het nog steeds. Ik veronderstel daarna dat alleen de ‘oude’ Telfortinstellingen qua snelheid zijn aangepast door KPN. Dus ik check bekabeld met speedtest.net wat de nieuwe snelheden zijn.

Dat blijkt 56 á 58 down en 32 up. Gemiddeld nog slechter dan wat ik had. En beslist geen 100/100.

In Mijn KPN staat de pakketwijziging nog slechts op ‘geplaatst’ en als actuele snelheid 50/50.

Ik heb een retour SMS gestuurd naar KPN, maar weet niet of die aankomt of gelezen wordt.

Kan iemand zeggen wat hier aan de hand is en of de slecht doorgevoerde wijziging alsnog vanzelf gecorrigeerd wordt?

 

 

Mijnkpn loopt sowieso altijd een tijdje achter dus dat klopt wel. Heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald?


Zojuist je tip opgevolgd. Glasvezelkastje 3 minuten uitgezet voor de zekerheid, maar geen verandering. Nog steeds 58/32.


 

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt met eigen Fritzbox router. Even de originele Experia box eraan en daarna ging de omschakeling wel automatisch door. Hopelijk helpt het.

 


Dank MrReallySerious, je suggestie bleek de oplossing!!

Tegelijk werden de instellingen van KPN geïnstalleerd, waarop ik de Fritz!Box moest aanpassen.

Alleen de 100/100 verbinding blijkt nu een magere 90/90.

10% eraf vind ik welk wat teveel.

Is dat gangbaar?


Hallo @PWV 

Alleen de 100/100 verbinding blijkt nu een magere 90/90.

10% eraf vind ik welk wat teveel.

Is dat gangbaar?

Ja, zie de voorwaarden.

 


Zorg dat je met een vast kabel op je router test, dus liefst niet via wifi. Anders tenminste 5GHz vlakbij de router. Ik ben naar 200/200 gegaan. Upload speeds testen vrijwel altijd sneller dan de ingestelde snelheid ook bij 100/100.

 


Zorg dat je met een vast kabel op je router test, dus liefst niet via wifi. Anders tenminste 5GHz vlakbij de router. Ik ben naar 200/200 gegaan. Upload speeds testen vrijwel altijd sneller dan de ingestelde snelheid ook bij 100/100.

 


Dat doen we sowieso…… valt 87/86 ook nog onder de voorwaarden (ruim 10%)?


@PWV Welkom op het forum. 

Ik controleer graag voor je of er technisch wel voldoende snelheid binnenkomt. 

Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen en een seintje kunnen geven als dit gelukt is? 


@Rutger_ Heb m’n forumprofiel aangevuld. Ik ben benieuwd …..:wink:


Goedemorgen @PWV, ik heb even meegekeken naar de aansluiting en die ziet er goed uit vanaf hier. Je modem zou 100Mbit/s moeten halen. 
De snelheid die je TV ontvanger nodig heeft gaat hier nog wel vanaf.


Goedemorgen @PWV, ik heb even meegekeken naar de aansluiting en die ziet er goed uit vanaf hier. Je modem zou 100Mbit/s moeten halen. 
De snelheid die je TV ontvanger nodig heeft gaat hier nog wel vanaf.


Wel een beetje vreemd. Bij Telfort had ik 50/50 en dat werd in de praktijk 48/52. Uitgaande van een bandbreedte van 8MBits voor iTV was dat dus zonder aftrek van iTV.

Hanteert KPN dan andere normen dan Telfort?

Ook als we de bandbreedte van 8Mbits voor iTV er aftrekken, blijft een 87/86 snelheid magertjes.

En ook nog: m’n TV staat meestal uit, is het dan niet logisch dat er dan geen 8MBits wordt afgehaald?

Reden voor mijn opwaardering van 50/50 naar 100/100 is omdat ik veel gebruik maak van ZOOM en TEAMS vergader programma’s. En merkte dat het beeld vaak even stokt. Maar dat probleem bestaat nu nog steeds. (Het hele beeld stokt, dus niet de verbinding van een andere deelnemer.)

Mijn glasvezel aansluiting zou 500/500 moeten bieden. En aan mijn iMac (3,4 GHz Corie i5, 40GB 2400 MHz DDR4 met SSD en Giga-Ethernet) zal het ook niet liggen.

Ik kan net zo goed teruggaan naar 50/50 (en dan zal je zien dat KPN er 42/42 van maakt...)

‘k Had in m’n vorige huis 100/100 van Ziggo, liep als een zonnetje: eerder iets meer dan minder t.o.v. 100/100 en onafhankelijk van TV.

Is dit nu glasvezelkwaliteit?


Hallo @PWV 

‘k Had in m’n vorige huis 100/100 van Ziggo, liep als een zonnetje: 

Dat zal 100/10Mbit/s geweest zijn, Ziggo is coax en levert alléén asynchrone snelheden.

 


Hallo @PWV 

‘k Had in m’n vorige huis 100/100 van Ziggo, liep als een zonnetje: 

Dat zal 100/10Mbit/s geweest zijn, Ziggo is coax en levert alléén asynchrone snelheden.

 


Ja klopt, te snel getypt.

 

Maar blijft dat glasvezel van KPN kennelijk achterblijft in kwaliteit …..