Skip to main content

Hoi,


De KPN heeft alweer een tijdje geleden (rond 20 maart ?) kosteloos mijn 500/500 abonnement verhoogd naar 1 Gbit/s, waar ik natuurlijk heel blij mee ben. In de praktijk haal ik helaas echter nog steeds maar iets van rond de 480 of 500. Met de Ookla speedtest app uit de Windows store haal ik rond de 480, en met torrents tik ik de 500 aan (volgens Windows Task Manager).

Nu vroeg ik mij af of KPN de verhoging administratief wel goed heeft doorgevoerd, en dit even wil controleren ? Mijn klantnummer heb ik ingevuld bij mijn profiel (voor zover nodig).

Alvast bedankt.

Hoe heeft u de snelheid gemeten?

 

De standaard is om met een laptop bedraad aan het modem te meten


Hoe heeft u de snelheid gemeten?

 

De standaard is om met een laptop bedraad aan het modem te meten

Ik heb het met een Windows 11 PC met WIFI 5Ghz gemeten. Ik begrijp dat dit niet 'de gouden standaard’ is, maar momenteel heb ik geen UTP kabel liggen om het bedraad te meten, die zou ik dan eerst moeten kopen. Het lijkt mij een kleine moeite voor KPN om de instellingen van de aansluiting even te controleren ? Staan die goed, dan heb ik niks gezegd en ga ik natuurlijk verder kijken. En het blijft natuurlijk wel opvallend dat het precies tegen die +/- 500 blijft hangen, en niet bv 300 of 700 ofzo.


Ha @MaartenHoes, wat gek! Op zich is via de wifi 500 Mbit/s niet heel verkeerd. Wifi is echt afhankelijk van verschillende factoren. Administratief sta je inderdaad op 1 Gbit/s. Mocht je toch willen dat we er verder naar kijken, dan is het wel belangrijk het bekabeld te controleren. Voor meer tips bij trage/wegvallende wifi:

 


Ha @MaartenHoes, wat gek! Op zich is via de wifi 500 Mbit/s niet heel verkeerd. Wifi is echt afhankelijk van verschillende factoren. Administratief sta je inderdaad op 1 Gbit/s. Mocht je toch willen dat we er verder naar kijken, dan is het wel belangrijk het bekabeld te controleren. Voor meer tips bij trage/wegvallende wifi:

 

Hoi, bedankt voor de controle (dan ligt het daar in ieder geval niet aan). Ik ga dan denk ik eerst maar eens toch een cat6 utp kabel aanschaffen om het bekabeld te testen, en dan verder kijken waar het aan ligt (wifi of niet). Nogmaals bedankt voor de controle.


Nou, de kabel is binnen en ik heb het nu ook bekabeld kunnen testen. Maar ik krijg hele rare (lage) resultaten, niet meer dan max 10 Mbit/s ofzo. Ik heb even andere poorten op het modem geprobeerd, en de WIFI in Windows even expliciet uitgezet, maar dat veranderd er allemaal niets aan. Snelheden met WIFI liggen nog steeds rond de 470 ofzo. Ik weet even niet hoe ik dit nog zou moeten/kunnen troubleshooten, dus als KPN even kan meekijken/denken dan zou dat fijn zijn.


Dat is gek! Op wat voor apparaat test je dat? Die windows 11 laptop? Wat voor netwerkadapter heb je gebruikt? En stond de VPN wellicht aan?


Dat is gek! Op wat voor apparaat test je dat? Die windows 11 laptop? Wat voor netwerkadapter heb je gebruikt? En stond de VPN wellicht aan?

Ik heb het getest met een Windows 11 desktop (geen laptop). De ethernet aansluiting is een (onboard, als ik het goed heb) Realtek PCIe GbE Family Controller. (ik weet niet wat voor model het precies zou moeten zijn). Ik maak geen gebruik van een VPN, dus dat staat ook niet aan.


Hm.. Het lijkt er dan toch op dat er bij ons iets niet goed gaat. Ik heb de extra optie 1 Gbit/s tijdelijk verwijderd. Als dit administratief verwerkt is, zal ik het weer aanzetten. Dat zal vandaag of morgen zijn. Ik laat je dit dan natuurlijk even weten. 


Hm.. Het lijkt er dan toch op dat er bij ons iets niet goed gaat. Ik heb de extra optie 1 Gbit/s tijdelijk verwijderd. Als dit administratief verwerkt is, zal ik het weer aanzetten. Dat zal vandaag of morgen zijn. Ik laat je dit dan natuurlijk even weten. 

Ok, bedankt voor het doorgeven, dan wacht ik even af tot ik van jou hoor dat de 1G weer aangezet is.

PS:
Voor het het waard is: om ongeveer 12:30 (09-05-2023) (iets van 1 uur na je laatste berichtje), haal ik met WIFI nog maar rond de 70 Mbit/s, dus het uitzetten 1 Gbit / danwel verlagen van de snelheid lijkt in ieder geval gelukt te zijn.


Ik heb de extra optie bij dezen weer aangezet. Wil je de aankomende dagen eens kijken of je nu meer haalt? Als dat niet zo is, weet je me te vinden. 


Ik heb de extra optie bij dezen weer aangezet. Wil je de aankomende dagen eens kijken of je nu meer haalt? Als dat niet zo is, weet je me te vinden. 

Prima, ga ik dat de komende tijd doen.

PS: Voor wat het waard is, ik haal op dit moment (19:00 uur 10-05-2023) met WIFI nog steeds maar 70 Mbit/s, en als ik op 'MijnKpn' rondklik, zie ik de 1 Gbit/s nog niet staan. En als ik daar naar het scherm ga om de snelheid zogenaamd (niet echt dus) 'aan te passen', zie ik de melding "Je hebt nog een lopende bestelling. Die moet eerst volledig actief zijn voordat je andere aanpassingen kunt doen.". Dus ik krijg de indruk dat er nog iets moet gebeuren (misschien moet iemand het nog goedkeuren ?) voordat de 1 Gbit/s weer actief is ?


Ik zie dat de extra optie al wel weer aanstaat, maar dat je nog steeds qua profiel op maximaal 500 Mbit/s zit. Ik kan dit zelf niet aanpassen en heb daarom een ticket voor je aangemaakt. Binnen twee werkdagen wordt dit opgepakt en wordt er telefonisch contact met je opgenomen. Laat je nog even weten wat daaruit komt?


Ik zie dat de extra optie al wel weer aanstaat, maar dat je nog steeds qua profiel op maximaal 500 Mbit/s zit. Ik kan dit zelf niet aanpassen en heb daarom een ticket voor je aangemaakt. Binnen twee werkdagen wordt dit opgepakt en wordt er telefonisch contact met je opgenomen. Laat je nog even weten wat daaruit komt?

Ok, dankjewel (ik zag vanmorgen inderdaad dat het wat 'MijnKPN' betreft weer op 1G stond). Ik heb zojuist inderdaad een SMS van KPN ontvangen waarin staat dat "we direct aan de slag gaan met het probleem dat je bij ons hebt gemeld. Meteen nadat we de oplossing hebben, hoor je van ons." Ik vroeg mij al af wat dat was, en las meteen daarna je post waardoor het duidelijk werd. Nogmaals bedankt, en ik laat dan nog weten hoe het gegaan is.


Ik ben inmiddels gebeld door KPN, en alles zou nu goed moeten staan. Ik heb op hun verzoek het modem nog even een harde reset gegeven. Daarna weer getest met speedtest, en ik krijg ongeveer dezelfde resultaten als voorheen: Wifi nu rond de 440 Mbit/s, en bekabeld nog steeds maar rond de 10 Mbit/s. Er werd nog gevraagd of ik andere apparatuur heb die ik bekabeld zou kunnen testen, maar die heb ik helaas niet.

Er werd nog voorgesteld om eventueel een monteur langs te laten komen, maar daar zat dan wel het risico aan dat als het dan toch aan mijn apparatuur bleek te liggen, dat er dan wel kosten aan verbonden zijn. Ik heb dit even overlegd, en ik kom er voor mijzelf op uit, dat ik dat risico eigenlijk niet wil nemen. Er is natuurlijk een kans dat er toch iets mis is met de ethernet poort op mij PC, want die gebruik/test ik anders eigenlijk nooit (ik gebruik alleen de wifi).

We hebben afgesproken dat ik hier nog even over na zou denken, en als ik nog van gedachten verander binnen 7 werkdagen nog even terugbel. (ik heb een email met details).

Bedankt voor alle hulp in ieder geval, van zowel jou als je collega's.