Skip to main content

Beste allen,

Omdat ik niet helemaal tevreden was over Ziggo ben ik overgestapt op glasvezel internet van KPN. Mijn abonnement bestaat uit 100 Mbit internet, vast bellen en TV.

Vanochtend een sms van KPN ontvangen dat mijn internet verbinding actief zou zijn. Zodoende de installatie gaan doen zoals in het installatieboekje (en op de website van KPN) beschreven staat. Dus als eerste het zwarte glasvezelkastje over het witte glasvezelkastje (wat in de meterkast zit) geschoven en daarbij natuurlijk eerst het zwarte dopje verwijderd. Ik hoorde een klik dus het zwarte glasvezelkastje  zit goed. Daarna de rode netwerkkabel in het zwarte glasvezelkastje gestoken en de andere kant daarvan in de WLAN poort van de router. Daarna op de router een telefoon aangesloten en van zowel het glasvezelkastje en de router de adapters aangesloten.

 

Op het zwarte glasvezelkastje branden drie lampjes groen: power, glas en ethernet. Op de router branden de lampjes van internet, wifi, power en TV. Het lampje van telefoon brand niet. Ik heb vervolgens de aangesloten telefoon geprobeerd die een in gesprektoon geeft als ik daarmee probeer te bellen. Met verschillende smartphones evenals mijn tablet heb ik via wifi geprobeerd verbinding te krijgen met internet maar dat lukt niet. Vervolgens een laptop met een netwerkkabel aangesloten op de router en ook daarmee krijg ik geen verbinding met internet. Vervolgens het TV kastje aangesloten en verbonden met mijn TV waarbij er tijdens de installatie in beeld komt dat ethernet niet werkt. Kortom: helemaal niets werkt.

 

Als ik de rode kabel (van WLAN naar het zwarte glasvezelkastje) verwijder gaat op de router het groene lampje van internet uit. Betekent dat dan dat er uit het glasvezelkastje toch een goed internetsignaal en dat het probleem

in de router ligt? 

 

​​KPN vervolgens gebeld waarvan de medewerkster zei dat er op het glasvezelkastje maar twee lampjes moeten branden namelijk die van power en ethernet. In dit forum zie ik echter her en der staan dat die drie de lampjes moeten branden (zoals bij mij dus gebeurd). Ik snap daardoor niet dat de medewerkster zei dat er dus maar twee lampjes moeten werken. Ze heeft getracht contact te krijgen met de router maar dat lukte haar niet. Haar conclusie was dat er een schakelaar in de glasvezelkast in de straat omgezet moet worden en dat alles het dan zal moeten doen. De monteur komt pas maandag daarvoor langs.

 

Heeft iemand nog een idee of het probleem ergens anders in kan liggen? 

Hoi @RickuitNL . Welkom op het forum.

Qua lampjes kan het haast niet beter. Ogenschijnlijk ziet dit er uit als een werkende verbinding. 

Heb je nog een herstart van het glasvezel kastje en een reset van de Experiabox geprobeerd?  En ‘hangt’ er wel een wifi netwerk in de lucht dat bij deze verbinding hoort?


Beste Erwin,

Dank voor je reactie.

Totaal drie keer de adapter van het het glasvezelkastje losgehaald (ook een keer een paar uur omdat ik dat ergens in het forum had zien staan als tip) en weer aangesloten evenals drie keer de adapter van de router (lang) losgehaald en aangesloten. Ook een keer een reset van de router.

Het wifi netwerk van de router zie ik maar als ik daarmee verbinding probeer te maken (met het juiste wachtwoord uiteraard) komt er geen verbinding met internet tot stand. Ook krijg ik dus geen verbinding met internet als ik mijn laptop bedraad aansluit op de router. Tevens brandt het lampje van de telefoonaansluiting niet op de router en werkt de telefoon dus ook niet. Datzelfde geldt voor mijn TV (die geeft een foutmelding dat de bedrade netwerkverbinding niet actief is). Nu net ook nog mijn pc bedraad aangesloten op de router en ook daarop géén internet.

Ook kan ik de router niet benaderen vanaf mijn KPN ID (als ik daarop inlog met mijn smartphone waarop o.a. een internetbundel zit). De KPN medewerkster kan de router dus ook niet bereiken. Ook met het installatie stappenplan wat op de website van KPN staat komt er een foutmelding tijdens een automatische test na stap 1 (het installeren van het glasvezelkastje). Er komt dan in beeld te staan dat er geen contact gemaakt kan worden met de router. 

 

Op mijn Ziggo abonnement (via de kabel) die ik vandaag voor het laatst heb werken mijn pc (bedraad), tv (bedraad), laptop (bedraad), tablets (wifi) en smartphones (wifi) perfect. Het kan dus niet aan de kabels liggen en aan een slecht wifi bereik o.i.d. 

 

Als ik nu zo alles op een rijtje zet denk ik dat de router niet goed is. 


Als je de laptop aan de router hangt moet je wel direct kunnen in loggen op de router,

Die verbinding staat los van het internet, de router heeft intern ook een web interface.

Meestal is dat 192.168.2.254, maar dat staat wel ergens in de handleiding

dan is het interessant om in de router naar de statussen te kijken.

( dit staat los van inloggen met je kpn id )

Gezien de lampjes zou het inderdaad moeten werken, als de router geen

verbinding had met het kpn netwerk zouden deze niet aan kunnen zijn.


Beste WimC,

Dank voor je reactie.

Ik ga even opzoeken wat het op adres van de router is. 

Wordt vervolgd 

 


kijk ook even naar de ip adres van je laptop, volgens mij gebruikt ziggo andere

ip reeksen dan kpn.  Kans dat je nog op verkeerde ip adres staat ?

Als DHCP aanstaat, lease vernieuwen.

 

Hebben je apparaten aangestaan terwijl ziggo nog actief was,

en daarna zonder resetten verbinding omgezet van Ziggo naar KPN?

 


Het is me gelukt om in te loggen in de router. Ip adres was inderdaad 192.168.2.254 Rechtsboven in de webserver zie ik bij internet Connected staan.

 Foto 1 en 4 (per abuis dubbel) zijn van mijn Smart TV als ik die bedraad op de router aan heb gesloten. Uit dat plaatje kan ik halen dat hij wel verbinding heeft met de router maar niet met internet. Of zie ik dat verkeerd?

Als ik de rode netwerkkabel tussen mijn router en glasvezelkastje verwijder kan ik nog steeds inloggen op mijn router. Wel zie ik dan rechtsboven in beeld bij internet Disconnect staan.

Als ik vanuit de router met bijvoorbeeld mijn smartphone via de qr code wifi instel dan komt er op mijn telefoon de melding 'wel internet geen verbinding'. Als ik met mijn geheel nieuwe tablet inlog met het wifi wachtwoord krijg ik dezelfde melding (zie foto's). Via mijn Linux pc (die bedraad is aangesloten) staat rechtsonder in beeld het icoontje dat ik verbinding met internet heb maar als ik dan op internet een pagina open krijg ik een foutmelding dat er geen internet is (zie foto). Als ik de KPN TV box bedraad aansluit met de router dan krijg ik ook geen verbinding.

Dat van die DHCP voor bijvoorbeeld mijn laptop vind ik een goed idee. Daar ga ik naar kijken. Maar dat kan niet de enige oorzaak zijn omdat ook compleet nieuwe devices (kpn tv boxen en tablet) niet werken.

Op mijn smartphone na waren alle apparaten ontkoppeld toen ik de Ziggo router verwijderde. Ziggo werkte overigens via de kabel aansluiting en KPN werkt via glasvezel.  

Dus ik kan wel met een bedrade laptop/ pc in de webserver van de router komen maar ik kan daarmee vervolgens niet op internet komen, evenals met al mijn andere divisies.

 

 

 

 

 


Hallo @RickuitNL 

 

Het lijkt alsof het modem geen DNS aanvragen doorgeeft.

In het modem zou je dat moeten kunnen zien bij My modem → DNS dacht ik, welke DNS servers staan daar ingesteld?

Kan je op je laptop via een Opdracht prompt venster wel pingen naar b.v. 8.8.8.8 door dit in te geven: ping 8.8.8.8
Wat is het resultaat daarvan?

 


Beste GeSp,

Dank voor je reactie.

Later vandaag zal ik kijken naar wat je vraagt,

maar eerst ga ik slapen.

Vriendelijke groet,

Rick


Ik zie dat ip V6 aanstaat...

Kan nog aan de ip V6 liggen, als je dat niet gebruikt, zet ip V6 uit, waarschijnlijk

probeert de router verbindingen op te zetten via V6 ipv V4. 

Zeker uit zetten als geen enkel apparaat V6 gebruikt., en niet is ingesteld,

voor je eigen LAN en WAN, dan gaat het niet werken.


Hoi @RickuitNL .  Het is een  behoorlijk vreemd issue.

Ik wil je best verder helpen maar mijn advies is om vandaag ook te bellen met 0800 0402.  (Puur omdat dit forum niet permanent bemand is en NIET geschikt voor dit soort acute storingen).

Als je wil, meet ik je lijn door. Dan heb ik je gegevens nodig.  Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 

Hou er rekening mee dat ik er alleen deze ochtend ben en daarna pas maandag weer. 

 


Op de laatste foto zie je ook dat er wel een V6 ip adres (fe80:) is maar geen V4.

Van welk apparaat is die laatste foto ?

 

kijk ook even naar status DHCP, of er wel ip nummers worden uitgedeeld.

en uiteraard de DNS instellingen: KPN : 195.121.1.34 en 195.121.1.66


Op de laatste foto zie je ook dat er wel een V6 ip adres (fe80:) is maar geen V4.

Van welk apparaat is die laatste foto ?

 

kijk ook even naar status DHCP, of er wel ip nummers worden uitgedeeld.

en uiteraard de DNS instellingen: KPN : 195.121.1.34 en 195.121.1.66

Een IPv6 adres met fe80:: is een link local adres. Lokaal dus, niet via DHCP verkregen van KPN maar door het device zelf. Dat zegt dus niets.


 

 

Op de laatste foto zie je ook dat er wel een V6 ip adres (fe80:) is maar geen V4.

Een IPv6 adres met fe80:: is een link local adres. Lokaal dus, niet via DHCP verkregen van KPN maar door het device zelf. Dat zegt dus niets.

 

Dat klopt, maar ik duidde op het feit dat het geen ip V4 adres heeft  

 

Verder lijkt het modem wel verbinding te hebben met achterliggende services

van KPN, maar dat wellicht het modem zelf nog niet kan inloggen op het internet deel.

of het heeft nog geen WAN ip adres gekregen voor internet.

Blijkbaar werken voor en achterkant van het modem wel.


Beste WimC, Ernst- Jan, GeSp en Erwin,

Dank voor jullie reactie.

Afgelopen nacht nog even bezig geweest (omdat ik niet een internetloos weekend wil hebben vanwege thuiswerk) zoals wederom vanaf mijn KPN ID geprobeerd naar de instellingen van mijn router te kijken. Ik kreeg daarbij de melding dat de router niet bereikbaar is (zie foto). Daar staat dus dat IPv4 en IPv6 niet beschikbaar zijn. Jullie schrijven daar ook dingen over. Heeft het daar dan misschien mee te maken?

WimC, je vroeg waar de laatste foto in de bovenstaande serie foto's van is. Dat is van mijn Redmi note 11s smartphone. 

Een KPN medewerkster kon gisteren mijn router niet bereiken toen ze op afstand een reset evenals metingen probeerde te doen. Op geen enkele manier kon ze de router bereiken. Haar conclusie was dat er een schakelaar in een kast in de straat omgezet moet worden om het probleem op te lossen en daarvoor komt maandag een monteur langs.

Ik dacht overigens dat het juist een goed teken was dat alle drie de lampjes op het zwarte glasvezelkastje branden iets wat Erwin van KPN in deze correspondentie ook bevestigd. De medewerkster van KPN die ik gisteren echter sprak zei dat het lampje bij glas juist uit moet staan. Ik snap niet zo dat KPN medewerkers elkaar tegen kunnen spreken. Is het nu wel of geen goed teken dat dat lampje bij glas brandt?

 

 


Wegens omstandigheden ben ik er vandaag nog niet aan toegekomen om er verder mee te gaan.

Erwin, bedankt voor je reactie maar ik las wegens omstandigheden je bericht nu net pas. Maandag komt er een monteur langs, hopelijk kan die het probleem fixen.


Later vandaag hoop ik de dingen te checken die jullie vragen. Zaken zoals V4 en V6 gaat mij echter boven mijn pet.

Voor de volledigheid: geen enkel devices in mijn huis krijgt verbinding met internet (wifi en bedraad), zelfs nieuwe devices niet zoals de 2 KPN TV boxen (die bij het KPN installatiepakket zaten) en een lenovo tab11 (2e gen) tablet (die ik een paar dagen geleden gekocht had en wilde installeren). Ook brandt het lampje van de telefoon niet op de router terwijl ik daar wel een abonnement voor af had gesloten. Als ik bel met de telefoon die ik op de router had aangesloten krijg ik steeds de ingesprektoon. Bel ik dit vaste nummer met bijvoorbeeld mijn mobiel dan krijg ik dezelfde toon. 

Als ik de rode kabel tussen het glasvezelkastje en de router los haal gaat uiteraard het lampje van internet op de router uit. Ook het lampje van TV gaat dan uit op de router. Het wifi netwerk van de router is dan nog gewoon zichtbaar (wat mij logisch lijkt) en als ik daarop probeer in te loggen met bijvoorbeeld mijn Redmi note 11s  krijg ik precies dezelfde foutmelding als ik op wifi probeer in te loggen als de rode kabel tussen het glasvezelkastje en de router wel verbonden is. De foutmelding is: wel verbonden geen internet. 


Het lijkt erop dat de installatie aan KPN zijde niet correct is gedaan,

Kan je, als je nog wilt, van de onderstaande pagina uit de webinterface van het modem,

zowel deze, als linksboven de ipV4 pagina een kopie plaatsen, waarschijnlijk staat er dus niets op deze twee pagina's, als dat zo is, dan is in ieder geval duidelijk wat er aan de hand is.

 

 


Beste WimC,

Dank voor je reactie.

Ik heb er foto's van gemaakt. Bij IPv4 staat dus wel wat maar bij IPv6 op één ding na niets (zie foto's).

 


Eerder werd er een vraag gesteld door GeSp over de DSN server van de router. De primary DNS server is 192.168.2.254 en bij de secondary staat niets.

WimC, je vroeg eerder of mijn laptop nog een oud ip adres van Ziggo heeft. Dat heeft hij niet. Hij zit in de range van KPN en heeft als IP 192.168.2.1. Ook één van mijn smartphones zie ik in de Cliënt list staan waaruit ik op maak dat de router wel IP adressen uitdeelt.

Nu nog even uitzoeken hoe ik moet pingen naar 8.8.8.8. want daar werd eerder een vraag over gesteld. 

 

Wordt vervolgd.

 

 

 


Als ik bij General info van de router bij Netwerk kijk zie ik overigens geen primary en secondary DNS server staan. 

 

Ik heb met mijn Linux pc met behulp van de Terminal naar 8.8.8.8 gepind omdat GeSp daar eerder om vroeg. Het resultaat zie bijgevoegde foto. 

 


Als je <CTRL>-C doet zal de ping stoppen, dan krijg je waarschijnlijk te zien dat alle pings mislukt zijn (100% packet loss).

Je hebt dus blijkbaar wel signaal op je glasvezel maar je verbinding is nog niet geactiveerd (verbonden met internet), daar zal i.d.d. die monteur voor nodig zijn.


Beste GeSp,

Dank voor je reactie.

Ik heb net mijn pc uitgezet en zal morgen opnieuw pingen en kijken wat er gebeurd bij <CTRL>-C.

Raar dat dat activeren dan waarschijnlijk niet gebeurd is, want ik had gisteren een sms van KPN ontvangen dat de internetverbinding zou werken. Dan had de medewerkster van KPN waarschijnlijk toch gelijk: dat er in het kastje in de straat iets aangezet moet worden door de monteur. 

 

 


inderdaad lijkt het internet deel nog niet geactiveerd te zijn.

probeer ipv ping eens traceroute 8.8.8.8

dan krijgen we alle tussenliggende hops te zien als deze werken of niet.

waarschijnlijk stopt traceroute dan al bij 192.168.2.254 


Beste WimC,

traceroute 8.8.8.8 gaf een error maar op internet zag ik staan dat het met tracert 8.8.8.8 ook zou moeten kunnen. Je hebt gelijk: hij stopt feitelijk bij 192.168.2.254 en bij de rest geeft hij een timeout (zie foto). 

Pingen naar 8.8.8.8 geeft ook een timeout en 100% loss.

 


Dan is in ieder geval duidelijk nu wat het probleem is.

Tijdens installatie heeft het modem aan de WAN kant (glasvezel) geen adres gekregen.

(zie ook je foto van IPV6 dat lege velden heeft, waar een WAN adres hoort te staan)

Daarom kon de KPN helpdesk je modem ook niet vinden, zonder adres. Geef dat ook mee aan de monteur maandag scheelt hoop gedoe.

Oplossing moet dus van KPN komen, waarom je modem geen adres kan ophalen op

het KPN netwerk. Ze zullen waarschijnlijk eerst je modem terug zetten naar fabrieks

instelling, om te kijken of het modem dan alsnog een adres kan ophalen.

En dan alle andere opties bekijken.

 

Dat je TV lampje op het modem het wel doet komt omdat dat een andere verbinding gebruikt,

welliswaar over de glasvezel, maar staat los van het internet deel.