Skip to main content

De monteur is deze ochtend geweest en heeft het modem geïnstalleerd, Wi-Fi werkt en ethernet werkt met Cat5e kabels. Alleen als ik een nieuwe Cat7 kabel (die wel op mijn oude modem werkte) aansluit op de V12 branden de lampjes naast de port niet eens. Hoe kan ik dit oplossen?

Dat zou normaliter geen verschil moeten maken. Wellicht dat de V12 niet om kan gaan met de 1000mhz die CAT7 gebruikt?  Ik neem aan dat de kabel 100% is? Overigens is CAT7 totaal overbodig. Je krijgt maximaal 1Gb/s binnen (als je dat abbo hebt) en CAT7 is 10Gb/s max. Cat 5E of CAT6 is dus ruim voldoende. Heb je een CAT6 kabel die je kunt testen?


Dat zou normaliter geen verschil moeten maken. Wellicht dat de V12 niet om kan gaan met de 1000mhz die CAT7 gebruikt?  Ik neem aan dat de kabel 100% is? Overigens is CAT7 totaal overbodig. Je krijgt maximaal 1Gb/s binnen (als je dat abbo hebt) en CAT7 is 10Gb/s max. Cat 5E of CAT6 is dus ruim voldoende. Heb je een CAT6 kabel die je kunt testen?

Een Cat6 kabel werkt wel gewoon. Bij de vorige router van Ziggo werkte de Cat7 wel. 


Dan zou ik gewoon de Cat6 gebruiken. Voor de zekerheid kun je een andere Cat7 kabel proberen. Er is natuurlijk altijd een kans dat die niet goed (meer) is. 


Die kabel hoort ook gewoon te werken. Maar hij zal wel niet in orde zijn. Is het een kabel waar je zelf de stekkertjes aangezet hebt?


Die kabel hoort ook gewoon te werken. Maar hij zal wel niet in orde zijn. Is het een kabel waar je zelf de stekkertjes aangezet hebt?

Heb hem in één geheel gekocht, uitgangen zaten er al op. 


CAT7  ?  Dit is het eerste wat ik tegenkom :

https://www.cablematters.com/blog/Networking/what-is-cat7-and-why-you-don-t-need-it

 


Hans, ik heb hetzelfde probleem. Cat7 ligt inmiddels door hele huis getrokken dus ben benieuwd of en hoe het is opgelost. 
 

(Stekkers er zelf opgezet met toolles connectoren, met kabeltester gemeten en helemaal ok.)

vloeren inmiddels dicht en muren gestuukt dus hoop dat er oplossing is!😳


Die kabel hoort ook gewoon te werken. Maar hij zal wel niet in orde zijn. Is het een kabel waar je zelf de stekkertjes aangezet hebt?

Heb hem in één geheel gekocht, uitgangen zaten er al op. 

Maar CAT7 heeft toch speciale connectoren? Die niet in een Experiabox passen?


Volgens de kabelverkoper kunnen op Cat7 dezelfde connectoren als op Cat6a, Het lijkt ook te werken omdat de kabeltester groene lichtjes geeft op alle acht draadjes. Ik heb overigens geen Experiabox maar een nieuwe aansluiting met KPN Box 12 / V12. Ik vrees dat @SledgehammerNL en @KeesYagi een punt hebben en zoek een oplossing


Hans, ik heb hetzelfde probleem. Cat7 ligt inmiddels door hele huis getrokken dus ben benieuwd of en hoe het is opgelost. 
 

(Stekkers er zelf opgezet met toolles connectoren, met kabeltester gemeten en helemaal ok.)

vloeren inmiddels dicht en muren gestuukt dus hoop dat er oplossing is!😳

Ik mag aannemen dat de kabels allemaal door buizen liggen? Dan kun je ze er uit trekken en cat 6 in stoppen.


Hier hetzelfde probleem heb net voor een vermogen aan Cat7 door het huis getrokken en ze werken allemaal in de tester maar de modem herkend de kabel niet eens. 

Ter test even een Cat6 kabel in de modem gedaan en die werkt gelijk. 

Lijkt mij toch vreemd dat de volledige cat7 investering voor niks is geweest. 

Misschien dan toch maar eens een extra router plaatsen met een klein cat6 kabeltje naar de modem voor de dhcp en internet.


Ziet er idd naar uit dat de WAN vd V12 niet ontvangt van Cat7. LAN uitgaand werkt wel. Heb een oude Apple modem tussen V12 en zowel mijn Sonos als een oude laptop met kabelingang gezet en dan werken wifi en internet prima.

Ik ga nu ‘gewoon’ een Cat6a verlengkabeltje tussen de glasvezelkast en de V12 zetten. Extra router zou dan niet nodig zijn.  Alles daarna blijjft dan Cat7, waarbij ik ervan uitga (hoop) dat de KPN TV-ontvanger wel Cat7 herkent. Anders daar ook een half metertje Cat6a ervoor. Fingers crossed en wachten totdat de opvolger van V12 wel meer bij de tijd is;-)


Lijkt mij toch vreemd dat de volledige cat7 investering voor niks is geweest. 

Nou ja ... dat was het sowieso toch al, ook als het wel gewerkt had... 😉


Hoe kan het zijn dat een cat7 kabel niet werkt ? Dat is wel vreemd nmi.

De kabels meten goed door en de stekkers passen goed in de aansluiting ?

En sommige apparaten doen het wel met die kabel ?

Zijn de aderparen op de juiste pennen gezet ? De middelste : 4&5 , en 3&6, 1&2, 7&8.

Wellicht een overbodige vraag, maar ja, er moet iets mis gaan ergens.


Nee dat klopt, heb zelfs toolles connectoren gebruikt met schema erbij. Mijn Cat7 is wel STP en niet UTP, maar dat zou niet moeten uitmaken, of vergis ik me daar?


Nee dat klopt, heb zelfs toolles connectoren gebruikt met schema erbij.

Ik ben niet zo'n fan van die dingen. Stekkertjes die je met een tang knijpt zijn volgens mij veel beter. Maar het zou moeten werken.

Mijn Cat7 is wel STP en niet UTP, maar dat zou niet moeten uitmaken, of vergis ik me daar?

Nee, STP is beter.


Hier thuis hetzelfde probleem. Sinds een dag over op KPN en mijn zelf geknepen (RJ45) Cat7 kabels werken niet in de KPN Box 12. De kabels hebben altijd gewerkt in alle apparaten (PC/laptop/switch/Ziggo modem/netgear router/tv) behalve nu in de KPN Box 12. Ook al een lan-tester gebruikt en de resultaten waren goed. Kant en klare Cat7 kabels werken overigens wel. Kan de KPN Box 12 misschien niet met alle RJ45 connectoren overweg?

Wat ik nu heb gedaan is de zelf geknepen Cat7 kabels in een switch gedrukt en de switch met de KPN Box 12 verbonden middels een kant en klare Cat7 kabel. Alles werkt nu perfect alleen wel met een omweg. Zou graag willen horen of dit probleem bekend is bij KPN.


Hallo @Nicolas_V , als kan en klare CAT7-kabels wèl werken is het duidelijk dat de RJ45-blokjes óf niet goed aangesloten zijn op de kabel of de verkeerde RJ45-blokjes voor een CAT7-kabel zijn gebruikt.

Iedere soort kabel heeft zijn eigen soort aansluitblokjes.

 


Wat ik nu heb gedaan is de zelf geknepen Cat7 kabels in een switch gedrukt en de switch met de KPN Box 12 verbonden middels een kant en klare Cat7 kabel. Alles werkt nu perfect alleen wel met een omweg.

Dat betekent dat de impedantie van de kabels te hoog is voor de V12.


Hallo @Nicolas_V impedantie=weerstand


Sorry JanD maar Impedantie is geen weerstand en je kan het ook niet met een gewone multimeter meten.Daar heb je nl een netwerk analyzer voor .De impedantie van 1 twisted pair is geloof ik vaak rond de 100Ohm

De impedantie waarde meet je altijd wel in Ohm


Sorry JanD maar Impedantie is geen weerstand en je kan het ook niet met een gewone multimeter meten.Daar heb je nl een netwerk analyzer voor .De impedantie van 1 twisted pair is geloof ik vaak rond de 100Ohm

De impedantie waarde meet je altijd wel in Ohm

Als jij dat denkt, prima toch.

 


Hallo @Nicolas_V impedantie=weerstand

Als wjb dat bedoelde had hij dat woord wel gebruikt.


Impedantie = complexe weerstand.

Naast het gewone begrip "weerstand" speelt de frequentie van de stroom ook een rol in de bepaling van de weerstand. Bij gewone stroom (lichtnet) is de invloed van frequentie te verwaarlozen maar bij hoogfrequente signalen speelt dat een grote rol.

Vandaar dat er bij bijvoorbeeld netwerkkabels en hdmi kabels over impedantie gesproken wordt.


Ik heb een mooie uitleg gevonden :

 

Wat bepaalt deze impedantie?

Dit is lastig uit te leggen maar ik zal een poging wagen. Gaat dit je pet te boven, geen paniek hierna volgen wat praktische voorbeelden. Een enkele geleider zal zich altijd enigszins gedragen als een spoel (inductief). Twee geleiders parallel aan elkaar zullen altijd een bepaalde onderlinge capaciteit hebben. Een voedingslijn kan dus worden voorgesteld zoals onderstaande afbeelding. De karakteristieke impedantie wordt bepaald door een evenwicht in de inductie van de (denkbeeldige) spoel en de capaciteit van de (denkbeeldige) condensator. Hebben de geleiders een grotere onderlinge afstand dan zal de capaciteit afnemen. Hiermee wordt de impedantie sterk beïnvloed. Op de eerste afbeelding uit dit artikel is duidelijk te zien dat als de onderlinge afstand toeneemt de impedantie daarmee ook hoger wordt.

Schematische voorstelling voedingslijn

van : https://www.hfkits.nl/voedingslijn-impedantie/

Je kan je er suf aan rekenen weet ik uit ervaring.

Ik vraag me af of het probleem met de impedantie te maken heeft, zo ja, dan is dat apparaat wel erg kritisch, zeker als er niet al te lange kabel gebruikt is.