Skip to main content

Hallo,

 

Ik ben een begeleider van een woning met licht verstandelijke beperking. Ze wonen met z'n 6en waarvan 4 een vaste internetverbinding op hun eigen kamer willen. Vanuit de instelling waar ze wonen is er in de woonkamer internet. Ze mogen hier geen splitter tussen zetten om het internet door te trekken.

Nu is mijn vraag of we 1 sterke internetaansluiting van KPN voor 4 kamers kunnen aanleggen naast de bestaande internetaansluiting van Ziggo die voor alleen voor in de woonkame isr? Deze heeft wel WiFI maar is niet toereikend genoeg en technisch is het niet mogelijk de WiFI te versterken. Als een extra internetaansluiting via jullie mogelijk is dan zou dit in de kost al minimaal 50% per cliënt (die het niet breed hebben) schelen.

Ik weet niet of dit infrastructuur technisch kan. Als jullie de situatie willen bekijken op lokatie kunnen we een afspraak inplannen.

Ik hoor graag van jullie wat mogelijk is en wellicht hebben jullie andere mogelijkheden waar ik niet aan heb gedacht.

 

Met vriendelijke groet,

Michiel

Hallo @Michiel_V je zou via onderstaande link kunnen kijken wat of er mogelijk is op jouw postcode/huisnummer.

Als dat hetzelfde postcode/huisnummer is van de instelling en die heeft al internet over koper of glas gaat het niet lukken, maar heeft de instelling op diezelfde postcode wel een kabel-abo dan kan KPN er wel naast, dat bijt niet:

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl


Dank je voor de snelle reactie. Ik heb de check gedaan staat koper aanwezig. )-: 

Zou het mogelijk kunnen zijn dat we dan via een telefoon aansluiting via een andere provider wel internet ernaast kunnen hebben? Mist deze niet bezet is. En weet jij dan welke provider dit aanbied?

Snap dat je me dan evt naar een concurrent stuurt maar als dit kan dat zijn mijn clienten er mee geholpen.

 

Groet,

Michiel


Hallo @Michiel_V , als het tehuis al een abo heeft op een koperverbinding kan er niet nóg een provider bij.

Er zijn 3 mogelijkheden die tegelijk kunnen op 1 adres:

  1. De kabel, Ziggo bijvoorbeeld.
  2. Glasvezel, wie er ook maar op levert
  3. Koper (DSL) wie er ook maar op levert.

Dus géén 2 aanbieders tegelijk op 1 van de genoemde mogelijkheden.

 


Dank je voor de heldere info. Glasvezel ligt er niet. Koper al in gebruik. Hoewel ik nu twijfel omdat we Ziggo hebben en dit denk ik via kabel is. Daarom even de check gegevens in bijlage bij gevoegd.

 


Hallo @Michiel_V , die snelheid is niet zinvol om met meerderen te delen en daar die lijn al in gebruik is kun je die niet nogmaals gebruiken.

Ziggo loopt via de coaxkabel.

Een andere mogelijkheid zou nog zijn 4G voor thuis van T-Mobile, zie onderstaande link:

4G voor Thuis | T-Mobile (t-mobile.nl)

Daarmee internet je via de mobiele 4G-band.

PS, dit gaat dus alleen om internet, dus geen tv en vaste telefoon.


Kijk 4G zou een hele goeie oplossing zijn. Gaat idd alleen om internet. Dank je voor de hulp.


Hallo @Michiel_V , laat s.v.p. de goede afloop weten.


Ik ben een begeleider van een woning met licht verstandelijke beperking. Ze wonen met z'n 6en waarvan 4 een vaste internetverbinding op hun eigen kamer willen. Vanuit de instelling waar ze wonen is er in de woonkamer internet. Ze mogen hier geen splitter tussen zetten om het internet door te trekken.

Een ‘splitter’ voor internet bestaat eigenlijk niet, want dat kan niet. ‘internet’ split je niet, maar verdeel je via een switch of een router.

Bij Ziggo is het inderdaad niet de bedoeling om voor de modemrouter de coax-kabel te splitten, maar je kan prima na de router een switch of tweede router plaatsen en zo eenieder van eigen internet voorzien. Ben wel benieuwd van wie het niet mag of wie dit tegenhoudt ?

Dat is wat ieder groot gezin met Ziggo als internet provider ook doet. Ziggo heeft niet het recht om te bepalen hoe je na een router het internet verdeelt. Een ISP zal graag zeggen dat het niet mag, zodat men meerdere abonementen kan verkopen. Terwijl wat kabels en een switch maar zo’n 100 euro eenmalig kost. Zie b.v. https://tweakers.net/pricewatch/386107/tp-link-tl-sg108e-gigabit-8-poorts.html


@Michiel_V lees de reactie van @tmoesel eens goed. Ik snap eigenlijk ook niet waarom de cliënten wel gebruik maken maken van WiFi, maar geen kabel naar hun kamer mogen. De kabel sluit je aan achter de router van Ziggo, met een switch. Dat vind Ziggo zeker prima. Is er iemand anders die dat verbied?

 


Ik ben het er ook niet mee eens dat we het niet mogen verdelen naar de kamers. De ict van de instelling zegt dat clienten hun eigen internet via Ziggo moeten regelen. Ik weet niet wat de achterliggende gedachte is. Maar ik vermoed dat ze een bepaald contract hebben afgesloten. Dit gaat om het aanbieden van internet in de woonkamer en tv en tv op de kamers zodat de instelling de basis kan bieden wat ze moeten doen.

Ik zie het een beetje als een studentenhuis. Daar hebben ze ook 1 internet en heeft iedere student zijn eigen aansluiting 


Ik denk dat je kan proberen direct bij de leiding van de instelling het 1 en ander kan proberen aan te kaarten. Hopelijk is die niet van het type Stelwagen uit de TV-serie Hendrik Groen. Maar dit lijkt mij een geval van dat de ICT afdeling vooral voor zichzelf kiest en gewoon het minimale doet van wat ze geacht wordt te doen. Of misschien zelfs minder omdat ze de leiding wijs hebben kunnen maken dat iets niet mag van Ziggo of wat dan ook.

Op zich is dit een algemeen zeer veelvuldig voorkomend onderwerp: Er is wel WiFi, meestal dan alleen op het punt waar het ‘internet’ het huis binnenkomt, maar ontbreekt het aan netwerkkabels in de rest van het huis. Want netwerkkabels heb je nodig, onafhankelijk van wie de provider is. En een provider zoals KPN of Ziggo of T-Mobile gaat ook niet kostenloos kabels aanleggen. Daar kan je een installatiebedrijf voor inhuren of zelfdoen.