Skip to main content
Vraag

FTU geplaatst door monteur, maar KPN ziet dit niet in het systeem

• October 29, 2025
  • 23 reacties
  • 243 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Mijn moeder had een afspraak om de FTU aansluiting binnen te laten plaatsen echter heeft ze de personen niet binnengelaten waardoor deze toen niet geplaatst is.

Ik woon zelf een aantal straten verder waar ook de FTU geplaatst moest worden weken later.

Ik heb de monteur toen gevraagd of hij dit ook alsnog bij mijn moeder kon doen en dit was geen probleem.

In de middag is hij nog bij haar langs geweest en FTU binnen gemonteerd en met mediaconverter gecontroleerd of signaal binnen kwam (dit was goed) nam media converter weer mee en hij ging weer.

Nu had ik een contract afgesloten voor november echter dit is geannuleerd omdat er volgens KPN geen FTU zit en deze gerealiseerd gaat worden in mei 2026 mits afspraak bevestigd wordt.

Na meerdere keren KPN te bellen en probleem uit te leggen kom ik geen steek verder en proberen ze me zelfs weer een kopen verbinding abbonement aan te smeren.

De monteur heeft naar mijn idee nooit aangegeven dat de aansluiting binnen gerealiseerd is en

op een of andere manier blijkt het niet mogelijk bij KPN om aan te nemen of aan te geven dat alleen de FTU (witte kastje) al binnen zit en volledig functioneerd.

23 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 29, 2025

Beste ​@Gee1 probeer op dat adres eens een pseudo bestelling te plaatsen, als er bij de pseudobestelling staat dat er 1Gbit/s of4Gbit/s geleverd kan worden, wordt het dus een glasvezelaansluiting en kun je eventueel de eerder geannuleerde bestelling opnieuw plaatsen.

Succes.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 29, 2025

Ik weet niet wat een pseudo bestelling is.

Bij kpn staat alleen bekend dat er koper ligt momenteel als dit adres ingevoerd wordt volgens website ligt de kabel nog voor de deur niet ingevoerd..

Ze had een bepaalde korting voor een jaar en geen aansluitkosten echter geanuleerd door KPN zelf blijkt achteraf zonder dit aan ons te melden.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 29, 2025

Beste ​@Gee1 een pseudo bestelling is via kpn.com een pakket samen stellen zonder daadwerkelijk de bestelling te doen .

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 30, 2025

als je een pseudo bestelling doet kan je kiezen om een abbonement op adsl (koper) te nemen tot 200mb  of wachten tot glasvezel er ligt.

het is gewoon belachelijk dat kpn dit niet zelf op kan lossen en je niet verder geholpen kan worden en gewoon steeds van de kast naar de muur gestuurd wordt.

• October 30, 2025

Kan je kiezen voor 200 mbit? Wat is dan het probleem? Snel zat toch?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 31, 2025

de koperen kabels zijn 75 jaar oud die hier liggen ,al zou ik een duur abbonement aanschaffen zal deze snelheid nooit gehaald worden,dat kan ik je garanderen maar dan wel ervoor betalen.

Er wordt momenteel al gebruik van adsl gemaakt,en de verbinding is niet stabiel vanwege slechte kabels.

en waarom zou je hier nog gebruik van maken als er een glasvezel verbinding aansluiting klaar is voor gebruik?

maar goed ik zal het zo laten,misschien met de tijd maar overstappen op ziggo.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 31, 2025

Naar Ziggo gaan betekent dan overstappen van de ene stokoude kabel naar de andere ​@Gee1 😎

• October 31, 2025

de koperen kabels zijn 75 jaar oud ...

Joh je ziet spoken. Onzin. Dingen die niet bestaan. Het verschil tussen koper en glasvezel gaat jouw moeder waarschijnlijk niks van merken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 31, 2025

werken zeker allemaal hier bij de kpn met dit soort oplossingen.

ze merkt hier momenteel wel iets van aangezien nog steeds op koper zit.

kpn heeft zelfs toegegeven bij ander huishouden hier in de buurt deze snelheid niet te kunnen leveren door slechte kabels.

informeer eens bij een ervaren electricien over doorslag van oude kabels,hij verteld graag over deze spoken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 31, 2025

Naar Ziggo gaan betekent dan overstappen van de ene stokoude kabel naar de andere ​@Gee1 😎

heb zelf jaren gezeten wel stabieler dan kabels van kpn netwerk.

ben zelf weggegaan omdat ze steeds duurder werden.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 31, 2025

Hoi ​@Gee1 
Doe de postcodecheck eens bij KPNnetwerk
Die moet het eerst nog aanmelden bij KPN.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Gee1 

Hoi ​@Gee1 welkom hier op de Community. Ik zie dat iedereen gretig met je meedenkt, dank daarvoor mensen. Ik zou bovenstaande tip van huistijger eens volgen. Wat krijg je dan naar voren als je de postcode checkt? Alleen een FTU geeft niet altijd een garantie dat de rest van het netwerk al gereed is voor het leveren van diensten namelijk. 

Ik hoor graag of ik nog iets voor je kan doen!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 31, 2025

Hoi ​@Gee1 

Hoi ​@Gee1 welkom hier op de Community. Ik zie dat iedereen gretig met je meedenkt, dank daarvoor mensen. Ik zou bovenstaande tip van huistijger eens volgen. Wat krijg je dan naar voren als je de postcode checkt? Alleen een FTU geeft niet altijd een garantie dat de rest van het netwerk al gereed is voor het leveren van diensten namelijk. 

Ik hoor graag of ik nog iets voor je kan doen!

Goedemorgen Remco, Zoals ik al aangaf geeft het aan dat ik een adsl abbonoment tot 200mb kan afsluiten op koper zo snel mogelijk of wachten tot de glasvezel er ligt.

Ik woon in dezelfde wijk een aantal straten verder,deze hele wijk is flink aangepakt met glasvezel en alles ligt klaar.

Mijn eigen glasvezel verbinding in de wijk functioneerd ook gewoon.

Ik heb al aangegeven dat de monteur geweest is bij mijn moeder. Deze heeft de kabel van buiten naar binnen gebracht een FTU glasvezel kastje geplaatst en deze getest met mijn eigen ogen met een mediaconverter (volgens mij  ONTkastje) getest of signaal goed was en hij ging weer en nam dit kastje mee.

Waarom is mijn verhaal zo moeilijk aan te nemen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 31, 2025

​@Gee1 KPN Netwerk moet eerst de aansluiting als aangesloten in de administratie afmelden, dan kan KPN de provider glasvezel aanbieden. Blijkbaar ligt de fout bij KPN netwerk, bel 088 006 37 44 voor verdere stappen of vraag hun om terug te bellen

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 31, 2025

Omdat je bij de verkeerde je vraag stelt ​@Gee1 
KPN netwerk is de aanleg van glasvezel, KPN is de provider die het signaal er op aanlevert.
Zolang KPN-netwerk niet alles gereed heeft kan de provider (KPN) niets doen.

Het is wat verwarrend, dat begrijp ik, maar het zijn twee verschillende bedrijven.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 31, 2025

Omdat je bij de verkeerde je vraag stelt ​@Gee1 
KPN netwerk is de aanleg van glasvezel, KPN is de provider die het signaal er op aanlevert.
Zolang KPN-netwerk niet alles gereed heeft kan de provider (KPN) niets doen.

Het is wat verwarrend, dat begrijp ik, maar het zijn twee verschillende bedrijven.

Wat heb ik hier als consument mee te maken dan?

Ik krijg een brief van KPN dat ik mijn woning op glasvezel aan kan laten sluiten en ga er vanuit dat kpn voor mij de contactpersoon is aangezien de persoon die het aanlegt met de noorderzon vertrokken is zonder enige informatie.

overigens liepen alle gravers hier in de buurt met kpn hesjes.

Maar goed dit is mijn 5de poging, na een aantal keer de verbinding verbroken is door verkeerde menu keuze door computer eindelijk een medewerker van kpn te pakken gekregen.

deze verwijst mij door naar vanGelder na weer verkeerde menu keuze weer opgehangen door computer.

Telefoonnummer van vanGelder maar opgezocht en naar van gelder persoonlijk gebeld.

Nu gaan ze bij van Gelder telecom het probleem bij de projectleider neerleggen.

Ik ben benieuwd.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat vervelend dat dit dan zoveel voeten in de aarde heeft. Ik snap de verwarring omdat het allemaal onder de paraplu van KPN valt. Maar netwerk is een aparte tak van KPN en zoals je merkt zijn er daarnaast nog vele onderaannemers actief. Ik hoop dat er snel een oplossing voor handen is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 8, 2025

Wat vervelend dat dit dan zoveel voeten in de aarde heeft. Ik snap de verwarring omdat het allemaal onder de paraplu van KPN valt. Maar netwerk is een aparte tak van KPN en zoals je merkt zijn er daarnaast nog vele onderaannemers actief. Ik hoop dat er snel een oplossing voor handen is.

Ik zal nog een laatste update geven.

Na een week is er nog geen contact opgenomen door van Gelder Telecom.

Ondanks dat de dame bij van Gelder het probleem leek te begrijpen,de postcode en huisnummer vroeg waar het om ging en mijn telefoonnummer ben ik nog steeds niet terug gebeld.

Ik heb geen zin meer om 10 tot 15 minuten met computers aan de lijn te komen waar ik elke keer bij een blijkbaar verkeerde keuze de lijn uiteindelijk verbroken wordt en dan doorwijst naar een webpagina of bij doorverbinden weer bij de volgende computer uitkom.

Ik laat het dan ook verder voor wat het is.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik zou dat toch enorm jammer vinden. Ik heb als moderator van KPN daar niet direct invloed op maar ik wil proberen navraag te doen. Als je in jouw profiel onder het kopje persoonlijke gegevens de gegevens van de aansluiting van jouw moeder zet ga ik op onderzoek uit. Zou je mij dan een seintje kunnen geven hier?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 10, 2025

Ik zou dat toch enorm jammer vinden. Ik heb als moderator van KPN daar niet direct invloed op maar ik wil proberen navraag te doen. Als je in jouw profiel onder het kopje persoonlijke gegevens de gegevens van de aansluiting van jouw moeder zet ga ik op onderzoek uit. Zou je mij dan een seintje kunnen geven hier?

Gegevens van mijn moeder zijn toegevoegd,het telefoonnummer is van mijzelf.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dank je ​@Gee1 ik ga even op onderzoek uit en kom hier zodra ik meer weet hier op terug!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

​@Gee1 dank voor je geduld. Ik heb even door een collega er naar laten kijken en ik heb helaas geen goed nieuws. Mijn vermoedens klopten inderdaad, de rest van het netwerk is nog niet gereed. De aanleg zou in het voorjaar gereed moeten zijn. Dan zou er ook weer een afspraak gemaakt moeten kunnen worden voor het plaatsen van de FTU.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 13, 2025

​@Gee1 dank voor je geduld. Ik heb even door een collega er naar laten kijken en ik heb helaas geen goed nieuws. Mijn vermoedens klopten inderdaad, de rest van het netwerk is nog niet gereed. De aanleg zou in het voorjaar gereed moeten zijn. Dan zou er ook weer een afspraak gemaakt moeten kunnen worden voor het plaatsen van de FTU.

De glasvezel is al ingevoerd en de FTU met glasvezelkabel is al gemonteerd op de muur door de monteur en getest door hier een kpn xgs-pon overheen te schuiven. Bij mij thuis heeft hij precies dezelfde werkzaamheden verricht dezelfde ochtend.

Het blijft vreemd waarom je deze werkzaamheden verricht als het netwerk nog niet gereed is.

Als ik 15 huizen verderop pak dan kan ik wel glasvezel nemen in dezelfde straat volgens pseudo bestelling.

In ieder geval bedankt voor het uitzoeken.

Â