Skip to main content

We kregen onlangs bericht dat KPN het glasvezel netwerk aanpast en verbetering belooft. De laatste paar dagen is onze verbinding echter dramatisch traag. De snelheidstest op de website van KPN geeft meerdere keren een downloadsnelheid van 15Mbps of lager.

Hallo @WvLooy heb je dat bekabeld gemeten met 1 pc rechtstreeks op de modem aangesloten en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

 


Hoi JanD, ik ben alleen thuis, naast mijn laptop is alleen mijn telefoon verbonden. Ik had eerder getest via een Wifi verbinding, maar heb nu de netwerkkabel uit mijn printer getrokken en die aangesloten op mijn laptop en de test was nog even dramatisch. Dit keer kwam ik niet boven de 12Mbps uit.


Kan jij eens een foto plaatsen van het glasvezelkastje?


Hoi @wjb, natuurlijk:

 


Heb je die rode kabel al eens een keer vervangen? 


Hallo @WvLooy ,

Welk modem heb je precies?

Stel, je sluit alle apparatuur af behalve een desktop/laptop om te meten, welke snelheid krijg je dan?

Wellicht een netwerkloop.


Hallo @WvLooy waarom zit er geen deksel op de rechter helft van de glasvezelkast?

 


@wjb Nee. Ik denk ook niet dat dit door de UTP kabel komt eigenlijk.

@martijn197108 Experia Box v10, geloof me: het is geen netwerkloop.

@JanD Zo is het aangesloten door een installateur in opdracht van KPN


Hallo @WvLooy zo hoort dat er uit te zien:

Inclusief deksel op rechter grondplaat, nu ligt de glasvezel bloot, dat kan niet.

 


@JanD Ik heb in in ieder geval wel 3 groene lampjes. :P


@wjb Nee. Ik denk ook niet dat dit door de UTP kabel komt eigenlijk.

Die rode kabel van KPN heeft al vaak genoeg tot ellende geleid en dus is het wellicht de moeite waard om dat ding toch eens te vervangen door een andere. Niet geschoten is altijd mis.


Ik kan de rode kabel vervangen. Maar als het aan die kabel lag zou de upload snelheid ook slecht zijn en die is met 40Mbps nog enigszins acceptabel.


Ik kan de rode kabel vervangen. Maar als het aan die kabel lag zou de upload snelheid ook slecht zijn en die is met 40Mbps nog enigszins acceptabel.

40Mbps is uiteraard ook nog steeds ver onder de maat. Bij glasvezel moet je bekabeld gewoon de gecontracteerde snelheid kunnen halen.


Oké, alles uit het stroom gehad. Rode kabel vervangen door een zwarte die ik had liggen. Download zit op 30Mbs nu en upload nog steeds op 40Mbs.


Ik heb nog even ons abonnement bekeken, we hebben niet het snelste gekozen, maar wel de 100/100. Dus 100Mbps download en upload. De huidige snelheid ligt nog onder het goedkoopste abonnement.


... heb nu de netwerkkabel uit mijn printer getrokken en die aangesloten op mijn laptop en de test was nog even dramatisch. Dit keer kwam ik niet boven de 12Mbps uit.

Loopt deze kabel in 1 keer ononderbroken door naar de Experiabox?

Lijkt me logisch om hier eerst eens een andere voor te proberen. 


Hi @WvLooy, welkom hier. 

Volgens mij heb je bijna alles gedaan wat je kon doen. Zou je de Experiabox ook eens helemaal willen resetten door het resetknopje ingedrukt te houden tot alle lampjes uit gaan? Of heb je dit ook al gedaan?


Dank voor je reactie @Alex_P 

De performance is weer goed.


Hallo @WvLooy waarom zit er geen deksel op de rechter helft van de glasvezelkast?

Kan tal van redenen hebben maar de meest voorkomende is dat deze deksels niet meer gemaakt worden en er in de tijd van CATV over de B-vezel ook daar een mediaconverter zat. T-Mobile-monteurs schroeven ook nog wel eens hun NT vast op de stofkap en die gaat bij overstappen dan ook nog wel eens in zijn geheel retour naar de latende provider. De kap is puur esthetisch en bied verder niet echt meerwaarde, vooral omdat de B-vezel ook niet meer in gebruik genomen gaat worden.

Verder maakt zo'n kap niks uit wat betreft prestaties van een verbinding.


Dank voor je reactie @Alex_P 

De performance is weer goed.

@WvLooy Fijn om te lezen. Mag ik vragen wat uiteindelijk de oplossing was? 


Na het vervangen van de UTP kabel had ik meteen alle apparaten herstart. Echt alles. Daarna zag ik meteen verbetering.


@NHendriks , de deksels zijn ter bescherming vd pigtale / contact punt tussen de nt en de vezel. Regelmatig kom ik tegen dat ze als ze er niet opzitten er troep in zit oid. Ze horen er normaal wel op te zitten en te blijven maar worden heel vaak gewoon gesloopt/verwijderd al dan  niet door onwetendheid vd bewoners.

In sommige gebieden waar deze ftu's nog wel zitten is het ook wel handig. Mocht er bv een probleem zijn met de A vezel ed B vezel is nog in orde kunnen we tijdelijk de B vezel gebruiken zodat de klant toch nog diensten heeft in overleg met infra tot dat het is gefixed. Heb ik Regelmatig zo kunnen oplossen. Wat mij betreft als er een kap opzit gewoon laten zitten, de B vezel 'kan' dan je redder in nood zijn!! :P


Ooh ik weet er alles van hoor, heb al vaker gehad dat de connector van de A-vezel beschadigd is en ik tijdelijk op de B-vezel diensten heb kunnen zetten om internet wel te behouden. Sowieso inderdaad als die kap erop zit lekker laten zitten. Ik spaarde ze vaak ook op als ik bij een volledig nieuwe installatie kwam op deze FTU's of bij overstappen van T-Mobile zodat ik die bij andere klanten weer kon plaatsen indien nodig.

Maar in principe is de functie hedendaags niets meer dan esthetisch omdat er administratief ook geen diensten op de B-vezel gezet kunnen worden. Sterker nog; de B-vezel kan bij het DP in de grond ook al eens uitgelast zijn, bijvoorbeeld om nieuwbouw aan te sluiten zonder over grote afstanden glasvezel te moeten aanleggen.


Mee eens idd technisch gezien zal de A vezel altijd leidend zijn voor het opleveren vd diensten. En ik spaar ze ook en plaats ze als ze ontbreken bij een verbinding. Zo is het maar net..