Skip to main content

Ik heb sinds december 2021 glasvezel van KPN. O.h.a. bevalt het prima. 1Gb up/down is super luxe. Ik heb een kleinzakelijk abonnement bij KPN. Met enige regelmaat wekelijks zo'n 3 tot 4 keer valt de verbinding voor enkele seconden tot een minuut weg. Ik weet wanneer dat gebeurt omdat ik een ping heb lopen op een server die elke 10 seconden kijkt of de verbinding er nog is. Ik merk het ook tijdens bijv. Teams vergaderingen. Dan valt de verbinding weg en mijn VPN connectie naar mijn werk wordt beeindigd. Het is niet superstorend maar toch. Ik heb al eens een klacht ingediend bij KPN maar daar kwam ik niet veel verder mee. “U moet bij uw provider zijn”: was het antwoord. Ik heb geen idee waar ik dan met mijn klacht terecht moet. Nu lees ik hier dat het ook aan de firmware van het KPN Modem kan liggen die af en toe de verbinding verbreekt. Ik heb het volgende modem:
 

Model H369A
Hardware Version V1.00
Software Version V1.01.00T03.8V4
Boot Loader Version V1.0.00
xDSL PHY Version A2pvfbH045q.d27i

 

Is de firmware het probleem? Kan ik dit probleem zelf oplossen of moet ik toch contact zoeken met de provider. En zo ja, wie is dat? Wel slecht dat KPN dat niet voor me regelt.

 

De v10 is op zich het beste modem wat kpn heeft en ooit heeft gehad.  Heb je al uitgesloten dat de uitval wordt veroorzaakt door iets in je eigen netwerk? Eerlijk gezegd wordt de meeste uitval daardoor veroorzaakt.  Je zou dat kunnen testen door een dag lang alle aangesloten randapparatuur los te koppelen.  Ook om te voorkomen dat jij de rekening krijgt als er een monteur gaat komen.  Probeer het en laat even weten hoe het afloopt.  Het glasvezelkastje 2 minuten van de stroom halen is sowieso verstandig. 


De v10 is op zich het beste modem wat kpn heeft en ooit heeft gehad.  Heb je al uitgesloten dat de uitval wordt veroorzaakt door iets in je eigen netwerk? Eerlijk gezegd wordt de meeste uitval daardoor veroorzaakt.  Je zou dat kunnen testen door een dag lang alle aangesloten randapparatuur los te koppelen.  Ook om te voorkomen dat jij de rekening krijgt als er een monteur gaat komen.  Probeer het en laat even weten hoe het afloopt.  Het glasvezelkastje 2 minuten van de stroom halen is sowieso verstandig. 

 

Dank voor je reactie. Nah, dat kan het niet zijn. Het probleem begon toen ik overging van koper op glasvezel. M.a.w. er is niets veranderd in mijn lokale opzet tijdens de overgang naar glasvezel.

Aanvankelijk dacht ik dat het lag aan de werkzaamheden in de buurt. Toen waren ze nog flink aan het graven en natuurlijk aan het werk in de kasten in de buurt e.d. Maar het is ondertussen al 10 maanden later en het probleem(pje) is er nog steeds.


Glasvezelkastje al wel 2 minuten van de stroom gehaald?


Glasvezelkastje al wel 2 minuten van de stroom gehaald?

Wat denk je? Dat is het eerste dat je doet. Alles uit, even wachten, en weer aan. Ik ben ervaren genoeg om te snappen dat apparaten, vooral die met firmware, bugs kunnen bevatten die met een reboot simpel op te lossen zijn (voor de korte termijn).

 


Glasvezelkastje al wel 2 minuten van de stroom gehaald?

Wat denk je? Dat is het eerste dat je doet. Alles uit, even wachten, en weer aan. Ik ben ervaren genoeg om te snappen dat apparaten, vooral die met firmware, bugs kunnen bevatten die met een reboot simpel op te lossen zijn (voor de korte termijn).

 

Ohh ik kon natuurlijk niet weten dat ik te maken had met iemand die weet hoe het werkt. Dan zal toch kpn in aktie moeten komen. Dat gaat een moderater ook zeker doen. De wachttijd is helaas op dit moment wel 4 dagen. 


Glasvezelkastje al wel 2 minuten van de stroom gehaald?

Wat denk je? Dat is het eerste dat je doet. Alles uit, even wachten, en weer aan. Ik ben ervaren genoeg om te snappen dat apparaten, vooral die met firmware, bugs kunnen bevatten die met een reboot simpel op te lossen zijn (voor de korte termijn).

 

Ohh ik kon natuurlijk niet weten dat ik te maken had met iemand die weet hoe het werkt. Dan zal toch kpn in aktie moeten komen. Dat gaat een moderater ook zeker doen. De wachttijd is helaas op dit moment wel 4 dagen. 

Geen probleem Joep, ik vind het sowieso fijn dat je reageert. Mooi dat het op dit board wordt opgepikt door een ‘moderator’. 4 Dagen is niets vergeleken bij de 10 maanden die ik al storing heb.


Hoi @PaulSi .  Vreemd dat je verbinding af en toe wegvalt.

Voor mijn beeldvorming:  Ergens komt glasvezel het huis binnen en daar hangt je FTU/NT.  Hier zit vervolgens een netwerkkabel in die is aangesloten op de WAN poort van je v10.

Hoe lang is die kabel (ongeveer).  En heb je die kabel even nagelopen/gecontroleerd op beschadigingen, kinkjes, de stekkertjes etc. ?

NT is dus al een herstart. En je hebt die v10 ook al eens een harde reset gegeven? Toch blijft het gebeuren?

Is er op het moment dat zoiets gebeurt extra veel netwerk activiteit? En dan met name via P2P? 


Hoi @PaulSi .  Vreemd dat je verbinding af en toe wegvalt.

Voor mijn beeldvorming:  Ergens komt glasvezel het huis binnen en daar hangt je FTU/NT.  Hier zit vervolgens een netwerkkabel in die is aangesloten op de WAN poort van je v10.

Hoe lang is die kabel (ongeveer).  En heb je die kabel even nagelopen/gecontroleerd op beschadigingen, kinkjes, de stekkertjes etc. ?

NT is dus al een herstart. En je hebt die v10 ook al eens een harde reset gegeven? Toch blijft het gebeuren?

Is er op het moment dat zoiets gebeurt extra veel netwerk activiteit? En dan met name via P2P? 

 

Kabel is in orde. Ja reset meerdere keren uitgevoerd maar het probleem blijft af en toe komen. Opvallend is dat het altijd rond het middaguur gebeurt (12:00). Vandaag ook weer tijdens een Teams meeting viel plotseling de verbinding weg om na een minuut weer te herstellen. Heel vervelend, ik zat net midden in een presentatie die ik zelf gaf. Nee, geen extra activiteit via P2P o.i.d. De kabel tussen de NT en modem is maximaal een meter schat ik. Ik wil niet chargeren maar de monteur die destijds hier in huis kwam om alles aan te sluiten liep te mopperen over de slechte kwaliteit van de connectoren in de wijkkasten. Hij was daar hoorbaar door teleurgesteld. De keten is zo sterk als de zwakste schakel. Het zou het waard zijn denk ik om daar eens een onderzoekje naar te doen.


Ben jij deze ochtend telefonisch bereikbaar? (en liefst thuis)


Ben jij deze ochtend telefonisch bereikbaar? (en liefst thuis)

Mijn telefoonnummer staat in een PM.


Leuk je even gesproken te hebben.

De monteur staat geboekt voor maandagmiddag (26-9-2022)   We hebben samen het ticket aangemaakt en hierin staat duidelijk verwoord wat we hier hebben besproken en uitgesloten.

Laat je weten hoe het afloopt?

Fijn weekend alvast.

 


@PaulSi : Ik zie dat de XGSPON is vervangen en een nieuwe router is geplaatst.  Is de boel nu stabiel?


Nee, het is nog niet stabiel. Gisteren al weer 3 keer een onderbreking gehad. Ik heb een direct telefoonnummer met toegangscode gekregen. Die ga ik maandag nog maar weer even bellen.


Nee, het is nog niet stabiel. Gisteren al weer 3 keer een onderbreking gehad. Ik heb een direct telefoonnummer met toegangscode gekregen. Die ga ik maandag nog maar weer even bellen.

Ja, wees daar snel bij.  Anders sluiten ze het ticket en dat moeten we niet hebben.