Skip to main content

Eergisteren viel m’n glasvezel verbinding uit en dat is niet de eerste keer (verbinding is een paar maanden geleden opgeleverd, ik zie overal in het dorp nog oranje kabels uit de grond komen). Het herstelt telkens weer vlot, maar nu ben ik toch nieuwsgierig of er misschien iets verkeerd zit of dat dit van voorbijgaande aard zal zijn.

 

Ik heb gisteravond m’n modem gereset via de UI die verschrikkelijk sloom was, moest lang wachten totdat pagina’s laadden en vanochtend heb ik de NTU maar eens 3 minuten stroomloos gemaakt nadat ik de PPPOE errors in m’n log zag. Vraag me af of ik het nou opgelost heb of dat er meer aan de hand is.

Hallo @llama gewoon even 0800 0402 bellen en zeggen dat je een internetstoring hebt.

 


Op aanraden van de helpdeskmedewerker op 0800-0402 het modem gereset, maar dat heeft niet geholpen, vannacht heeft weer 1 minuut m’n internet eruit gelegen. 

Volgende stap is een monteur… wat gaat die vinden als gemiddeld eens per twee dagen een minuut je internet eruit ligt? Nu was het ‘s nachts, maar de vorige keer zat ik middenin een online game en de keer ervoor klapte m’n teams sessie eruit.

 

28.08.2022 01:37:55 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

28.08.2022 01:37:55 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

28.08.2022 01:37:43 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

28.08.2022 01:37:39 Warning PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

28.08.2022 01:37:39 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.


Hoi @llama . Welkom op het forum.

Heb je hierover alweer contact gehad met de helpdesk?


Zoals vermeld in mijn tweede bericht heb ik idd contact gehad met de helpdesk. Morgen komt er een monteur


Ter referentie, 31 augustus is m’n NTU vervangen en geen onderbrekingen meer gehad. Tot vandaag!  Tijdens de Grand Prix van Nederland ging ik offline. De volgende stap is dat het modem vervangen wordt, de volgende stap is dat ik verhuis naar een ander interface op de PoP

04.09.2022 16:12:37 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

04.09.2022 16:12:37 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

04.09.2022 16:11:31 Info SYS

Modem login was successful

04.09.2022 16:11:06 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

04.09.2022 16:11:02 Warning PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

04.09.2022 16:11:02 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.


@llama Die volgende stappen.  Worden die gedaan aan de hand van een openstaand ticket? Is dit toegezegd? 


Nee dat is niet toegezegd @Erwin_ , dat is wat de engineer zei die m’n NTU heeft vervangen als mogelijke vervolgstappen. Ik heb met de helpdesk afgesproken dat we het nog even aankijken, aangezien ik vorige week welgeteld 1 onderbreking heb gehad. Dat was er natuurlijk één teveel, maar het kan eenmalig zijn geweest.

Als het vaker gebeurt komt er ws wederom een monteur.

Er is idd een ticket, maar dat is nu gesloten, maar blijft nog 1 week in een soort limbo.

Ik heb btw een heel simple ping scriptje geschreven dat dns.google en cloudfare elke seconde een ping stuurt vanaf een systeem dat bekabeld is aangesloten. Dat script heeft wel een keer of 5 gedetecteerd dat ik niet binnen 500ms een antwoord kreeg van beiden DNS services, wat effectief betekent dat ik een kleine interruptie had waarvan niks te vinden was in de logs van de router.


Dan kijken we het even aan.  Mocht het toch weer misgaan, laat het mij weten. 


FYI het gebeurt nog steeds 1-2 keer per week dat m’n PPPoE eruit klapt en dan duurt het 1-2 minuten voordat de verbinding terug komt. Het gekke is dat het vaak gebeurt als 2 mensen tegelijk een Teams sessie opzetten, maar het gebeurt ook om 03:00 ‘s nachts als er nul verkeer is.

 

De engineer die m’n NTU vervangen heeft, heeft ook een nieuwe router achter gelaten. Ik heb gisteren toen m’n verbinding er weer uit lag de router vervangen en ook de voeding van de router...


FYI het gebeurt nog steeds 1-2 keer per week dat m’n PPPoE eruit klapt en dan duurt het 1-2 minuten voordat de verbinding terug komt. Het gekke is dat het vaak gebeurt als 2 mensen tegelijk een Teams sessie opzetten, maar het gebeurt ook om 03:00 ‘s nachts als er nul verkeer is.

 

De engineer die m’n NTU vervangen heeft, heeft ook een nieuwe router achter gelaten. Ik heb gisteren toen m’n verbinding er weer uit lag de router vervangen en ook de voeding van de router...

Wat voor router heeft hij achtergelaten?  Laat je weten of dit voor verbetering zorgt?


Hey Erwin, het is een box12 router. Ik hou jullie op de hoogte :P


Nou alles is vervangen: NTU en router, maar het gebeurt nog steeds. Net ben ik maar eens gaan kijken toen m’n internet er weer uit lag en toen was het connection lampje van de NTU uit en eventjes brandde het alarm lampje. Echt waardeloos. Het nummer 0800 020 15 57 geeft mij geen medewerker meer omdat mijn case > 1 week oud is en online kan ik alleen een monteur regelen, maar die gaat natuurlijk niks oplossen want het probleem zit gewoonweg niet in mijn huis.

 

@Erwin_ kun je me verbinden met de back office of zoiets?

 

 

26.10.2022 11:56:05 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:56:05 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:56:01 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:56:01 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:55:59 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:55:58 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:55:50 Warning DHCPC
WAN DHCP client (1) stopped
26.10.2022 11:55:16 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:55:16 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:54:43 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:54:43 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:54:27 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:54:27 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:54:19 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:54:19 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:54:15 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:54:15 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:54:13 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:54:13 Error PPPOE
PPPoE error: timeout
26.10.2022 11:53:48 Error PPPOE
Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.
26.10.2022 11:53:44 Warning PPPOE
Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)
26.10.2022 11:53:44 Error PPPOE
Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.
23.10.2022 18:37:18 Error PPPOE
Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.
23.10.2022 18:37:14 Warning PPPOE
Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)
23.10.2022 18:37:14 Error PPPOE
Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

Ja hoor.  Dat wordt een nieuw ticket.  Ben je telefonisch bereikbaar deze ochtend?


Hi @Erwin_ yep ik ben telefonisch bereikbaar, thnx!


Leuk je even gesproken te hebben, @llama .

De vorige monteur heeft het hele lijstje netjes afgetikt.  Wij hebben morgenavond even weer contact en dan maken we een nieuw ticket aan waarin me duidelijk vermelden wat er allemaal al gedaan is.

Ik ga er van uit dat de volgende monteur dan de juiste acties onderneemt. 

We spreken elkaar morgenavond! 


Nou, de monteur staat er in. Die komt maandag 31-10 tussen 8:00 en 12:00.

Ik hoop uiteraard dat er een oorzaak gevonden wordt. Laat je weten hoe het afloopt?

Fijn weekend in ieder geval. 


@llama heb je een update aangaande het probleem met wegvallende verbinding.

Ik heb hier sinds een week of drie ook last van. Soms 1x per dag, soms 3x per dag, niet handig als je midden in een video conference of game sessie zit.

Ik hoor graag of het bezoek van de monteur geholpen heeft.

 


De monteur is 31 oktober geweest en vond dat de NTU los zat en niet lekker past op het witte houdertje waarmee die tegen de muur zit geschroefd. Hij heeft de NTU met een extra schroef vast gezet zodat hij niet meer omlaag kan zakken. Hij demonstreerde dat als hij de NTU en tikje gaf dat dan m’n verbinding eruit lag. Sindsdien is m’n verbinding 1 x down geweest, vanochtend om 8:31 en dat was gedurende 5 seconden. Hij had de vorige keer de NTU vervangen, maar ik denk niet dat houdertje waarmee hij op de muur vast zit. Ben niet echt kapot van de manier waarop de vezel in de ntu zit en de ntu aan de muur. 

 

@ArnoW ik zou gelijk gaan bellen en een monteur regelen. Kijk in de logs (My Modem → Maintenance → Logs) waarom hij uit valt. Als daar staat Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests, dan is het ws iets met NTU/Vezel. Het kan nl ook nog goed een lokaal probleem zijn. Ik heb wel het idee dat die box12 erg gevoelig is en ik overweeg er een Fritzbox neer te zetten. Om te beginnen kun je je NTU resetten door de stroom er een minuutje af te halen en je router een factory reset geven. Daar beginnen ze altijd mee. Sterkte.


Mijn log van vandaag tijdens storing is als volgt:

07.11.2022 15:52:36     Error     PPPOE     
Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.
07.11.2022 15:52:32     Warning     PPPOE     
Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)
07.11.2022 15:52:32     Error     PPPOE     
Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

Ik zal morgenvroeg de NTU resetten en de router een factory reset. Als de melding daarna nogmaals voorkomt dan ga ik een monteur inschakelen.

Wat zijn de stappen om een monteur in te schakelen hiervoor? Alvast bedankt. Fijne avond !


Even bellen met KPN: 0800 0402
Je hebt dezelfde symptomen als ik.. succes ermee.


@ArnoW  Heb je al gebeld?  Zo niet, maak even een los nieuw topic voor je issue aan.  (en mention mij daar desnoods even in)


Ik heb een script geschreven dat elke seconde een ping stuurt naar google en cloudfare en als ze allebei geen antwoord geven, een regel naar de log schrijft. 

Dit staat in de log van het script

256 07-11 08:30:15 dns.google one.one.one.one is down!

en daarna dit in de log van de router. Het internet lijkt er dus een minuut uit te liggen voordat de router de PPPoE opzegt. Heel af en toe zie ik wat in de log terwijl de router dan wel gewoon up blijft.

Ik denk dat de timeout 1 minuut is. 

07.11.2022 08:31:14 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.


@Erwin_ ik heb een nieuw topic aangemaakt hier.


btw zo zit dat met die schroef. Nog wat andere topics gelezen en als dit probleem aan houdt ga ik aandringen op een Nokia NTU

 

 


btw zo zit dat met die schroef. Nog wat andere topics gelezen en als dit probleem aan houdt ga ik aandringen op een Nokia NTU

Die zijn er denk ik nu niet meer. Volgens mij was dat een tijdelijke oplossing. Sowieso zou daarmee niet dat onderste witte kastje vervangen worden.