Skip to main content

Beste Forum en KPN

sinds de zomer 2022 zijn we klant bij KPN voor internet en tv. We hebben glasvezel - met hoogste snelheid.

We zijn al toe aan ons tweede Experia 12 kastje. Bij eerste kastje viel ieder heel uur het tv kanaal uit. Nieuwe kastje heeft dat opgelost. Dus ging het tijdje goed, maar nu echt drama. Sinds paar weken. Ineens.

Een paar keer per uur valt het internet voor 5-8 minuten uit. Helemaal weg. Gek genoeg kan je dan wel tv kijken - via het kastje. Maar via het tv kastje zijn de opnames en de apps niet te raadplegen.

Ik heb achter de experia box een switch staan. Daarachter 4 Unifi Access Points, die bedraad naar de switch gaan. 

Vandaag een nieuwe switch geïnstalleerd. Met IMGP Snooping. Unifi switch van 400 euro.  Omdat ik had gelezen dat de Netgear switch storing kan veroorzaken. 

Maakt dus niks uit. Het blijft wegvallen. Het moment van wegvallen, valt samen met het online komen van een extra device. Laptop die aangaat. Netflix wat wordt aangezet. Etc. 

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Of het oplosbaar is?
Het is echt mega irritant. 

Hoi @EelSim ,

Een switch van 400 euro is echt niet nodig.

De TP link switch op de KPN webshop(de TL-SG105E en TL-SG108E) werkt ook prima.Ik zou die dure switch terugsturen.Zonde van het geld.

 

Heb je verder nog een DVS, zonnepanelen omvormers, smarthome apparatuur?En heb je koper of glas?


Hoi @martijn197108 

Wat is een DVS?
Om de andere vragen te beantwoorden

  • Geen zonnepanelen
  • 6 IP camera's
  • Een NAS
  • Philips Hue
  • xBox
  • Nintendo Switch
  • 4 Ubiquiti Access Points

We hebben glas. Net in de wijk aangelegd. Sinds de zomer 2022. 

Zwaarste abonnement


Dat is wel een flink netwerk @EelSim 🙂

De box 12 is helaas vrij gevoelig voor sommige apparatuur in het netwerk, het beste wat je kan doen is dan vaak alle apparatuur behalve de TV ontvangers en de laptops/desktops/mobiele telefoons loskoppelen en dan kijken hoe het dan gaat.Vervolgens één voor één alle apparatuur aankoppelen totdat het mis gaat.Dan weet je wel apparaat het probleem veroorzaakt.

Maar ik kan me best voorstellen dat dat niet altijd even handig is, is dat in jouw situatie mogelijk om te testen?

Een andere tip die je kan volgen is het glasvezel kastje even een half minuutje stroomloos maken, af en toe wil dat wel helpen.

Er zijn ook zeker wel andere oorzaken, maar dit zijn toch wel de eerste stappen.

 


@martijn197108 

tsja, ik voelde ook wat wat schaamte toen ik het lijstje maakte. Weet redelijk zeker dat ik nog niet alles heb opgesomd. ;-)

Eigenlijk is alles vast/bedraad verbonden. Behalve de laptops/mobiele telefoons.  Dus los van het feit dat het lastig is te testen, lijk jij te suggeren dat het sowieso niet aan de mobiele apparaten zou liggen.

Ik zal dat kastje stroomloos maken, gaan uittesten. Dank.

Is er al een 13 op komst? Want die 12 vind ik behoorlijk kansloos.

(we hadden voorheen een andere glasvezelprovider - zelfde netwerk+belasting → geen probleem. Ben dus niet zo blij met KPN). 


 

Is er al een 13 op komst? Want die 12 vind ik behoorlijk kansloos.

(we hadden voorheen een andere glasvezelprovider - zelfde netwerk+belasting → geen probleem. Ben dus niet zo blij met KPN). 

 

13 vast niet, maar ik denk dat er wel aan een nieuw modem gewerkt word.De box 12 kan max 1 gigabit aan, en op termijn, zeker zakelijk, zal er echt wel vraag zijn naar meer.Dat vereist dus ook een nieuw modem.

Box 12 is niet mijn favoriet inderdaad.Momenteel is de V10 echt wel de beste naar mijn mening.

@martijn197108

Dus los van het feit dat het lastig is te testen, lijk jij te suggeren dat het sowieso niet aan de mobiele apparaten zou liggen.

Ik heb hier nog nooit gelezen dat het door een mobiel apparaat kwam, maar het kan wel natuurlijk.Maar dan zal er in de instellingen iets niet goed staan.

@martijn197108

tsja, ik voelde ook wat wat schaamte toen ik het lijstje maakte. Weet redelijk zeker dat ik nog niet alles heb opgesomd. ;-)

Dat is niet nodig hoor😉Er komt hier heel veel verschillende apparatuur voorbij...


KPN zal nooit ontkennen of bevestigen dat ze bezig zijn met nieuwe apparatuur, in principe was het tot het laatste moment ook onbekend dat de TV+ of box12 werd geïntroduceerd. Ook medewerkers worden enigszins in het duister gehouden om te voorkomen dat dit soort dingen uitlekken. 


@martijn197108 , glasvezel kastje en box12 net stroomloos gemaakt. Paar minuten gewacht. Aangesloten. Alles weer online
Vandaag dus even afwachten of dat effect heeft. En het dus stabiel blijft.


Ik hoop 't!

Laat maar weten🙂


@martijn197108 , helaas. Al 3 keer uitgevallen


Dat is wel een flink netwerk @EelSim🙂

Het beste wat je kan doen is dan vaak alle apparatuur behalve de TV ontvangers en de laptops/desktops/mobiele telefoons loskoppelen en dan kijken hoe het dan gaat.Vervolgens één voor één alle apparatuur aankoppelen totdat het mis gaat.Dan weet je welk apparaat het probleem veroorzaakt.

 

Jammer @EelSim , dan adviseer ik toch om nu deze stap te volgen.

 

 


Ha @EelSim, ik sta achter het advies van Martijn! Helemaal omdat je aangeeft dat je hier met de vorige Box 12 ook tegenaan liep. Dan zou ik toch verder willen kijken naar de andere apparatuur binnen het netwerk. 


@Marcia_ 
Ben er mee bezig. 

Voordeel van de dure switch is dat ik op afstand de apparaten kan disconnecten van mijn netwerk. @martijn197108 , is die 400 euro toch nog ergens goed voor in deze fase.😁 Is nl makkelijker dan stekkertjes eruit trekken.

Voor de duidelijkheid. De vorige Box 12 had andere issues. Daar viel de tv steeds uit en bleef internet juist werken. 
Nu valt internet uit en blijft de tv werken.

Beide niet leuk, maar wel anders. Toch?


Ik begrijp wat je bedoelt.

Maar mijn vermoeden is dat beide problemen toch dezelfde oorzaak hebben, waarom beide box 12's andere problemen veroorzaken is lastig te zeggen vind ik.

Misschien heeft @Ik_Combineer hier nog een idee bij?

Het zou natuurlijk kunnen dat beide modems defect zijn of dat de box 12 beter vervangen kan worden door een ander type.


 @Marcia_  en @martijn197108 
een update van mijn kant. Het duurde even om het te analyseren

Goed en slecht nieuws

Laten we beginnen met het goede
Het was mijn NAS. Synology
Heb dus jullie advies opgevolgd. En apparaat voor apparaat gezocht.
NAS losgekoppeld. Stabiele wifi. Paar dagen afgekoppeld gelaten. En alles bleef werken.
NAS aangezet. En weer viel het uit.
Weer losgekoppeld. Dagen lang alles goed. 
Nas aangezet. Probleem was terug
Dus het is/was de NAS
NAS nu rechtstreeks (zonder tussenliggende switch) op de Box12 aangesloten. 
Want ik wil wel mijn nas houden. Dat gaat nu goed
Dus wifi is er weer. En blijft stabiel 

maar…………

het oude probleem met de tv's is weer terug. Dus op ieder heel uur, onderbreekt het voor 10 tal seconden. Als je niet iets kijkt wat opgenomen is, gaat het na die 10 sec weer door. Kijk je wel iets wat opgenomen is (of kijk je het terug of uitgesteld); vergeet het dan maar. Dan moet het kastje uit. En kan je weer van voor af aan beginnen. Compleet onhandig omdat je veel programma's niet mag doorspoelen.
En zeven minuten over ieder heel uur, wederom de onderbreking.

Kortom, goed en slecht nieuws

Nog ideeën wat te doen?


Dit had ik dus niet moeten posten

Want precies na het klikken op ‘verstuur’, knalt ouderwets de wifi er weer uit

Zucht


@EelSim,

De laatste keer was met nas?

Dat probleem met de TV zou kunnen komen door een apparaat wat IGMP aanvragen doet, buiten de TV ontvangers om.

Mijn advies blijft toch echt alles loskoppelen behalve PC's laptops en TV ontvangers.En dan kijken of de klachten met de TV ontvangers blijven.


@martijn197108 , dat heb ik gedaan

En ja, dan blijft het


Ook als de ontvanger direct met een kabel op de V10a zit?Zonder de switch dus.

 


ja. 

Het tv kastje heeft altijd rechtstreeks op box gezeten. Dus nooit achter een switch


@EelSim Even voor de duidelijkheid, je schreef eerder :

NAS losgekoppeld. Stabiele wifi. Paar dagen afgekoppeld gelaten. En alles bleef werken.
NAS aangezet. En weer viel het uit.
Weer losgekoppeld. Dagen lang alles goed. 
Nas aangezet. Probleem was terug
 

In de tijd dat je je Nas had afgekoppeld schrijf je dat alles goed ging, is dat inclusief TV kijken/terugkijken geweest? 

Anders nogmaals de Nas eens loskoppelen om dat opnieuw te verifiëren?


@Radioman , nee 

Toen NAS was afgekoppeld, kregen we ‘gratis’ het probleem van de tv terug.

 

Dus het alles slaat op het wifi signaal.

overigens is het nu al drie keer uitgevallen, sinds mijn post van 54 minuten geleden. Voor de goede orde. Al het internet valt weg - ook mijn nas die rechtstreeks op Box is aangesloten, doet het niet meer

maar tv kastje doet het wel.


Zou toch de box 12 steeds even de verbinding verliezen en dat het herstellen van internet (vlan6) mogelijk trager gaat dan het herstellen van IPTV (vlan4) waardoor het misschien lijkt dat alleen internet weg valt?

Heb je de logging en/of OWL logging in de box 12 al eens geanalyseerd en is er een patroon te herkennen dat overeenkomt met de uitval die je ervaart?


@Radioman , uhmmmm
Nee, niet bekeken.

hoe doe ik dat?


@Radioman 

Pipi langkous
Nog nooit gedaan, dus ikzal het wel kunnen
Anyway, gelukt

ik zie geen disconnect er tussen staan.

Nee, helaas. Jouw theorie kan ik niet met feiten onderbouwen


@EelSim Als er geen aantoonbare disconnects van de box 12 zijn gaat mijn theorie idd niet op.