Skip to main content

Mijn vrouw luistert ’s nachts altijd naar radio 1 (via oortjes gelukkig). Dat ging altijd prima via de wifi verbinding. Sinds ze een andere telefoon heeft is het echter hommeles. Heel vaak gaat de verbinding automatisch naar mobiel met het gevolg dat zo nu en dan de, beperkte, bundel wordt overschreden. Gevolg: hogere rekening.
Omdat ik geen oplossing kon vinden heb ik uiteindelijk een super wifi punt aangeschaft en naast het bed gezet. Dat ging goed, tot nu. Afgelopen nacht was er een storing in de ontvangst van radio 1, toen overgegaan op radio 1 kijken dat wel werkte. Dat gebruikt natuurlijk veel meer data, maar geen probleem het loopt via wifi (dacht ik). Helaas werd er overgeschakeld naar mobiele data en werden we verrast door een mededeling van de provider dat de limiet was bereikt. Gelukkig heb ik die vastgesteld op 50 euro, dus de schade is te overzien>
De vraag is echter hoe het kan dat de wifi verbinding wegvalt terwijl er direct naast een wifi punt staat. Wij wonen gelijkvloers dus de afstand tot het modem is ook niet al te groot, vandaar dat hij het ook altijd goed deed: tot de nieuwe telefoon.
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de telefoon op 5G werkt. Zou dat de oorzaak kunnen? Zo ja, dan nog blijft het vreemd zo pal naast een wifi punt.
Of is er een andere oorzaak aan te wijzen?

Hoi Roef! Dat is natuurlijk een vervelende situatie. Het kan zijn dat het nieuwe toestel dusdanig staat ingesteld dat hij een sterker mobiel signaal de voorkeur geeft boven de Wifi. Dat kan bijvoorbeeld de Wifi-assistentie van Apple betreffen. Wat voor een toestel heeft jouw vrouw in gebruik?

Het is een Samsung Galaxy A35. Ik heb hem nu zo ingesteld dat de app van radio 1 geen gebruik kan maken van mobiele ontvangst. En merkwaardigerwijs daarna geen problemen meer gehad. Waarom de app de voorkeur gaf aan mobiele ontvangst is mij onduidelijk.

Vreemd inderdaad Roef. Kan een eigenaardigheidje zijn van de app maar fijn dat je een oplossing hebt gevonden en deze met ons hebt gedeeld. Post gerust nog eens topic als we iets voor je kunnen betekenen. 

Reageer