Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Ik ben sinds vorige week kpn klant. Voor dit probleem heb ik al zitten zoeken op dit forum en op internet. Maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden. 

Situatie: modem in de meterkast, superwifi punt op zolder.

Volgens een brochure die bij box12 zat zou het modem na installatie van een superwifi punt ook nog signaal uit moeten zenden, zodat ze samen 1 netwerk uitzenden. Dit heet mesh geloof ik? 

Nou lijkt het erop dat het superwifi punt prima uitzendt. Op zolder krijg ik bijna de volle snelheid. Op de 1e verdieping krijg ik ook nog een flinke snelheid. Maar op de benedenverdieping is het signaal nog maar zon 50Mb (van de 1000Mb). En dat terwijl ik op 2 meter van het modem sta. Het lijkt mij erop dat het modem geen signaal uitzendt.

Ik heb ook even op het modem ingelogd, maar daar kan ik niet vinden wat ik zoek (wellicht kijk ik verkeerd, of niet goed genoeg). Ik heb een 2e (2.4Ghz) netwerk aangemaakt voor een aantal apparaten in huis (o.a. baby-camera), omdat die op het main kanaal niet willen (ivm 5Ghz). Kan dit de oorzaak zijn?

Ik hoop dat er iemand een idee heeft. Alvast dank voor het meedenken.

Hallo @AlexBuitendijk de 1 Gigabit-verbinding geldt uitsluitend bekabeld op 1 pc, dat haal je draadloos niet.

Heb je binnen de modem de zogenaamde ‘extra wifi’ geactiveerd of de ‘gastwifi’ ?


Hallo @AlexBuitendijk de 1 Gigabit-verbinding geldt uitsluitend bekabeld op 1 pc, dat haal je draadloos niet.

Heb je binnen de modem de zogenaamde ‘extra wifi’ geactiveerd of de ‘gastwifi’ ?

Hallo Jan,

Dat ik 1Gb via wifi niet haal, dat snap ik. Daar gaat mn vraag ook niet over. En is ook verder niet aan de orde.

Waar het om gaat is dat ik op zolder, op 2 meter van het superwifi punt zon 800Mb haal. Maar beneden op 2 meter afstand van het modem maar 50Mb. Terwijl het modem ook signaal zou moeten uitzenden. Alleen in dit geval lijkt het erop dat het modem geen signaal uitzendt. 

Ik heb een "extra" wifipunt gemaakt. Geen "gast".


Hallo @AlexBuitendijk 

Dat ik 1Gb via wifi niet haal, dat snap ik. Daar gaat mn vraag ook niet over. En is ook verder niet aan de orde.

Maar je noemt het wel:

 Maar op de benedenverdieping is het signaal nog maar zon 50Mb (van de 1000Mb)

 

 


Hallo @AlexBuitendijk 

Dat ik 1Gb via wifi niet haal, dat snap ik. Daar gaat mn vraag ook niet over. En is ook verder niet aan de orde.

Maar je noemt het wel:

 Maar op de benedenverdieping is het signaal nog maar zon 50Mb (van de 1000Mb)

 

 

Omdat het een aanwijzing is voor het probleem wat ik heb. Ik zeg/klaag niet dat ik beneden "maar" 50Mb heb. Als je mn tekst leest dan zie je dat het in een bepaalde context door mij wordt genoemd waarin ik aangeef dat het vreemd is dat ik op 2 meter van de modem maar 50Mb heb, terwijl ik op zolder op 2 meter van de superwifi zon 800Mb aantik. Mijn vraag is dus, of er iets in het modem verkeerd kan zijn waardoor ik beneden vlakbij het modem niet een snellere verbinding heb, want ik heb het vermoeden dat nu alleen de superwifi boven het hele huis voorziet, terwijl het modem ook signaal zou moeten geven en ze samen 1 netwerk zijn.


Hallo @AlexBuitendijk het kan zijn dat het apparaat waar jij ‘maar’ 50Mbit/s mee haalt, toevallig op de 2.4-band werkt i.p.v. de 5.0-band.

Aan de hand van de lampjes op je modem kun je zien of wifi binnen de modem geactiveerd is.

Binnen in je modem kun je zien of de instellingen goed staan.

Zet binnen de wifi-instellingen alles zoveel mogelijk op AUTO en laat de modem/router het werk doen.

Kijk bij de wifiinstellingen of bij de 2.4-band de boel op B/G/N/AX staat en bij de 5.0-band de boel op A/N/AC/AX staat.

Succes


Hoi Alex,

Om dit te kunnen troubleshooten zou ik zelf dat extra netwerk even verwijderen/uitzetten.
Vaak is dat extra netwerk ook niet nodig omdat de devices zelf de 2,4 Ghz band van het standaard netwerk wel pakken (Die moet dan wel aan staan natuurlijk).

Vervolgens zou ik de het hoofd wifi netwerk terugzetten naar standaard instellingen zodat modem en superwifi op volle snelheid kunnen werken.

Daarna alles opnieuw opstarten zodat je zeker weet dat de instellingen geactiveerd zijn.

Nu de snelheid testen.

Als het modem nu ook naar behoren werkt kan je eventueel het extra netwerk weer toevoegen.

 


Hallo @JanD , Helemaal goed wat je allemaal noemt. Zelf wilde ik het alleen niet te technisch maken omdat “nieuwkomers” vaak verdrinken in veel technische aanwijzingen… 🙂


Hoi @AlexBuitendijk . Welkom op het forum.

Ben je hier al iets verder mee gekomen? Anders hebben we een aantal zeer uitgebreide informatiepagina's over dit onderwerp:

https://forum.kpn.com/kennisbank-wifi-versterkers-134


Dank voor zover voor de reacties. Ik ga even met het voorstel van Stronk aan de slag. Maar zal op zn vroegst morgen worden. Ik laat weten wat mn bevindingen zijn.


Ik heb het extra wifi netwerk verwijderd, en het modem terug gezet naar standaardinstellingen. Maar het verschil is minimaal. binnen 2 meter pak ik nog zon 200Mb. Maar mn pc (die tijdelijk beneden in de woonkamer staat) staat op hemelsbreed 6 meter met maar 1 deur er tussen, en die tussen de 30-50Mb. Dat verval is wel erg groot. Met Ziggo pakte ik met een 300Mb abo iig nog zon 100-150Mb op. Lijkt er dus op dat de box12 een groter verval heeft. Het bereik zal minder groot zijn.

Ik denk erover om beneden ook een superwifi punt te plaatsen. Is het een probleem als deze naast het modem staat? Gaan ze elkaar dan niet in de weg zitten?


Hallo @AlexBuitendijk,

Het modem lijkt dus wel signaal te geven.

Om meer inzicht te krijgen in wat er gaande is in je netwerk, kan je inloggen op de admin interface van het modem. Je ziet dan meteen een network map waarin je kan zien wat met wat praat. Als je op een device klikt, krijg je een client list waarin je de signaalsterkte en gebruikte band kan zien. Als de wifi van het modem uit staat zie je het ook meteen.

Toevallig heb ik hier mijn pc en modem net zo opgesteld als jij. Als ik alleen het modem gebruik heb ik wel een goede wifi verbinding. Elders op dit forum heb ik gelezen dat het bereik van de huidige modems (KPN box 12) minder is dan van de oudere. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat obstakels in de weg van het signaal zoals een gewapend betonmuur het signaal verslechteren. Daarom wordt ook aanbevolen het modem op een goede plaats neer te zetten (zie de de KPN installatie documentatie).

Ik zou een extra wifi punt zeker niet naast het modem zetten omdat je dan weinig toevoegt qua signaalverbetering. Beter is een plekje in de woonkamer te vinden. Bij een draadloze verbinding met het modem ben je dan nog steeds afhankelijk van een mogelijk zwak signaal (dat is dan ook te zien in de admin interface). Ideaal is dan ook aansluiten met een ethernet kabel, dan kan de Superwifi op volle snelheid met het modem praten.

Je kunt je huidige Superwifi tijdelijk in de woonkamer zetten gebruiken om de draadloze situatie uit te proberen en te zien of een extra Superwifi in de woonkamer je zou helpen.

KPN heeft ook de wifi manager (ook als telefoon app) om de wifi omgeving te analyseren. Als die niet goed blijkt kan je volgens mij met enige korting een extra Superwifi aanschaffen.

Hopelijk geeft dit aanknopingspunten om verder te komen...

 

 

 


Na een tijdje geknooi ben ik er eindelijk achter waarom ik op de pc beneden een slechte verbinding had (ik ben 2 weken geleden geopereerd, dus had er ff geen behoefte aan het probleem op te lossen 😂). 

Ik heb mn pc overgeschakeld naar het 2.4Ghz netwerk wat ik zelf heb aangemaakt zodat de babycamera ook werkt. En nu heb ik in ene een prima stabiele verbinding op de pc. Dus kennelijk is het gemengde 2.4/5.0Ghz netwerk wat het modem standaard uitzendt helemaal niet zo lekker… Wel vreemd eigenlijk. De snelheid is nog steeds niet denderend. Maar tis in ieder geval stabieler nu.

Anyway. Hopelijk ist hiermee opgelost. Dank voor het meedenken allemaal.