Skip to main content
Antwoord

Overstap naar glasvezel is niet zo eenvoudig als gesteld?

• October 22, 2025
  • 8 reacties
  • 199 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedendag,

Onlangs is bij mij glasvezel aangelegd in de meterkast. De overstap van koper naar glas zou gratis zijn en zou je zelf moeten kunnen in 20 minuten. Dus ik heb een installatiepakket aangevraagd en ontvangen.

Echter: ik woon in een appartement enĀ  de meterkast bevindt zich in een centrale hal. De koperaansluiting zit in de woonkamer en daar hangen een paar apparaten direct bekabeld aan het modem. Bij de aanleg van het aansluitpunt in de meterkast werd er door de monteur gezegd, dat dat hetzelfde zou blijven. De praktijk blijkt toch wat weerbarstiger te zijn:

1. Er is slechts 1 stopcontact in de meterkast en dat is in gebruik. Ik zal dus of extra stopcontacten moeten aanleggen of een verlengblok moeten aanschaffen en ophangen (de stekker die nu in het stopcontact zit heeft een heel kort snoer, dus ik zal daar in de buurt moeten blijven).
  2. Er wordt aangeraden het modem vlak bij het glasvezelkastje te hangen. Dat zou betekenen dat het wifisignaal een hal moet oversteken, langs een liftinstallatie passeren, voor het bij de eigenlijke woning komt. De woonkamer zit dan nog eens aan het andere eind van de woning, dus ik heb niet echt veel vertrouwen dat zulks een fatsoenlijk signaal gaat opleveren. (nog afgezien van dat ik niet zeker ben dat alles wat nu bedraad zit, ook draadloos zou kunnen.
  3. Als ik toch het modem in de woonkamer wil houden (wat zoals gezegd het geval zou blijven), kan ik waarschijnlijk niet de bestaande kabel gebruiken, want die lijkt maar twee aders te hebben (smalleĀ aansluiting ipv RJ-45). De meegeleverde kabel is veel te kort om als vervanging te gebruiken. In de mail (en in de handleiding op internet) staat een link waarmee je een langere kabel kan aanvragen, maar die komt niet op een pagina uit, waar dat kan. Bovendien heb ik geen idee hoe lang die zou moeten zijn (ik weet niet hoe de buizen lopen, maar ik vermoed al gauw 25 tot 30 meter, hoewel het ook best meer zou kunnen zijn).
  4. Stel dat ik een geschikte kabel vind en door die aan de bestaande kabel te knopenĀ die zou kunnen trekken naar de huidige plaats, dan zou ik eerst de woonkamer ongeveer moeten verbouwen, want de contactdoos waarop het modem nu is aangesloten, bevindt zich achter het tv-meubel.
  5. Als ik hieraan zou beginnen, moet het wel in ƩƩn keer werken. Ik werk vanuit huis en kan m'n aansluiting geen dag missen. Met al de boven beschreven ellende vrees ik het ergste. Een tijdje vanuit kantoor werken is geen optie, want dat betekent meer dan 4 uur reistijd per dag en dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat m'n vrouw overdag niet thuis is, terwijl de hond wel naar buiten moet.

Ik vraag me af, wat ik nu het beste kan doen? Ik heb al geprobeerd om met de chat te werken, maar die snapt echt niets. Ik heb het gevoel dat ik beter van de overstap kan afzien.

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@ErikBtH, welkom op de KPN Community! Leuk dat je kiest voor glasvezel van KPN.Ā šŸ’š

De nieuwe glasvezel aansluitingen zijn normaal gesproken een kwestie van zelf aansluiten, en gaan. Maar ik kan me voorstellen dat dit in jouw situatie niet helemaal wenselijk is om 2 hele duidelijke redenen: JeĀ hebt maar 1 stopcontact in de meterkast. Die is bezet en die kan niet verplaatst worden. En de meterkast bevindt zich buiten de woning, waardoor plaatsing van het modem in de meterkast niet wenselijk is.

Hoewel het normaal gesproken inderdaad het meeste wenselijk is om de modem dichtbij het aansluitpunt te zetten, begrijp ik dat je dit om deze redenen liever niet hebt.Ā Ik kan me dus goed voorstellen dat je op zoek bent naar een andere oplossing. En je hebt eigenlijk meerdere opties:

1. Je kunt ervoor kiezen het modem in de woonkamer te plaatsen. Er moeten dan een kabel worden getrokken van het glasvezelkastje in de meterkast naar de woonkamer.Ā Je kunt hiervoor een ethernetkabel van 30 meter of een ethernetkabel van 50 meter in onze webshop bestellen. Je kunt dan het modem op dezelfde plek laten staan.
    Ā 
  2. Een andere mogelijkheid is om het modem toch in de meterkast te plaatsen. Er zal dan een stopcontact bij moeten komen. Deze kun je eventueel laten aanleggen door een van onze installatiemonteurs. Neem in dat geval contact op met onze klantenservice.Ā Maak een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook, Bluesky of X.
    Dit lost natuurlijk niet direct het probleem van het hebben van een modem buiten de woning op. Daarin heb je dan ook weer een paar mogelijkheden:
    1. Je kunt van het modem een kabel trekken naar de woonkamer. Hierop sluit je vervolgens een switch aan. Ook deze is te verkrijgen in onze webshop:Ā Switch – Netgear GS105EĀ of Switch – TP-Link TL-SG105E. En op deze switch kun je dan de bekabelde apparaten aansluiten.
    2. Je kunt naast het modem gebruik maken van onze SuperWifi. Hiermee vergroot je jouw wifinetwerk. De SuperWifi kan je dan in jouw woning plaatsen. Je kunt kiezen voor 1 SuperWifi 2 of een bundel van 2 SuperWifi 2 punten. De SuperWifi zijn jouw eigendom. Hierop kun je ook een aantal apparaten bekabeld aansluiten via de LAN-poorten aan de achterkant. Heb je er dan toch meer nodig? Gebruik dan toch een switch. Liever niet direct SuperWifi kopen, maar eerst proberen? Dat kan. Je kunt namelijk ook SuperWifi huren:Ā KPN SuperWifi punten nu ook te huur.

Ā 

Uiteindelijk is het aan jou om te bepalen wat het beste werkt in jouw situatie. Kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice.Ā Maak een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook, Bluesky of X. Mijn collega's helpen je graag verder!

8 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 22, 2025

Dit kan een monteur, mits het kan, gratis voor je doen. Bel de klantenservice 0800-0402 of bestelĀ hierĀ een installatiemonteur.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 24, 2025

Hallo ​@ErikBtH, welkom op de KPN Community! Leuk dat je kiest voor glasvezel van KPN.Ā šŸ’š

De nieuwe glasvezel aansluitingen zijn normaal gesproken een kwestie van zelf aansluiten, en gaan. Maar ik kan me voorstellen dat dit in jouw situatie niet helemaal wenselijk is om 2 hele duidelijke redenen: JeĀ hebt maar 1 stopcontact in de meterkast. Die is bezet en die kan niet verplaatst worden. En de meterkast bevindt zich buiten de woning, waardoor plaatsing van het modem in de meterkast niet wenselijk is.

Hoewel het normaal gesproken inderdaad het meeste wenselijk is om de modem dichtbij het aansluitpunt te zetten, begrijp ik dat je dit om deze redenen liever niet hebt.Ā Ik kan me dus goed voorstellen dat je op zoek bent naar een andere oplossing. En je hebt eigenlijk meerdere opties:

1. Je kunt ervoor kiezen het modem in de woonkamer te plaatsen. Er moeten dan een kabel worden getrokken van het glasvezelkastje in de meterkast naar de woonkamer.Ā Je kunt hiervoor een ethernetkabel van 30 meter of een ethernetkabel van 50 meter in onze webshop bestellen. Je kunt dan het modem op dezelfde plek laten staan.
    Ā 
  2. Een andere mogelijkheid is om het modem toch in de meterkast te plaatsen. Er zal dan een stopcontact bij moeten komen. Deze kun je eventueel laten aanleggen door een van onze installatiemonteurs. Neem in dat geval contact op met onze klantenservice.Ā Maak een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook, Bluesky of X.
    Dit lost natuurlijk niet direct het probleem van het hebben van een modem buiten de woning op. Daarin heb je dan ook weer een paar mogelijkheden:
    1. Je kunt van het modem een kabel trekken naar de woonkamer. Hierop sluit je vervolgens een switch aan. Ook deze is te verkrijgen in onze webshop:Ā Switch – Netgear GS105EĀ of Switch – TP-Link TL-SG105E. En op deze switch kun je dan de bekabelde apparaten aansluiten.
    2. Je kunt naast het modem gebruik maken van onze SuperWifi. Hiermee vergroot je jouw wifinetwerk. De SuperWifi kan je dan in jouw woning plaatsen. Je kunt kiezen voor 1 SuperWifi 2 of een bundel van 2 SuperWifi 2 punten. De SuperWifi zijn jouw eigendom. Hierop kun je ook een aantal apparaten bekabeld aansluiten via de LAN-poorten aan de achterkant. Heb je er dan toch meer nodig? Gebruik dan toch een switch. Liever niet direct SuperWifi kopen, maar eerst proberen? Dat kan. Je kunt namelijk ook SuperWifi huren:Ā KPN SuperWifi punten nu ook te huur.

Ā 

Uiteindelijk is het aan jou om te bepalen wat het beste werkt in jouw situatie. Kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice.Ā Maak een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook, Bluesky of X. Mijn collega's helpen je graag verder!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 3, 2025

Ik heb ondertussen een afspraak met een monteur staan.Ā 

Ook het maken van die afspraak viel nog behoorlijk tegen.Ā 

Eerst een belafspraak via Dot. Zodra Dot snapte dat ik een belafspraak wilde maken, moest ik eerst inloggen, waarna de chat natuurlijk verdwenen was.

Nieuwe chat en Dot wilde weten waarvoor de afspraak was. Helaas snapte ze weinig tot niets. Maar uiteindelijk had ik een antwoord ingegeven dat ze accepteerde.

Daarna werd ik teruggebeld door een medewerker van een telefoonwinkel, die ook niet al te veel snapte. Waarschijnlijk had Dot een compleet verkeerd persoon laten bellen.

Uiteindelijk heeft die persoon wel een monteursafspraak gemaakt (voor morgen) maar wilde me eerst een betaalde monteur aansmeren. Pas toen ik afgaf me een beetje belazerd te voelen, kon er wel gewoon iemand langskomen.

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren.

Ā 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik ben benieuwd hoe de afspraak met de monteur gaat verlopen. Houd je ons op de hoogte?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 5, 2025

De monteur is langs geweest. Van te voren hadden we natuurlijk de meubels verschoven en de meterkast van slot gehaald. Helaas zullen we dat nog een keer moeten doen: het signaal op de kabel kwam niet goed door, dus daar zal de aanlegger nog eens naar moeten kijken. Die gaatĀ ons bellen voor een afspraak. Ik verstond dat dat binnen 4 uur zou gebeuren, maar dat zal ik wel verkeerd verstaan hebben (ik heb een vrij slecht gehoor), want we zitten nu op bijna 24 uur.

Positief is dat de monteur verwacht dat de kabel die van de meterkast naar de woonkamer loopt, hergebruikt kan worden: zouĀ enkel aan beide kanten opnieuw afgedopt moeten worden. Dat kan echter pas als het signaal goed binnenkomt. Dus we hebben alles weer provisorisch teruggeschoven. Bekabeld is zoals ik al verwachtte wel de beste oplossing, omdat het wifi-signaal dan niet door de liftinstallatie heen hoeft.

Voor wat betreft de stroom in de meterkast: dat heeft de monteur opgelost, met behulp van een oud gammel blok dat we nog hadden liggen. Dat kon net op de groepenkast liggen, zodat alles het haalde. Het is wel een beetje wankel, dus maar hopen dat niemand al te hard met een deur slaat.

Ā 

We wachten het verder wel weer af, dus wordt vervolgd.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik zie een hoop goede dingen in jouw bericht: Er ligt een kabel die mogelijk hergebruikt kan worden voor het modem en er is een stroompunt in de meterkast. Nu alleen nog wachten tot er licht op het glasvezelnetwerk staat. Ik wacht met je mee.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 12, 2025

Even een tussentijdse update: er lijkt een breuk te zitten vlakbij de distributiecentrale (als ik de naam goed heb). Dat wordt dus graven en kan wel even aanlopen.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ai, dat is niet zo fijn.Ā šŸ˜• Hopelijk wordt de kabelbreuk snel opgelost!