Skip to main content

Hallo KPN Forum,

Hierbij plaats ik dit als schoonzoon van.
Al enige tijd is hier het internet ondermaats.
Dit werd hier geaccepteerd voor enige tijd tot ik hier vaker kwam en mijn vriendin zich door mijn interesses en werk ook meer met technologie ging bezig houden. Schoonvader zelf gebruikt weinig internet, enkel van tijd tot tijd om wat te youtuben. Vriendin en ik gebruiken onze computers wat vaker. Voornaamste tests zijn gedaan d.m.v. een Oneplus 8 pro. Overige tests op een Lenovo UX550VD, een Aorus Z490 Pro AX moederboard en een ASUS ROG strix X570-E. Helft van de gebruikte toestellen bestaan niet langer dan een jaar en 3 van de 4 beschikken over WiFi 6 (AX).

Hierbij hebben al onze toestellen vlagen waarbij ze inderdaad plots de net niet 100Mbps halen, echter is dit in de meeste gevallen niet zo.

Op de begane grond, zoals verwacht, is de verbinding prima. 

Lenovo UX550VD, circa 2 meter van router verwijderd.
Oneplus 8 Pro, circa 30cm van router verwijderd.

 

Met een 100Mbps vind ik dit nog vrij acceptabel over wifi. (de Oneplus schrik ik nogal van, maar ach, misschien toeval?)

Daarna heb ik het midden van het huis getest, waarbij mijn vriendin haar PC praktisch boven te router zit en mijn PC wel ietwat verder.

Oneplus 8 Pro in de kamer waar mijn PC staat.
Aorus Z490 Pro AX, mijn computer.
ASUS rog strix X570-E, mijn vriendin haar computer.

Hiervan schrik ik enigszins. En ja, "Betonvloer?”, maar dan vraag ik mij af waar de vlagen van 75/80 Mbps tot (in mijn vriendin haar kamer) 100Mbps vandaan komen.

Vervolgens de zolder. Hier heb ik 2 metingen gedaan, waarbij ik de laatste niet kon afronden (hemelsbreed boven de router), gezien ik hier connectie verloor.
 

Oneplus 8 pro, op zolder.

 

Nu heb ik eindelijk de tijd genomen om de WiFi tool van KPN te gebruiken om te kijken wat deze tool kan verbeteren aan ons netwerk.
Gaming snelheden op zolder verwachtte ik niet, maar hier moest ik stiekem wel om lachen. 

Helaas geen foto genomen van de eerste test. 

De eerste test gaf aan dat er een max snelheid van 35Mbps haalbaar was op de middelste verdieping. Dit natuurlijk genomen op de kamer waar ik zit, gezien het handig kan zijn om op een hobby zolder een informatie filmpje te kijken. 

Na de tool zijn ding te hebben laten doen (instellingen verbeterd etc) kreeg ik het volgende resultaat.

 

Hmkay… Tja…

Natuurlijk aangegeven dat DAT niet de bedoeling kan zijn…

Krijg ik de volgende mogelijkheden.

 

En hier schrik ik eigenlijk nogal van.

Een mogelijkheid tot internet kabel aanleggen in dit huis is niet te doen. Is ook zeker niet gewenst. Zou naar mijn mening in deze situatie ook niet mogelijk moeten zijn.

Reden waarom ik dit vind is niet omdat ik zelf al 4 jaar klant ben (plus de jaren Telfort), maar omdat meneer al 8 jaar klant is en daarbij nog een telefoon abonnement voor zijn dochter en zichzelf heeft. 

 

Dan zou het dus wezenlijk profitabeler zijn om nu de abonnementen af te sluiten en over te stappen naar een andere provider voor;

  1. Een router die in staat is gebruik te maken van WiFi-AX
  2. Mogelijk gratis Wifi extenders zoals de draadloze SuperWifi punten die nu beschikbaar zijn (Dus kabel trekken is dan niet nodig...)
  3. Afhankelijk van provider nog hogere snelheid te kunnen halen.

Ik begrijp dat een hoop support medewerkers ook maar te doen hebben wat de baas eist, maar kan hier ergens niet iets aan gedaan worden, of zouden wij nu beter af zijn om elke 2 jaar te verhuizen tussen providers en een setje ubiquity of asus zenwifi aan te schaffen?

 

Edit: Ik heb zojuist onze facturen naast elkaar bekeken en het is mij opgevallen dat meneer per maand 20 euro meer betaald dan ik.

waar ik voor het internet en bellen zo'n 52 euro kwijt ben, daar ik mijn schoonvader 70 euro kwijt (extra's niet meegerekend, tenzij de niet gebruikte gratis spotify premium ineens wel meegerekend wordt in dit verhaal. deze heb ik niet en hij wel, maar dit staat als "gratis"..)

 

P.S. Mijn excuses als ik overkom als een zeur in dit bericht. Dit is alles behalve een aanval op KPN zelf omdat zowel ik als mijn schoonvader jaren lang goede ervaring hebben gehad met KPN en dit problemen zijn waarvan ik weet dat je er bij meer providers last van hebt, echter heb ik dan toch hoop hier nog iets mee vooruit te komen. 

Hallo @Jan3009 , 1 super wifi punt dient ook bekabeld aangesloten te worden, de 2e en volgende kunnen draadloos aangesloten worden, mits het draadloze bereik het toelaat.

 


Het is een illusie om te denken dat je anno 2020 met een modem in de meterkast goed Wi-Fi kunt hebben op zolder. Er is gewoon teveel Wi-Fi in de lucht.  Je zal dus echt met Wi-Fi versterkers aan de slag moeten.  En wil je dat goed doen dan werk je met bekabelde Wi-Fi versterkers.  Qua prijs is er waarschijnlijk nog een oud abonnement  of 1 met een hoge snelheid. Welk type abonnement is het nu?


Hallo @Jan3009 , 1 super wifi punt dient ook bekabeld aangesloten te worden, de 2e en volgende kunnen draadloos aangesloten worden, mits het draadloze bereik het toelaat.

 

Dat begrijp ik, maar 8 jaar lid zijn, een abonnement hebben dat grofweg 20eu per maand uitvalt dan de bedoeling is en dan een "aanbieding" van 50eu krijgen op de super wifi punten... vind ik een beetje absurd eigenlijk..

 

 

Het is een illusie om te denken dat je anno 2020 met een modem in de meterkast goed Wi-Fi kunt hebben op zolder. Er is gewoon teveel Wi-Fi in de lucht.  Je zal dus echt met Wi-Fi versterkers aan de slag moeten.  En wil je dat goed doen dan werk je met bekabelde Wi-Fi versterkers.  Qua prijs is er waarschijnlijk nog een oud abonnement  of 1 met een hoge snelheid. Welk type abonnement is het nu?

 

Joep, tegenwoordig is er een hoop te halen en zit niet ieder zijn router in de meterkast. "teveel" wifi is ook weer afhankelijk van omgeving, gezien een rijtjes huis om 12/1 uur 's nachts hier toch wel minder last van hoeft te hebben. verhaal over kanalen etc etc. 

Het betreft inderdaad een oud abonnement die, naar zijn zeggen, ook begon op 52eu per maand en na 8 jaar opgelopen is naar 74eu per maand. Netzoals ik, heeft hij 100/10... 


Mm verhaal was natuurlijk een beetje algemeen. Feit blijft dat het lastig is om met alleen een modem goed Wi-Fi te hebben door het hele huis. Qua abonnement kan je natuurlijk kijken of die snelheid nou echt nodig. Je moet toch echt een zware gebruiker zijn wil je meer dan 50 nodig hebben. En wat de versterkers betreft krijg je Wi-Fi onder de 20 gratis de bekabelde versterkers. De super wifi's krijg je nooit gratis. 


Mm verhaal was natuurlijk een beetje algemeen. Feit blijft dat het lastig is om met alleen een modem goed Wi-Fi te hebben door het hele huis. Qua abonnement kan je natuurlijk kijken of die snelheid nou echt nodig. Je moet toch echt een zware gebruiker zijn wil je meer dan 50 nodig hebben. En wat de versterkers betreft krijg je Wi-Fi onder de 20 gratis de bekabelde versterkers. De super wifi's krijg je nooit gratis. 

 

Ik wacht graag op iemand die mij in deze wat beter kan helpen. Ik snap wat je bedoelt, echter ben ik zelf al een tijdje geen kind meer en werk ik al enige tijd in de IT. Wat je nu zegt houd in dat wij hier beter kunnen overstappen naar een ander bedrijf en dan na 2 jaar weer terug te keren om weer te genieten van de aanbieding hier. Dat is te doen, maar naar mijn mening volkomen overbodig. 

Als ik mijn facturen van de afgelopen jaren vergelijk met de facturen van meneer, hierbij alles in rekening genomen, dan betaald meneer simpelweg teveel. de 6 maanden korting per 2 jaar niet meegerekend heeft meneer over 4 jaar makkelijk 900eu teveel betaald. 

Is inderdaad een verdien model, maar dat klakkeloos accepteren is een ander verhaal.

Draadloze meshrouters zoals de Asus zenwifi AX (tevens maar 20eu duurder dan de superwifi spots) zouden bij dezeneen uitkomst bieden tegen zowel de wispelturige internet snelheid als het wegvallen van de wifi van smartphones op de middelste etage. 

zouden wij dus nu overstappen naar Ziggo, dan hebben we ipv 100/10 ineens 250/50 voor dezelfde prijs, plus de eerste 6 maanden bijna 40euro korting wat dus gratis meshrouters inhoudt waardoor het probleem dus is opgelost..

 

Edit: Bij het googlen naar de bovengenoemde routers zie ik dat de prijzen van de eerst verschijnende routers iets hoger ligt. kwestie verandert echter niet.


Als het je echt te doen is om gratis super wifi's zal je inderdaad over moeten stappen en tzt terug moeten keren. Een moderator gaat zeker reageren. De wachttijd is momenteel een week.


Als het je echt te doen is om gratis super wifi's zal je inderdaad over moeten stappen en tzt terug moeten keren. Een moderator gaat zeker reageren. De wachttijd is momenteel een week.

 

Niet lullig bedoelt, maar ik zou u graag bij deze vriendelijk willen verzoeken u zich ervan te weerhouden in dit bericht verder te reageren. 

De opmerkingen die ik lees zijn eenduidig en nogal kort door de bocht. Niet de essentie van mijn bericht en gezien u niet representatief bent voor KPN, heb ik ook niet de intentie daar verder op in te gaan. 

alvast dank.


Hallo @Jan3009 , 1 super wifi punt dient ook bekabeld aangesloten te worden, de 2e en volgende kunnen draadloos aangesloten worden, mits het draadloze bereik het toelaat.

 

Dat begrijp ik, maar 8 jaar lid zijn, een abonnement hebben dat grofweg 20eu per maand uitvalt dan de bedoeling is en dan een "aanbieding" van 50eu krijgen op de super wifi punten... vind ik een beetje absurd eigenlijk...

 

Hallo @Jan3009 , je kunt dus ook gebruik maken van het aanbod van de ‘gratis’ Experia Wifi's, werken perfect,


Hallo @Jan3009 , 1 super wifi punt dient ook bekabeld aangesloten te worden, de 2e en volgende kunnen draadloos aangesloten worden, mits het draadloze bereik het toelaat.

 

Dat begrijp ik, maar 8 jaar lid zijn, een abonnement hebben dat grofweg 20eu per maand uitvalt dan de bedoeling is en dan een "aanbieding" van 50eu krijgen op de super wifi punten... vind ik een beetje absurd eigenlijk...

 

Hallo @Jan3009 , je kunt dus ook gebruik maken van het aanbod van de ‘gratis’ Experia Wifi's, werken perfect,

Deze moeten bekabeld verbonden worden wat, aangegeven in de tekst, niet mogelijk en zeker niet gewenst is. zou de situatie anders zijn, dan zou ik het anders aanpakken.


Welkom op het forum @Jan3009! Ik ga kijken wat ik voor je kan doen. Kun je in ieder geval alvast je gegevens invullen in je profiel? Ik ga dan mijn best doen om te zien waarom die schommelingen ontstaan. 

Verder is het inderdaad zo dat KPN sommige oplossingen betaald aanbiedt en andere gratis. Ik zal samen met je kijken wat de voordeligste oplossing is die leidt tot een goed wifi netwerk in huis.


Welkom op het forum @Jan3009! Ik ga kijken wat ik voor je kan doen. Kun je in ieder geval alvast je gegevens invullen in je profiel? Ik ga dan mijn best doen om te zien waarom die schommelingen ontstaan. 

Verder is het inderdaad zo dat KPN sommige oplossingen betaald aanbiedt en andere gratis. Ik zal samen met je kijken wat de voordeligste oplossing is die leidt tot een goed wifi netwerk in huis.

Hoi Bram,

Ik heb het profiel ingevuld voor zover ik bekend ben met de gegevens. Mocht er op een bepaald moment telefonisch contact gewenst zijn, dan zal ik mijn nummer even door geven gezien mijn schoonvader mij gevraagd heeft hier naar te kijken.


De metingen die ik doe geven allemaal aan dat het goed zou moeten werken. Vanuit de lijn naar de woning, tot in het modem, gaat dus alles goed. Ik denk dat in dit geval, omdat de vraag zowel over de inhoud van het pakket gaat als over de werking ervan, het wellicht beter is sneller te schakelen. Ik stuur je een privé bericht om dit te kunnen doen.