Skip to main content

Sinds een paar dagen tot een week merk ik dat mijn snelheid meer dan is gehalveerd. Waar ik via mijn gigabit ethernet verbinding voorheen 1mbit haalde krijg ik nu met moeite een snelheid van 400kb. Daarnaast valt de verbinding met de WAN ook geregeld weg. Deze verbinding is meer dan 5 jaar rock solid geweest, nooit enig probleem mee gehad. 

Mijn interne netwerk is niet gewijzigd en intern verkeer gaat net zo snel als anders. 

Het enige dat ik kan concluderen is: 

  • De brakke Experia doos heeft het begeven of staat het te begeven
  • KPN heeft mijn download snelheid aangepast 
  • Er is iets niet in orde aan het KPN netwerk zelf (al dan niet kabels buiten)

De Experia doos doet niets bij ons, het is niets meer dan een doorgeefluik naar mijn router. De router regelt verder al het verkeer op basis van het WAN ipadres. Deze Experia doos is bepaald geen hoogvlieger (model inmiddels jaaaaaaren oud). Natuurlijk:

  • Experia doos gereboot
  • Stroom eraf > 30 seconden
  • Gechecked op nieuwe firmware (LOL) 

@KPN: wat is er precies aan de hand?

Hallo @Notwister , je schrijft dat je een eigen router achter de Experiabox hebt hangen.

Als je die er even tussenuit haalt en alléén de Experia gebruikt gaat het dan beter?

Heb je een glas- of een koperverbinding?

Indien glas heb je de glaskast als eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad?

Indien koper heb je de DSL-kabel tussen IS/RA en DSL-aansluiting modem al eens vervangen?

Welk merk en type modem heb je van KPN?

Welk merk en type eigen router heb je?

 

 


Als je die er even tussenuit haalt en alléén de Experia gebruikt gaat het dan beter?

» Het staat in bridge mode, om dat te wijzigen ben ik op die oude Experia een uur of twee verder. Mijn router is in optima forma en het is geen goedkoop ding. 

 

Heb je een glas- of een koperverbinding?

» Het is een ouderwetse ADSL (buitengebied), koper dus. 

 

Indien koper heb je de DSL-kabel tussen IS/RA en DSL-aansluiting modem al eens vervangen?

» Nee, maar deze kabel zit vastgeklonken en er zit geen spanning op. De kans dat er een kabelbreuk in optreedt is echt nihil. 

 

Welk merk en type modem heb je van KPN?

» De oude Experia box. Dat ding dat een jaar of tien geleden al ouderwets was. 

 

Welk merk en type eigen router heb je?

» Een ASUS MESH router, echt het ligt niet aan de router. De logs van de router geven ook duidelijk aan dat de snelheid inbound is vermindert idem dat het aantal reconnects met de Experia box voor het WAN IPadres is toegenomen. Vandaar mijn conclusie dat de Experia box de meer logische oorzaak is. 


Hallo @Notwister 

Welk merk en type modem heb je van KPN?

» De oude Experia box. Dat ding dat een jaar of tien geleden al ouderwets was. 

Welk merk en type precies?

 


Voor zover ik kan zien is het een Arcaryan ExperiaBox V8. 


Voor zover ik kan zien is het een Arcaryan ExperiaBox V8. 

Hallo @Notwister , voor een snelle(re) reactie van KPN even bellen met 0800 0402.

Succes.

 


Ik probeer al tijden met 0800 - 0402 te bellen maar na drie dagen wordt de verbinding nog steeds verbroken ‘vanwege grote drukte’. Wat een sof zeg. Ondertussen heb ik een verbinding die er om de haverklap uitvliegt met een trage snelheid terwijl mijn vrouw onderwijzer is en de verbinding nodig heeft om les te kunnen geven. Die moet dus nu voor nood ergens bij iemand anders gaan zitten die geen KPN heeft. 

Wat een drama dit zeg. 


@Notwister Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je verbinding zo traag is geworden en dat daarvoor er niet meer thuis gewerkt kan worden. 

Ik controleer graag voor je wat ik voor je kan betekenen. Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen en het mij kunnen laten weten als dit is gelukt? 

Dan kan ik je gegevens er bij pakken en een aantal zaken uitmeten! 


Goedemiddag Rutger, 

Ik heb de gegevens ingevuld en ga er vanuit dat jullie dit als admin kunnen bekijken. Ik heb in de tussentijd de Experiabox weer in standaard mode gezet maar dat heeft geen effect. Nu staat het weer in Bridge Mode aangezien ik anders geen fatsoenlijk intern netwerk heb en alle machines hier WiFi-AC(X) gebruiken (dus geen WiFi-N). 

Kijk, die Experiabox is gewoon serieus oud te noemen. Niet meer van deze tijd. Het ding draait ook 24 uur per dag. Het lijkt er bijna op alsof de netwerk kaart in de Experiabox nog maar op half duplex draait of anderszins problemen ondervindt. Ik zie in de logs ook het een en ander. Maar wordt het niet sowieso tijd om eens een modern modem te sturen? Ik was al verbaasd dat ik zo’n oude Experiabox kreeg. 

In Overschild wordt gewerkt / is gewerkt aan allerhande leidingen, dit kan eventueel ook instabiliteit verklaren. Het is al een paar keer voorgekomen dat hierdoor de verbinding wegviel of instabiel werd. Of dat nu weer het geval is kan ik niet inschatten. 

Qua snelheid kan ik normaal gesproken gemakkelijk 1mbit halen qua download. Da’s nog steeds niet bijster snel maar goed, buitengebied. Als ik nu een point to point download aanzet haal ik gemiddeld 400 - 450Kb. Omdat dit ongeveer de helft is vind ik dat wat verdacht. 

De instabiliteit is de hele dag door maar ik vermoed dat het te maken heeft met de belasting van de lijn. Als mijn vrouw online les geeft dan wordt het modem flink belast. En dan valt de verbinding dus weg. Het wordt relatief snel weer opgebouwd maar daar heeft zij niets aan omdat de les dan uitvalt. Ik zie dit ook als we proberen te streamen via NLziet; dan valt de verbinding ook weg. Voorheen was deze verbinding echt rock solid, nooit issues. 

Ik heb er al een andere router tussen gezet (verdenk altijd eerst je eigen apparatuur) maar dat heeft geen effect gehad. Terwijl dat een spiksplinternieuwe router is. 

Groet,

Bert


@Notwister Bedankt voor het invullen van je profiel, inderdaad alleen KPN moderators kunnen deze gegevens inzien. 

Ik heb een meting uitgevoerd en meet inderdaad een bijzonder resultaat. Ik zou in dit geval inderdaad graag willen proberen de Experiabox om te ruilen. 

Ik stuur je een privé bericht met meer informatie. 


@Notwister Hoe is de situatie met het nieuwe modem?


Hoi Rutger, 

Sinds ik alles weer draaiende heb is het echt weer stabiel te noemen. Heel fijn dat we het konden omruilen, ik zie ook nauwelijks vreemde dingen in de logs. Het enige dat ik wel opmerkelijk vind is dat de snelheid nog steeds wat aan de lage kant is als ik de verbinding dichttrek. Als ik dat doe om te testen kom ik nu tot zo’n 840Kb/ps en dat was altijd 1.1Mbit. Maar dit is al het dubbele van hetgeen ik op het oude modem wist te halen dus dat scheelt. 

Groet, 

Bert