Skip to main content

Recentelijk is de KPN Fiber Termination Unit (FTU; wit kastje) bij ons thuis geplaatst; echter de Network Termination (NT) ontbreekt. Als ik het goed begrepen heb van de Circet-monteur, die als onderaannemer de glasvezel verbinding binnenshuis brengt, is de KPN verantwoordelijk voor het plaatsen van de NT unit en die te verbinden met de FTU. Pas daarna kan het bestaande 3-in-1 KPN contract overgesloten worden naar een glasvezel overeenkomst. Na diverse telefoontjes naar de help-desk (0800-0402) is het mij nog steeds niet duidelijk wanneer de KPN de NT komt plaatsen en te verbinden/koppelen met de FTU.

Bij wie moet ik zijn? Graag naam, telefoonnummer e/o e-mail adres svp.

Het is nog maar zeer de vraag of de verbinding al is opgeleverd door kpnnetwerk.  Als dat niet is gebeurd dan kan kpn niets. Soms zit daar maanden tussen.  Je zou migratie van koper naar glas aan kunnen vragen mits je nu koper hebt.  Wat zegt kpnnetwerk over de status van jouw adres? Kijk op kpnnetwerk.nl en vul je postcode en huisnummer in. 


Hallo @BTeun via www.kpnnetwerk.nl kun je via je postcode/huisnummer de status van je aansluiting zien.

Als daar staat dat de lijn is opgeleverd en je een provider kunt kiezen, kun je bij KPN, de provider dus, via 0800 0402 verzoeken om migratie van koper naar glas en wordt e.e.a. in gang gezet.

Zie hieronder ook een link over het verloop van de glasvezelaanleg in het algemeen:

Glasvezelaanleg bij KPN: Hoe werkt het? | KPN Community

Succes

 


JanD….het glasvezel net is actief. Heb gisteren de helpdesk desk gevraagd om migratie hulp.

Kreeg meteen een nieuw contract dat morgen zou ingaan...echter bij mij ontbreekt de het Network Termination kastje (zwart kastje). Dus er valt niets te migreren...eerst moet KPN het NT kastje koppelen aan de FTU unit. Daar had de helpdesk geen oplossing voor. Waar haal ik zo'n kastje vandaan? Is er een gebruiksaanwijzing hoe die koppeling met de FTU gemaakt moet worden?

Kortom...ik wil eerst de aansluitingen gereed hebben voordat ik de migratie aanvraag.

Bij wie moet ik zijn om dit voor elkaar te krijgen?


Een monteur van de aannemer komt namens KPN Netwerk of Glaspoort om de glasvezelkabel in huis te brengen en de FTU te plaatsen. Heb je een abonnement bij KPN? Dan plaatst de monteur van de aannemer ook de NT.

Dit komt uit: 

Ik heb al jaren een abonnement bij de KPN maar er is GEEN NT geplaatst. Volgens de installateur van Circet (onderaannemer KPN mbt huisaansluitingen) zou de KPN dit doen…..nog niets vernomen!


@Joep1965 Het  Netwerk is actief………….mis nog een aangesloten NT om te kunnen migreren


Je moet helemaal geen nieuw contract. En dan die gare tv+ hap er bij. Doe dat niet.

Wisselen van drager, van koper naar glas dus, verandert niets aan het lopende contract en/of de prijs. Tenzij je dat zelf wilt natuurlijk...


Normaal gesproken wordt er automatisch een NT opgestuurd zodra de migratie naar glasvezel wordt aangevraagd. Ik zou even wachten op een forum moderator en ondertussen je profielgegevens volledig invullen (indien nog niet gedaan) zodat de moderator het een en ander voor je in gang kan zetten.


Dank Freddy voor je reactie. Mijn “Profiel” is volledig met e/m adres en Tel,No,

Ik wacht wel op een reactie van een “Forum Operator”. Overigens kwam ik er gisteravond achter dat bij mijn buren tijdens de installatie van de FTU (witte kastje) ook de NT (zwarte kastje) tegelijkertijd gemonteerd is door de onderaannemer (Circet) van de KPN die de huisaansluiting gemaakt heeft.

Waarom bij mij niet? Geen idee…… de monteur vertelde mij dat de KPN dat kwam doen. Wist toen nog niet dat het bij de buren anders is gegaan. Enfin…...wordt vervolgd.


@BTeun Welkom op het forum. 

Ik controleer graag voor je of ik kan achterhalen hoe het zit met je NT. 

Ik zie echter dat je forumprofiel nog niet is ingevuld. 

Zou je alsnog je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? 


@Rutger_  Dank voor je reactie, Heb mijn Forumprofiel geupdate/ingevuld.

Hoor graag van je.


@BTeun Bedankt voor het invullen van je profiel. 

Op dit moment durf ik nog niet met zekerheid te zeggen of de NT een Doe het zelf NT is of dat hier een monteur voor nodig is. 

Ik zie ook dat er een wijziging in het systeem stond maar dat deze geannuleerd is.

Om de omzetting naar glasvezel in orde te maken moet ik dan eerst een upgrade van de technologie aanvragen.

Zoals hierboven al is aangegeven is hiervoor geen nieuw contract nodig. Zal ik deze wijziging voor je aanvragen? 


@Rutger_  Rutger, dank voor je reactie. Een omzetting naar glasvezel durf ik niet aan zolang mijn hardware (lees: NT en aansluiting op de Experia box V10 en draadloze TV etc) niet in orde is.

Denk dat daar iemand voor nodig is die er verstand van heeft…...een monteur???

De klantenservice die ik destijds aan lijn had adviseerde mij ook die omzetting naar glasvezel te doen maar toen ik de dag erna realiseerde dat ik geen NT aansluiting etc. had heb ik die order idd geannuleerd. Kortom ik zit hier met een kennis vacuum en wil graag over naar glasvezel maar eerst zal bij mij de NT aangesloten moeten worden...daarna deze verbinden met mijn Experiabox V10 en ik geloof dat zelfs de TV-box vervangen dient te worden. Alles werkt nu prima en ik kan me het niet veroorloven dat als ik zelf wat ga lopen prutsen dat het helemaal niet meer werkt. Mijn Experiabox staat nu in de meterkast maar moet verplaatst worden naar de huiskamer. Mijn WiFi en TV aansluiting zijn draadloos.


@BTeun Op het moment dat ik een omzetting naar glasvezel aanvraag, dan pas wordt er een NT geplaatst.

Of dat een Doe het zelf NT is, die je dus op je FTU zou kunnen klikken, of dat hiervoor specifiek een monteur moet komen durf ik nog niet te zeggen. 

Er is dus een aanvraag voor omzetting naar glasvezel nodig om een NT te krijgen. En om er achter te komen hoe deze geïnstalleerd gaat worden. 

Mocht er sprake zijn van een Doe het zelf NT, en het lukt niet om deze te installeren dan kan er dan altijd nog een monteur langskomen. 

Om er achter te komen hoe het precies in zijn werk gaat moet er dus eerst een omzetting aangevraagd worden. 

Overigens heeft deze omzetting geen invloed op het abonnement. Dit betekent ook dat je apparatuur gelijk blijft. 

Tenzij je het abonnement wel graag wil wijzigen om gebruik te maken van TV+. Maar deze keuze zou je ook na de omzetting naar glasvezel nog kunnen maken. 


En als toevoeging, zolang je niets aangesloten en actief heb op je glasvezelverbinding blijft je huidige verbinding werken, dus je zal niet zonder internet zitten zolang je glasvezel nog niet actief is


@Rutger_ Rutger, Dank voor je reactie. Ik heb idd een doe-het-zelf pakket ontvangen maar die moet ik terugsturen ivm mijn annulering. Doe ik vandaag of morgen. Ik zit nog met een aantal vragen:

  1. Wij zijn al sinds 2014 bij de KPN. Een monteur heeft toen alles (draadloos) geinstalleerd. Ook het TV-kastje en ipv 2 afstandsbedieningen (TV/Kastje separaat) het op de witte KPN afstandsbediening gecombineerd. Het WiFi Netwerk heeft ook een naam gekregen.  In het DHZ pakket zit niet alleen de NT unit maar ook een nieuw TVkastje en afstandsbediening voor de TV. Uit het DHZ-pakket lees ik dat ik alles (opnieuw????) moet instellen. Netwerk en naam? TV kastje en afstandsbediening incl combinatie met TV afstandsbediening???
  2. Als het overzetten/aansluiten op glasvezel kan gebeuren op dezelfde dag dat een monteur kan helpen met de installatie is het voor mij een optie. Voor zover ik begrijp vanuit de Helpdesk kan ik het overzetten via hen regelen maar moet apart een afspraak maken met een monteur. De kans dat dit op dezelfde dag kan gebeuren is klein. Ik kan ivm veel thuiswerk niet dagen zonder internetverbinding. Is het mogelijk om het overzetten naar glasvezel wel te combineren met de hulp van een monteur op dezelfde dag?

Zoals Speedmaster al aangeeft: de omzetting is niet op een bepaalde dag. U krijgt daar een week de tijd voor ofzo. Of 14 dagen. Weet niet precies.

En als er niets gebeurt, als er geen glasvezelkastje aangesloten word, dan blijft het koperlijntje gewoon werken. Het koper gaat pas uit als de glasvezelverbinding werkt. U komt dus nooit zonder internet te zitten in deze situatie. 

Het DHZ pakket is hetzelfde pakket wat ook nieuwe klanten krijgen. Daar staan dus misschien soms dingen in die voor u als bestaande klant niet nodig zijn. Die kunt u gewoon overslaan.