Skip to main content

Gisteren gebeld met KPN over haperende/uitvallende internetverbinding en het nog niet halen van de helft van de internetsnelheid (bekabeld). Antwoord KPN wacht op de update. Wanneer komt die? Binnenkort! Is er bekend wanneer die update uitgerold gaat worden voor Experia V10?. Nee.

Dus mijn vraag maar even hier, wanneer krijg ik die update (want als dat niet de oplossing is, wordt het modem vervangen). Werk vaak thuis en die verbinding is echt ellendig.

De setup thuis Glasvezelkastje ->Modem → Utpkabel naar laptop.

@SGG2 
Zou je zowel je glasvezelkastje als je V10 10 seconden stroomloos willen maken? Graag ook in deze volgorde. Heeft de klantenservice toen je ze aan de lijn had je verbinding doorgemeten?

Als de verbinding wegvalt, haalde ik de stroom van beide kastje (30 seconden) (dat werkt voor het herstellen van de verbinding). Later getest met alleen de v10 en dan kwam de internet verbinding weer online.

Tijdens het telefoongesprek is lijn doorgemeten hier leek niks mis mee te zijn. Vandaar dat we uitkwamen bij het modem, maar omdat er een update in de planning zit moest ik daar maar op wachten (het modem vervangen gingen jullie dan niet doen?)  Vandaar mijn vraag over de update.

De update voor je V10 kan je niet forceren en je zal moeten afwachten wanneer deze naar V10 komt. Kan ook wel een tijdje overheen gaan, maar wanneer je een wegvallende internetverbinding hebt kan het ook zomaar eens zijn dat je hem nooit krijgt. Ik zou opnieuw de klantenservice bellen en vragen om iemand eens langs te sturen. Vraag wel eens wat de voorwaarden zijn ten aanzien van de kosten. Als de fout bij KPN ligt zijn de kosten voor de KPN. Ligt er een oorzaak bij jou dan zal jij moeten betalen, maar vraag even goed na. 

Maar wat gebeurd er bij uitval? Gaat er een storingslampje branden of wat zie je want eerlijk gezegd geloof ik niet dat het een modem probleem is en al helemaal niet dat een update iets op zou lossen. 

Hoi @SGG2, welkom! Als jij last hebt van uitval van je internetverbinding en de maar de helft van je snelheid haalt, dan is dat niet iets dat opgelost wordt door een update. 

In dat geval moet er stap voor stap gekeken worden naar wat er precies gebeurt, zodat we kunnen uitvogelen of dit een probleem is in je modem, in je thuisnetwerk, of in de aansluiting in het algemeen.

Je geeft al aan dat je glasvezel hebt, en dat je modem daar op aangesloten is. En dat je laptop ook bekabeld is aangesloten. Dat is al een goed begin. De volgende stap is dan de vragen beantwoorden die Joep al stelt:

Maar wat gebeurd er bij uitval? Gaat er een storingslampje branden of wat zie je

Op het modem branden dan 3 lampjes groen, power/internet/service. Maar heb dan of een hele trage of geen internet verbinding. (Wifi heb ik uit staan).

Heb je UTP kabels in je woning of heb je apparatuur (switch, TV, dvs etc) bekabeld aangesloten? Ik zie regelmatig wegvallende verbindingen door slechte bekabeling (network loops, UTP kabels die kapot zijn) of verstorende apparatuur.

Dit kan je uitsluiten door alle UTP kabels uit je modem te trekken en dan het modem even spanningsloos maken. Daarna even opnieuw een speedtest doen.

Welke snelheid haal je op je laptop? En welke snelheid hoor je te halen? Soms kan een speedtest lager uitvallen, omdat je netwerkkaart verouderd is. Welke netwerkkaart zit er in je laptop? Gebruik je VPN op je laptop?

Als ik dit allemaal zo lees gaat een update op je V10 niet voor verbetering zorgen. Als je er zeker van bent dat het niet aan jouw eigen apparatuur ligt, dan zou je evt om een monteur kunnen vragen.

Op het modem branden dan 3 lampjes groen, power/internet/service. Maar heb dan of een hele trage of geen internet verbinding. (Wifi heb ik uit staan).

De lampjes zijn positief, dus dat is al iets :)

Wat is traag in deze situatie? Merk je dat door een speedtest te doen en zie je daarin dat de snelheid beduidend lager is dan zou moeten? Je hebt glasvezel geef je aan, dus in die zin zou je de snelheid van je abonnement sowieso moeten kunnen halen. 

Of is het traagheid en uitval als je op je computer dingen doet? In dit geval, kun je daar wat uitgebreider over vertellen? Wat doe je, wat ervaar je aan traagheid, krijg je foutmeldingen daar etc..

Reageer