Skip to main content

Sinds enkele dagen heb ik zeer slechte wifi verbinding met Acer Aspire 5 laptop.  Dit is vermoedelijk gekomen na een software update van de modem.  Alle andere apparaten doen het.  Bij inloggen op de modem is te zien dat de laptop verbinding maakt met Box 12, maar het icoontje onderaan de laptop geeft dan nog vaak "SSID geen internettoegang".   ik kan maar af en toe verbinding krijgen met internet.  Ik krijg meldingen als "geen internet", "verbonden, geen internet".  Met bekabelde verbinding werkt alles prima.  Heeft iemand een oplossing?  Heb al van alles geprobeerd maar lukt me niet.

Hallo @Kpn wifi ndj 

 

Er zijn meer meldingen dat sommige apparaten niet meer kunnen verbinden met WiFi na de Box 12 update.

 

Probeer eens of het helpt om in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz) te zetten, daarmee staat de Box 12 op WiFi 5, misschien werkt dat beter dan met WiFi 6, bij een aantal gebruikers heeft dit het probleem verholpen.

(oude afbeelding, ziet er nu misschien iets anders uit)

Ga hiervoor na het inloggen naar WiFi  → Advanced

 

Hoe je inlogt in de Box 12 kan je hier vinden:

 


Beste GeSp,

 

Heb je tip gevolgd.  Daarna meteen verbinding.  Uit en aangezet en nog steeds verbinding.  Vanmorgen weer aangezet maar geen verbinding/internet zelfs na opnieuw opstarten.  Kan ik ergens op laptop zien wat voor wifi mode ik zou moeten gebruiken, en zou dat dan werken voor andere apparaten ook? Niek


Beste @Kpn wifi ndj 

 

Als je nog steeds connectie problemen hebt dan zou ik de Box 12 eerst eens resetten, bij sommige gebruikers is het daarmee ook opgelost.

Bij een reset worden alle instellingen in de Box 12 teruggezet naar ‘standaard’ fabrieksinstellingen. Het admin password gaat ook weer terug naar het standaard wachtwoord wat achterop het modem op de sticker staat.

Alleen de SSID en WPA2 key (wachtwoord) worden daarna teruggezet vanuit de KPN servers, waar ze opgeslagen staan.

 

 

Je kan op onderstaande manier vinden met welke Wi-Fi standaard en snelheid je PC/laptop met je modem verbindt, bij jou zou dat nu Wi-Fi 5 moeten zijn, na de reset zal de Box 12 weer op Wi-Fi 6 staan:

 

Als je op het Wi-Fi tekentje op de taakbalk klikt, kan je daar de Eigenschappen opvragen, er opent dan een venster waar je dat onderin kan vinden, als voorbeeld zoals het er uitziet bij hele oude notebook met Wi-Fi 4:

 


Beste GeSp,

 

Ik zag net dat ik de suggestie “Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz) te zetten” toch niet goed had uitgevoerd.  De verandering was niet toegepast (via drukken op de apply knop), omdat ik daarna de boodschap kreeg om SSID en  Security Key te veranderen en dat had ik weggeklikt;  daardoor is de verandering denk ik niet opgeslagen.  De modem bij 2.4 en 5 GHZ stond nog op 802.11ax.  Dit is ook het protocol dat ik vond op mijn eigen laptop WIFI 6 (802.11ax). 

Ik zou  je eerste suggestie alsnog kunnen uitvoeren en het SSID en wachtwoord kunnen veranderen, maar er zijn ook nog een warmtepomp en een omvormer via wifi verbonden, en de verbinding met de warmtepomp kan ik zelf niet veranderen, dus daar zie ik wat tegenop.  Wellicht dat ik het niet helemaal goed begrijp?!

 

De reset optie in je 2e bericht zou ik wel kunnen uitvoeren, want dat heeft denk ik niet zo veel impact.    Maar ik stel eerst je verdere reactie nog op prijs.


Beste @Kpn wifi ndj 

 

Ik zou dan eerst alleen de Wireless Mode aanpassen om te kijken of dat helpt, die andere apparaten zullen daar geen last van hebben, die ondersteunen waarschijnlijk geen WiFi 6.

SSID en WiFi wachtwoord veranderen heeft geen zin om je verbindingsprobleem op te lossen, als je die wijzigt dan zal je dat wel overal moeten veranderen (dus ook in de omvormer en warmtepomp).

Een reset zou wel kunnen omdat je dan dezelfde WiFi SSID en wachtwoord houdt.


Bedankt!  Ik laat horen oe het afloopt.

 


Beste Gesp,

 

Ik heb de modem rest uitgevoerd en daarna Admin wachtwoord gewijzigd.  Vervolgens heb ik de wireless mode veranderd voor 2.4 en 5 ghz, maar elke keer als ik op Apple druk dan krijg ik de melding om ssid en security key te veranderen.  Dat schermpje over SSID gaat weg als ik op continue druk of op het kruisje.  Maar daarna zet hij de wireless mode weer terug naar 802.11ax.  Deze instelling krijg ik dus niet veranderd zelfs niet na modem reset.  Af en toe werkt de wifi wel op de laptop maar hoe dat komt of hoe lang het duurt is niet te voorspellen.  Moed begint een beetje in schoenen te zakken,


Beste @Kpn wifi ndj 

 

Volgens mij is dat ook een bug waar sommige gebruikers tegenaan lopen, je moet perse je WiFi SSID en wachtwoord wijzigen na een reset, ook al had je dat voor de reset al een keer gedaan.

Wijzig beide gewoon even naar wat anders, sla dat op en wijzig het weer terug naar het WiFi SSID en wachtwoord wat je daarvoor ook had, daarna zou je wel de Wireless mode aan moeten kunnen passen.


Beste @Kpn wifi ndj, welkom! Wat vervelend dat je hier tegenaan loopt! Ben je er met hulp van GeSp inmiddels uitgekomen?


Beste GeSp en Marcia, Sinds zaterdag avond heb ik steeds (nog) met de laptop verbinding en deze lijkt ook niet meer weg te vallen.  Ik heb niets meer gedaan sinds afgelopen vrijdag en de modem reset.  Ik zag dat de wireless mode nu nog steeds op 802.11ax stond voor 2.4 en 5GHZ.  Maar vooralsnog krijg ik verbinding op alle apparaten.  Ik klop het even af.  Dank voor jullie hulp/interesse.

Niek