Skip to main content

We zijn twee weken geleden overgestapt van 100 naar 1GB wifi snelheid omdat we alle 4 thuiswerken.

Nu kregen wij een nieuwe KPN modem en helaas kon mijn oude laptop niet op wifi 6.

Vervolgens modem teruggezet naar wifi 5, en met versterkers aan de slag.

Helaas geen goede wifi boven, dus als oplossing zit ik nu op een versterker en de rest van het gezin op wifi 6 zonder versterker. Was de eerste 2 dagen TOP, supersnel, overal wifi.

Maar nu merken we de laatste 3 dagen dat de wifi weer langzaam is. Diverse testen gedaan en zitten gemiddeld op 50-70Mbps.. terwijl we 15eu meer zijn gaan betalen..

 

Iemand enig idee wat ik kan doen? Ik heb wifi manager al 100x geprobeerd, maar steeds slecht resultaat. Zal ik maar gewoon terug gaan naar 100?

Of iemand anders een oplossing? Bedankt!

Hallo @Met1 je hebt je abo aangepast van een 100Mbit/s-verbinding naar een 1Gbit/s-verbinding. Dat heeft niets met wifi te maken.

Die snelheid is bekabeld te meten met 1 computer rechtstreeks op het modem aangesloten en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Welk merk/type versterkers gebruik je, die van KPN?, de zwarte, de vierkante witte of de witte ronde? Of een ander merk/type?

Je kunt hoogstens via de 5.0-band hogere draadloze snelheden behalen bij een optimale instelling, alleen over een kortere afstand.

Via de 2.4-band zal je nooit zulke hoge snelheden halen, maar wel over een grotere afstand.

Stel bij de 2.4-band de kanaalbreedte eens in op 20/40 of alleen 40 en kijk eens of dat verbetering geeft.

Binnen de Box12 de AX-optie uitschakelen, dan heb je alleen  B/G/N/AC en daar moet alle apparatuur op kunnen werken. Niet alle apparatuur ondersteunt al de wifi6-norm, maar het modem is er al wel op voorbereid.

 

 


Dank je! Dus 1gb is oplichterij als we enkel wifi gebruiken en nooit bekabeld?

We hebben 1 extender van Netgear. Alle apparaten gaan rechtstreeks via de modem, behalve mijnoude laptop, die gaat via netgear. 


Als je echt zo'n snelheid nodig hebt dan ga je dat natuurlijk niet door de lucht gooien met allerlei opstakels die het signaal tegenkomt. Dan werk je bekabeld.


Ik heb gewoon goede snelle wifi nodig op all m’n apparaten, het hoeft niet giga snel maar wel goed, zonder haperingen en dat iedereen goed wifi heeft, ook op zolder bijvoorbeeld. Nu is het uploaden en downloaden gewoon erg langzaam


Je zult per apparaat hooguit 50 Mb/s hebben via 2,4 Ghz wifi. Maar als je 1000 Mb/s hebt via de aansluiting zou elk apparaat dus wel over 50 moeten beschikken.

Via 5 Ghz wifi kan je snelheden van 250 Mb/s bereiken. Maar dan moet je relatief niet te ver van het modem of accesspoint zitten.

Wil je op één apparaat die 1000 halen dan móet deze bedraad verbonden zijn.


Dan ga je met wifi versterkers werken. Met alleen een modem ga je het niet meer redden anno 2020. Er is gewoon teveel wifi in de lucht. De 2.4 Ghz band is overvol dus zou je naar 5 Ghz kunnen maar die kan weer geen grote afstand aan. Het is allemaal niet zo simpel. Voor stroom heb je ook kabels nodig en voor goed internet ook.


Dank jullie Joep en Peter! Ik ga extra wifi versterkers inzetten met 5ghz! Fijne avond.