Skip to main content

Ik heb sinds kort een nieuwe mobiele telefoon; een Nokia G22. Ik heb alleen internet thuis via wifi (geen internet in abonnement). Modem is een KPN box 12. Het internet valt regelmatig, de gehele dag door, uit. Aan het tekentje op de telefoon kan ik zien dat de verbinding nooit optimaal is. Er zijn AP_6…. verbindingen in de internetlijst die een betere verbinding hebben dan mijn telefoon. Mijn oude telefoon was ook een Nokia en daar had ik nooit problemen mee.

Kan iemand mij met dit probleem helpen? BvD.

Marianne

Hallo @Charlie66 je zegt dat je internet thuis alleen via wifi hebt, maar geen internetabonnement hebt.

Dat kan dus niet, als je geen thuisabo op internet hebt, heb je ook geen wifi, of bedoel je dat je geen internet binnen je mobiele abo hebt?

 


Hallo JanD

 

… of bedoel je dat je geen internet binnen je mobiele abo hebt?

 

Dat zei ik toch? 

 


Hallo JanD

 

… of bedoel je dat je geen internet binnen je mobiele abo hebt?

 

Dat zei ik toch? 

 

Als het me duidelijk was vroeg ik het niet.

Succes er verder mee.

 


 Ik neem aan dat je het onderstaande hebt:

  • Vast internet thuis met WiFi via je modem, eventueel met versterkers.
  • Op je Nokia heb je alleen bellen en sms'en, geen data, (jij noemt dat internet).
  •  Internet op je Nokia heb je alleen via WiFi.

Is dat correct?

Je schrijft: Het internet valt regelmatig, de gehele dag door, uit.

Ik neem aan dat het wifi signaal wegvalt of niet sterk genoeg is maar de internetverbinding door het modem in tact blijft. Is dat juist of verbreekt je modem de verbinding met het internet? 


Hoi,

Ja, dat is correct.

Ik heb een prepaid abonnement, omdat ik heel weinig bel. Internet heb ik thuis, hoef ik buiten niet te hebben. Kost alleen maar extra.

Ik gebruik het internet via wifi op mijn telefoon om Discovery+ te kunnen casten naar de tv. Nu valt dat steeds uit en dat is behoorlijk vervelend.

Casten via mijn laptop werkt nog veel slechter.

Ik weet niet wat je bedoelt met versterkers. Zou dat helpen voor mijn telefoon?

Bedankt alvast

Marianne

 


Hoi,

Ja, dat is correct.

Ik heb een prepaid abonnement, omdat ik heel weinig bel. Internet heb ik thuis, hoef ik buiten niet te hebben. Kost alleen maar extra.

Ik gebruik het internet via wifi op mijn telefoon om Discovery+ te kunnen casten naar de tv. Nu valt dat steeds uit en dat is behoorlijk vervelend.

Casten via mijn laptop werkt nog veel slechter.

Ik weet niet wat je bedoelt met versterkers. Zou dat helpen voor mijn telefoon?

Bedankt alvast

Marianne

 

Omdat casten via je laptop nog slechter gaat zit ik echt te denken aan een (te) zwak Wifi signaal.

Zelf gebruik ik als modem de Fritz!box 7590 met twee FB 3000 versterkers (repeaters). Heb daar mee, door m’n hele appartement een ‘dijk’ van een Wifi netwerk.

Welke versterkers jij eventueel het beste kunt nemen hangt ook een beetje af van welk merk en type modem je hebt. Misschien kan iemand met KPN apparatuur je hierin beter adviseren. 

Heb je hier al eens gekeken? https://www.kpn.com/service/internet/wifi/wifi-verbeteren.htm


De wifi-manager doet het al de hele middag niet. Die had ik al eerder gevonden en geprobeerd. Net weer geprobeerd, maar nog steeds doet-ie het niet.

Ik begrijp alleen nog altijd niet waarom mijn nieuwe telefoon het zo slecht doet. Met mijn oude telefoon heb ik nooit problemen gehad. Met mijn tablet ook niet en ook niet met mijn e-readers.

Ik begin nu aan mijn telefoon te twijfelen en ga vanavond eens casten met mijn tablet. 


De wifi-manager doet het al de hele middag niet. Die had ik al eerder gevonden en geprobeerd. Net weer geprobeerd, maar nog steeds doet-ie het niet.

Ik begrijp alleen nog altijd niet waarom mijn nieuwe telefoon het zo slecht doet. Met mijn oude telefoon heb ik nooit problemen gehad. Met mijn tablet ook niet en ook niet met mijn e-readers.

Ik begin nu aan mijn telefoon te twijfelen en ga vanavond eens casten met mijn tablet. 

Heb je je ‘oude’ Nokia nog of was deze stuk? Zonder simkaart, die zit neem ik aan in je nieuwe, is zo’n oudje nog goed te gebruiken om te casten. Voor wat betreft het oppikken van het wifi signaal, dat kan per telefoon verschillen. Ik las dat de G22 van Nokia als ‘matig’ uit de test bij de CB kwam.  


Ik zag dat de internetverbinding in de buurt van de tv ook voor de andere apparaten beduidend minder was. Dus is misschien een versterker geen overbodige luxe.

 

Bedankt voor alle advies

Marianne


Ggd @Charlie66 , misschien kan een forum lid met meer specifieke kennis van WiFi en repeaters je nog  dichter bij de oplossing brengen. 


Hoi @Berrie_Kaas  en @Charlie66 ,

Mogelijk kan ik nog iets betekenen.

Op de plek waar je normaal gesproken de telefoon gebruikt, kan je daar eens de dB delen van de wifisterkte?

Je kan daarvoor een wifianalyzer uit de play store installeren.

Bekabeld werkt alles goed?

 

Qua wifiversterkers is een Experia Wifi de goedkoopte optie (15 euro in KPN winkel), maar die moet je wel met een ethernetkabel aansluiten.Op zich een prima ding, de wifi van de Box 12 zelf is matig..


Qua wifiversterkers is een Experia Wifi de goedkoopte optie (15 euro in KPN winkel)

Hallo @martijn197108 , dat gaat niet meer op, uitverkocht in de consumenten-webshop en ook nooit meer in de fysieke winkel verkrijgbaar geweest sinds een aantal jaren, alleen via de webshop.

Alleen nog in de zakelijke webshop te koop voor €40 exclusief 21%BTW.

 

 

 


Hallo Martijn,

Dit heb ik op de telefoon gevonden: -68 dBm

Kabel niet mogelijk; modem hangt in meterkast, dus dan krijg ik een kabel door mijn woonkamer lopen.

Wifi manager weer geprobeerd. Telefoon: 17.3 download; Laptop 122.9 download. Dat is nogal een verschil!

Als het bekend is dat de wifi van Box 12 matig is en bovendien mijn nieuwe telefoon niet goed uit de beoordeling gekomen is, dan is het inderdaad tijd voor een versterker. Ik zag bij Bol een KPN SuperWifi 2.0. Lijkt me een goede.

 

 


Oeps, sorry @JanD . Was ik niet van op de hoogte.

 

Hoi @Charlie66 ,

-68dB is wel aan de lage kant, maar niet per direct cruciaal.

Dat verschil in telefoon en laptop herken ik wel, gewoon een slechte antenne of wifi chip in de telefoon.Zou je kunnen kijken of je telefoon met 2.4 of 5GHZ is verbonden?

Bied de wifimanager geen versterker aan?Bij Bol.com is die veel duurder dan nodig.

 

 


Martijn,

Het ene moment is het 2.4 Ghz en het volgende is het 5 Ghz. Ik weet niet hoe ik dat vast moet zetten.

De wifimanager heeft me niets aangeboden; zegt dat het meer dan goed is.

Ik zie nog iets wat misschien van belang is bij de keuze van een versterker. Op mijn telefoon vond ik: type wifi 4. Als ik dan bij Bol kijk, zie ik meerdere mogelijkheden voor veel lagere prijzen. 


Op mijn telefoon vond ik: type wifi 4.

Hallo @Charlie66 wifi4 is voor huidige begrippen (sterk) verouderd en dus (te) langzaam, wifi5 ac is momenteel het meest gangbaar en wifi6 ax is sterk in opkomst.

 

 


Op mijn telefoon vond ik: type wifi 4.

Hallo @Charlie66 wifi4 is voor huidige begrippen (sterk) verouderd en dus (te) langzaam, wifi5 ac is momenteel het meest gangbaar en wifi6 ax is sterk in opkomst.

 

 

Dat (sterk)verouderd klopt niet. De ongeveer 70 Mb die via 2,4 GHz haalbaar is, is snel genoeg voor een smartphone.

 

De G22 heeft 802.11 ac ondersteuning wat prima is.

@Charlie66 u zou in de box 12 2,4 GHz uit kunnen zetten dan kan er alleen via 5 GHz worden verbonden, dit kan alleen als u geen wifi apparaten hebt die alleen 2,4 GHz ondersteunen.

Het bereik van 5 GHz is minder ver dan 2,4 dat kan nog mee spelen.

Welk model Nokia had u eerst? 

 


Hallo @Galdor68 uiteraard heb je gelijk, zelfs met een verouderde wifi kun je nog prima uit de voeten, het hangt er maar net van af wat je wensen zijn op dat gebied, de één wil altijd het nieuwste en de ander vind het gewoon wel best, als er maar mee te werken valt.

Maar technisch gezien is het een verouderd protocol, naar ICT-begrippen.

 

 

 

 


@ Galdor68

Mijn oude telefoon is een Nokia Moto e6 play. Ik heb daarmee vanmiddag bijna een uur naar Discovery+ op tv gekeken en de verbinding is slechts tweemaal heel kort onderbroken geweest.

Met mijn nieuwe telefoon was die verbinding veel vaker en veel langer onderbroken geweest.

Ik zal het eens proberen om 2.4 uit te schakelen. Ik heb 2 e-readers. Ik weet niet of die 2.4 gebruiken, maar dat werk ik snel genoeg wel.


De oude telefoon was een Motorola geen Nokia. Als de Moto E6 het in combinatie met de Box 12 het wel goed doet of in ieder geval beter dan ligt het eerder aan de G22 dan aan de box 12. 

 

Een nieuwe telefoon wil helaas niet altijd zeggen dat deze beter is, soms worden en minder goede onderdelen gebruikt om de prijs laag te houden.


@ Galdor68 

Oeps, ik dacht dat ze van hetzelfde merk waren. 

Ik ga iig zo'n redelijk geprijsde versterker uitproberen. 

Bedankt en fijne avond