Skip to main content

Hallo,

Sinds een tijdje ben ik ‘officieel’ over van Telfort naar KPN. Bij Telfort heb ik zelden issues ervaren met beschikbaarheid en snelheid van internet. Voor mijn gevoel is het sinds de overgang naar KPN slechter geworden. Of dat daadwerkelijk met de overgang naar KPN te maken heeft weet ik niet, maar dat is het enige dat -voor mij gezien iig- veranderd is.

Als voorbeeld, als ik iets voorheen ging downloaden (legaal!) had ik een snelheid tot zo’n 6 MB/s (dus zo’n 48 mbps). Probeer ik dat tegenwoordig, dan mag ik blij zijn als 1 MB/s haal (zo’n 8 mbps). Deze snelheden heb ik gemeten met speedtest.nl, speedtest.net, Steam en zelf bestanden downloaden, zowel via bekabeld als wifi.

Kijk ik in de modem (Experiabox V10), dan vind ik de volgende gegevens:

Actual rate (Up/Down) 10111/20480 kbps
Attainable rate (Up/Down) 27133/52614 kbps

Die attainable rate is volgens mij nog redelijk hetzelfde als voorheen, maar de actual rate is erg laag - en de praktijk is zelfs nog erger gezien de snelheden die ik nu meet.

Ik heb niks veranderd in mijn opstelling thuis, dus ben benieuwd wat hier mis kan zijn. Heb de modem al diverse malen herstart, ook adapter er een tijd uitgehad, maar helaas nog geen verschil. Kunnen jullie iets zien?

Bedankt zover.

Iemand?


Heb je al een keer op de herstelknop gedrukt?


Hi Joep, bedankt voor je tip. De herstelknop heb ik inderdaad geprobeerd, dat heeft helaas niks opgeleverd. Een reset heb ik daarom ook geprobeerd, maar nog geen gewenst resultaat.

Gisteren is de “down” van de actual en attainable rate wel wat omhoog gegaan (ik heb verder niks gedaan):

Actual rate (Up/Down) 10111/28671 kbps
Attainable rate (Up/Down) 27914/66634 kbps

Een speedtest geeft nu max 25mbps, da’s een magere 3 MB/s. Beter dan in mijn eerste post, maar helaas nog niet de snelheid die ik had.


Er gaat duidelijk iets niet goed. Heb je het kabeltje tussen het modem en israpunt al gecontroleerd en/of vervangen? Kan je een screenshot plaatsen van de status waarop je ook die rates ziet?


Wederom bedankt voor je reactie, Joep.

Screenshot van de status:


Het isra punt ziet er bij mij zo uit:


Dat grijze kabeltje tussen het isra punt en de telefoonaansluiting kan ik zelf niet zo 1-2-3 vervangen, helaas zit dat niet met stekkertjes. De kabel tussen de telefoonaansluiting en de modem heb ik wél vervangen, maar dat levert helaas geen verbetering op.

Deze opstelling heb ik al jaren en heeft altijd goed gewerkt. Natuurlijk kan er dan ook ergens een breukje ontstaan, maar ik acht die kans niet zo groot.

Ik ben wel benieuwd of een lijnmeting vanuit KPN nog iets oplevert.


Hi @Mrk, welkom hier. 

Elkaar net gesproken en zoals afgesproken een melding aangemaakt. Laat het me dinsdag weten mocht je dan nog niets hebben gehoord. 


Yes, bedankt voor je hulp zover! Ik wacht het even geduldig af.


Hi @Mrk, welkom hier. 

Elkaar net gesproken en zoals afgesproken een melding aangemaakt. Laat het me dinsdag weten mocht je dan nog niets hebben gehoord. 

Hi @Alex_P. Vanmorgen is een monteur beziggeweest (niet bij mij thuis) en heeft, zoals ik doorkreeg via mail, “in hoofdverdeler een port reset gedaan, kunnen opkrikken naar 41/8mbps, hoger wordt het niet omdat dit profiel is van klant”.

De status in de modem is als volgt:

Actual rate (Up/Down) 7807/40959 kbps
Attainable rate (Up/Down) 26459/78397 kbps

Het gekke is wel dat dit gisteren ook al zo in de modem stond, dus voordat hij (of zij) een port reset had uitgevoerd.

De hoogste snelheid die ik heb gemeten is 35mbps (4,4 MB/s). Niet heel slecht vergeleken met de langzame snelheid van vorige week, maar nog altijd dik 1 MB/s minder dan ik had voordat de issues optraden.
Ik begrijp de opmerking “hoger wordt het niet, omdat dit profiel is van klant” ook niet helemaal, omdat mijn profiel toch 50mbps is? En helemaal omdat ik die snelheid voorheen ook had...

Kun jij vanaf ‘jouw’ kant nog kijken of de verbinding nu goed is of dat je toch nog ‘ruis’ ziet, zoals de vorige keer?

Bedankt zover!


Reageer