Skip to main content

Hallo,

Sinds kort een nieuwe 4k ontvanger.

Het geluid loopt echter niet sync. En het vervelende eraan is dat het audio achterloopt en niet voor, dus met instellen van een vertraging kom je nergens.

Ik heb het getest zowel via hdmi van de tv en direct uit met toslink naar versterker. Ook geluid op de tv zelf.

Ik heb een identieke youtube sync test zowel op de tv app en itv app afgespeeld en de tv zelf is spot on, itv tussen de 20/40ms te laat. 

Super vervelend. Het ligt echt aan de ontvanger.

Graag hulp.

 

Bedankt en groeten,

 

Manfred 

 

 

 

Hoi Manfred, goed dat je je vraag hier stelt! Alles wat je via de ontvanger afspeelt heeft dus vertraging. Heb je ook een andere HDMI kabel getest tussen de ontvanger en de TV? Zo ja, heb je dan nog een andere TV in huis waar je de ontvanger op kunt testen? Dit om uit te sluiten dat de TV of de HDMI kabel niet de boosdoeners zijn. 

Je hebt ook de geluidsinstellingen in je TV en in de TV-ontvanger zelf al doorgenomen en verschillende instellingen getest? 


Bedankt voor de reactie. Ik ben nog druk aan het testen. Ik ben wellicht te voorbarig geweest. 

Ik heb de vertraging op de ht versterker 5ms (DD) gegeven en dat voelt al beter(ook al is dat heel weinig). Omdat het een oudje is, zit er geen echte delay op.

De TV heeft tegenwoordig natuurlijk meer rekentijd nodig. Ik kijk nu naar een losse optische delay. De delay op de ontvanger heeft te grote stappen. Wellicht kan daar nog wat aan veranderd worden? Je wilt het liefst in stappen van maximaal 20ms.

 

Bedankt!


Heel exact afstellen is met die stappen inderdaad niet mogelijk en ik verwacht niet dat dit op de korte termijn aangepast zal worden, maar ik zal je idee doorzetten! Ik hoop dat een losse optische delay de oplossing is om je apparatuur allemaal goed op elkaar af te stellen. @PeterG is ook aardig thuis in iTV in combinatie met geluidsapparatuur als ik het mij goed herinner, misschien heb jij nog ideeën Peter? 

 


Ikzelf gebruik de audiovertraging in mijn versterker. Maar die geeft aan in frames… Geen idee hoeveel milliseconde het per frame is. Ik doe het op gehoor t.o.v. wat ik zie.

Verder vind ik het standaard achterlopen v.d. audio héél apart. Want eigenlijk altijd loopt dat juist vóór op het beeld. Vandaar dat apparatuur, niet alleen die van KPN, alleen een audiovertraging heeft.

Is er ook dissynchronisatie als je puur en alleen de tv (en diens geluid) gebruikt? Met instelling audiovertraging hdmi op 0 ms natuurlijk.
Als het geluid dan ook achterloopt lijkt me de desbetreffende ontvanger niet (helemaal) goed.


Hoi Peter,

 

Ik was wellicht wat voorbarig, want ik zag later verbetering met de delay op de amp. Ik ben vanuit werk van vroeger gewend aan 20ms delay per digitaal frame, maar de tv's hebben meer tijd nodig voor het upscale etc. Ik heb verder geen extra's aan staan wat dat betreft. 

Lip sync is sowieso moeilijk omdat het soms per zender verschilt.

Bedankt!

 

Ik laat weten of ik het op kan lossen met m'n oude versterker zonder hdmi en dus geen delay.

 


Dankzij een externe spdif lipsync delay, heb ik nu spot on geluid. Apps op de Smart TV en ook gewoon TV kijken via de iptv. Echter…

Apps zoal Netflix en youtube via de Arris zijn NIET lipsync. Aangezien de hele reguliere keten dat wel is, gebeurt er iets raars met het audio als je de apps gebruikt. 

 

Klinkt dat bij iemand bekend in de oren?

Nu moet ik zeggen dat ik vanwege m'n broadcast verleden en autisme een verschil van  1ms out of sync kan zien.

 

Dank!