Skip to main content
Antwoord

Beeldkwaliteit KPN Smart TV app op LG TV beter dan via de KPN Soundbox

• November 9, 2025
  • 15 reacties
  • 225 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Lang verhaal kort: ik merk dat ik met de verschillende apps op mijn nieuwe LG-tv (zoals KPN TV, HBO Max en Netflix) een duidelijk betere beeldkwaliteit heb dan via de KPN TV+ Soundbox.
Het beeld is scherper en alles loopt vloeiend zonder één enkele hapering in beeld of geluid. Dat komt bij opnames via KPN TV+ en HBO vaak voor.

Ik heb dit uitgebreid getest en kan inmiddels met zekerheid zeggen dat het verschil niet aan de instellingen of mijn netwerk ligt — het beeld via de tv-apps is gewoon beter.

Daarom ben ik eerlijk gezegd niet tevreden met de KPN TV+ Soundbox. Ik zou deze het liefst inleveren en voortaan rechtstreeks alles via mijn LG-televisie doen.

Mijn vraag: kan ik de Soundbox in dit geval gewoon opzeggen of retourneren, en overstappen op alleen de KPN-app op de tv (zonder extra apparatuur)?

Alvast dank voor het meedenken!

Groet,
Marc

Beste antwoord door joop2011

Laatste bericht wat ik van een moderater heb gelezen is dat het nog niet bekend is en via de updates bekend gemaakt wordt.

Dus die goed in de gaten houden of je op de updates abonneren (heb ik ook destijds gedaan).

P.S.

De HD+ (kanalen in de beste beeldkwaliteit) zitten op de Arris VIP 5202 op kanaal 661-670

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en de KPN tv+ Soundbox zitten ze (zoals het hoort) op kanaal 1 -10 en nog enkele kanalen.

De stream van deze kanalen is 14,2 Mb/s

Overige HD streams zijn gecomprimeerd naar 7,5 Mb/s

En op de tv app 5,5 Mb/s

U heeft de Sagemcom DIW7022 en / of de Soundbox als ik het goed heb gelezen.

15 reacties

Michael.V
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • November 9, 2025

Dit is mij dus recent ook opgevallen,na aanschaf nieuwe tv(TCL)

Dus ik volg de antwoorden graag👍

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

Dat kan, en het bespaart je 6 euro per maand ivm de Soundbox. Maar de prijs van een app-only tv abonnement is hetzelfde als die met 1 reguliere TV+ ontvanger.

Bron: https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen?tv=ja

Aanvulling: de beeldkwaliteit van LIVE tv kijken op de TV+ ontvanger zou hoger moeten zijn dan die via de TV+ app voor de meest bekeken zenders.

Aanvulling 2: het kan zijn dat de met een wijziging in je abonnement je welkomstkorting kwijtraakt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

De beeldkwaliteit van de Sagemcom DIW7022 en ook van de KPN tv Soundbox zou in alle gevallen beter moeten zijn dan via de KPN tv app.

Althans ik ga ervan uit dat je het met de KPN app in de Smart tv van LG vergelijkt.

1. Hoe is de DIW7022 of de Soundbox verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12) of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.    
  2. Of gaat het via Wifi, zo ja, welke KPN router heb je en zit daar nog een WIFI repeater tussen en zo ja welke.
  3. Zit er een switch tussen die geen IGMP snooping ondersteund? (IGMP snooping is heel erg belangrijk.
  4. Wat is de echte downloadsnelheid? Bij voorkeur via bekabeld aangesloten Laptop of Desktop.
  5. Staat hij wel op multimode? Als dat niet zo is, zet multimode in de KPN tv ontvanger aan. 

P.S.

@Wartywolfs maak een separate topic i.v.m. met de aanvulling.

En de beeldkwaliteit van de Soundbox is van dezelfde kwaliteit als van de DIW7022.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 9, 2025

Dag iedereen,

Het gaat bij mij niet om het live kijken. Dat is prima op de Tv+ soundbox. Nee, wat mij opvalt is een mindere kwaliteit bij opnames via KPN, en bij het afspelen van films via o.a. HBO. Ik zie steeds een klein schokje of een lichte vertraging. Mijn vrouw ziet het niet omdat ze er niet op let. Je kunt het bijvoorbeeld heel goed zien als je een auto van bovenaf door een landschap ziet rijden; een lichte schok/hapering. 

Verder heb ik een Experia 12 box. Is er rechtstreeks een kabel aangesloten. Ik heb een downstream van bijna 1 gig. Multimode staat aan. 

Wat zou het kunnen zijn?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 9, 2025

Wat zou het kunnen zijn?

Waarschijnlijk is de framerate niet goed ingesteld in soundbox. Bij TV (live of opname) moet op 50fps zijn. Bij afspelen via TV kiest de TV wel de juiste framerate, maar bij soundbox moet je zelfs de juiste framerate instellen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 9, 2025

Mijn vrouw kijkt nu Heel Holland bakt. Maar met 3 minuten vertraging op live. En nu doet ie precies hetzelfde. Het lijkt dus echt vanuit opnames/buffers en streams te komen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 9, 2025

Wat zou het kunnen zijn?

Waarschijnlijk is de framerate niet goed ingesteld in soundbox. Bij TV (live of opname) moet op 50fps zijn. Bij afspelen via TV kiest de TV wel de juiste framerate, maar bij soundbox moet je zelfs de juiste framerate instellen.

Deze staat toch op 50 ingesteld zie ik!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Klopt, opnames zijn helaas van mindere kwaliteit.

Al vaak gemeld, en hopelijk gaat KPN daar snel een keer iets aan doen.

Op de “oudere” KPN tv ontvangers is de kwaliteit van de “HD” kanalen (op 661-670) wel goed.

Op de Sagemcom DIW7022 en de KPN tv+ Soundbox zijn deze live op kanalen 1 - 11 plus nog een paar ook perfect. Stream 14,2 Mb/s 

Helaas met opnames en terugkijken is de stream gecomprimeerd naar 7,2 Mb/s 

En dat verschil in kwaliteit kan je zien.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 10, 2025

Maar hoe zit dat dan met de Streamingdiensten via de box van KPN? Worden die dan ook gecomprimeerd? Dat kan toch niet?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 10, 2025

Maar hoe zit dat dan met de Streamingdiensten via de box van KPN? Worden die dan ook gecomprimeerd? Dat kan toch niet?

Streamingsdiensten staan 100% los van KPN tv kijken.

Dat gaat net zoals op de smart tv via internet en de streamingdienst bepaald de stream.

KPN mag (en kan volgens mij zelfs niet) hier niets aan veranderen.

Forum|alt.badge.img+7
  • November 10, 2025

Die streamingdiensten lopen beter via de apps van je televisie indien je een modernere smart tv hebt. Apps via de tv+ box zijn minder, vooral in horizontale camerabewegingen zie je haperingen, vanwege Android beperkingen betreft het matchen van framerates van de diverse bronnen. Mijn vrouw ergert zich er niet aan maar ik des te meer.  In hogere versies van Android is dit verholpen mits dat in de betreffende app is aangepast door ontwikkelaars van deze apps. Pas vanaf Android TV 15/16 is het helemaal opgelost.
Lineair TV kijken, zoals we al decennia doen, via de KPN boxen zou wel goed moeten gaan.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

Die streamingdiensten lopen beter via de apps van je televisie indien je een modernere smart tv hebt. Apps via de tv+ box zijn minder, vooral in horizontale camerabewegingen zie je haperingen, vanwege Android beperkingen betreft het matchen van framerates van de diverse bronnen. Mijn vrouw ergert zich er niet aan maar ik des te meer.  In hogere versies van Android is dit verholpen mits dat in de betreffende app is aangepast door ontwikkelaars van deze apps. Pas vanaf Android TV 15/16 is het helemaal opgelost.
Lineair TV kijken, zoals we al decennia doen, via de KPN boxen zou wel goed moeten gaan.

Binnen afzienbare tijd komt Android tv versie 14 op de Sagemcom DIW7022 en op de soundbox.

Hopelijk zijn die problemen daarna opgelost.

Wij kijken wel alle streamingdiensten via de DIW7022 en gelukkig hebben wij deze problemen niet. 

We hebben wel een goede Smart tv (LG Oled C1 48”)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 12, 2025

Binnen afzienbare tijd komt Android tv versie 14 op de Sagemcom DIW7022 en op de soundbox.

Hopelijk zijn die problemen daarna opgelost.

Wij kijken wel alle streamingdiensten via de DIW7022 en gelukkig hebben wij deze problemen niet. 

We hebben wel een goede Smart tv (LG Oled C1 48”)

Nou dat hoop ik ook. Ik ben best tevreden over de soundbox, maar vind het wel raar dat die streams en opnames zo belabberd kunnen zijn. Enig idee wanneer er weer een update gaat komen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 12, 2025

Sorry. verkeerd geplaatst.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 12, 2025

Laatste bericht wat ik van een moderater heb gelezen is dat het nog niet bekend is en via de updates bekend gemaakt wordt.

Dus die goed in de gaten houden of je op de updates abonneren (heb ik ook destijds gedaan).

P.S.

De HD+ (kanalen in de beste beeldkwaliteit) zitten op de Arris VIP 5202 op kanaal 661-670

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en de KPN tv+ Soundbox zitten ze (zoals het hoort) op kanaal 1 -10 en nog enkele kanalen.

De stream van deze kanalen is 14,2 Mb/s

Overige HD streams zijn gecomprimeerd naar 7,5 Mb/s

En op de tv app 5,5 Mb/s

U heeft de Sagemcom DIW7022 en / of de Soundbox als ik het goed heb gelezen.