Skip to main content

Hallo,

Vandaag de nieuwe diw7022 ontvanger geinstalleerd. Hoelang is deze er nu? ik heb het idee dat de firmware nog wat buggy is voor deze box.

  1. menu's werken lekker snel , apps ook wel.
  2. Meegeleverde 4k of 8k hdmi kabel is wat aan de korte kan tov de oude. Moet waarschijnlijk een langere bestellen om de kabel netjes weggewerkt naar de tv te laten lopen. Het kastje staat rechts van mijn tv op het meubel wat daar staat.
  3. zap snelheid vindt ik tegenvallen. Zowel vanuit het menu als met P+ duurt het 5s voor de volgende zender loopt incl. geluid. Zou toch 1s moeten zijn met zo'n nieuwe box.
  4. Menu is alleen horizontaal, bij de oude kon je ook verticaal (door 2x gids drukken).
  5. NL zenders geven dolby D aan via de hdmi (niet optisch aangesloten).
  6. Bij Youtube 4k content vindt ik het beeld niet soepel lopen. Met de ingebouwde Youtube app van mijn 4k TV loopt hetzelfde 4k youtube filmpje 100% soepel.

    Zowel de kpn box als mijn TV zijn android tv, het is dus in feite exact dezelfde Youtube app.
  7. Netflix content geeft netjes DolbyD 5.1 op mijn receiver , de viaplay app niet (ook niet de app van mijn android tv, zal aan de android app liggen).
    Viaplay op op mijn appletv gen 4 geeft echter wel DolbyD.
  8. Op mijn iphone heb ik de app 'Remote ATV’ geïnstalleerd, hiermee kan ik prima de DIW7022 box mee bedienen incl. toetsenbord invoer en swipen.
  9. Ik heb 2-3x tot nu een lelijk gekraak uit mijn receiver gehoord tijdens bedienen van de box. Zo hard dat je er van schrikt.
  10. Vanuit Home, als je naar Films gaat bovenin is daaronder geen Erotiek film meer te vinden. Op de oude box had je met het Plus-pakket een hele serie gratis films.
  11. Starten van een opname gaat heel snel, een dikke seconde voor hij loopt, zappen zou net zo snel moeten gaan.
  12. Tijdens afspelen opname kan je met toets-links rechts heel snel 10s skippen. Dit werkt echt heel lekker snel.
    Ook b.v 20m skippen door 2000 en toets rechts in te drukken werkt heel erg snel. Ook terug werkt net zo snel.
  13. Tijdens spoelen b.v. 16x of 32x, blijft het flipperende beeld er wat knullig uitzien.
  14. Zat eerst op de afstandsbediening de STOP toets te zoeken die zit er niet meer op, totdat ik me realiseerde dat je hiervoor vanaf nu de TERUG toets voor moet gebruiken?
  15. afst.bediening zelf is mooi en werkt prima. Hij gebruikt bluetooth , nadeel daarvan is dat ik de diw7022 niet kan bedienen met mijn Logitech Harmony ONE waarmee ik alles kan bedienen (alleen infrarood).
    Of kan de diw7022 ook met infrarood werken? niet kunnen vinden nog
  16. Ik heb nog geen 4k zender kunnen vinden in de gids...meende toch echt dat de kpn medewerker zei dat Nat.geo in 4k aanwezig zou zijn.

Hierbij mijn eerste ervaringen, wellicht post ik later nog een update.

update 1:

De youtube 4k content werd bij nader inzien niet als 4k weergegeven, dus ook lagere resoluties lopen niet soepel.

Bij instellingen van de ontvanger stond standaard als resolutie ‘auto’. Hieronder staat vervolgens dat 1080p wordt weergegeven. Als je de ontvanger in één van de 4k resoluties zet (4k 25Hz) heb ik gedaan dan wordt hetzelfde youtube filmpje wel echt als 4k weergegeven.

Dus ik betwijfel of deze box standaard wel uberhaupt 4k weergeeft.

 

Iemand die zijn/haar ervaringen kan delen? waar hebben jullie de resolutie bij instellingen op gezet?


update 2:

Wat me ook opviel met netflix is het volgende. Met de ingebouwde netflix app van de 4k tv zie ik een netflix serie staan als u-hd (4k), bv ‘drive to survive’.

Als ik vervolgens de kpn tv+ netflix app open en dezelde serie open staat er geen uhd maar gewoon hd. Gek toch?


update 3:

4u lang de TV+ box zitten testen. Het eindresultaat is teleurstellend:

 

  1. Als je bij instellingen van de box de resolutie op ‘automatisch beste’ zet wordt er alleen maar 1080p weergegeven. Zowel youtube en netflix krijg je geen 4k weergegeven.
  2. Als je bij instellingen één van de drie 4k resoluties instelt handmatig (ipv automatisch dus) is er wel : of TV beeld wat niet soepel loopt, of netflix wat niet soepel loopt of viaplay wat niet soepel loopt of een combi.

De enige keus is dus om hem op resolutie ‘automatisch’ te laten staan en wordt er dus GEEN 4k weergegeven.

 

Er is nog veel te verzetten door de ontwikkelaars van de firmware. Vraag me af of dit goed gaat komen.

Ik hang mijn oude stabiele HD ontvanger er weer aan.

 


Ik hang mijn oude stabiele HD ontvanger er weer aan.

Hallo @HE1 voor de oude decoder krijg je binnenkort een brief om deze in  te leveren nadat de nieuwe geactiveerd is.

 

 


Op al het inhoudelijk is dat de beste reactie die je kunt geven? 🤣


2. Je kan de TV+ box ook achter je TV plaatsen. Misschien een idee/tip?

3. Klopt, zie ik meer klachten over en is hier ook aanwezig. Snelheid kan beter. Wachten op een update…

4. Klopt. Misschien komt dat nog terug in een toekomstige update.

5. Geluid issues zijn gekomen na de laatste android OS update. Onderbrekingen bij Dolby 5.1 (Atmos/Plus) Dat zou verholpen moeten worden als het goed is bij de volgende Android OS versie (niet de KPN Menu update)

6. Er moet in een toekomstige update nog het 1 en ander bijgeschaafd worden met de beste beeldkwaliteit. Dat werkt hier ook nog niet vlekkeloos. Automatisch beste resolutie optie heb ik hier uitgezet en handmatig ingesteld anders gaat hij naar 50Hz ipv 60Hz op UHD.

7. Zie nr.5.

9. Zie nr.5.

10. Erotiek staat standaard uit onder 'Kinderslot'

13. Dit gaat nog veranderen. Opnames worden nu niet optimaal weergegeven met beeld en geluid zoals op de vorige boxen was.

14. Ja, of op de play/pause knop.

15. Infrarood is voor de bediening van de TV/Soundbar.

16. National Geographic is gewoon in HD. Je hebt een apart 4K pakket (€2,50) en daar zit INULTRA, LoveNature4K en ESPN UHD in. Als je die nu niet ziet vanaf 691 dan heb je dit pakket niet in je abonnement.

Update 1,2,3:

Zet gewoon Automatisch beste resolutie uit en kies handmatig je beeldresolutie. Momenteel de beste instelling. 

Er moet helaas nog een hoop rechtgetrokken worden op deze TV+ box. Dat zou met behulp van updates worden verholpen. Hoe lang dit gaat duren?

Geen idee.


Ik kan wel een paar dingen verhelderen. 

2. Het kastje kan uit het zicht dus ook pal achter de tv. Mogelijk dan juist een langere utp kabel in plaats van hdmi kabel. 

Maar met modem Box12 of Fritzbox kan ie zelfs gewoon via wifi !

3. Is bekend en wordt aan gewerkt. Komt dus goed.

9. Kraakjes bij zenderwisseling heb ik weg gekregen door geluid van passthrough naar automatisch om te zetten. 

10. Gratis erotiek is wel verstopt. Hoewel ... films per pakket is één regel lager. De tegel voor erotiek staat rechts. Daar dan weer 6 x naar beneden voor Erotiek films per pakket. Daar staan de gratis films in het pluspakket. 

14. Terug voor stoppen zijn gebruikers van de sinds oktober 2019 leverbare afstandsbedieningen al gewend inderdaad. 

15. Nee, de DIW7022 kan niet met infrarood. Voordeel van Bluetooth is dat ie uit het zicht kan pal achter de tv.

16. Alleen Love Nature en Inplus zijn ook 4k beschikbaar. Maar dan moet je wel het extra 4k zenderpakket afnemen. 


@Sebas14 Welke van de 3 UHD resoluties gebruik je dan ?

de 29,97hz, 23,976hz of de 25Hz? En waarom zijn die 3 er eigenlijk...vindt ik niet gebruikelijk en heb ik nog bij geen enkel content kastje gezien.

 

Zoals gezegd is er bij mij met automatisch resolutie geen 4K beeld weer te geven , niet met youtube en ook niet met netflix. Hij lijkt dan dus helemaal niet naar 4K resolutie te schakelen.

De 3 UHD resoluties met de framerates hierboven heb ik getest, maar of het (HD) tv beeld loopt niet soepel óf het netflix beeld schokt iets (niet heel erg maar ik moet het 100% smooth hebben).


Zoals gezegd is er bij mij met automatisch resolutie geen 4K beeld weer te geven , niet met youtube en ook niet met netflix. Hij lijkt dan dus helemaal niet naar 4K resolutie te schakelen.

Heb je 'm wel met de bijgeleverde hdmi kabel aangesloten? En direct in de tv (neem wel aan een 4k televisie)


@PeterG Je hebt blijkbaar al mijn ervaringen hierboven niet gelezen.


Hè wat! 

Ik heb al je punten nagelopen en heb gereageerd op die met vragen. En die andere gelezen. 

Als dat nou nog niet gewaardeerd wordt. 

Dus ik laat dit verder maar…

De hdmi kabel vond je te kort. Daar lees ik uit dat ie niet gebruikt is.

Ik laat het hier dus aan anderen over. Die zijn er genoeg. 


Bedankt voor je eerdere reactie hoor.

Ik gaf aan dat met automatische resolutie geen 4k te zien is, met de handmatige instelling van 4k resolutie wel maar dat dan apps of tv beeld schokt. 4k beeld zien kan niet hé zou ik een oude kabel aangesloten hebben.

 

En dat je nou maar moest aannemen dat het een 4k tv was dat had niet gehoeven, dat stond diverse keren in mijn post.


@Sebas14 Welke van de 3 UHD resoluties gebruik je dan ?

de 29,97hz, 23,976hz of de 25Hz? En waarom zijn die 3 er eigenlijk...vindt ik niet gebruikelijk en heb ik nog bij geen enkel content kastje gezien.

Zoals gezegd is er bij mij met automatisch resolutie geen 4K beeld weer te geven , niet met youtube en ook niet met netflix. Hij lijkt dan dus helemaal niet naar 4K resolutie te schakelen.

De 3 UHD resoluties met de framerates hierboven heb ik getest, maar of het (HD) tv beeld loopt niet soepel óf het netflix beeld schokt iets (niet heel erg maar ik moet het 100% smooth hebben).

Ik heb hier de volgende opties die bovenaan staan:

4k2k-59.94hz (hier heeft hij af en toe problemen mee)

4k2k-50hz (Deze gebruik ik nu)

4k2k-29.97hz

4k2k-25hz

4k2k-smpte

1080p-59.94hz

1080p-50hz

Deze opties blijven hier hetzelfde ongeacht 'Automatisch beste resolutie' aan of uit staat. De TV+ Box reageert per TV merk anders, dat is dus bij jou ook het geval. Als je de TV+ box op de juiste manier hebt aangesloten met de bijgeleverde HDMI kabel (evt andere HDMi ingang op je TV), de box al eens naar fabrieksinstellingen hebt gebracht terwijl de TV aangesloten is en de optie alsnog niet tevoorschijn komt is het wachten op Andoid OS updates.

Ik mis ook een optie op de TV+ box (die bijvoorbeeld wel aanwezig is op de Chromecast met Google TV):

'Gelijk houden met framesnelheid van content'

De TV+ box stemt zijn framesnelheid momenteel dus niet af op de inhoud die wordt afgespeeld. Het is dus net als de andere vele dingen die niet aanwezig zijn of problemen opleveren, wachten op updates.

 


Op al het inhoudelijk is dat de beste reactie die je kunt geven? 🤣

Hallo @HE1 ik geeft geen reactie op het inhoudelijke, daar heb ik geen verstand van. Wat ik wèl weet is dat je bij ontvangst van  de nieuwe decoder je oude decoder in moet leveren na ontvangst van het verzoek van KPN, dus om de oude decoder er weer aan te hangen, kan dus maar tijdelijk totdat deze weer terug moet en  is dus weinig zinvol.😉


@Sebas14 ik heb hem nog eens naar fabrieksinstellingen gezet ,  maar daarna staan er nog dezelfde 4k resoluties:

29,97Hz, 25Hz, en 23,976Hz.

 

Volgens de handleiding kan mijn tv de volgende aan:

• 2160p - 24 Hz, 25 Hz, 30 Hz, 50 Hz, 60 Hz


@Sebas14 

Verhip….

 

Ik sluit hem aan op mijn HDMI 1 ipv HDMI 3…..en ik heb ineens dezelde resoluties als jij noemt!

 

Automatische resolutie staat aan en daaronder heeft hij 4K2K-50Hz geselecteerd. Ik ga weer eens even alles testen.


Nou, het ziet er toch een stuk beter uit nu: alleen de 4k2k-50hz resolutie getest nog:

 

  1. tv beeld (hd zenders) zien er toch een stukje beter uit.
  2. netflix superstrak, waar gister nog HD content stond (bij 4k series) staat nu overal 4K content. 
  3. viaplay super strak.
  4. videoland super strak.
  5. opnames en terug kijken liepen gister niet soepel….nu overal superstrak.
  6. youtube laat 4k content zien, echter beeld loopt nog niet strak, ook niet voor 1080p content. Dat had aan dit probleem niet zo te liggen maar lijkt meer aan app issue te liggen nog.
  7. Idem voor 1080p en 4k content die ik met Kodi afspeel, lijkt alsof die dezelfde library gebruikt als youtube waar nog een issue in zit.

Al met al een stuk tevredener nu, zeker met verbeteringen die nog komen gaan in dit platform.

 

😁


Ook ff de 4k2k - 59,97Hz getest maar die is niet goed. Alleen netflix draait strak.

Tv en opnames niet, viaplay niet, videoland niet.

 

4k2k-50Hz is idd de beste nu.

 

Wel vreemd dat de box 59,97Hz ziet als mogelijkheid in de Tv, het is toch echt 60Hz.

Dit gaat vast wel goedkomen nog.


Dank voor je feedback, @HE1. De anderen hebben je al het een en ander verteld en proberen te helpen. Goed om te zien.

 

Vanuit mij dan nog een aantal reacties op een aantal van je punten. Een deel van de dingen die je ervaart is een kwestie van wennen omdat het op deze Box gewoon op een andere manier werkt. Sommige dingen wordt aan gewerkt om het te verbeteren.

3: wordt aan gewerkt

4: is een bekende wens bij het team, maar onbekend of dit ook nog gaat komen

9: dit komt soms voor, vooral bij Netflix. Hiervoor zit een oplossing in een volgende update. Houd hiervoor ons forumonderdeel Product Updates in de gaten.

10: indeling van het Films onderdeel is wat anders dan je gewend bent. Peter heeft al uitgelegd hoe je ze vindt.

14: stopknop hebben we al een poosje niet meer. Maar dat is inderdaad even wennen als je tot op heden nog de afstandsbediening had waar die nog wel op zit :)

15: 4K zenders heb je alleen als je ook het 4K pakket (à €2,50 per maand) afneemt. Dit kun je activeren via de TV+ Box (onder het tasje-icoon) of via de MijnKPN.

 

4K: content van andere partijen kun je gewoon zien mits je beeldinstellingen goed zijn. Wellicht dat je hier dan ook in de tv zelf nog wat moet tweaken qua instellingen. In de basis zou automatisch voldoende moeten zijn. Als dat niet zo is, experimenteer met de opties.

Geluid: De Box ondersteunt Dolby. Dus als de apps in kwestie hun instellingen goed hebben staan en de boel goed is aangesloten op de geluidsinstallatie, dan zou je bij alles gewoon Dolby moeten hebben. De uitzondering daarop is als je niet-live content van ons kijkt. Dus opnames, Terugkijken, Begin Gemist. Deze maakt op het moment nog gebruik van een stream zonder Dolby. Je zult dan Stereo geluid hebben.


Hallo,

Vandaag de nieuwe diw7022 ontvanger geinstalleerd.

Geweldig, ik wil hem ook wel eens proberen. Maar KPN zegt tegen mij dat DIW7022 niet bestaat.

Zoiets heb ik vaker beleefd. Ik werkte bij een bedrijf dat telefonisch support moest geven voor spullen van Philips. Er waren mensen die me belden omdat ze hulp nodig hadden voor een RC503 (of zoiets). IK legde het ze uit, daar was ik voor opgeleid. Ik wilde zelf ook wel een RC503 hebben. Maar Philips beweerde dat RC503 niet bestond.


Ik zei het al, vanochtend heb ik naar de helpdesk van KPN gebeld. DIW7022, nee daar hadden ze nog nooit van gehoord. Ondertitels met de VIP5202? O, dat was heel makkelijk, dan moest ik even nieuwe software downloaden. Dat deed ik en zoals ik verwachtte had dat geen enkel effect.

Ik besloot eens in de KPN-winkel te gaan kijken. Daar stond een televisie te spelen. Op het kastje ernaast stond DIW7022. Dus dat was hem! Ik was nog niet aan de beurt en ik drukte op wat knoppen van de afstandbediening. Wellicht kon ik de ondertitel inschakelen met de rode of blauwe knop, hoopte ik. Ik kreeg geen ondertitels. Na nog een paar knoppen besloot DIW7022 dat het wel genoeg was, hij luisterde niet meer naar de afstandbediening. Ik zag wel een kinderprogramma op de televisie, maar de afstandbediening deed helemaal niks meer.

“Kan ik je helpen?”

Inderdaad, de verkoper constateerde dat de ontvanger niet meer op de afstandbediening reageerde. “Er moet een monteur bijkomen.” Nee, ik hoefde de schade niet te betalen. Maar ik vraag me af of ik wel een apparaat wil hebben dat zo snel kapot gaat.

Ik informeerde naar de DIW7022. De verkoper wist niet wat dat was en ging ermee googelen. Ik wees hem erop dat er DIW7022 op het demonstratiekastje stond.

“Ondertiteling? O maar dat gaat prima met TT 888, meneer.” “Daar ben ik het niet mee eens, het gaat vreselijk onhandig met TT 888.”  Met de DIW7022 kon het misschien beter, maar daar zijn appen voor nodig. Wat voor app, dat wist hij niet. En demonstreren kon hij het ook niet, want de DIW7022 deed het niet meer.

 


Als je het de TV+ Box noemt snappen ze je wel, maar geeft wel weer het nivo van de helpdesk aan dat ze niet weten dat de TV+ box de “Sagemcom diw7022” als exact type heeft. Hoe moeilijk kan het zijn.


Helemaal mee eens. Vraag blijft waarom niet deV12 uitleveren? Tv leverancier zegt ook dat het aan de KPN tvbix ligt

 Hij heeft nogmaals alle instellingen doorlope. Het niet synchroniseren blijft.. KPN die hier uers aan. Anders Radar maar inschakelen. 


@Tientien 

never, nooit, niet aan beginnen. Of je moet je iedere avond ergeren Ann het regelmatig even uitvallen van de box, geen synchroon geluid/beeld en het compleet, spontaan opnieuw opstarten van de box. en kpn?  Die blijven doofstom. 

54 jaar geleden liep de mensheid al op de maan, stuk techniek. Kpn kan niet eens 2 signalen verzenden die exact gelijktijdig aankomen. 


@Tientien


54 jaar geleden liep de mensheid al op de maan, stuk techniek. Kpn kan niet eens 2 signalen verzenden die exact gelijktijdig aankomen. 

En de wielen in een film goed laten draaien, dat kunnen ze ook nog niet.