Skip to main content

Goedenavond iedereen,

 

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen. Ik heb sinds een aantal weken de Fritzbox 7590 gehuurd van KPN en heb dat ding nog nooit langer dan een half uur werkend gezien.

Hiervoor had of beter gezegd heb ik nog steeds de Experia V10 met daarachter een GC110 Netgear switch en vervolgens weer vier kamers met ieder weer een GC110 switch. Op alle kamers heb ik een TV ontvanger en de nodige computers.

IGMP snooping staat overal aan en alles werkt perfect. Ik zie de IGMPv2 pakketjes over het netwerk komen en heb ik geen storingen.

Omdat ik een VPN verbinding nodig heb en ik iets flexibeler wilde zijn heb ik de Fritzbox 7590 gehuurd. Het aansluiten en aanmelden van zowel internet als VOIP ging top alleen toen ik vervolgens mijn uplink van de switch in poortje 1 stak van de Fritzbox begon de ellende. Alle apparaten krijgen netjes een IP adres en internet werkt goed. Wat ik met geen mogelijkheid werkend krijg is IPtv. Na een tijdje krijg ik het bekende blauwe scherm en bevriest mijn beeld. Na even van kanaal te switchen doet ie het weer zo 2 a 3 seconden en knalt deze er weer uit.

Ik heb werkelijk alles geprobeerd op die switches, maar niets werkt.

Het enige wat ik mij nu nog kan voorstellen is dat de Fritzbox IGMPv3 heeft en de Experia IGMPv2. Volgens de fabrikant moeten de GC110 Netgear ook V3 aan kunnen dus ik snap het niet meer.

Heb nu alles weer er tussen uit getrokken en de Experia weer aangesloten.

Iemand bekend met dit probleem. Anders vraag ik wel of de Fritzbox weer retour kan.

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt.

 

Goedenavond iedereen,

 

Het aansluiten en aanmelden van zowel internet als VOIP ging top alleen toen ik vervolgens mijn uplink van de switch in poortje 1 stak van de Fritzbox begon de ellende. 

 

Dit begrijp ik niet helemaal. Wat bedoel je met uplink?

Ik heb hier.ook een 7590 met diverse Netgear switches en ervaar geen problemen. Het moet dus gewoon kunnen, ook zonder rare instellingen want die heb ik ook niet: geen Vlan's of wat dan ook, alleen IGMP-snooping aan.


Met uplink bedoel ik de aansluiting van de switch naar de Fritzbox op poort 1. Welke Netgear switches heb je, en welke IGMP versie ondersteunen deze?


Ik heb een GS105E, GS108E en 2 stuks GS908E. De 105E en 108E ondersteunen 2 en 3. Ik heb ze op 2 draaien. Bij de 908E kan ik dat zelfs niet instellen dacht ik. Probeer anders eens een andere poort. 

Ook triggert me de opmerking over VPN. Heb je zelf een VPN-server draaien?

 


Ik neem aan dat je de TV ontvanger na aansluiten op de FRITZ!Box helemaal uit en weer aan hebt gezet. Klopt dat?

Wat voor een andere apparatuur heb je in jouw netwerk hangen. Ik ben benieuwd naar apparatuur anders dan computers, tablets en telefoons.


Met uplink bedoel ik de aansluiting van de switch naar de Fritzbox op poort 1. Welke Netgear switches heb je, en welke IGMP versie ondersteunen deze?

 

Zit de Fritzbox dan achter de switch?

Of anders gezegd: zit de Fritzbox niet als eerste in het netwerk aangesloten op de mediaconverter van de glasvezelaansluiting?

Normaliter zou ik namelijk zeggen:

FTU/mediaconverter -> switch 1 -> kabels naar andere apparaten en switches.

Kan je aangeven hoe nu je indeling is vanaf de FTU geZien?


Met uplink bedoel ik de aansluiting van de switch naar de Fritzbox op poort 1. Welke Netgear switches heb je, en welke IGMP versie ondersteunen deze?

 

Zit de Fritzbox dan achter de switch?

Of anders gezegd: zit de Fritzbox niet als eerste in het netwerk aangesloten op de mediaconverter van de glasvezelaansluiting?

Normaliter zou ik namelijk zeggen:

FTU/mediaconverter -> switch 1 -> kabels naar andere apparaten en switches.

Kan je aangeven hoe nu je indeling is vanaf de FTU geZien?

Precies. Vandaar ook mijn vraag aan @JAFP wat hij met 'uplink van de switch' bedoelt. Enige juiste aansluiting is naar mijn mening ook FTU/Mediaconverter met UTP naar WAN van de Fritz!Box en van daaruit via de LAN-poorten naar de diverse switches. 


Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik heb idd gwn de Fritzbox direct via de WAN aan de NTU hangen zoals het hoort. Vervolgens aan LAN1 van de Fritzbox de switch gehangen en vanuit daar de rest van de woning in.

Ik heb naar aanleiding van de reactie van WJB alle receivers opnieuw gestart (had ik nl nog nooit gedaan).

Ben nu via Wireshark op de monitor poort alle IGMP pakketjes aan het bekijken en volgens mij gaat het tot nu toe goed.  Ik zal zo alle ontvangers van standby halen en op verschillende zenders zetten. Eens kijken wat er dan gebeurd.


Helaas, nog steeds niet goed. Als ik zo naar de pakketjes kijk moet ik het echt volgens mij in de IGMP forwarding zoeken.

 

Wat ik nog steeds niet snap is waarom dezelfde opstelling wel met de Expediabox werkt en niet met de Fritzbox. Het enige verschil is volgens mij de IGMP versie en volgens mij heeft de Fritzbox ook een IGMP proxy en de Expedia niet.


...en volgens mij heeft de Fritzbox ook een IGMP proxy en de Expedia niet.

De Experia Box heeft uiteraard ook een IGMP proxy server.

De FRITZ!Box wordt overigens door heel veel mensen gebruikt i.c.m. IPTV van KPN dus dat zou geen enkel probleem mogen geven.

Sluit eens alleen een TV ontvanger rechtstreeks aan op de FRITZ!Box. 

Treedt dat probleem dan nog steeds op?