Skip to main content
Vraag

Gebruik tv.kpn.com in het buitenland: beeld is met regelmaat wazig/onscherp

• October 7, 2025
  • 20 reacties
  • 172 keer bekeken

Al weer 25 jaar proberen wij in het buitenland op een fatsoenlijke manier TV te kijken. Eerder zat het probleem (dachten wij) in bij de Internetprovider daar die gewoon een te slecht/zwak signaal leverde.

Inmiddels hebben wij een hele supersnelle provider, minimaal 150 mbps en normaal 320 mbps via de Starlink satelieten,

Maar wat blijkt, daar waar wij telkens de Internetprovider de schuld gaven blijkt dit toch anders te liggen. Bijvoorbeeld Netflix en NPO+ zijn nu haarscherp en zonder onderbrekingen terwijl het signaal van KPN nog steeds onacceptabel is. Ooit wist men mij te vertellen dat dit aan de manier lag waarop KPN het signaal verzond. Dat is toch raar, zet het dan om naar een manier die acceptabel is voor de klant. Zoals het nu is, is het ronduit irritant.

Het beeld is afwisselend scherp en onscherp.

We gebruiken daar een settopbox met windows op de ene TV en een settopbox met android op de andere TV. Beide kastjes, zelfde resultaat.

20 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22774 reacties
  • October 7, 2025

Je kunt in het buitenland alleen tv van kpn gebruiken op een mobiele telefoon of tablet. Vanaf die telefoon of tablet kan je het signaal wel streamen naar de tv met bijvoorbeeld een chromecast. Zover ik weet gaat het op een andere manier niet lukken. 

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 17640 reacties
  • October 8, 2025

Hoi ​@SLiCRoberto, in de eerste plaats ben ik benieuwd hoe je precies kijkt. Er is een TV+ smart-tv app, maar deze is enkel op een Nederlands thuisadres te gebruiken. Niet op andere adressen en niet in het buitenland. Voor Windows hebben we helemaal geen tv app. Voor mobiel en tablet (iOS en Android) is ook de TV+ app ook beschikbaar, daar kan je op kijken. En als je een Chromecast hebt kan je het naar een tv of settopbox casten, als die box een Chromecast heeft.

Dus laten we beginnen bij het begin. Dan kunnen we vanaf daar verder kijken naar de situatie. 

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • October 9, 2025

Goede morgen Jasper,

Ik gebruik in Italie 2 verschillende settop boxen, een windows box en sinds een jaar ook een android box. Op beide heb ik de app van KPN geinstalleerd vanuit de appstore (al heel lang geleden en zullen in de tusssentijd ook nog wel eens geupdated zijn) en beide doen het zelfde.

Raar dat jullie dan zeggen dat er voor Windows geen app is, hoe kan het dan dat ik al (zeker) 15 jaar via Internet naar de TV kijk - voor die tijd gebruikte ik in het buitenland Canaldigitaal - ?

De kwaliteit was in het verleden abominabel maar dat zat in het zwakke signaal wat de diverse Internetproviders via een FWA instelling doorgaven. Nu heb ik een snelle/krachtige aansluiting  via Starlink waarmee alle te ontvangen zenders/TV providers zeker een heel eind verbeterd zijn. Maar daarom merk ik nu dat de kwaliteit van het te ontvangen signaal bij iedereen nu "perfect” is en dat KPN nog steeds afwisselend een slecht/onscherp beeld doorgeeft.

Beide kastjes zijn met een netwerkkabel aangesloten op het Satlink modem en middels een HDMI kabel aangesloten op een TV.

En ja omdat het al jaren zo zit heb ik niet verder gekeken, maar natuurlijk kijk ik in Windows met https://tv.com.nl

• 6991 reacties
  • October 9, 2025

Voor Windows is geen app beschikbaar. Op Windows kijk je gewoon via de website.

http://tv.kpn.com

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 17640 reacties
  • October 9, 2025

De website die je noemt lijkt niet te bestaan ​@SLiCRoberto, maar ik vermoed dat het de link is die Marlon noemt. Klopt dat? Gebruik je die ook op de Android box, of is dat wel een app? Zo ja, welke app precies en welke versie? Zoals ik zei is de KPN TV+ App voor smart-tv alleen voor thuisgebruik, niet voor andere adressen of het buitenland. Dus als je die app hebt zou die daar überhaupt niet mogen werken.

Om mee te kunnen denken hebben we meer informatie nodig, hopelijk kan je er meer details geven.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5130 reacties
  • October 9, 2025

De meeste android setopbox zijn geen Android TV/Google TV maar gewoon Android AOSP met een TV-launcher. Dus de KPN app erop is voor smartphone en niet voor smarttv en heeft veel lagere kwaliteit (maximaal 4,7Mbs) dan op SmartTV.

• 6991 reacties
  • October 9, 2025

Als Slic op zijn Android box de app voor mobiel gebruikt, dan kan ik me heel goed voorstellen dat de beeldkwaliteit niet zo best is op tv 😁

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • October 10, 2025

De link is: https://tv.kpn.com die ik gebruik en daarmee doe ik het al jaren. De eerder genoemde link was een foutje van mij, sorry.

De android box vergeten we maar even in deze discussie, die heb ik nog maar heel kort in gebruik en ik ben nu weer in Nederland dus veel ervaring heb ik daar nog niet mee, anders als een eenmalige ervaring.

Maar de windows box geeft wel degelijk de genoemde “storingen”.

• 6991 reacties
  • October 10, 2025

Maar de windows box...

Wat is het merk en type van die box?

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • October 10, 2025

Ik heb deze box: Beelink Gemini T34M 6/128 GB SSD Windows 10 dual wifi 5G, aangesloten met een HDMI kabel op de TV en een netwerkkabel op de router/modem.

En weet ook dat Netflix en NPO+ vlekkeloos werken, het probleem is er alleen met KPN.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5130 reacties
  • October 10, 2025

Beelink Gemini T34M 6/128 GB

Dat is geen Setopbox maar een Mini-PC met 6GB RAM, dit is beetje weinig als je Windows 10 erop laat lopen, geen wonder dat KPN TV in browser niet lekker loopt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14116 reacties
  • October 10, 2025

Al weer 25 jaar proberen wij in het buitenland op een fatsoenlijke manier TV te kijken. Eerder zat het probleem (dachten wij) in bij de Internetprovider daar die gewoon een te slecht/zwak signaal leverde.

25 jaar?

Toen bestond IPTV, HD, Breedbeeld, etc. nog helemaal niet.

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • October 13, 2025

Zeg ik dan dat ik 25 jaar IPTV zit te kijken? Ik geef alleen aan dat ik na zo een lange tijd eindelijk een Internetprovider heb die razendsnel Internet levert.

Misschien kan ik van Jasper van KPN een normaal antwoord krijgen?

Inmiddels ook van mijn leverancier van de box(sorry minio pc) gehoord dat voor TV kijken een werkgeheugen van 2 GB genoeg moet zijn.

Dus m.a.w. die 6 GB is ruim voldoende. Boevndien met Netflix en NPO+ heb ik gewoon helemaal geen problemen (meer). Een haarscherpbeeld zonder onderbrekingen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14116 reacties
  • October 13, 2025

Zeg ik dan dat ik 25 jaar IPTV zit te kijken? Ik geef alleen aan dat ik na zo een lange tijd eindelijk een Internetprovider heb die razendsnel Internet levert.

Misschien kan ik van Jasper van KPN een normaal antwoord krijgen?

Inmiddels ook van mijn leverancier van de box(sorry minio pc) gehoord dat voor TV kijken een werkgeheugen van 2 GB genoeg moet zijn.

Dus m.a.w. die 6 GB is ruim voldoende. Boevndien met Netflix en NPO+ heb ik gewoon helemaal geen problemen (meer). Een haarscherpbeeld zonder onderbrekingen.

Jammer dat u onnodig boos wordt of beledigt bent.

Dat is niet mijn bedoeling.

Ik trok die conclusie uit de eerste zin. Ik heb hem nogmaals gelezen en kom (helaas voor u) tot dezelfde conclusie die ik eerder deed.

Vraagje, begrijp ik goed dat u een eigen setup box gebruikt?

Zo ja welke?

Het KPN tv signaal is goed, ook het gecomprimeerde signaal op de mobiel om te kijken of te casten. 

Het signaal op de KPN tv ontvanger (dus KPN setup box) is zelfs heel erg goed.

Sorry, dat ik reageerde, zo te lezen stelt u dat niet op prijs.😋

P.S.

Wat is een “normaal” antwoord?🤔

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • October 16, 2025

Iedereen heeft een eigen mening en idee omtrent zaken en dat werkt n.m.m. alleen maar verwarrend als dat via dit medium gespuid wordt.

Mijn “probleem” is heel simpel.

Ik gebruik in het buitenland de eerder genoemde mini PC als ontvanger voor meerdere providers. Waarbij Netflix, NPO+ en KPN de belangrijkste zijn.

Gedurende de jaren is de manier van ontvangen steeds een beetje beter geworden, in aanvang met een schotel, later met een GSM modem en nu met het satelietsysteem van Elon Musk - Starlink -met een snelheid van 325 Mbps en bij zeer zware atmosferische storingen minimaal 100 Mbps. Getallen waar we in Nederland alleen maar van dromen.

Met deze wijzigingen is de kwaliteit van ontvangst steeds wat beter geworden. Maar helaas is het nu zo dat de andere providers haarscherp binnen komen en KPN wisselend haarscherp ot onscherp worden ontvangen. Kennelijk zit er iets aan de kant van KPN niet helemaal goed, mogelijk het gebruikte systeem van verzenden (?). eerder al is er al eens tegen mij gezegd dat KPN een manier van verzenden gebruikt waarmee je eerder verstoringen kan krijgen. Maar dat is alweer wat jaren geleden en toen was er al een duidelijk verschil tussen KPN en de rest.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 17640 reacties
  • October 27, 2025

Iedereen kan en mag meedenken op een Community, anderen kunnen goede ideeën hebben die helpen 🙂 

Je was even in Nederland zei je, had je daarbij dat kastje ook geprobeerd op een thuisnetwerk in Nederland? Zo ja, hoe ging het dan? Was dat vergelijkbaar of ging dat beter?

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • October 28, 2025

In Nederland werkt hij “vlekkeloos” maar ik heb hem hier maar weinig geprobeert omdat ik hier een kastje van KPN zelf gebruik. Ik ben overigens nog steeds in Nederland nu en ga pas weer in maart naar Italie.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 17640 reacties
  • October 29, 2025

Tv.kpn.com zelf doet het wel goed als je hier bent dus, dan zou het mogelijk toch iets kunnen zijn met het netwerk wat je daar gebruikt. Starlink is natuurlijk een satelliet netwerk, daardoor heeft dat signaal een grotere afstand als het naar beneden komt. Het zou, ondanks de snelle downloadsnelheid die je meet, wel invloed kunnen hebben. Dat is nu lastig te zeggen doordat je daar niet bent. ​@TV Apps Team, heb jij een idee waarom tv.kpn.com mindere kwaliteit geeft in Italië via een Starlink verbinding?

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN TV apps
  • 381 reacties
  • November 7, 2025

@SLiCRoberto Je probleem is helder en duidelijk. En ik snap de frustratie, gezien je ervaringen, dat het telkens niet lijkt te worden aangepakt.
Er zijn twee mogelijke oorzaken die ik op basis van huidige informatie verdenk, alleen maakt de Starlink connectie dit wel een factor onzekerder.
Ik ga er even vanuit nu, dat bij een Starlink connectie in Italië, je trace binnen het Starlink netwerk altijd weer terugkomt op een Starlink-base station óók in Italië en vanuit dáár het openbare internet op gaat. Dus jouw Starlink-modem ergens in Italië ↔ satelliet ↔ Starlink base-station-op-Italiaanse-bodem → en dan het openbare net op, net als andere fixed verbindingen in Italië.
Is dat niet zo, dan wordt het (in geval vsn Starlink) nog een stuk complexer helaas.

Even ervanuitgaande dat het zo gaat verdenk ik dus twee scenario's:
-een hele hele kleine kans: de latency met Starlink is net iets hoger, waardoor de web-tv player niet optimaal presteert (acht ik echt klein, maar omdat het Starlink is en daar relatief weinig ervaring mee is, niet uitgesloten)

-een véél grotere kans: soms lijkt het dat naar (vooral) zuidelijke landen onze ‘KPN-pijp’ voor video pakketjes wordt geknepen ergens langs de diverse knooppunten, gebaseerd op diverse klantervaringen en enkele verregaande constateringen mét klanten (remote desktop). Ik heb daar al veel onderzoek naar gedaan, maar omdat het én alleen optreedt in het buitenland én >90% van de tijd dan ook niet én slecht te voorspellen én totaal willekeurig bij welke aanbieders daar, maakt dit het een draak om daadwerkelijk juiste bewijs in handen te krijgen om aan te kunnen kloppen bij onze peering-partners. Mocht je dit in maart nu weer hebben, dan zullen we een deep-dive moeten doen; al het grove voorwerk is al gedaan gelukkig en zouden we met een paar heel gerichte testen dan kunnen vaststellen óf dit euvel het is (die kennis is aanwezig)… en hopelijk traces vergaren zodat we er ook echt wat mee kunnen doen. Dat laatste is tot heden nog niet gelukt; althans, gepoogd, maar er werd niet gevonden waarom het lijkt alsof er geknepen wordt. Wat dat betreft is het openbare internet leuk, maar buiten eigen grenzen, lastig te begrijpen als slechts 1 dienst soms duidelijk issues geeft.

Wat dat betreft zoeken we het liefst iemand
-met enige technische know-how,
-langere tijd in dat land verblijft
-op een vaste locatie
-én met een rappe en stabiele internetverbinding (‘fixed’, niet mobile/4G)
-én dat deze persoon merkt dat dit euvel terugkerend aanwezig is alléén (!) in onze KPN TV apps (en wellicht andere videodiensten op dat serverpark). Alleen…. 99% van onze klanten is daar op vakantie en niet om te helpen een vaag niet doorgrond probleem te onderzoeken… en terecht! Maar misschien ben jij die persoon vanaf maart? 

Het is nog niet 100% zeker dat dit het is, maar gezien je ervaringen… it fits the profile! 

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • November 8, 2025

Dank voor de uitgebreide uitleg!

Ik ben eind maart weer in Italie en neem dan (via KPN community?) contact op met u.

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic