Skip to main content

Beste KPN,

Ik heb sinds 29 januari Hussel thuis. Internet ging eigenlijk meteen prima.
In eerste instantie heeft de monteur mij achtergelaten met een niet werkende tv, met de mededeling dat er een storing was bij jullie (dit kopte niet overigens). Uiteindelijk heb ik dat na een paar dagen (ik was even niet thuis) zelf opgelost, nadat ik zag dat hij vergeten was een ethernet kabel te verbinden tussen de adapter en de Experia Box. Hier na kreeg ik ook een rood lampje bij Internet en een oranje bij Services, maar toe ik de Box gereset had deed de box het verder prima.


Echter heb ik nu al sinds het begin problemen met de tv. Er is een draadloze verbindingsset aangelegd. En nu heb ik om de zoveel tijd (ongeveer eens in de 36 uur) ineens geen beeld, nadat ik de tv en de ontvanger aanzet. Wel hoor ik het geluid en kan ik in het menu komen. In het begin resette ik de hele Experia box, maar dat maakte geen verschil.  De adapter die aan de Experia box zit uit het stopcontact halen heeft ook geen zin. Ik ben er nu achter dat als ik de andere adapter (die dus verderweg is in de woonkamer) uit het stopcontact haal en even 10 seconde wacht, ik dan weer beeld heb…
Ik los het dus elke keer wel zelf op… maar voor hoelang blijft dat goed gaan én dit lijkt me niet de bedoeling om elke keer deze handelingen te moeten blijven verrichten…

Ik heb de adapter rechtstreeks in het stopcontact gestopt, het naastgelegen stopcontact gebruik ik niet, wel zit er een stekkerdoos (met apparatuur) aan de adapter, maar dit zou moeten kunnen volgende de installatiekaart. Ook is het lampje van de adapter continu wit.

Mijn tv heeft maar 1 HDMI ingang, dus ik kan geen andere ingang proberen. Een andere HDMI kabel heb ik al geprobeerd.
Het gaat overigens om de gewone tv zenders en niet om Netflix.
Ik heb nog een andere tv ontvanger voor boven. Deze heb ik nog maar 1 keer aangesloten gehad, omdat ik nog midden in een verhuizing zit. Deze werkte op dat moment. Ik weet nog niet of daar het probleem zich ook voordoet na 36 uur.

 

Ik hoop dat jullie het probleem herkennen en weten hoe ik dit kan oplossen.

mvg Landlady

Hi @Landlady, welkom op ons forum.

Het is inderdaad niet de bedoeling om iedere keer de adapter opnieuw in het stopcontact te moeten plaatsen om tv te kunnen kijken. Ik wil dan ook graag uitzoeken hoe we dit kunnen oplossen, zodat je probleemloos tv kunt kijken. 

Zo te lezen heb je al een en ander geprobeerd, maar heeft dit het probleem niet opgelost. Zou je de tv-ontvanger kunnen resetten? Als dit het probleem ook niet verhelpt, is het dan mogelijk om de tv-ontvanger die boven staat, om te wisselen met de tv-ontvanger beneden? Als het probleem mee verhuist, dan kunnen we ons verder richten op die tv-ontvanger. Wanneer het probleem beneden blijft, kunnen we ons op de situatie beneden richten. Ik hoor graag wat jouw bevindingen zijn!


Zo te zien werken die adapters bij u gewoon niet helemaal 100 % stabiel. De enige echte oplossing is gewoon een kabel leggen. 


Dank Ron voor je reactie,

Kan het ook aan de tv zelf liggen? Het is een flink wat ouder model namelijk. Samsung DNIe
LE32M61B Volgens mij komt hij ergens uit 2005...

@Nick83 Ik denk niet dat het aan de adapters ligt, want:
Ik heb er, in de tussenliggende dagen, omdat er hier zo snel geen reactie kwam en ik geen tijd had om te bellen, een andere vele kleinere (Sony) tv op aangesloten en die blijft het, nu al, een paar dagen gewoon doen. Dus ik denk niet dat het aan de adapters ligt.
(Er is voor adapters gekozen omdat de kabels anders te lang zouden worden >15m en ik boven al helemaal geen tv-ontvanger zou kunnen neerzetten.)

Maar of het dan wel aan de tv-ontvanger ligt…
Maar ja, om nu zomaar een andere tv te kopen lijkt me ook niet de bedoeling…
Overigens heb ik in mijn vorige huis deze Samsung ook verbonden gehad met een ouder model KPN tv-ontvanger en adapter en daar was er geen probleem.
 

Nu verder:
Ik heb de Samsung er nu weer op aangesloten, hij doet het nu weer even, wat ook te verwachten was. Mocht hij het nu weer niet gaan doen, dan ga ik de ontvanger resetten en/of de ontvanger van boven verwisselen met die van beneden.
Hier gaat dan wel weer wat tijd overheen, want het probleem doet zich pas na zo’n 36 uur voor.

Dank voor de reacties.

Wordt vervolgd...


Te langen kabels? Meer dan 15 meter is helemaal geen probleem. Een kabel mag 100 meter langer zijn. Na 100 meter word de lengte pas een probleem.


Maar als ik het goed begrijp, dan heeft u dus een tv ontvanger staan, verbonden via adapters met de Experiabox. Als u op die tv ontvanger via de HDMI kabel een kleine Sony tv aansluit, dan werkt die prima. Als u de andere grotere tv aankoppeld, dan zijn er problemen. Klopt dat?

Dan kan ik daar wel een verklaring voor geven. Voor de kleine Sony tv kiest het kastje voor een lagere beeldkwaliteit. Dit zorgt er voor dat er minder data gebruikt word en dus blijven daarbij denk ik die adapters goed werken.

Bij de grotere tv kiest het kastje voor een hogere beeldkwaliteit wat meer dataverbruik tot gevolg heeft. Dit kunnen de adapters mogenlijk niet aan.

Het kan overigens ook uw aansluiting liggen. Dus voor de Experiabox. Heel u een glasvezel of DSL aansluiting? 


Nu verder:
Ik heb de Samsung er nu weer op aangesloten, hij doet het nu weer even, wat ook te verwachten was. Mocht hij het nu weer niet gaan doen, dan ga ik de ontvanger resetten en/of de ontvanger van boven verwisselen met die van beneden.
Hier gaat dan wel weer wat tijd overheen, want het probleem doet zich pas na zo’n 36 uur voor.

Dank voor de reacties.

Wordt vervolgd...

Dank je wel voor de terugkoppeling. Wat fijn om te horen dat het voor nu weer werkt. Mocht het probleem onverhoopt weer terugkomen en de tips het probleem niet verhelpen, dan hoor ik dat graag. Dan ga ik verder voor je op onderzoek uit.


Hoe staat het ervoor @Landlady? Gaat alles goed tot zover?


Dag Paul,

nou nee, eigenlijk nog steeds niet helemaal.

Het zit zo.

Als ik eerst de tv-ontvanger uitzet en daarna mijn tv (die laatste ook echt van stand-by afhaal), dan gaat het mis. Dan heb ik daarna geen beeld, wel geluid en menu. Ook als ik meteen de stand-by uit doe, dus niet eerst netjes de tv eerst uitzet, en daarna pas de tv-ontvanger, dan zelfde probleem.

Draai ik het om: eerst netjes de tv uitzetten, daarna de tv-ontvanger uitzet en daarna tv helemaal uit (dus niet meer op stand-by) en bij het aanzetten ook eerst de tv aanzetten en als laatste de tv-ontvanger…. dan gaat het goed.

Omdat ik de tv en alle andere apparatuur (dvd, cd, playstation, lampen) niet altijd maar op stand-by wil hebben staan, wil ik die toch echt ook uit hebben. Dus voor mij is het geen optie om die aan te laten staan.

Alles komt wel van 1 stroompunt. Een ander stroompunt kiezen is niet echt een optie, dan moet ik een lange kabel leggen wat niet mijn voorkeur heeft….

Maar waarom dit nu zo is? Het is voor mij een raadsel. Misschien geeft de tv-ontvanger mijn oude tv een bepaald stroomstootje als deze aanstaat bij het aan en uitzetten? En moet ik dus de tv-ontvanger niet aan of uitzetten als de tv nog aan staat. En gaat daarom het beeld op zwart en het geluid gewoon door??

Ik ken een soortgelijk effect ook van een professionele PA-set (geluidsset). Als je daar de apparatuur aan of uitzet terwijl de versterkers nog aanstaan dan krijg je een klap te horen door je speakers.
 

Nou ja, ik moet hier thuis mensen dus opdragen en instrueren hoe ze ermee om moeten gaan en dan gaat het goed, maar dat is niet zoals het hoort. Jammer…

Ik heb trouwens geen glasvezel, gewoon standaard aansluiting.

mvg Landlady

 


Hallo Landlady,

Ik had eens een bijna zelfde probleem maar net andersom. Mijn TV viel steeds weg. Dit komt omdat van de afstandbediening alleen maar een paar basis functies met jouw TV gekoppeld zijn. Er stond een spaarstand aan op de TV. 

Kan je eens met je originele TV afstandbediening kijken of er geen settings zijn die op je TV dit gedrag kunnen veroorzaken?


Beste Paul en Ron, KPN moderators,

nou, mijn tactiek heeft toch niet gewerkt… Dus ik heb de tips van Ron opgevolgd. Een aantal keren de tv-ontvanger gereset, maar dat maakte niet uit. Vervelende is dat het dan steeds even goed is en dan ineens niet meer (dus het duurt dan vaak wat etmalen voordat je weet dat het niet werkt, soms al binnen een minuut). Dan moet ik alles uitzetten, soms een paar keer en dan ineens doet hij het weer. Als ik dan niks meer uitzet doet hij het de hele avond.  Maar na uitdoen e.d. de volgende dag dan niet meer. Enzovoort.

Dus nu heb ik de tv-ontvanger van boven gewisseld, verder niks veranderd.

En nu doet hij het dus al een aantal dagen!!! Fijn!
Het maakt nu ook niet meer uit op welke volgorde ik iets aan of uitzet.

 

Dit betekent dus dat de andere tv-ontvanger niet goed is en ik dus een andere nodig heb, om boven zonder problemen te kunnen kijken.


Hoe nu te handelen?
Zonder dat ik moet bellen en een half uur in de wachtrij moet staan…. en ik waarschijnlijk het hele verhaal van voren af aan moet beginnen en dingen moet gaan uitproberen…

Ik hoor het graag.

mvg Landlady

 

 


Goedemorgen @Landlady, dank je wel voor de terugkoppeling. Begrijp ik het goed dat na de omwisseling van de tv-ontvangers, het probleem beneden is opgelost, maar dat het is meeverhuisd naar boven? Mocht dit het geval zijn, zou je dan in jouw profiel bij het kopje ‘Persoonlijke opmerkingen’ het serienummer van de ontvanger kunnen invoeren, waar je de problemen mee ervaart? Deze vind je op de onderkant van de tv-ontvanger. Dan ga ik verder voor je aan de slag!


Hoi Ron,

sorry voor de late reactie.

Het probleem heeft zich nu in alle opzichten opgelost. Gelukkig! :dancer::balloon::balloon:

En ik denk niet dat ik helemaal precies waarom, helaas… maar ik zal een poging doen om anderen te helpen mochten zij ook dit probleem ervaren.

Het is nogal ingewikkeld en ik weet niet precies waarom en waar het technisch fout gaat.

Waarschijnlijk lag het aan de afstandbediening van de tv-ontvangers, in combinatie met de codes die je voor de tv’s moet intoetsen.
Je zou zeggen dat beide afstandsbedieningen het zouden moeten doen op allebei tv-ontvangers.
Maar dat bleek niet zo te zijn.

1 afstandbediening deed het op allebei de tv-ontvangers (en daarom was ik hier niet eerder achter gekomen), de andere niet.

Ik heb bij het verwisselen van de tv-ontvangers niet de afstandsbedieningen mee verwisseld, omdat ik de codes van de tv op die afstandsbedieningen had staan en ik dacht dat hij op beide tv-ontvangers het zou doen.

Dit is wat er toen gebeurde:
Beneden deed hij het gewoon met de afstandbediening (tv-ontvanger en tv), maar toen ik het boven ging installeren en ik probeerde de tv-ontvanger te gebruiken, reageerde de tv-ontvanger beneden…. maar wel de tv die boven staat….. snap je het nog?
Dus ik kon boven wel de tv harder en zachter zetten met die afstandsbediening, maar het zappen van netten gebeurde beneden… (tot ergernis van mijn zoon :wink: )

Ik heb toen de afstandsbedieningen verwisseld en opnieuw de codes voor de tv’s geïnstalleerd (dat moest altijd al via de website nummers, die meerdere getallen heeft, niet de sneltoetsen die in de handleiding staan).

Hierna deed alles het en blijft het het tot nu toe ook doen…..

De afstandsbediening (die ik tot die tijd altijd) beneden (had) deed het dus op allebei de tv-ontvangers. De andere deed het alleen op degene die (tot die tijd) altijd boven heeft gestaan.


ingewikkeld…. hoop dat het te begrijpen is en dat anderen hier wat aan hebben.
Wellicht dat het invoeren van de codes van de tv een effect heeft op de tv-ontvangers en dat je daarmee een signaal geeft aan de ontvanger waardoor het beeld op zwart gaat op het moment dat je de tv aandoet?
En omdat ik dat nu weer opnieuw die codes heb moeten invoeren dat het daarom nu opgelost is.

Of iets in die geest…

mvg Landlady


Hallo kan iemand mij uit leggen als ik het kastje van kpn aanzet en de tv dat ik dan eerst geluid heb van de tv maar duurt lang voordat hij op tv spring  en heb het kastje vaker gereset maar dan blijft hij een tijdje doen en dan heb ik weer het zelfde wel geluid maar geen beeld????? 


Reageer