Skip to main content

Sinds wij over zijn van TELFORT naar KPN is het geluidsniveau enorm verslechterd.

Vroeger stond onze geluidsinstallatie op 15 maar nu moeten moeten we al naar het dubbele om het geluid te kunnen verstaan. Bij sommige zenders kunne we de installatie lager instellen.

Als we switchen naar radio moeten we terug naar 10 of lager

Dit was bij Telfort niet het geval maar sinds we over zijn naar KPN is dit.

Hoi @6001909685, welkom op het forum. Wat vervelend dat het geluid niet meer is zoals je gewend bent. Hoe is de geluidsinstallatie aangesloten? 


Zoals al 4 jaar via de optische uitgang voor radio en HDMI voor tv.


Zou je het voor mij eens willen testen zonder de geluidsinstallatie? Dan kunnen we mogelijke oorzaken uitsluiten. Ik ga voor je bij mijn eigen aansluiting na of ik dit verschil ook merk.


Het is ook zonder de geluidsinstallatie. Geluid Radio is veel harder dan TV. Volume TV moet omhoog gezet worden. Zet gewoon de Telfort software terug deze had dit veel minder.


@6001909685 Zelf merk ik ook geluidsverschil tussen de radio en de tv. Echter wordt dit door mij persoonlijk niet als storend ervaren, het verschil is minimaal. Je zou een software reset kunnen proberen om te kijken of dit verschil maakt. Het is helaas niet mogelijk om de ontvanger terug te zetten naar de Telfort software.


Klopt het dst je radio luistert zonder de televisie aan te zetten?

Zo ja, zet bij de geluidsinstellingen van de TV ontvanger het volume van stereo-only kanalen bij optical op -8 dB.

Als het geluid voor de radio nog steeds harder is dan voor televisie, zet dan het volume van de hdmi-ARC uitgang van jouw televisie hoger zodat je met een lager volume van de TV ontvanger hetzelfde volume houdt. Doe dit net zo lang als nodig om de geluidssterkte van radio luisteren even hog is als die van televisie kijken.


@6001909685 Zelf merk ik ook geluidsverschil tussen de radio en de tv. Echter wordt dit door mij persoonlijk niet als storend ervaren, het verschil is minimaal. Je zou een software reset kunnen proberen om te kijken of dit verschil maakt. Het is helaas niet mogelijk om de ontvanger terug te zetten naar de Telfort software.

Nou als je tv op 20+ moet staan uit de 30 komen de buren klagen als je naar de radio terug schakelt. Niet wenselijk. Was voorheen niet. 


Klopt het dst je radio luistert zonder de televisie aan te zetten?

Zo ja, zet bij de geluidsinstellingen van de TV ontvanger het volume van stereo-only kanalen bij optical op -8 dB.

Als het geluid voor de radio nog steeds harder is dan voor televisie, zet dan het volume van de hdmi-ARC uitgang van jouw televisie hoger zodat je met een lager volume van de TV ontvanger hetzelfde volume houdt. Doe dit net zo lang als nodig om de geluidssterkte van radio luisteren even hog is als die van televisie kijken.

Ga ik eens mee experimenteren.

Ik gebruik mijn tv geluid niet alles gaat via mijn serround systeem


Ik gebruik mijn tv geluid niet alles gaat via mijn serround systeem

Ik doe precies hetzelfde en ook ik ben die exercitie doorgegaan op mijn Sony KD-43XD8305. Nu is het geluidsniveau bij radio luisteren en televisie kijken precies gelijk.