Skip to main content
Antwoord

Haperend geluid bij alle radiozenders met de TV+ box zonder de tv aan

• November 1, 2025
  • 13 reacties
  • 122 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Wij luisteren radio via kpn TV+, zonder daarbij de TV aan te hebben.

Maar bij TV + valt het geluid regelmatig weg ( paar seconde) , soms achter elkaar, soms met hele tussenpozen ertussen. Dit gebeurt bij alle zenders

Sinds we over zijn gestapt van Ziggo (kabel) naar KPN glasvezel hebben dit probleemĀ 

Er zijn hier al behoorlijk wat topics over geschreven maar nog geen (definitieve) oplossing gevonden zie ikĀ 

Ā 

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@CojacVideo, we zijn inmiddels een aantal dagen verder en ik ben benieuwd of het gelukt is met de tips van joop2011 en TDN.Ā 

​@CojacVideoĀ 

Je zegt dat je de tv uit hebt staan.

Ik ga er dan vanuit dat je het geluid via de optische uitgang naar de soundbar of versterker stuurt.Ā 

Kijk of de screensaver en de automatische standby uitstaan.Ā 

Als toevoeging hierop, lees ook ons Kennisbank artikel over het luisteren van radio via de TV+ box en hoe je dit instelt voor de optische aansluiting.Ā 
Ā 

Ā 

13 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 1, 2025

​@CojacVideoĀ Zie hier mijn uitleg

Je kan een actieve HDMI splitter gebruiken (met eigen stroomtoevoer) of ipv HDMI de Toslink-uitgang gebruiken. Een workaround is ook de geluid instelling op automatisch ipv passthroug te zetten. Op wonderlijke wijze valt het geluid bij deze instelling ook niet meer uit.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 1, 2025

​@CojacVideoĀ 

Ik ga er dan vanuit dat je het geluid via de optische uitgang naar de soundbar of versterker stuurt.Ā 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 5, 2025

Hi ​@CojacVideo, we zijn inmiddels een aantal dagen verder en ik ben benieuwd of het gelukt is met de tips van joop2011 en TDN.Ā 

​@CojacVideoĀ 

Als toevoeging hierop, lees ook ons Kennisbank artikel over het luisteren van radio via de TV+ box en hoe je dit instelt voor de optische aansluiting.Ā 
Ā 

Ā 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 6, 2025

​Je kan een actieve HDMI splitter gebruiken (met eigen stroomtoevoer)

​@TDN, nieuwsgierig: begrijp ik goed dat je die splitter dan verder niet als splitter gebruikt? Dus dat je die gewoon tussen de bestaande bekabeling zet zodat op de een of andere manier die handshake dan niet meer nodig is?

Ik las in ā€œSoundbox gebruiken met TV uitā€Ā ook het volgende, ter voorkoming van ā€œgebrokkeldā€ geluid op de TV+ Soundbox. Daar geldt dan denk ik hetzelfde:

Iemand anders op deze community heeft dit opgelost met een hdmi switch tussen tv en ontvanger.

…

Van de kpn ontvanger uitgangĀ šŸ˜‰ naar de ingang van de switch. En vanaf ƩƩn van de uitgangen van de switch naar een ingang van de tv.Ā 

Hierboven noemt ​@PeterGĀ het een ā€œswitchā€ in plaats van een ā€œsplitterā€. Misschien hetzelfde?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 6, 2025

Geen tijd gehad, nieuwe Denon AVR geplaatst maar kan over 2 weken pas iets uitproberenĀ 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 6, 2025

Zowel splitter als switch kan ​@Arjan van BĀ .

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

​Je kan een actieve HDMI splitter gebruiken (met eigen stroomtoevoer)

​@TDN, nieuwsgierig: begrijp ik goed dat je die splitter dan verder niet als splitter gebruikt? Dus dat je die gewoon tussen de bestaande bekabeling zet zodat op de een of andere manier die handshake dan niet meer nodig is?

Een actieve splitter (duplicator) heeft in tegenstelling tot een passieve splitter een eigen HDCP decoder, hij dupliceert de hdmi-ingang en geeft hetzelfde signaal verder aan meerdereĀ Ā hdmi-uitgang. De HDCP-check is OK omdat het antwoord komt van de HDMI-duplicator en niet meer van TV (geen antwoord als deze uit staat).

Hierboven noemt ​@PeterGĀ het een ā€œswitchā€ in plaats van een ā€œsplitterā€. Misschien hetzelfde?

Een switch is meestal bedoeld voor passieve splitter met een schakelaar, hier worden een HDMI-ingang gewoon elektrisch in meerdere HDMI-uitgang door verbonden, maar met een fysieke schakelaar van elkaar gescheiden, dusĀ alleen een uitgang is actief. Bij een actieve splitter zijn meerdere HDMI-uitgangen actief.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 10, 2025

Geen tijd gehad, nieuwe Denon AVR geplaatst maar kan over 2 weken pas iets uitproberenĀ 

Hou ons op de hoogte! Ik markeer voor nu het antwoord over hoe dit in te stellen via de optische aansluiting, dit voor andere meelezers.Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 19, 2025

Ik heb dit probleem ook. Ik laat de tv aanstaan op de radiozender en zet het geluid van de tv uit en het beeld op zwart. Dan heb ik er geen last van.

Misschien niet ideaal maar het probleem is dan opgelost.Ā 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Ik laat de tv aanstaan op de radiozender en zet het geluid van de tv uit en het beeld op zwart. Dan heb ik er geen last van.

​@Rien R, hoe hoor je dan het geluid? Als dat via de optische uitgang gaat, dan zou je dit probleem niet moeten hebben. Maar als je via HDMI behalve je televisie ook een versterker of soundbar hebt aangesloten, heb je dan niet altijd het geluid van de televisie uitstaan, ook bij televisiekijken?Ā šŸ¤”

Trouwens, bij radio luisteren heb je de optie om het beeld dat naar de televisie gaat zwart te maken. Die optie zie je als pijltje omlaag druk tijdens luisteren, en heet ā€œZet schermbeveiliging uitā€ (dan zie je geen logo’s meer maar gewoon niks). Het ligt dan aan je televisie hoe zwart dat is; bij bijvoorbeeld OLED, full array of miniled is het dan meestal echt zwart en is het scherm zo goed als uit. Maar het kan voor de levensduur van het scherm inderdaad beter zijn om het beeld uit te zetten op je televisie zelf.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 19, 2025

Ik heb het tv beeld bij de radiozenders op zwart staan. Omdat ik nog een oudere Denon stereoset heb en geen DAB+ optie. Luister ik daarom NPO 5 via de kpntv+ ontvanger. Ik heb een omvormer met een Toslink kabel er tussen geplaatst. Dat werkt goed maar zoals eerder geschreven als ik de tv helemaal uitzet krijg ik regelmatig een haperend geluid. Vandaar dat ik de tv wel heb aanstaan met zwart beeld dan heb ik het haperend probleem niet. Bij tv kijken gebruik ik mijn stereoset meestal niet.Ā 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Ah, dan klopt ditĀ wat ik schreef blijkbaar niet:

Als dat via de optische uitgang gaat, dan zou je dit probleem niet moeten hebben.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 19, 2025

Dank je ga ik eens proberen.Ā