Skip to main content

Recentelijk is 1 van mijn Arris 2952 door XS4ALL vervangen door een Arris 5202. Met de Arris 5202 heb ik regelmatig zeer slecht beeld en/of een soort ruis op de donkers gedeeltes van het beeld. Dat is goed te zien indien ik de Arris 5202 in standby zet, dan staan er heel veel witte puntjes op op het scherm. Als ik even de HDMI kabel los maak en daarna weer aansluit, is het probleem opgelost.

Na enig zoekwerk  ben ik er achtergekomen dat de problemen waarschijnlijk met HDR te maken hebben. Mijn full HD TV (Samsung 55UE7000), welke nog prima voldoet,  ondersteunt nl. geen HDR. 

Ik heb de 2e ontvanger in mijn abonnement, een Arris 2952,  aangesloten en dan heb ik het probleem niet.  Hoe kan ik de op Arris 5202 HDR uit laten zetten? Want ik zie in de menu's geen keuze mogelijkheid.

 

 

 

 

Recentelijk is 1 van mijn Arris 2952 vervangen door een Arris 5202. Met de Arris 5202 heb ik regelmatig zeer slecht beeld en/of een soort ruis op de donkers gedeeltes van het beeld. Dat is goed te zien indien ik de Arris 5202 in standby zet, dan staan er heel veel witte puntjes op op het scherm. Als ik even de HDMI kabel los maak en daarna weer aansluit, is het probleem opgelost.

Na enig zoekwerk  ben ik er achtergekomen dat de problemen waarschijnlijk met HDR te maken hebben. Mijn full HD TV (Samsung 55UE7000), welke nog prima voldoet,  ondersteunt nl. geen HDR. 

Ik heb de 2e ontvanger in mijn abonnement, een Arris 2952,  aangesloten en dan heb ik het probleem niet.  Hoe kan ik de op Arris 5202 HDR uit laten zetten? Want ik zie in de menu's geen keuze mogelijkheid.

Jawel, dat kan bij de instellingen. Daar heb ik m ook uitgezet.


Ga naar instellingen en dan beeldscherm.

Onderaan staat de mogelijkheid om HDR uit te zetten.


Ga naar instellingen en dan beeldscherm.

Onderaan staat de mogelijkheid om HDR uit te zetten.


Mijn Arris 5202 (XS4ALL) heeft deze mogelijkheid helaas niet ivm XS4ALL software 


Bel met XS4ALL en vermeld dat je TV niet werkt i.c.m. die ontvanger. En of je 'gewoon’ een HD ontvanger kunt krijgen aangezien je toch geen 4k UHD tv hebt.


Bel met XS4ALL en vermeld dat je TV niet werkt i.c.m. die ontvanger. En of je 'gewoon’ een HD ontvanger kunt krijgen aangezien je toch geen 4k UHD tv hebt.

 

Ik begrijp hieruit dat mijn vermoeden correct is dat het met HDR te maken heeft.

Zo simpel zal het niet zijn want XS4ALL levert alleen nog Arris 5202. Het lijkt er op dat de HDR problemen zijn toegenomen nadat de trage tv-menu en tv-gids zijn opgelost.  Ik zie sinds vandaag voor het eerst ook de witte puntjes op de zwarte achtergrond als ik de Arris 5202 standby zet. 

Ik heb inmiddels een bericht naar XS4ALL gestuurd en zal de oplossing - als die er gaat komen - hier melden.

 

 


Ik begrijp hieruit dat mijn vermoeden correct is dat het met HDR te maken heeft.

Als dat niet uitschakelbaar is (bij KPN wel in de 5202...) dan gaat een FHD tv daar behoorlijk van over de zeik.