Skip to main content

KPN geeft aan dat de locatie van de telefoon aan moet staan bij gebruik van ITV wanneer dit niet via WiFi is. Reden hiervoor zou zijn dat ze hiermee kunnen bepalen of men binnen de EU is. 

Voor een aantal apps op mijn telefoon vind ik dat ik om privacy uitgeschakeld mag hebben en dat deze, eventueel draaiende op de achtergrond, niets te maken hebben met mijn locatie. Zodra ik deze moet inschakelen voor ITV vind ik dat een schending van privacy. Als de verbinding loopt via een mast van O2.de of andere Duitse aanbieder is het duidelijk dat ik bijvoorbeeld niet in Spanje of Rusland zit.

Is er voor kpn geen andere mogelijkheid om locatie te bepalen dan via deze toegang in het toestel? 

De locatiebepaling gaat via GPS, niet via een mast.

Daarnaast kan je de toegang tot de locatiebepaling beperken tot specifieke apps.

 


Hallo wjb, @Rick50 wil juist via de KPN TV app géén plaatsbepaling.

 


Hallo wjb, @Rick50 wil juist via de KPN TV app géén plaatsbepaling.

Dat lees ik anders niet, volgens mij heeft @Rick50 er helemaal geen problemen mee als de KPN TV app toegang heeft tot de locatiebepaling.


Hallo wjb, @Rick50 wil juist via de KPN TV app géén plaatsbepaling.

Dat lees ik anders niet, volgens mij heeft @Rick50 er helemaal geen problemen mee als de KPN TV app toegang heeft tot de locatiebepaling.

Ik lees het anders wjb:

 Zodra ik deze moet inschakelen voor ITV vind ik dat een schending van privacy


Hallo wjb, @Rick50 wil juist via de KPN TV app géén plaatsbepaling.

Dat lees ik anders niet, volgens mij heeft @Rick50 er helemaal geen problemen mee als de KPN TV app toegang heeft tot de locatiebepaling.

Ik lees het anders wjb:

 Zodra ik deze moet inschakelen voor ITV vind ik dat een schending van privacy

 

Voor een aantal apps op mijn telefoon vind ik dat ik om privacy uitgeschakeld mag hebben en dat deze, eventueel draaiende op de achtergrond, niets te maken hebben met mijn locatie. 

Vandaar dat ik schrijf dat je per app kunt instellen of deze toegang heeft tot de locatiebepaling.

 


Goedenavond aan degenen die gereageerd hebben en sorry dat de vraag wat onduidelijk is. 

Het gaat mij er om dat ik geen locatiegegevens wil vrijgeven. Kpn kan volgens mij via de masten wel zien of ik wel of niet binnen de eu ben en heeft daar geen locatietoegang voor nodig. Ik vind dat er al genoeg met privacy gerommeld wordt en vind dat het vragen van de locatie in dit geval een inbreuk hierop. 

Er zijn apps die locatiegegevens vragen, maar ik wil zelf kunnen bepalen of ik deze wil vrijgegeven. 


Er zijn apps die locatiegegevens vragen, maar ik wil zelf kunnen bepalen of ik deze wil vrijgegeven. 

Dat doe je toch ook door apps wel of geen toegang te geven tot de locatiegegevens van jouw telefoon.


Klopt, maar kpn kan dit toch zien aan de verbinding via de mast? Als ik verbinding maak via een mast of provider buiten de EU en ze zouden de locatie verlangen zou ik kunnen begrijpen, maar in dit geval niet.

Er zijn apps die locatiegegevens nodig hebben, maar wil dan bijvoorbeeld dit niet continu of op het moment dat ik die specifieke app niet gebruik. Dan zou ik in elke app de toestemming moeten uitschakelen en afzonderlijk weer inschakelen als ik die app wil gebruiken. 

 

Zoals gezegd, bescherming van privacy 


Dan zou ik in elke app de toestemming moeten uitschakelen en afzonderlijk weer inschakelen als ik die app wil gebruiken. 

 

Maar dan geef je dergelijke apps toch alleen toegang tot de locatiegegevens als de app gebruikt wordt?

 

De KPN TV app gebruikt gewoon de locatiebepaling functie van het OS (Android / iOS) die op zijn beurt gebruik maakt van GPS, GSM masten en WiFi netwerken.


Als ik een route via maps wil zoeken vanaf mijn standplaats dan vind ik de locatiebepaling logisch. Als ik tv wil kijken zou ik de toestemming in maps telkens handmatig uit moeten zetten zodat google via maps geen exacte locatie doorgestuurd wordt. Dit als voorbeeld. 

KPN weet precies wanneer ik de grens over ga. Ik kom regelmatig in Duitsland en krijg dan direct de coronaregels van de Bundesregierung binnen, dus heeft kpn naar mijn mening geen exacte locatie nodig om te zien of ik binnen de EU ben, dat weten ze wel aan de hand van de mast van de buitenlandse provider. 

Ik ben geen computerdeskundige, weet dat via de de diverse masten locatie redelijk te bepalen is, maar snap nog steeds niet waarom kpn een exacte GPS locatie wil en vind dit een inbreuk op privacy omdat dit onnodig is. 


@Rick50 Welkom op het forum. Ik begrijp je afweging in deze en ik snap ik dat privacy een groot goed is. Op dit moment heb ik geen alternatief voor de locatiebepaling binnen de app zelf maar ik zal jouw feedback terugkoppelen. 


@Rick50 Welkom op het forum. Ik begrijp je afweging in deze en ik snap ik dat privacy een groot goed is. Op dit moment heb ik geen alternatief voor de locatiebepaling binnen de app zelf maar ik zal jouw feedback terugkoppelen. 

Ik hoop dat ze dat nog gaan veranderen, zoals je al zegt privacy is een groot goed.

Bedankt voor de reactie, jammergenoeg is er wat mij betreft geen passende oplossing 


@Rick50 Ik begrijp dat je daar dan een afweging in moet maken. Bedankt voor je feedback!