Skip to main content

Hoi,

 

Sinds een paar maanden kijken wij op onze LG televisie via de KPN Smart TV app naar zenders. Live TV gaat prima, pauzeren ook. Maar, sommige opnames kunnen we niet terugkijken! En bij sommige zenders kunnen we niet de programma’s van een paar uur geleden bekijken. Dat is stom, onhandig en bovendien niet volgens de beweringen die op de site staan (https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app.htm). Wij missen dus wel onze programma’s, en bovendien zelfs sommige die we per slot van rekening opgenomen hebben ook!

 

Ik heb gebeld met de klantenservice, maar die wist het ook niet. De aardige mevrouw heeft wel mijn vraag doorgezet naar de app ontwikkelaars in de hoop dat zij daar iets mee kunnen. Nu heb ik een paar dagen terug hier op het forum gelezen dat er werd gesuggereerd dat dit te maken heeft met rechten, en dat je niet alles terug kan kijken om wij technisch gezien via internet TV kijken, en niet via de kabel.

 

Mijn vraag aan KPN is dus: willen jullie proberen om deze rechten te krijgen, en ervoor zorgen dat ik mijn opnames terug kan kijken? Het is toch bijzonder knullig dat je je dit anno 2021 niet kan doen? Zelfs bij programma’s die we zelf hebben opgenomen! Alvast bedankt!

Sommige, sommige, sommige…. weer iemand die de koe niet bij zijn naam noemt.

GOKJE dan maar:

Je kunt opnames niet kijken van BBC First, en de Belgische zenders en SBS9.

Je kunt niet terugkijken van de Belgische zenders, SBS9, RTL Z, ID, Dreamworks, BBC First, LoveNature, en nog een groot aantal zenders.

Welkom bij online kijken en de beperkingen daarvan.

Als je alle opties wilt gebruik dan de ontvanger van KPN.


Hoi PeterG,

 

BBC First is inderdaad een van de zenders die problemen geeft. Ben je bekend met dit probleem? Is dit al eens aangekaart bij KPN? Hoe ver zijn ze in het vinden van een oplossing? Het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn?


Het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn?

Nou, dat is nog behoorlijk lastig want als de leveranciers van die zenders jou geen toestemming geven om opnames via Internet terug te kijken of dat je daarvoor diep in de buidel moet tasten dan wordt het ineens een hele uitdaging.


De zenders zelf geven de toestemming niet en als ze dat wel als optie aanbieden wordt het duurder voor kpn, want uiteraard willen de zender ervoor betaald worden. En dus wordt het voor consumenten ook duurder (want kpn zou dat dan doorberekenen).


Toch snap ik het niet helemaal. Het schijnt geen probleem te zijn als je via de kabel kijkt. Nota bene mijn moeder kan dit wel, ook met BBC First, via Ziggo op de kabel. Ik snap niet waarom het gegeven dat wij technisch gezien via internet kijken een probleem is? Het is alsnog afgeschermd en alleen beschikbaar voor (betalende) klanten?


Ik snap niet waarom het gegeven dat wij technisch gezien via internet kijken een probleem is? 

Het heeft niets met techniek te maken maar met commercie, geld, rechten.


Het is alsnog afgeschermd en alleen beschikbaar voor (betalende) klanten?

Nee hoor. Geen enkele kpn klant (we betalen allemaal) beschikt over die mogelijkheden via online kijken (Samsung/LG Smart-tv, Tablet, smartphone en laptop).

En ik neem aan dat jij ook betaalt voor ITV? Anders zou de app niet eens werken. Je betaalt voor gebruik via minimaal 1 tv-ontvanger. Beter (!) beeld, meer mogelijkheden, etc. De lijst beperkingen v.d. app is lang.

Wil je o.a. opnamen van BBC First kunnen zien, dan de ontvanger gebruiken. Heb je direct weer een véél mooier beeld ook.

Ik kijk alleen via de app in m'n slaapkamer, maar dan met de Chromecast en m'n smartphone. Dat is feitelijk hetzelfde.

Alleen via de decoder zijn álle functies beschikbaar, dit omdat het dan ook echt afgeschermd is tegen misbruik. De app is eigenlijk niet bedoeld voor het hoofdtoestel, daar is ie gewoon te beperkt voor. Heb je 'm in 't hoofdtoestel dan is het een prima noodvoorziening als de ontvanger stuk is/storing heeft o.i.d.


@PeterG het beeld dat jij schetst van de noodvoorziening van de app komt niet overeen met wat de website van KPN me verteld. Waarom zou de app inferieur moeten zijn aan de decoder?

@wjb ik snap dat het met rechten te maken heeft; waarom zou dat voor de app een probleem moeten zijn terwijl het voor de kabel wel te regelen is?

ik ben overigens erg benieuwd naar de reactie van KPN zelf over dit voorval. Zijn er medewerkers van KPN ook actief op dit forum? Kunnen zij misschien meer inzicht in de situatie geven?


​​​​​​@wjb ik snap dat het met rechten te maken heeft; waarom zou dat voor de app een probleem moeten zijn terwijl het voor de kabel wel te regelen is?

De wegen van commercie zijn soms ondoorgrondelijk. Alles is natuurlijk te regelen echter daar hangt een prijskaartje aan en als dat prijskaartje te hoog is dan gaat het niet gebeuren.

Distributie via het besloten IPTV netwerk van KPN is echt iets anders dan distributie via Internet en dat is waar alle iTV apps, ook de smart TV app op de televisie, gebruik van maken.


Waarom zou de app inferieur moeten zijn aan de decoder?

Dat moet je aan kpn vragen. Hij is inferieur aan de decoder, dat zal @wjb zeker beamen. Ik heb na 3 dagen de app getest te hebben m'n ontvanger weer lekker aangezet. Wauw alleen al een véél mooier beeld! :grinning: .

Ik zie dat ik nog niet gelinkt heb naar de minpunten. Bij deze.


 

Dat moet je aan kpn vragen.

Dat is precies waarom ik hier deze post gemaakt heb! Ik ben erg benieuwd naar hun reactie!


 

Dat moet je aan kpn vragen.

Dat is precies waarom ik hier deze post gemaakt heb! Ik ben erg benieuwd naar hun reactie!

Ik ben bang dat de moderatoren van KPN daar geen antwoord op mogen geven maar reken maar dat het kostenaspect daar een zeer grote rol in speelt. En kosten zijn dus niet alleen de kosten om een app te maken en beheren, maar ook de transportkosten voor de TV streams spelen daarin een behoorlijke rol. Bedenk je goed dat bij de iTV app elke TV stream individueel naar één cliënt verstuurd wordt (unicast) terwijl een TV stream voor de TV ontvangers in één keer naar alle cliënts verstuurd wordt waarop live naar die stream gekeken wordt (multicast).

Kijken er 1000 huishoudens op een TV ontvanger live naar NPO 1 HD dan kost dat 7Mbps terwijl dezelfde 1000 huishoudens via een iTV app dus 5Gbps aan data zouden verspijkeren.

Als de apps dezelfde beeldkwaliteit zouden hebben dan zou dat zelfs 7Gbps zijn.

Ook zouden er procentueel gezien veel meer abonnees gebruik gaan maken van de smart TV app als de beeldkwaliteit (en functionaliteit) gelijk zou zijn aan die van de TV ontvanger en dan zou de benodigde bandbreedte (en daarmee kosten) dus exploderen.


@wjb Bedankt voor je uitleg, dat klinkt interessant! Wat vervelend dat de medewerkers van KPN hier geen antwoord mogen geven, je vraagt je dan af waar dit forum voor bedoeld is. Hoe kom ik dan in contact met mensen van KPN die hier zeggenschap over hebben en die hier mogelijk verandering in kunnen brengen? Je hoort altijd van die verhalen dat bedrijven luisteren naar hun klanten: ik ben een klant die op zoek is naar een luisterend oor!

Hoewel je verhaal heel logisch klinkt, zijn er toch nog een paar dingen die ik vreemd aan de zaak vind:

  1. Er staat helemaal niks hierover op de site van KPN, dat de app inferieur is aan de ontvanger
  2. Wat je zegt over uni- versus multicast snap ik, maar als ik het goed begrijp gaat dat niet op voor het afspelen van opgenomen programma’s en het bekijken van eerder uitgezonden programma’s. Als je dat via de kabel kijkt heb je toch ook dat voor ieder die terugkijkt een individuele stream opgezet moet worden?

Wat vervelend dat de medewerkers van KPN hier geen antwoord mogen geven, je vraagt je dan af waar dit forum voor bedoeld is.

Bron.

 

Hoe kom ik dan in contact met mensen van KPN die hier zeggenschap over hebben en die hier mogelijk verandering in kunnen brengen? Je hoort altijd van die verhalen dat bedrijven luisteren naar hun klanten: ik ben een klant die op zoek is naar een luisterend oor!

Als abonnee zal je dat niet lukken maar weet dat de moderatoren van KPN vragen en opmerkingen doorspelen naar de achterliggende organisatie.

 

1. Er staat helemaal niks hierover op de site van KPN, dat de app inferieur is aan de ontvanger

Het is natuurlijk logisch dat een organisatie niet van de daken gaat schreeuwen dat de iTV apps inferieur zijn aan de TV ontvanger. Ik denk persoonlijk overigens ook niet dat de iTV apps inferieur zijn aan de TV ontvanger maar beperkt in functionaliteit en beeldkwaliteit. Voor mij zijn die apps prima voor gebruik op een tablet en/of een minder frequent gebruikte televisie zoals bijvoorbeeld die in de slaapkamer. Op de televisie in de woonkamer en tuinkamer zal ik om de genoemde redenen nooit een iTV app gebruiken.

 

2. Wat je zegt over uni- versus multicast snap ik, maar als ik het goed begrijp gaat dat niet op voor het afspelen van opgenomen programma’s en het bekijken van eerder uitgezonden programma’s. Als je dat via de kabel kijkt heb je toch ook dat voor ieder die terugkijkt een individuele stream opgezet moet worden?

Klopt en het percentage uitgesteld kijken is in 2020 gestegen naar 15,2% dus dat is nog te overzien.

Bron.