Skip to main content

Hallo,

Ik ben per vandaag overgestapt van Ziggo naar KPN. Nu heb ik een paar vragen:

  • zappen gaat niet zo snel als bij ziggo en soms duurt het wel 5 tot 8 seconden voordat het geluid erbij komt (heb blue sound soundbar)
  • bij het zappen zie ik oop dat hij steeds wisselt van 1080p naar Dolbi vision 1080p. dat duurt soms ook enkele seconden.
  • Ik hen gecheckt of de upgrade al gedaan is bij de installatie maar kan dat niet zien. hij geeft wel aan dat er geen updates zijn, maar de problemen die ik heb herken ik wel van voor de update.
  • Het beeld leek wat donkerder dan bij Ziggo. heb nu alles handmatig ingesteld en nu gaat het wel, maar heeft iemand een idee waar dat aan ligt.

Alvast dank van een nieuwe KPN’er

Dat zappen is toch al 2 updates geleden opgelost.

Welke versie zitten op uw DIW7022?

 

P.S.

TV wordt nog steeds in 1080i/50 uitgezonden (en ook dat is Full HD😉)

 

TV beeld kan per apparaat anders zijn, dat moet je inderdaad op je tv zelf instellen.

 

Zie ook hier, hier kan je veel info over de DIW7022 vinden.

 

Hier kan je de updates vinden.


Beste @Cees333, welkom bij KPN! Heb je iets aan de informatie van Joop2011? Ik ben ook benieuwd op welke versie de ontvanger zit. Dat kan je vinden in de instellingen. Met de nieuwste zou je inderdaad minder problemen met zappen moeten hebben. Het kan zijn dat het wat langer duurt als je de ontvanger niet conform het aansluitbeleid hebt aangesloten. Zou je dat eens willen checken? 


Beste Marcia,

 

Ik heb inmiddels ruim een uur met een collega van je via de telefoon alles opnieuw geïnstalleerd, maar het werkt nog steeds niet goed. Iedere keer als ik zap duurt het minimaal 3 seconden maar meestal meer (20 seconden) voordat ik geluid bij het beeld heb. Dar zapt niet lekker kan ik je vertellen. Jouw collega aan de telefoon heeft zijn best gedaan, maar komt nu niet verder dan “wachten op een update” . Maar hoe lang moet ik dan wachten? Ik wil gewoon dat het werkt, desnoods sturen jullie nieuwe hardware of iets dergelijks maar dit is echt niet te doen.


@Cees333 

Hoe is de DIW7022 met de Experiabox of Box12 verbonden?

Een DVS kan ook voor dit probleem zorgen.

En een DVS verbruikt veel energie, maar door de verstoring op het 230 volt netwerk heeft vooral IPTV daar veel problemen mee.

 

Ook een switch die geen IGMP snooping ondersteund, kan voor dit soort problemen zorgen.

 

Dit schema kan je het beste aanhouden:

 


@joop2011 Hey Joop, ik ben geen kenner maar ik heb situatie 1. Dus een router die via Wfi verbind met de KPN TV box zonder boosters ertussen. Staan minder dan 1 meter van elkaar.

De afkortingen die je gebruikt zeggen me niks, ben helaas geen techneut op dit gebied.


@Cees333

Situatie 1 is: Experiabox of Box12 --  UTP kabel  --  KPN tv decoder  (DIW7022)

Bij situatie 1 en 2 is er geen sprake van WIFI naar de DIW7022.

 

Vanaf situatie 3 is er pas sprake van WIFI.

 

Welke Experiabox of Box12 heb je?

Hoe is de DIW7022 verbonden? Via Wifi of UTP kabel?


Als ze minder dan 1 meter van elkaar staan zou ik eens proberen er een korte UTP kabel tussen te doen in plaats van WiFi. Ik ga er vanuit dat dat al enige seconden scheelt. 
 


Als ze minder dan 1 meter van elkaar staan zou ik eens proberen er een korte UTP kabel tussen te doen in plaats van WiFi. Ik ga er vanuit dat dat al enige seconden scheelt. 
 

 

UTP kabel mag best wel lang zijn.

Ik heb er 1 van 5 meter en de andere is 15 meter.

Werkt perfect en inderdaad nooit problemen.

 


@Cees333

Situatie 1 is: Experiabox of Box12 --  UTP kabel  --  KPN tv decoder  (DIW7022)

Bij situatie 1 en 2 is er geen sprake van WIFI naar de DIW7022.

 

Vanaf situatie 3 is er pas sprake van WIFI.

 

Ik snap de verwarring wel, je kan de kabel ook aanzien voor grofweg ‘een verbinding.’

 


UTP kabel tot Cat. 6a zou tot 100 meter moeten functioneren inderdaad, maar goed, waarom een lange kabel gebruiken als het maar een metertje is.


Als dit je opstelling is, dan zou ik zeker eens een kabel proberen! Je kunt dit als test in ieder geval eens proberen of het dan verbetert of niet. Het zou ook draadloos moeten werken met de Box 12. 

 

Daarnaast: had je gekeken of de TV+ Box de nieuwste software heeft? 

 

Die 5-8 seconden: duurt alleen het geluid zo lang, of het beeld ook? Als het alleen het geluid is, zou ik het ook eens testen zonder soundbar en eens met de geluidsinstellingen ‘spelen'. Als het ook om het beeld gaat, dan lijkt het erop dat de Box terugvalt naar unicast. In dat geval ben ik inderdaad benieuwd of je dit bekabeld nog steeds ervaart.