Skip to main content

We hebben een glasvezelverbinding die via een experiabox v10 en een arris settopbox het digitale signaal levert vior radio en tv. Wij hebben de settopbox via een hdmi-kabel aangesloten op de cbl/sat-ingang van een Denon avr-x4500h receiver. Daarvandaan gaat het tv signaal probleemloos via hdmi naar de sony internet-tv en wordt het audiosignaal van de tv door de receiver verzorgd. Het radiosignaal komt ook via de eerder genoemde hdmi-kabel binnen bijde Denon. Op zich gaat dat prima als je op de witte KPN afstandsbediening de toets radio gebruikt, maar we hebben wel veel last van zeer korte haperingen in het radiosignaal, meestal 1 of 2 secondes. Een haperende buffer of zo? Ook schakelt de settopbox zichzelf nog wel eens spontaan uit of springt naar het tv-signaal. Ik heb al een software-update op de settopbox gedaan zonder resultaat. Ook de receiver is uptodate en geen enkel ander signaal levert storingen op. Wat te doen?

Welkom op het forum @Gert Kroes! Ik ga voor je kijken hoe we de muziek weer zonder pauzes kunnen laten spelen. Kun je om die reden je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Wat ik begrijp uit je vraag is dus de reset zoals hier in stap 2 beschreven al gedaan?


Beste Bram, de gevraagde gegevens zijn ingevuld en ja, de reset heeft niks opgeleverd. Ik heb getest of ik internetradio via de etnernetkable op de Denon zonder haperingen kan ontvangen. Dat lijkt het geval zodat het volgens mij niet aan de receiver ligt. Ik zou dus zo radio kunnen luisteren maar vind dat ook de kpn-verbinding probleemloos moet werken. Ook het onverwachts uitgaan van de settopbox zou niet moeten.


Zou je nog wel even kunnen kijken of het wegvallen van de tv lijkt op het probleem dat in dit topic is aangemaakt? Er loopt al enige tijd een issues waarbij tv ontvangers spontaan herstarten. Een groep klanten heeft hier in verschillende mate last van. Ook heb ik nog 1 vraag over de vorige reactie. Je zegt dat als je de radio toets van onze afstandsbediening gebruikt dat alles goed werkt maar als je de radio module in de Denon gebruikt dat die hapert? Waarbij het dus lijkt alsof het internet signaal dat naar de Denon gaat op dat moment niet voldoende zou zijn?


Beste Bram,

 

Het wegvallen van het signaal lijkt idd wel op hetgeen dat bij dat topic wordt gemeld. Je opmerking over het gebruik van de witte afstandsbediening is niet juist. Ik heb een ethernetkabel aangesloten op mijn receiver en toen de functie internetradio van de receiver gebruikt. Dat levert storingsvrije radio op (tot nu toe) terwijl gebruik van de settopbox en de witte afstandsbediening (de knop radio) via de ingang cbl-sat juist storing geeft. Nu zou ik kunnen kiezen voor gebruik van de internetradio-functie, maar de de settopbox moet toch ook goed werken?


@Gert Kroes ik zou graag even de hulp in willen schakelen van iemand die waarschijnlijk meer parate kennis heeft over dit onderwerp dan ikzelf. @PeterG heb jij wellicht tijd om hier naar te kijken en te zien of je weet waar de haperingen vandaan kunnen komen?

Reden dat ik het op deze manier probeer op te lossen is omdat het in principe buiten de ondersteuning valt. Uiteraard doen we ons best om het toch voor je op te lossen en hebben we hier op het forum een aantal knappe koppen maar soms blijft het lastig. 


De settopbox met de hdmi op de versterker aansluiten en dan hdmi van versterker naar tv is niet iets wat ik aanraad met de kpn-box. Dat gaat niet altijd goed.

Zijn er geen 1 / 2 seconden onderbrekingen als met radio luisteren ook de tv aan staat?

Ik heb 't (expres) zo. Ontvanger analoog** naar versterker (radio is toch stereo). En met hdmi naar de TV. Wel van TV (in mijn geval optisch maar hdmi-arc kan ook) naar de versterker voor Dolby 5.1 geluid.

**Heb je de Arris 5202 dan moet je optisch naar de versterker want die heeft geen analoog uit.

Als het geluid (en met tv kijken ook het beeld) ca. 1,5 tot 2 minuten weg is dan is het een 'spontane herstart’. Naar dat issue heeft @Bram_ je al verwezen zie ik.

Dus:
Zou je het met radio luisteren eens met optical of analoog van af de ontvanger willen proberen?
Als dan toch de tv direct met hdmi op de ontvanger zit (versterker er tussen uit) heb je dan via de tv-speakers ook nog onderbrekingen bij radio luisteren?
Zou je nog willen vermelden welke zender of zenders het betreft? Er zijn +90 radiokanalen dus ga ik de gok niet wagen er eentje te testen. Zelf heb ik vaak 806 soulenjazz, 809 radio538 en de Stingray kanalen 909 en 912 aan.


Beste Bram en Peter, 

Dank voor jullie reactie. Ik luister niet naar de radio als de tv aan staat en weet dus niet of er dan ook onderbrekingen zijn. Persoonlijk heb ik het idee dat radio bij KPN een ondergeschoven kindje is, iets wat alleen oude mensen nog gebruiken. Op de site krijgt het amper of geen aandacht. Ook vind ik het vreemd dat het gebruik van een av-receiver kennelijk als niet gewoon wordt beschouwd, zeker ook waar het gaat om het gebruik van tv en willen genieten van optimale geluidskwaliteit. Ik ken amper een tv die speakers heeft die hoge kwaliteit kunnen geven. Ik gebruik KEF's van hoog niveau. NPO-radio5 wordt hier veel geluisterd. Ik zal nog een keer proberen de optische verbinding te gebruiken. Groet Gert