Skip to main content

Sinds maandag ben ik overgestapt van Ziggo met de Next naar KPN met de VIP5202 box. Na wat kleine irritaties met de Next voel ik me toch een grote stap terug in de tijd gaan met de nieuwste decoder van KPN. Hopelijk zie ik wat zaken over het hoofd waardoor er beter mee te leven valt?

  1. Opnames terugkijken starten standaard 5 minuten te vroeg waardoor je altijd moet spoelen. Bij Ziggo werd er ook 5 minuten eerder opgenomen, maar start je wel op de begintijd en kun je indien nodig tot 5 minuten terug spoelen. Omdat de decoder ook merkbaar veel trager is met cloudopnames (en blijkbaar was ik toch verwend met de Next van Ziggo) moet ik gaan spoelen. Dat duurt dan een aantal seconden voordat dit ook daadwerkelijk gebeurd en dan gokken wanneer je op play moet drukken (en dan weer seconden wachten totdat het gaat lopen).
    • Waarom kan de opname niet starten op de begintijd van het programma, het journaal begint bijv. altijd om 8uur, dan hoef ik die 5 minuten reclame niet te zien
    • Hoe kan ik per minuut doorspelen? Dat zou het nog enigsins dragelijk maken door per minuut door te skippen
  1. Ik merk dat die groene, rode, gele en blauwe knoppen niets doen. Ik kan er geen opname mee verwijderen en ook geen info mee opvragen als een programma loopt.
  2. Hoe krijg ik de afstandsbediening met bluetooth gekoppeld? Het blauwe lampje knippert vrolijk maar zonder een zichtverbinding met de decoder werkt het niet en wordt blijkbaar alleen infrarood gebruikt. De monteur had geen idee en had geen oplossing, los van de deur van het kastje open te zetten.
  3. Helaas is de eco standby stand onwerkbaar. Het duurt dan wel 5 minuten voordat de tv ids e.d. zijn geladen en alles start dan schokkerig de eerste minuten
  4. Waar is de Videoland app. zodat ik mijn Videoland account (wat ik al jaren heb) kan koppelen aan mijn decoder?
  5. Wat me opviel is dat ik bij de ene decoder kan instellen om opnames automatisch te verwijderen en op de andere niet. Aangezien het allemaal in de cloud gebeurd, wat gebeurd er dan? Voor de zekerheid allebei maar gelijk gezet :-)
  6. De Layout van de TV-gids neemt erg veel ruimte in tov de programma gegevens. Dit kan volgens mij een heel stuk efficiënter. Kijk hier ook eens bij de concurrenten mee.

 

De beeldkwaliteit is echt prima, wel even wennen na 13 jaar Ziggo dat zappen wat trager is dan gewend, maar dat is ook IPTV gerelateerd (zeker met een mediabox bij Ziggo met 6 tuners die zenders klaar kan zetten). De snelheid van on-demand/uitzendinggemist/opnames valt me wel wat tegen. Had gehoopt dat KPN hier na zoveel jaar op vooruit zou lopen tov de concurrentie.

 

Ik heb de punten maar even genummerd, hopelijk kunnen jullie helpen!

Het tweede Punt 1 (oeps:grinning:) is spontaan opgelost

Wat betreft punt 2 heb ik dit gevonden: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/hoe-stel-ik-mijn-bluetooth-afstandsbediening-in-482856 alleen het indrukken van 7 en 9 en dan OK werkt niet.

 

Hopelijk komt er nog reactie op de overige punten.


Het tweede Punt 1 (oeps:grinning:) is spontaan opgelost

Wat betreft punt 2 heb ik dit gevonden: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/hoe-stel-ik-mijn-bluetooth-afstandsbediening-in-482856 alleen het indrukken van 7 en 9 en dan OK werkt niet.

 

Hopelijk komt er nog reactie op de overige punten.

 

Punt 1: Is dus opgelost ;-)

Punt 2: Ik heb dat probleem ook met de VIP5202. In eerste instantie werkte de koppeling wel. Omdat ik wat strubbelingen ondervond met de ontvanger heb ik de software opnieuw geïnstalleerd. Sindsdien krijg ik hem ook niet meer gekoppeld via bt en krijg ik hetzelfde vrolijk knipperende blauwe lampje... 

Punt 3: Dat klopt. Dit is niet werkbaar. Gewoon uitschakelen die optie (of je moet elke dag heel veel geduld hebben...)

Punt 4: Daar kan ik je niet mee helpen want ik heb geen Video-land. Ik vraag me af of die wel op de VIP5202 beschikbaar is?

Punt 5: Bedoel je automatisch verwijderen als je beschikbare ruimte vol is?

Punt 6: Eens. Maar ik denk dat dit punt zeker geen prioriteit heeft bij KPN.

 

 


 

 

Punt 1: Is dus opgelost ;-)

 

Nouja, het eerste punt 1 staat nog open is het grootste irritatie punt te samen met het erg traag reageren van vooruitspoelen en dan weer afspelen op on-demand. Dat gaat met Netflix, Videoland en bij de kabel concurrent instant zonder te hoeven wachten.


Hoi @Mark - Den Haag. Welkom op het KPN Forum! Wat leuk dat jij nu ook gebruik maakt van onze diensten. Wat goed dat je deze vragen hier stelt. Ik zal proberen om deze vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

  1. Bij KPN worden jouw opnames opgeslagen in de cloud. Helaas is het niet mogelijk om zelf de tijd in te stellen. KPN krijgt de programma informatie door van de zender zelf en daarmee wordt onze gids gevuld. Alle opnames worden standaard 5 minuten eerder gestart en 15 minuten later gestopt. Tip: Start jouw opname, druk “500” in op de afstandsbediening en druk daarna op vooruit (>>) spoelen. Als het goed is springt jouw opname dan in één keer 5 minuten vooruit.
  2. Dit probleem is bij mij niet bekend. @Edwin_Merks geeft aan dat hij zijn tv-ontvanger heeft gereset. Is het probleem daarmee verholpen @Edwin_Merks (los van jou bt koppeling)
  3. Dit zal ik intern moeten doorzetten om verder uit te laten zoeken. Zou je daarvoor je gegevens achter willen laten op het KPN Forum profiel?
  4. Wanneer je Videoland via KPN afneemt komt er een aparte 'Videoland’ kopje in het Menu beschikbaar. Op deze manier kan je naar Videoland kijken via KPN. Daarnaast kan je via de KPN iTV app en website naar Videoland kijken. Het is helaas niet mogelijk met jouw videoland.com inloggegeven in te loggen in een app via KPN. Helaas is er geen app beschikbaar voor Videoland op onze tv-ontvanger. Tip: Smart TV of Chromecast.
  5. Alle opnames worden maximaal een jaar lang bewaard. Je kunt tot 200 uur opnemen, wanneer je hier overheen gaat wordt (als je dit hebt ingesteld) automatisch je oudste opname verwijderd.
  6. We werken continue aan verbeteringen van onze diensten. Ik zal dit intern doorzetten als verbetervoorstel. Ik verwacht dat dit in de toekomst wel verbeterd zal worden, maar helaas staat dit op dit moment (nog) niet in de planning.

Ik hoop dat ik hiermee jouw vragen goed beantwoord heb. Als je toch nog vragen hebt, dan hoor ik dat graag van je!


@Vikash 

  1. Ik begrijp dat het in de cloud wordt opgealsgen. Dit is erg handig! Alleen waarom start een opname niet op de geplande tijd met de mogelijkheid om die 5 minuten terug te spoelen? Dan hoef ik niet elke keer eerst 5 minuten vooruit. Scheelt 4 knoppen indrukken omdat de meeste programma’s vaker later dan eerder beginnen. En het journaal altijd op tijd. Was iig wel een pluspunt bij Ziggo die het op deze manier heeft werken op hun cloud box.
  2. Dit ga ik proberen. al geeft Edwin aan dat het bij hem ook niet werkt na een reset...
  3. Heb ik ingevuld (al is ben ik nu ook ingelogd met mijn KPN-ID :-)
  4. Dat is jammer, dan zal ik moeten uitwijken naar een chromecast. Het heeft geen zin om ook nog Videoland via KPN te nemen, dat wordt dubbel. De basis van het kastje is een android mediaspeler heb ik begrepen, zou het niet mooi zijn om hier ook dergelijke apps voor te kunnen gebruiken (of zelfs heen te kunnen casten)
  5. Begrjip ik
  6. Ok, lijkt me best leuk om wat eenvoudige verbeteringen aan te dragen die mogelijk ook daadwerkelijk opgepakt gaan worden.
    • Een van de dingen zou bijv. zijn om als je pauseert en op play drukt, dan moet je echt 3 seconden wachten totdat het gaat spelen. Als je op de achtergrond 5 seconden buffert dan kun je gewoon instant verder zonder die (in mijn ogen vervelende) wachttijden. Maakt het allemaal wat vloeiender ipv pas de stream te gaan ophalen bij het op afspelen drukken.

@Vikash

  1.  
  2. Dit ga ik proberen. al geeft Edwin aan dat het bij hem ook niet werkt na een reset...

En plots werkt het na de zoveelste poging ineens wel….schiet mij maar lek.

 

Maar toch wordt de ontvanger morgen omgewisseld. Te veel vastlopers en zwarte schermen met blauwe balk...


  1. Helaas is dat niet mogelijk bij KPN. Ik begrijp dat je het liever anders had gezien. Wellicht dat dit in de toekomst veranderd.
  2. En plots werkt het na de zoveelste poging ineens wel….schiet mij maar lek.

    Heb jij de ontvanger al gereset? Ik ben benieuwd of het probleem daarmee verholpen is?

  3. Heb ik het intern doorgezet naar een achterliggende afdeling. Wordt onderzocht. Deze afdeling neemt (wanneer het nodig is) telefonisch contact met jou op. Je kan jouw tweede vraag ook aan deze afdeling stellen, zij kunnen jou verder helpen als een reset het probleem niet verhelpt.

  4. Dat zou inderdaad een mooie verbetering zijn. Ik heb dit samen met jouw reactie op vraag zes doorgezet als verbetervoorstel. 

@Vikash 

  1. Als KPN vind dat ik altijd mijn opname 5 minuten vooruit moet spoelen omdat ze voor mij vinden dat dit handig is snap ik niet zo goed. Maar maak het anders gewoon instelbaar. Geef de klant de keuze of ze 5 minuten van te voren willen starten of op de starttijd, iedereen blij.
  2. Ik heb de decoder gereset maar helpt niet (bij allebei de decoders!), ben gister gebeld door de klanten service nav deze post maar die weten ook niet hoe je een bluetooth afstandbediening koppelt. Vin dit toch een beetje vreemd verhaal dat niemand weet hoe je de afstandbediening moet koppelen. Lijkt me beetje vreemd advies om maar oneindig te resetten net zolang totdat het op magische wijze werkt?
  3. De ECO Standby stand is idd bekend issue. Begreep dat het product nog niet helemaal klaar en goed getest is (blijkt ook wel uit alle andere issues).

Gister met een medewerker gesproken. En omdat elke actie op interactieve TV zo traag is (pauzeren en weer afspelen, doorspoelen etc.) krijg ik een model ouder toegestuurd, hopelijk werkt die vlotter.


Ik begrijp dat je graag wilt dat de opnames worden afgespeeld zonder dat je eerst hoeft door te spoelen. Zoals ik hierboven al aangaf zit dat er voorlopig nog niet in. Ik hoop dat de nieuwe ontvanger alle andere problemen verhelpt. Als je verder nog vragen hebt, dan hoor ik dat graag van je!


Ik begrijp dat je graag wilt dat de opnames worden afgespeeld zonder dat je eerst hoeft door te spoelen. Zoals ik hierboven al aangaf zit dat er voorlopig nog niet in.

Ik kan mij herinneren dat er met één van de laatste updates van de firmware aangegeven is dat het de bedoeling was de eerste paar minuten automatisch te skippen bij het terugkijken van opnames.

Ik denk dat KPN een heleboel abonnees gelukkig zal maken als deze functionaliteit geïmplementeerd gaat worden.


Ik hoop dat de nieuwe ontvanger alle andere problemen verhelpt. Als je verder nog vragen hebt, dan hoor ik dat graag van je!

Dank voor je snelle reacties. Ik ga eerst 1 ontvanger proberen. Voor degene die ik houd zou ik nog wel graag de bluetooth afstandsbediening willen koppelen. Scheelt me weer een kastje openzetten tijdens TV kijken. Hoe doe ik dat?


Via het menu van de tv-ontvanger kan je de afstandsbediening instellen. Menu → Instellingen → Afstandsbediening instellingen.

Je kunt geforceerd de afstandsbediening paren met de tv-ontvanger door de knoppen 7 en 9 tegelijkertijd 3 seconden in te drukken, en te bevestigen met de OK toets.

 

 


@Vikash

  1.  
  2. Dit ga ik proberen. al geeft Edwin aan dat het bij hem ook niet werkt na een reset...

En plots werkt het na de zoveelste poging ineens wel….schiet mij maar lek.

 

Maar toch wordt de ontvanger morgen omgewisseld. Te veel vastlopers en zwarte schermen met blauwe balk...


Vandaag de nieuwe VIP5202 geïnstalleerd. 'So far so good'…

En het koppelen van de blue tooth -afstandsbediening ging gewoon (zoals het hoort) gelijk goed. Wellicht dat er toch iets aan de hand is met de kastjes van ts.


Via het menu van de tv-ontvanger kan je de afstandsbediening instellen. Menu → Instellingen → Afstandsbediening instellingen. 

 

@Vikash Wat je zegt gaat niet op voor de VIP5202. De door jou genoemde optie is niet terug te vinden in het menu. Dat geldt wel voor de 'witte' 4k-ontvanger.


Mijn fout.:disappointed_relieved:  Je hebt gelijk @Edwin_Merks

 


  • Ik heb een nieuwe afstandsbediening en die werkt nu wel via bluetooth met de TV-ontvanger. Dat is opgelost.
  • Ik ben bang dat ik zal moeten leren leven met de 5 minuten eerder beginnen. De mensen bij KPN vinden het blijkbaar een betere klantervaring om eerst 5 minuten reclame te kijken. Voor mijn gevoel beginnen uitzendingen meestal later dan eerder (en het journaal altijd op tijd). Als dit eventueel met een instelling kan dan is iedereen blij lijkt me.
  • Voor wat betreft elke keer de wachttijd na stoppen en starten en met spoelen, van 3 seconden, heb ik een klacht laten indienen. Vind dit niet iets van deze tijd en voor een premium provider als KPN.

 


Heel oud topic, maar leuk om terug te lezen. 
We zijn nu veel verder maar de TV oplossing van is nog steeds erg achter op Ziggo. Internet is prima maar TV kijken is een tak van sport waar ze niet in groeien. Alleen al die oudbollige AB van 20 jaar terug. Neem eens een functioneel UX team en kom eens met iets solide. Neem voorbeeld aan Ziggo. Daar kijken we weer TV mee. Veel beter ingericht.