Skip to main content

Hoi,

Nu wil ik overstappen op KPN en wat blijkt; Caiway werkt vanuit de meterkast met een coaxkabel en KPN maakt gebruik van een “soort” ethernetkabel vanuit de modembox. Deze staat aangesloten in de meterkast op glasvezel, maar je voelt hem al aankomen; de kabel met gele uiteinden past natuurlijk nooit door dezelfde pvc buis als de coax kabel. En daar gaan veel mensen de mist mee in. Er moet vanuit de meterkast een groter gat geboord worden om deze kabel te verbinden tussen de box en “ITV Box” (voormalige decoder kastje Caiway). Ik vind dit misleiding omdat dat er niet bij verteld wordt bij een nieuw abonnement. 

Marcel Ensink

Als er vanaf de meterkast een coax kabel loopt naar ik aanneem naar je woonkamer dan kun je de coax kabel toch verwijderen en in die buis een ethernet/utp  kabel trekken naar je woonkamer en daar het modem plaatsen.

Het enige wat je dan moet doen is 1 stekkertje van de ethernet/utp kabel verwijderen en vervolgens naar de woonkamer doortrekken een nieuwe stekkertje erop knijpen met een speciale tang.

Of nog makkelijker is via onderstaande link 

 

https://www.utp-kabel.nl/blog/hoe-monteer-ik-een-in-opbouwdoos.html


@Verschil kabels Caiway en KPN , Hoezo misleiding, moet iedereen je handje vasthouden als je wat aanschaft en alles tot in de treuren uitleggen.

Er is een onderzoeks-plicht voor jou als klant, en als je dan even op de KPN site onderzoek doet kom je vanzelf het kopje installatie tegen en kun je aan de hand van filmpjes zien dat de Coax helemaal niet gebruikt word maar alle te gebruiken kabels in het pakket zitten.

https://www.kpn.com/service/pakket-installeren.htm


Ik vind dit geen misleiding. Caiw is een kabelprovider en dat is meestal coax.


Nieuwe netwerken van caiway zijn ook gewoon glasvezel buitenshuis en ethernetkabel in huis. Net als bij KPN.

Caiway werkt vanuit de meterkast met een coaxkabel en KPN maakt gebruik van een “soort” ethernetkabel vanuit de modembox.

Niet een "soort", maar gewoon een normale ethernetkabel. Gewoon hetzelfde normale type ethernetkabel waar je ook een pc of laptop mee aan kunt sluiten op de Experiabox. 

Deze staat aangesloten in de meterkast op glasvezel, maar je voelt hem al aankomen; de kabel met gele uiteinden past natuurlijk nooit door dezelfde pvc buis als de coax kabel.

Dan koop je een kabel zonder stekkertjes er aan. Deze maak je aan de ene kant vast aan de coax kabel, waar je uiteraard ook de stekker vanaf haalt. En dan trek je de coax kabel aan het andere uiteinde eruit zodat je meteen de utp kabel er in trekt. Daar zet je dan weer stekkertjes aan. Of je werkt het netjes af in een wandcontactdoos. 

En daar gaan veel mensen de mist mee in. Er moet vanuit de meterkast een groter gat geboord worden om deze kabel te verbinden tussen de box en “ITV Box” (voormalige decoder kastje Caiway). Ik vind dit misleiding omdat dat er niet bij verteld wordt bij een nieuw abonnement. 

Marcel Ensink

 


Niet iedereen is in staat of zo handig om RJ45 stekkers te monteren en te controleren of dat goed gegaan is!


Niet iedereen is in staat of zo handig om RJ45 stekkers te monteren en te controleren of dat goed gegaan is!

Vandaar dat het afmonteren van netwerkkabels in een UTP wandcontactdoos ook een veel betere optie is, daar druk je met een lsa tang de aders één voor één in de lsa strip.

Gebruik daarbij alleen stugge 100% koper netwerkkabels.


Niet iedereen is in staat of zo handig om RJ45 stekkers te monteren en te controleren of dat goed gegaan is!

Hoeft ook niet. Als je het zelf niet kan, dan huur je iemand die dat wel kan. Een elektricien ofzo.


Ik snap dat de stekkertjes niet door iedereen te plaatsen is. Daar heb je bovendien inderdaad een speciale tang voor nodig, die ik niet heb.

Bovendien loopt de coax vanuit de grond via een pvc buis rechtstreeks vanuit de meterkast de woonkamer in. 

Er zijn maar 2 opties: de buis openzagen en daar de utp kabel inleggen, maar heb geen speciale tang.

Of een nieuw gat boren met een hilti boormachine.

 

Dank voor de reacties. Jammer dat 1 persoon wel negatief uit de hoek kwam.

 

Een monteur van KPN gaat trouwens niet boren hoor. Hooguit een nieuw RJ stekkertje eraan zetten.


Zo duur is een tang ook weer niet.

https://www.allekabels.nl/rj11-kabel/7399/1752/modulaire-krimptang.html

Dan nog wat stekkertjes er bij,

https://www.allekabels.nl/stekker-doos-en-krimptang/188/1092571/cat5e-modulaire-rj45-connector.html


Er zijn maar 2 opties: de buis openzagen en daar de utp kabel inleggen, maar heb geen speciale tang.

Als binnenwerk van de PVC-buis 16 milimeter is, kunnen er kant en klare (aangesmolten) RJ45 connectors erdoorheen.

Een monteur van KPN gaat trouwens niet boren hoor. Hooguit een nieuw RJ stekkertje eraan zetten.

Ik zou zeggen zorg dat de PVC buis leeg is of er al vast een kale ethernetkabel door trekken (of zuigen met de stofzuiger). De KPN monteur kan dan in no time even RJ45 connectoren aanknijpen, klaar is kees.


Ik ben een enorm tegenstander van het leggen van UTP netwerkkabels door een elektriciteitsbuizen waarbij aan de uiteinden RJ45 connectoren aangeknepen worden.

Een netwerkkabel die door een elektricteitsbuis gelegd wordt hoort mijns inziens altijd een stugge 100% koper shielded netwerkkabel te zijn die aan beide zijden op een shielded UTP wandcontactdoos wordt afgemonteerd.


Ik ben een enorm tegenstander van het leggen van UTP netwerkkabels door een elektriciteitsbuizen waarbij aan de uiteinden RJ45 connectoren aangeknepen worden.

Waarom? Wat is daar mis mee?

 


Ik ben een enorm tegenstander van het leggen van UTP netwerkkabels door een elektriciteitsbuizen waarbij aan de uiteinden RJ45 connectoren aangeknepen worden.

Waarom? Wat is daar mis mee?

 


Onprofessioneel en lelijk wat mij betreft. Ik heb zelf een cat-6 patchkastje in de meterkast en wcd met rj-45 female in de kamer. Die dingen zijn als je de juiste kabel (vaste kern) en een punch-tang hebt bovendien gemakkelijker te monteren dan die @#€& plugjes. Vervolgens kan je de boel aansluiten met kant en klare patch kabels.


Ik ben een enorm tegenstander van het leggen van UTP netwerkkabels door een elektriciteitsbuizen waarbij aan de uiteinden RJ45 connectoren aangeknepen worden.

Waarom? Wat is daar mis mee?

Twee dingen:

1) Een kabel die door een elekticiteitsbuis loopt is een stugge kabel (met solide aders dus). Dergelijke kabels zijn veel kwetsbaarder voor een breuk door het frequent buigen en die moet je dus eigenlijk ongemoeid laten. Door ze af te monteren in wandcontactdozen aan beide uiteinden van de elektriciteitsbuis zal je nooit last van slijtage hebben.

2) Het oog wil ook wat.


  1. Waarom moeten dat stugge kabels zijn dan? staat nergens als must omschreven.
  2. Als het zoals bij mij niet in het zicht zit, wat wil het oog dan.:thinking:

  1. Waarom moeten dat stugge kabels zijn dan? staat nergens als must omschreven.

Omdat anders de kans op breuk van de kabel bij het trekken weer veel te groot is. Een stugge kabel kan niet tegen frequent buigen en een flexibele kabel kan juist weer niet tegen trekkracht. Zelfs als maar een aantal draadjes uit een ader breken kan de werking van een flexibele kabel als een stuk minder gaan. Daarom gebruikt men een installateur altijd stugge kabels als deze door een elektriciteitsbuis getrokken moet worden.


  1. Waarom moeten dat stugge kabels zijn dan? staat nergens als must omschreven.

Omdat anders de kans op breuk van de kabel bij het trekken weer veel te groot is. Een stugge kabel kan niet tegen frequent buigen en een flexibele kabel kan juist weer niet tegen trekkracht. Zelfs als maar een aantal draadjes uit een ader breken kan de werking van een flexibele kabel als een stuk minder gaan. Daarom gebruikt men een installateur altijd stugge kabels als deze door een elektriciteitsbuis getrokken moet worden.

Weer wat nieuws, nog nooit van gehoord. Hier gewoon soepele kabel in de buisjes hoor.


Als je professioneel werkt, leg je permanente kabels van massief koper van patchkast naar lan-doos.

Kabels die regelmatig in/uit apparatuur gaan mogen flexibele kabels zijn, geheel eens met @wjb Zo werken ict installateurs ook.

 


Ik ben een enorm tegenstander van het leggen van UTP netwerkkabels door een elektriciteitsbuizen waarbij aan de uiteinden RJ45 connectoren aangeknepen worden.

Waarom? Wat is daar mis mee?

Twee dingen:

1) Een kabel die door een elekticiteitsbuis loopt is een stugge kabel (met solide aders dus).

Een waarheid als een koe omdat dat bij jouw zo is. Een ander kan andere overwegingen hebben of jij daar nu enorm tegenstander van bent of niet.

Dergelijke kabels zijn veel kwetsbaarder voor een breuk door het frequent buigen en die moet je dus eigenlijk ongemoeid laten. Door ze af te monteren in wandcontactdozen aan beide uiteinden van de elektriciteitsbuis zal je nooit last van slijtage hebben.

Dus 2 extra RJ45 contact punten, dat is ook geen voordeel.

2) Het oog wil ook wat.

Jou ogen zien kennelijk liever een tweetal stekker-stopcontact combi’s dan een doorlopende kabel.

 


Ik ben een enorm tegenstander van het leggen van UTP netwerkkabels door een elektriciteitsbuizen waarbij aan de uiteinden RJ45 connectoren aangeknepen worden.

Een netwerkkabel die door een elektricteitsbuis gelegd wordt hoort mijns inziens altijd een stugge 100% koper shielded netwerkkabel te zijn die aan beide zijden op een shielded UTP wandcontactdoos wordt afgemonteerd.


door het hele huis hier lopen tig van deze kabels

en dat is geen ftp maar utp en ja deze kabels lopen gewoon door 5/8 buizen (hoe anders)

meeste juist niet afgemonteerd op een utp wcd (sommige wel die in het zicht zitten)

naar kelder heb ik wel cat6 ftp omdat deze buis 50mm ook andere bekabeling bevat

https://www.se.com/nl/nl/product/VDICD115118/actassi-cable-lan-u-utp-4p-cat5e-euroclass-d-155mhz-lszh-305m/

en als je met harde kern 100% koper van schneider electric gebruikt

heb ik al wel zo vaak geprikt met de aan geknepen rj45 stekker

in het werkhok gaat echt niks kapot hoor

mocht het kapot gaan knijp ik er een nieuwe aan

10 jaar plus nog geen last van gehad

zal wel aan een degelijk merk liggen denk ik

 

PS  shielded UTP ? stekkers hebben alleen nut bij ftp kabels

dat massa “aarde” via de buitenmantel gaat (FTP) als afscherming

dus geen utp maar ftp kabel

shielded UTP bestaat niet “Unshielded Twisted Pair-kabels”

 


Hoi,

Nu wil ik overstappen op KPN en wat blijkt; Caiway werkt vanuit de meterkast met een coaxkabel en KPN maakt gebruik van een “soort” ethernetkabel vanuit de modembox. Deze staat aangesloten in de meterkast op glasvezel, maar je voelt hem al aankomen; de kabel met gele uiteinden past natuurlijk nooit door dezelfde pvc buis als de coax kabel. En daar gaan veel mensen de mist mee in. Er moet vanuit de meterkast een groter gat geboord worden om deze kabel te verbinden tussen de box en “ITV Box” (voormalige decoder kastje Caiway). Ik vind dit misleiding omdat dat er niet bij verteld wordt bij een nieuw abonnement. 

Marcel Ensink

Ben je aan het soliciteren als reclame uiting schrijver bij KPN. 

Elke Coax kabel zelfs de oude echte ethernetkabel is dikker dan welke UTP kabel dan ook. 
 

Wist je dat dieselbrandstof ook niet in een 4tact motor werkt, Ze vertellen het eigenlijk nooit als je een auto met alleen een electro motor koopt. 


Hier thuis heb ik ook gewoon stugge kabels in de muur in ieder vertrek van wcd (inbouw Gira glanzend wit ST55) naar een opbouw wcd in de meterkast. Een stuk of 6 in totaal.

Flexibel vanuit de opbouw wcd naar switch, en dan 1 flexibele naar het Modem. En vanuit de vertrekken weer flexibel naar de eventuele apparatuur.

Misschien een stukje opvoeding maar werkt toch het beste. Vaak genoeg meegemaakt dat bij gebruik van een flexibele, er toch een breuk ontstond bij trekken door de muur. Been there, done that and never again.

Had voor de verbouwing een rol stug liggen, en heb altijd een rol flexibel liggen met een stapel stekkertjes. Daarbij een simpel en eenvoudig netwerk tangensetje waar echt alles in zit van Ome Ali. En kan me altijd redden. Knippen, plakken, snijden, testen en je netwerk is gewoon goed. 


Hier thuis heb ik ook gewoon stugge kabels in de muur in ieder vertrek van wcd (inbouw Gira glanzend wit ST55) naar een opbouw wcd in de meterkast. Een stuk of 6 in totaal.

Flexibel vanuit de opbouw wcd naar switch, en dan 1 flexibele naar het Modem. En vanuit de vertrekken weer flexibel naar de eventuele apparatuur.

Misschien een stukje opvoeding maar werkt toch het beste. Vaak genoeg meegemaakt dat bij gebruik van een flexibele, er toch een breuk ontstond bij trekken door de muur. Been there, done that and never again.

Had voor de verbouwing een rol stug liggen, en heb altijd een rol flexibel liggen met een stapel stekkertjes. Daarbij een simpel en eenvoudig netwerk tangensetje waar echt alles in zit van Ome Ali. En kan me altijd redden. Knippen, plakken, snijden, testen en je netwerk is gewoon goed. 


nou ik heb de bekabeling in de meterkast uit de vloer direct in kabelgoten naar een switch lopen 24p

met een slag extra in de goot (mocht er een stekker kapot gaan) extra lengte

ik moet er niet aan denken dat ik voor iedere utp kabel een opbouwdoos in de meterkast moet zetten

utp wcd gebruik ik juist zo min mogelijk bijvoorbeeld achter een tv

in de woonkamer en op plekken waar in zicht heb ik wel berker utp wcd,s

 


in de woonkamer en op plekken waar in zicht heb ik wel berker utp wcd,s

Dan neem ik aan dat je daar stugge netwerkkabels gebruikt.

 

ik moet er niet aan denken dat ik voor iedere utp kabel een opbouwdoos in de meterkast moet zetten

Ik heb in mijn meterkast 7 dubbele cat6 opbouw wandcontactdozen op een rijtje naast elkaar voor de veertien netwerkkabels die naar de uithoeken van mijn woning lopen.


in de woonkamer en op plekken waar in zicht heb ik wel berker utp wcd,s

Dan neem ik aan dat je daar stugge netwerkkabels gebruikt.

 

ik moet er niet aan denken dat ik voor iedere utp kabel een opbouwdoos in de meterkast moet zetten

Ik heb in mijn meterkast 7 dubbele cat6 opbouw wandcontactdozen op een rijtje naast elkaar voor de veertien netwerkkabels die naar de uithoeken van mijn woning lopen.

Klopt allemaal door het boven genoemde Schneider electric 

Cat5e een paar cat6 ook stug 

Naar kelder ftp cat6 stug