Skip to main content
Vraag

Volume Sonos Playbar gaat harder als ik op volume zachter drukt van de KPN afstandsbediening

• October 23, 2025
  • 17 reacties
  • 146 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal,

Sinds ik overgestapt ben van Ziggo (hier had ik het probleem niet) naar KPN speelt bij mij het probleem dat als ik via de witte ab van KPN het geluid zachter wil zetten deze juist harder gaat. Dit gebeurt ook als ik op de Mute knop op de ab druk. 
Ik heb een SONOS playbar die ik via de optische kabel heb verbonden met de KPN TV+ box.
Ik heb best al veel geprobeerd en ook via ChatGPT dingen geprobeerd aan te passen maar het lukt mij gewoon niet.

Zijn er misschien mensen die ook een Sonos systeem hebben die exact hetzelfde probleem hebben?
Dus qua volume op de ab heb ik slechts één mogelijkheid en dat is harder zetten. Het geluid gaat harder door op de + knop op de ab te drukken maar dat dus ook harder als ik op de - knop druk en zelfs wanneer ik op de mute knop druk.

Als ik nu het geluid zachter wil zetten moet ik dat met de Sonos app doen óf opstaan en het geluid met de hand op de playbar zachter zetten.

Tips?

Groeten,
Jos

17 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 23, 2025

Voor welk merk IR codes heb je de Sonos ingesteld via de Sonos app? Sonos heeft zelf geen eigen IR codes. Maar kan 'doen of het een ander merk is’.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

Hoi Peter,

Ik heb nergens IR codes van wat voor een merk dan ook ingevuld.

Groeten,
Jos

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 23, 2025

Dat zou bij Sonos op zich wel moeten. 

Het is een lastig en afwijkend merk omdat ze geen eigen IR codes gebruiken of zelfs hebben. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

Hoi Peter,

Ik heb de afgelopen tijd het hele menu van de Sonos app meerdere malen doorlopen  maar ik heb nergens een veld/menuoptie gezien waar ik ook maar iets mbt een IR code kon invullen. 

Kan jij aangeven waar dit te vinden is binnen de Sonos app?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 23, 2025

Ik heb geen idee. Het is niet een merk wat ik zou kiezen. 

Gebruik maar eens de zoekfunctie op het forum voor Sonos. 

Ze hebben geen (eigen) IR codes en derhalve zijn die er ook niet in de lijst voor de afstandsbediening. 

Of Google er op hoe in te stellen. 

http://kpn.com/hc , download een pdf

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 23, 2025

Dankjewel Peter! Ik ga het proberen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 26, 2025

Hey ​@joske1967, welkom! Wat een gekke situatie dat het geluid precies andersom reageert 😄 Ik zou denken dat er wel een vorm van koppeling is, want anders zou hij helemaal niet reageren op die knoppen.

Is het in de afgelopen dagen gelukt om de koppeling tot stand te brengen met de tips die Peter heeft gegeven?

We hebben dit oudere topic waarin iemand de stappen deelt om in de Sonos app bij de juiste instelplek te komen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 26, 2025

Hallo Erik,

De tips hebben helaas niet tot resultaat geleid. 
V.w.b. De link m.b.t. het instellen afstandsbediening ook niet. Ik kan het nog proberen maar ik vermoed dat poging 6 of 7 ook niet meer gaat helpen. Wat wel gek is is dat ik tijdens het instellen van de afstandsbediening, waarbij ik op verschillende knoppen van de ab moet drukken, keurig vinkjes te zien krijg bij alle acties die ik moet doorlopen. Helaas is het resultaat steeds hetzelfde. 

Het is overigens niet zo dat het geluid precies andersom reageert. Bij de knop harder gaat het geluid harder en bij de knop zachter gaat het geluid ook harder. Ook de Mute knop zorgt ervoor dat het geluid harder gaat. 

Ik zal ook eens kijken op een forum van Sonos. 

Wat ik overigens vreemd vind is dat Sonos niet eens in jullie lijst staat van te kiezen merken. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 26, 2025

Wat ik overigens vreemd vind is dat Sonos niet eens in jullie lijst staat van te kiezen merken. 

Waarom dat is heb ik al uitgelegd. Ze hebben geen specifieke eigen IR codes.

Via Google 

Om Sonos in te stellen op infrarood, gebruik je de Sonos-app om je tv-afstandsbediening te configureren. Ga naar Instellingen, selecteer je home cinema-product, kies onder 'Home-cinema' voor 'Installatie afstandsbediening' en volg de instructies in de app om de verbinding te maken. 

Stappen voor de installatie:

1. Open de Sonos-app: Ga naar het menu met instellingen.
  2. Selecteer je home cinema-product: Kies in de sectie 'Mijn systeem' de kamer waar je Sonos home cinema-product staat. 
  3. Navigeer naar de afstandsbediening-instellingen: Selecteer onder 'Home-cinema' de optie 'Installatie afstandsbediening'. 
  4. Volg de instructies: De app leidt je door het proces om je tv-afstandsbediening te configureren met je Sonos-systeem. Dit kan inhouden dat je de afstandsbediening richt op de IR-sensor van de Sonos-speaker. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 30, 2025

Het is overigens niet zo dat het geluid precies andersom reageert. Bij de knop harder gaat het geluid harder en bij de knop zachter gaat het geluid ook harder. Ook de Mute knop zorgt ervoor dat het geluid harder gaat. 

Oh, alleen maar harder, bij alle knoppen. Duidelijk. 

Dat is dus inderdaad vanwege wat Peter al aangeeft.

Wel neem ik dit even mee als feedback richting het tv team. Misschien is er toch nog iets dat van ons uit gedaan kan worden. Geen beloftes. Maar als er wat zinnigs uitkomt, dan hoor je van me.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 3, 2025

Ik heb dus bij het tv team nagevraagd of wij nog wat kunnen rondom het koppelen van Sonos, en helaas is het antwoord daarop nee. Omdat Sonos dus zo'n aparte manier gebruikt via hun eigen app kunnen wij hierin niets betekenen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 4, 2025

Bij  UPC is dit nooit een probleem geweest, dus wel gek dat Sonos nu een ‘aparte manier gebruikt’.
Het probleem is ontstaan sinds de overstap naar KPN.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 4, 2025

Bij  UPC is dit nooit een probleem geweest, dus wel gek dat Sonos nu een ‘aparte manier gebruikt’.

Zal mogelijk door de nieuwe app komen, die in veel gevallen drama is. Maar daar staat Sonos ook erg bekend om sinds de laatste vernieuwing. Apparatuur is geweldig, ons huis hangt er vol mee, maar de app is drama.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Misschien kun je je vraag eens stellen op het Sonos forum. Daar kwamen wel eens berichten voorbij de de Ziggo Go app voor problemen zou zorgen. Misschien kun je die eens van je tv verwijderen. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 12, 2025

Het is ook niet dat de overstap naar ons geen factor is. Uiteindelijk gebruiken wij natuurlijk een andere ontvanger en afstandsbediening dan UPC/Ziggo dat doet. Maar bij de meeste merken geluidsapparatuur is het zo dat je daarmee kunt koppelen door een code in te voeren via de afstandsbediening. En dan kunnen wij eventueel wat doen door te kijken of er nieuwe codes zijn die we aan onze kant kunnen toevoegen. Bij Sonos werkt dit niet zo, die gebruikt een aparte manier via hun app. Er is dus van ons uit niets aan te passen om het koppelen makkelijker te maken. 

Misschien kun je je vraag eens stellen op het Sonos forum. Daar kwamen wel eens berichten voorbij de de Ziggo Go app voor problemen zou zorgen. Misschien kun je die eens van je tv verwijderen. 

Goeie tip, Ronald.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 12, 2025

Hier staat een heel goede tip! (De hele boel gewoon opnieuw instellen)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 12, 2025

@PeterG Je bent een held! Door deze tip kan ik EIN-DE-LIJK weer met de ab van KPN het geluid van mijn Sonos systeem regelen! Wat geweldig zeg.

Duizend maal dank!

Groet,

Jos