Skip to main content

Ik had 10 jaar geleden bij Ziggo al een Samsung decoder waarop ik de namen van de zenders zag,

zonder mijn TV aan te zetten. Dat was reuzehandig bij het luisteren naar de radio.

Nu zijn we inmiddels 2020 en lukt het KPN nog steeds niet om de zendernamen weer te geven,

alleen maar de nummers van de zenders. En die heb ik van alle 250 stuks niet echt in mijn hoofd zitten.

Dat is toch eigenlijk van de gekke in het huidige digitale tijdperk.

Kom op KPN, doe nu eens een update waar ik echt wat aan heb!!

Dat kan niet eens. Er zit een display op de ontvangers waar maar 2 of hooguit 4 cijfers of letters op weer gegeven kan worden. Meer niet. Daar kan geen zendernaam op weer gegeven worden.


Hallo @Lodewieck , de nieuwste decoders laten niet eens de  nummers meer zien, vooruitgang heet dat, ik noem het bezuinigen op de hardware.

Je kunt nog wèl op je tv-toestel zien naar welke zender je kijkt of luistert.

 


@JanD Meen je dat nou? Ik luister vaak radio via mijn gekoppelde soundbar, zonder de Tv aan. Dat heet kwaliteit en duurzaam…

Ik heb trouwens aan 4 digits genoeg voor de zendernamen. Dus ik zie echt het probleem niet. Misschien kan ik een alternatieve decoder aanschaffen die dat wel kan? Of mag dat weer niet van KPN? 


Je kunt zelf gewoon een internetradio aanschaffen met zo'n display... als je die vinden kan...


Hallo @Lodewieck , ik weet niet of alternatieve decoders werken bij KPN, @wjb  weet daar ongetwijfeld meer over, ik heb hem even ingeseind.

 


Nee @JanD ,

Alternatieve decoders werken niet bij KPN. 

Overigens gebruik ik zelf wel een decoder waarop zelfs de logo's van de zenders verschijnen: 

 

Ik kan ook kiezen voor alleen de naam en voorkeuzenummer. Maar bij KPN lukt dat dus allemaal niet. 


@JanD Meen je dat nou? Ik luister vaak radio via mijn gekoppelde soundbar, zonder de Tv aan. Dat heet kwaliteit en duurzaam…

Het klopt wat @JanD zegt, de Arris VIP5202 heeft helemaal geen display meer.

Ook wij luisteren overigens uiteraard radio zonder de televisie aan te zetten.

Op onze afstandbediening zien we de zendernaam.

 

Ik heb trouwens aan 4 digits genoeg voor de zendernamen. Dus ik zie echt het probleem niet.

Moeten die 4 "digits" wel geschikt zijn om ook letters weer te geven en daar gaat het dus mis.

Letters zoals bijvoorbeeld de M, W en Q passen niet in die "digits" en hoe zie je het verschil tussen de H en K?


Ik meen pas ergens eens gelezen te hebben dat KPN ook met enkele alternatieve decoders in zee ging. Ik ben niet zo'n televisiekijker, maar gemak dient de mens. En de radio staat bij mij altijd aan. Dus een andere decoder, wel met zendernamen, die ook werkt middels het KPN decoder principe zou wel heel fijn zijn. 


Ik meen pas ergens eens gelezen te hebben dat KPN ook met enkele alternatieve decoders in zee ging.

Dat zal niet gaan gebeuren.


Tja, ik snap sowieso niet waarom mensen een klokje, zendernaam of zendernummer op een tv ontvanger willen hebben? Die dingen zijn al gedrochten om ook maar bij je tv te moeten plaatsen,.. Maar héé iedereen is anders :smile:

Vroeger hadden we dat ook niet en in die tijd konden we net als nu, op de tv zelf ook zien op welk kanaal die staat :nerd:


Het mooiste is als je dat zelf kunt instellen. Dan maak je iedereen blij. 


Vroeger hadden we dat ook niet en in die tijd konden we net als nu, op de tv zelf ook zien op welk kanaal die staat :nerd:

Maar je gaat de televisie toch niet aan zetten om radio te luisteren?!


Juist! Even terug naar de basis. Ik wil gewoon radio luisteren zonder TV! Hoe ouderwets is dat? Nee toch....Hoe simpel kan het zijn. 


@Lodewieck 

Dan ook terug naar hoe jij het vroeger ook deed. Gebruik gewoon een radio. Tegenwoordig heb je hele mooie DAB+/Internetradio's.

 


Ha ik heb zelfs 2 DAB 's. Maar mijn DolbyvSurround staar op de decoder..in deze tijd zitten we toch in de HiTech en alles in 1. Zoveel is dit toch niet gevraagd? In 1969 liepen we op de maan en hadden we beelden en geluid. Vanaf de maan! Een halve eeuw verder kunnen we niet eens een naam op een decoder krijgen. Te gek voor woorden. 


Een halve eeuw verder kunnen we niet eens een naam op een decoder krijgen. Te gek voor woorden. 

Heb jij de letter M of W al een keer in zo'n placeholder voor een getal proberen te proppen?

Dan weet je ook waarom het niet lukt om zendernamen te tonen.


@wjb  Op onze afstandbediening zien we de zendernaam.

En die werkt op de KPN decoder? 


En die werkt op de KPN decoder? 

Jazeker.

 


Je ziet toch welke zender je aan hebt.

Met vier 7-segments elementen ga je geen zendernamen krijgen. Ziggo HAD alleen met de XL matrixdisplay, maar hebben die met de huidige Next decoder ook niet meer. Ook, net als KPNde 5202, zelfs helemaal geen display meer. De andere decoder bij Ziggo, Humax, heeft ook een 7-segmentsdisplay met 4 elementen.

Zendernamen TV zijn te zien a.d.h.v. de logo's. En infobalk.

En als je eventjes de TV aan doet krijg je ook prachtig de zendernaam/logo van de radiozender.

Zo'n display, zeker matrix, kost alleen extra stroom. Bij de allernieuwste ontvangers van KPN en Ziggo (Next) is helemaal geen display meer aanwezig. Op die van T-mobile en Tele2 (Amino ontvangertjes; echt klein) zit al sinds jaar en dag geen display.
Ziggo HAD het alleen op de Mediabox XL met zendernamen. Alle andere ontvangers hebben een display met 7-segments blokjes. De Next dus niks meer.

Zeker voor TV kijken is zo'n display volkomen overbodig in mijn optiek. Bij radio weet je vaak wel die paar zendernummers van je zenders dus dan weet je ook welke naam erbij hoort.

Zendernamen gaan er nooit komen. Ziggo was de enige en alleen op de Mediabox XL. De nieuwste decoders hebben geen display. En dat gaat het naar de toekomst toch echt worden. Zonder display dus; ook vanwege lager stroomverbruik.