Skip to main content

Beste KPN,

 

Zoals meerdere in dit forum heb ik óók last van het wegvallen van geluid.
Het wegvallen van het geluid gebeurt bij (en niet uitsluitend) het kijken van Netflix, Videoland, terugkijken van zenders en ook live TV. 

Het lijkt het meest voor te komen als de content een tijd gepauzeerd is geweest maar kan ook “at random” voorkomen.

 

Mijn setup is als volgt.
 

KPN box: DIW7022 (OS: 11 TV+ Firmware 0.16.4 App: 1.95.2 AC4 enhancer: OFF, geluid Automatisch)

TV: QE65Q70T (2020 model)

Geluid: Sonos Arc (aangesloten op HDMI e-ARC) met 2x Sonos One SL + Sonos Sub

 

Dit probleem is ontstaan sinds wij de nieuwe TV kastjes in gebruik hebben genomen. 

Ook hebbenn wij het idee dat de Dolby Atmos codering niet goed doorkomt via de KPN TV+ naar de TV (met sonos) en daarom kijken wij het liefst via de app op de TV zelf omdat het geluid dan wel is zoals het hoort.

 

 

Graag hoor ik wat de verwachte oplostijd is van dit probleem want ik kan mij voorstellen dat veel mensen hier last van hebben.

 

Groeten,

 

Remie van de Zande

 

 

 

PS. Als er behoefte is aan packettraces of andere technische onderzoeken/handelingen dan hoort ik dat graag want ik draag graag bij aan de oplossing van dit probleem.

 

 

@remievandezande bedankt dat je de tijd hebt genomen voor de uitgebreide terugkoppeling Remie. We krijgen zoals je al terecht opmerkt meerdere signalen binnen van klanten dat er in bepaalde omstandigheden issues optreden met het geluid. Als ik je setup zo bekijk zie ik niet direct iets wat eruit springt. Hoe is de ontvanger verbonden met het modem trouwens? Bekabeld, draadloos. of met een draadloze verbindingsset? We werken wel steeds aan nieuwe product updates en ik hoop dat er spoedig een structurele oplossing voor jouw probleem komt. 


Hoi Remco,

 

Sorry voor de late reactie.

Mijn Android TV is via een netwerkkabel aangesloten op mijn netwerk. (Switch met IGMP snooping)

 


Hoi @remievandezande 

Op dit moment heb ik vrij weinig technische problemen, maar daar zijn wel TWEE instellingen voor vereist. Doe ik dat niet is het één grote doffe ellende. Het heeft ook enkele weken geduurd voor ik hier achter ben gekomen.

  • Indelingen selecteren: “Automatisch: Gebruikt de door je apparaat ondersteunde indelingen (aanbevolen)”
  • Schermresolutie: “Automatisch beste resolutie: Uit”

Ik zou de instellingen graag anders configureren:

  • Indelingen selecteren: “Passthrough: Indeling wordt ongewijzigd doorgegeven”
    (gebrekkig vertaald uit het Engels: “Passthrough: According to the compatibility of sink device, keep the original format output”)
  • Schermresolutie: “Automatisch beste resolutie: Aan”

Ik ben bang dat het nog wel even gaat duren voordat deze problemen zijn opgelost. Gelukkig heb ik nu wel een werkende workaround gevonden.


Hoi @dmutsaers ,

 

Zojuist had ik continu problemen met haperen/stotteren op Ned3. Het was niet om aan te horen/gluren. (Het hielp ook niet dat Zappelin op stond want jeetje wat is dat programma irritant)

Toen ben ik via instellingen naar Apps gegaan en heb ik KPN tv+ App gestopt & Updates verwijderd waardoor ik op versie 1.73.5 ben terechtgekomen en de problemen zijn plots weg. Ik ga de update een tijdje weigeren om te kijken of het ook weg blijft.

 

Ik heb getest na het verwijderen van de update op kanaal 3 en 193 want volgens de laatste changelogs is 193 naar 3 verhuist.

 

Ik sta nu nog steeds op passtrough en automatische resolutie


@remievandezande 
Het is bekend dat passthrough problemen veroorzaakt. (Hoewel dit vreemd genoeg niet wordt genoemd in de TV+ Bekende Bevindingen)

Vandaag komt er als het goed is een nieuwe update beschikbaar die de beeldkwaliteit verbetert en problemen met passthrough moet verminderen.
Ik ben benieuwd wat de resultaten met de nieuwe firmware + update zullen zijn.


@remievandezande 
Het is bekend dat passthrough problemen veroorzaakt. (Hoewel dit vreemd genoeg niet wordt genoemd in de TV+ Bekende Bevindingen)

Vandaag komt er als het goed is een nieuwe update beschikbaar die de beeldkwaliteit verbetert en problemen met passthrough moet verminderen.
Ik ben benieuwd wat de resultaten met de nieuwe firmware + update zullen zijn.

Ik heb de update al en bij mij werkt na deze update passthrough vlekkenloos 


Het lijkt een tijd goed gegaan en sinds een paar dagen hoor ik mijn vrouw weer klagen over geen geluid en stotteren van het geluid.

Wanneer gaat dit opgelost worden door KPN?


We blijven werken aan updates Remie en ik vind het erg jammer dat de problemen weer terug zijn dan. Heb je recent nog wat gewijzigd in de instellingen? 


Nee niets gewijzigd dat ik weet.


Ervaar je de problemen dan nog steeds met dezelfde frequentie? 


Het komt nog steeds voor maar wel in mindere mate.

Wanneer het voorkomt dan hapert het geluid of valt het gewoon helemaal weg. Het herstarten van de KPN TV+ box verhelpt dan het probleem.

Over het algemeen is het stotteren/haperen van het geluid alleen bij LiveTV

Het wegvallen komt over het algemeen voor bij Apps (Netflix, F1TV, Videoland etc.)


Dank voor de toelichting, ik zal dit terugkoppelen Remie!