Skip to main content

Bezwaar tegen verplichte €1 verhoging voor Extra Veilig Mobiel

• May 6, 2026
  • 51 reacties
  • 2166 keer bekeken

Toon eerste bericht

51 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 8, 2026

Goedenavond,

ik heb even gekeken hoeveel abonnees KPN mobiel heeft, 4,65 miljoen las ik. Als iedereen deze verhoging accepteert verdienen ze gewoon even €4.65 miljoen. Ik zit niet te wachten op het zogenaamde Extra veilig mobiel, en dus ook niet op een verhoging van€1,00 per maand.

En wat ga je hiertegen doen? KPN trekt dit niet terug. 

@Shyrin van KPN: Ik ben juist blij dat ​@NatashC het zo helder en duidelijk heeft gevraagd en wij elkaar bij dit juridische vraagstuk in deze community kunnen ondersteunen.

Ik heb precies dezelfde bezwaren als genoemd door NatashC tegen de uitbreiding van mijn abonnementen gedeeld met jullie klantenservice. Dat werd afgedaan met ‘dit mogen wij doen en u wordt de mogelijkheid geboden om de abonnementen te beeindigen’. 

Ik ben onvoldoende juridisch onderlegd om de gevolgen van de aanpassingen van de algemene voorwaarden 100% te doorgronden, maar
a.) de voorwaarden wijzigen pas per 6 juni, zou het dan niet logisch zijn dat KPN ook pas vanaf dat moment hiervan gebruik kan maken om een functionele wijziging aan een abonnement aan te kondigen? Kortom, wijzigingen pas per 6 juli te kunnen aankondigen?
b.) zouden we de aanpassing aan de voorwaarden wellicht massaal moeten afwijzen omdat ze wel heel veel ruimte gaan bieden voor KPN? “Een overeenkomst wijzigen bij duidelijk omschreven redenen” biedt immers bizar veel mogelijkheden. Dan zou theoretisch de reden voor de verhoging ook kunnen zijn “Omdat wij continue zoeken naar mogelijkheden voor het opdrijven van de prijzen van onze diensten.”. Lijkt mij ook duidelijk omschreven.

@NatashC ik ben heel benieuwd naar jouw reactie op ​@Shyrin van KPN .

• Deelnemer
  • May 8, 2026

Goedenavond,

ik heb even gekeken hoeveel abonnees KPN mobiel heeft, 4,65 miljoen las ik. Als iedereen deze verhoging accepteert verdienen ze gewoon even €4.65 miljoen. Ik zit niet te wachten op het zogenaamde Extra veilig mobiel, en dus ook niet op een verhoging van€1,00 per maand.

En wat ga je hiertegen doen? KPN trekt dit niet terug. 

Natuurlijk gaat KPN niets doen maar ik wel, voor 11 juni zeg ik mijn abonnement op!!

Wil best betalen voor veilig internet maar dit kunnen ze dus niet garanderen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • May 8, 2026

Nou prima toch. Het is accepteren of opzeggen. 

Forum|alt.badge.img+16
  • May 8, 2026

Zit hier de reactie van ​@Erwin van KPN te lezen en ben eigenlijk nog verbaasder dan ik reeds was. 

1.  KPN verplicht je om een dienst af te nemen (lees te betalen), en je mag het dan gratis gebruiken?
    Huh? Wat is dit voor argument dan? Ben heel nieuwsgierig geworden. 

2. KPN neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor de dienst :
    Dus klanten wordt schijnveiligheid geboden. Vind dit eigenlijk schuren tegen misleiding, want je belooft mensen wel veiliger internet, maar eigenlijk zeg je ook dat KPN nergens verantwoordelijk voor is. 

Gezien deze reactie ben ik blij dat ik KPN mobiel per 05 juni ga inruilen voor Vodafone. 

• Deelnemer
  • May 8, 2026

Nou dat dus!!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 8, 2026

Is er sowieso iemand op deze wereld die garanties geeft wbt de veiligheid van internet??

Forum|alt.badge.img+16
  • May 8, 2026

Is er sowieso iemand op deze wereld die garanties geeft wbt de veiligheid van internet??

Garanties niet, maar KPN adverteert er wel degelijk mee en dat is dan misleiding. Geen kans en altijd zijn voor mij een garantie als gewone burger.

Later in de kleine letters zijn de beloftes ineens opgedroogd :

• Deelnemer
  • May 10, 2026

Mijn iritatie begon met het verhogen van de huurprijs van de tv ontvangers met 20%. Ik had er 3 dus het blijven onder de streep een paar euro's. Nu weer het verhogen van ons mobiele abonnement. Nu is KPN kwalitatief een prima bedrijf meer inmiddels wel de duurste. We hebben inmiddels ons glasvezel, tv en 2x mobiel abonnementen opgezegd. Genoeg is Genoeg  er zijn gelijkwaardige concurrenten.

• Deelnemer
  • May 12, 2026

Ik heb het bericht ook ontvangen. Ik heb nog een contract wat meer dan een jaar doorloopt. Wat mij nog niet duidelijk is of ik mijn abonnement nu kosteloos kan opzeggen? Kan iemand daar duidelijkheid overgeven?

• Deelnemer
  • May 12, 2026

Een uitgebreide uiteenzetting over de mogelijkheden met het wijzigen van het contract.

https://community.kpn.com/mobiel-15/gister-mail-ontvangen-dat-extra-veilig-online-1-euro-per-maand-extra-gaat-kosten-648397

• Deelnemer
  • May 12, 2026

Ik heb het bericht ook ontvangen. Ik heb nog een contract wat meer dan een jaar doorloopt. Wat mij nog niet duidelijk is of ik mijn abonnement nu kosteloos kan opzeggen? Kan iemand daar duidelijkheid overgeven?

Vanaf het moment dat je hierover persoonlijk bent geïnformeerd, heb je de mogelijkheid om je abonnement kosteloos op te zeggen als je het niet eens bent met de aanpassing.

Dit las ik eerder dus het antwoord is ja, je kan kosteloos opzeggen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoi ​@Klofam, als je mail hebt gehad over de wijzigingen, dan staat in die mail ook vanaf en tot wanneer jij kunt opzeggen. Zolang wij binnen die periode je opzegging of overstapverzoek binnen hebben, ga je kosteloos bij ons weg. 

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 12, 2026

Probleem is  ze passen de voorwaarden tussentijds aan , voegen een extra dienst toe  en je mag er 1 euro per maand extra voor betalen , of je het aan zet   of niet, dan wel of geen gebruik van  maakt.

Dit riekt naar koppelverkoop. , of het juridisch houdbaar is  is nog maaar  de vraag, hierin zal het een of ander nog niet uitgesproken zij,n  dit noem ik wanpraktijken, onder het mom van, .

Je krijgt steeds minder keuze  als consument  omdat dat  KPN dit nodig vindt en dit toepast . in hun eigen voorwaarden.

Hoop dat dit een juridsch staartje krijgt., want dit zijn geen eerlijke praktijken, maar koppelverkoop onder de aangepaste voorwaarden.

Forum|alt.badge.img+16
  • May 12, 2026

Dit riekt naar koppelverkoop. , of het juridisch houdbaar is  is nog maaar  de vraag, hierin zal het een of ander nog niet uitgesproken zij,n  dit noem ik wanpraktijken, onder het mom van, .

Vraag mij af of dit onder koppelverkoop valt, want het is een product die passend is bij het middel. 

Diegene die het de moeite waard vind hiervoor naar de rechter te stappen moet dat lekker doen. Ik zeg mijn mobiel abonnement bij KPN op en laat het hierbij, geen zin om heel veel tijd in dit proces te steken wat misschien wel zinloze tijd is. 

Ik heb de betreffende e-mail van KPN gisteren ontvangen maar zojuist pas gelezen. Na wat onderzoek is het vrij duidelijk voor mij, dit is onacceptabel gedrag van KPN en heb zojuist dus mijn overstap naar een andere provider in gang gezet.

Ik wilde nog wel aan iedereen laten weten dat mij het volgende opviel. In dit topic/deze thread zie ik 2 verschillende personen uit hun e-mail quoten:

Edu2020:

Vanaf nu is Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van je mobiele abonnement. Daarmee maken we internetten op je mobiel veiliger. Vanaf 3 juni 2026 betaal je daarom € 1,- meer per maand. Dit geldt voor nummer 06-XXXXX513. Ook onze Algemene Voorwaarden wijzigen vanaf 3 juni 2026.

JJ009:

Vanaf nu is Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van je mobiele abonnement. Daarmee maken we internetten op je mobiel veiliger. Vanaf 6 juni 2026 betaal je daarom € 1,- meer per maand.

Dit is wat er in MIJN e-mail staat:

Vanaf nu is Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van je mobiele abonnement. Daarmee maak je internetten op je mobiel veiliger. Ook onze Algemene Voorwaarden wijzigen vanaf 15 juni 2026. Vanaf die datum betaal je € 1,- meer per maand. Dit geldt voor nummer 06-XXXXX566.

Twee conclusies:

• Incompetentie - de inconsistentie van het woord ‘daarom’ hadden hun juristen eerder moeten spotten.
  • Gebrek aan integriteit:
    • Klant A krijgt uitleg versie 1, klant B krijgt uitleg versie 2.
      Ik mag hopen dat klanten die de e-mail met ‘daarom’ hebben ontvangen een excuses en uitleg van correctie krijgen. Kleine kans natuurlijk...
    • Ze hadden dit m.i. gewoon transparant moeten communiceren als “onze kosten om het internet veilig te houden gaan omhoog, helaas moeten we daarom onze prijzen verhogen. Als verzachtende omstandigheid bieden we de EVM service nu gratis, maar nog steeds optioneel, aan.”

Ik ben geen jurist, maar met de expliciete scheiding lijkt het mij, voor mijn geval/e-mail, juridisch gezien beter verdedigbaar voor KPN. Alhoewel het uiteraard alsnog aangevochten kan worden als koppelverkoop. Voor diegene die wel de juridische strijd aan (willen) gaan, zie dit ZEKER NIET als een ontmoediging. Je staat in je recht om dat te doen en ik juig het toe!

Voor mij is de €12,- per jaar niet de moeite waard. De integriteit van het bedrijf waar ik een dienst van afneem daarentegen… Die paar klikken om de overstap te regelen, MEER dan de moeite waard wat mij betreft.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • May 13, 2026

Nu ben ik al ruim 25+ jaar mobiel klant, maar dit kan toch wel eens de druppel zijn hoor. Kom op, ik ben opgegroeid als tiener met KPN, ondertussen werk ik ook al decennia aan allerlei (kritieke) internet toepassingen wereldwijd, en nu krijg ik zojuist ook dit bijna ‘kinderachtige’ email dat mij verteld dat ik nu veilig kan internetten.

Moet je nog wel even aanzetten (of niet, betalen ga je toch) en verder nog kleine lettertjes dat enige schade niet verantwoordelijkheid is van KPN.  Geen gedetailleerde informatie hoe het verder werkt? Deep packet inspection? DNS dingen? Een blacklist van foute URLs? Werkt het nog met een VPN? Etc.

Zit je alleen maar op WiFi? Ja, dan werkt het uiteraard ook niet:

• Gebruik je iCloud+ op je iPhone? Dan kan het zijn dat Private Relay (Privédoorgifte) aanstaat. Dit zorgt ervoor dat je IP-adres wordt verborgen en je internetverkeer wordt versleuteld. Daardoor werkt Extra Veilig Mobiel (EVM) misschien niet goed.
  • Zet je Wifi uit via je telefoon. Extra Veilig Mobiel werkt niet als Wifi aanstaat.
  • Kijk of mobiele data aanstaat op de juiste telefoon waar EVM actief is.

Bron: https://www.kpn.com/superveilig/extra-veilig-mobiel

Echt, als het puur een euro verhoging was ter inflatie correctie, dan had ik het minder erg gevonden dan deze aanpak. De inflatie is toch hoog, dus het had prima gekund zonder deze methode.

Wellicht toch nog maar eens een klacht indienen over deze gang van zaken: https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.

En vooral... eigenlijk, eigenlijk ben ik gewoon heel erg teleurgesteld. 

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 13, 2026

Vergeet niet  uit een gezin met bijv 4 mobiele nummers bijv je kinderen  en pertner   al staat het onder je eigen naam  met verschillende abonnementen   ga je wel 4 euro per maand meer betalen dat is wel 48 euro meer per jaar meer.

Daarbij komt nog de standaaard de jaarlijkse verhohing van je abonnemenn per jaar er boven op, die 1 euro per maand meer gaat betalen voor een dienst  omdat KPN dat wil en de voorwaarden er op aanpast   dat geldt voor elke mobiele klant.

Dat je kunt opzeggen dat je er niet mee eens bent is altijd het geval  met bepaaldse voorwaarden wiziging en kosteloos kunt opeggen daar kan KPN niet onderuit  en zijn zelfs  verplicht dat ze dat moeten doen  volgens de wet inflatie verhogend kan het niet.

Waarom moet ik akkoord gaan wat KPN wil met dit soort praktijken als klant en ook nog extra betalen voor een dienst  die je niet gebruikt.

Diensten zijn lostaande producten dat wordt nu  als standaart  ingevoed  als 1 produkt en geen los staande produkt meer, je wordt als klant beperkt in je keuze zie het als koppelverkoop, enige keuze is als bestraande klant is vrijwillig  het abonnement opzeggen zonder kosten voor de datum.

Het probleem die nu ontstaat  is die 1 euro verhoging voor een dienst in de standaard voorwaarden, valt  voor velen in het verkeerde keelgat, en goed dat er veel kritiek op is, dit soort praktijken moeten we als consument niet willen, KPN krijgt steeds meer macht door dit doort constructies op te tuigen daar moeten we een halt tegen zeggen, consumentenbond ACM etc.

Klanten  moet een keuze Kunnen blijven maken tussen verschillende diensten en niet in de voorwaarden vervrommelen  en ook nog  het abonnement verhogen, gaat nergens meer om met dit soort praktijken .

En ja ik ben ook boos toen ik de mail las  heb als keuze accepteren en anders  maar optieven is het motto zo werkt dat niet.

Forum|alt.badge.img+16
  • May 14, 2026

@J.E De keuze vanuit KPN snap ik ook voor geen meter in dit verhaal, even los van die euro.. Het hele product is schijnveiligheid 3.0, omdat men denkt veilig te internetten, maar bijvoorbeeld op iPhone iCloud Private Relay gebruiken. Met die optie aan (standaard en zit goed verborgen) kan KPN je netwerkverkeer nooit filteren.  Waardoor mensen zich veilig denken te voelen, en dus eigenlijk dummy camera's ophangen in je huis met de hoop dat ze opnemen bij verdachte situaties.  

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • May 17, 2026

@Edu2020 

Wat we bedoelen:

De prijs van het abonnement gaat omhoog
Tegelijk wordt er een extra dienst toegevoegd zonder extra kosten. Die extra dienst is optioneel, je hoeft hem niet te gebruiken.
Dus “kosteloos gebruik maken van Extra Veilig Mobiel” betekent niet “de prijsverhoging is gratis”, maar: de prijsverhoging staat los van die extra dienst, en die dienst krijg je er als extra bij. Hopelijk is het zo duidelijk voor jou.

Ben je het zelf ook serieus eens met wat je schrijft? Deze tekst staat vol met discrepanties. 🫣 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

Wat mij betreft is hier ook nog een verduidelijking nodig:

• Zet je Wifi uit via je telefoon. Extra Veilig Mobiel werkt niet als Wifi aanstaat.

Mijn Wifi staat ATIJD aan, ook als er geen Wifi beschikbaar is en de data-transmissie overgegaan is naar Data via de SIM. Werkt EVM dan ook niet? dus MOET ik Wifi uitschakelen?? 

Er is nl. een cruciaal verschil tussen Wifi staat ‘aan’ of de datastroom gaat via Wifi die ‘aan’ staat.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Goede aanvulling, dank je wel ​@Berrie_Kaas. Je hebt gelijk dat er een verschil zit tussen wifi ingeschakeld hebben en daadwerkelijk internet via wifi gebruiken.

We hebben de tekst daarom aangepast om dit duidelijker te maken.

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 18, 2026

Goede aanvulling, dank je wel ​@Berrie_Kaas. Je hebt gelijk dat er een verschil zit tussen wifi ingeschakeld hebben en daadwerkelijk internet via wifi gebruiken.

Hier reageerd KPN wel op, en op andere vragen niet , dat is het standaard protocol wat KPN hanteerd  en gaat niet individueel in op antwoorden wegens hun aangepast beleid wat hun klanten zeggen.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • May 18, 2026

@Shyrin van KPN , waar kan ik die aangepaste tekst vinden? Heb al wat gebladerd in de koppen van de div. topic’s over dit onderwerp, maar nog niet gelezen. Kun je hier een link plaatsen? .    

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • May 19, 2026

@Shyrin van KPN , waar kan ik die aangepaste tekst vinden? Heb al wat gebladerd in de koppen van de div. topic’s over dit onderwerp, maar nog niet gelezen. Kun je hier een link plaatsen? .    

Denk de aanpassing te hebben gevonden (via de huiskamer) Is dit correct of moet ik nog elders zoeken:

Mobiel werkt alleen wanneer je internetverkeer via het mobiele netwerk van KPN loopt. Gebruik je actief een wifi-verbinding, dan werkt de dienst niet.