Skip to main content

Sinds enkele dagen werkt mobiel internet niet meer op mijn S9plus. In december werkte alles naar behoren.
Via WiFi werkt alles prima maar ook mobiel bellen werkt (weet niet of ik via 4G bel of over 2G)
Vele keren alle instellingen gecontroleerd inclusief alle KPN netwerk instellingen 
Netwerkmonitor meet gewoon het LTE netwerk (-95dBm dus sterk genoeg) en ziet ook de neighbour cells. De ontvangst van 4G werkt dus.

Met KPN ruim uur gebeld kunnen niet verder helpen. Alles lijkt goed en er is geen bundel te kort of administratief probleem.

Het uitzetten van 4G biedt ook geen soulaas. Data werkt nu dus alleen via WiFi.

Ik vermoed dat het is begonnen na de voorlaatste SW update maar weet niet hoe ik terug kan naar oudere versie en wil nog niet gelijk Factory reset doen. 
Graag advies wat ik nog kan doen en of dit een bekend fenomeen is

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Hallo @Guillaume Klaaijsen Hoe is de situatie nu? Werkt alles alweer zoals het moet? Zo nee, kun je dan iets meer vertellen? Kun je wel normaal bellen? En is dit probleem locatie gebonden; werkt het internet wel als je ergens anders bent?  


Hallo Bart_
Helaas geen oplossing. Ik heb al het denkbare geprobeerd. Instellingen staan goed. Mobiel bellen werkt probleemloos. Geen idee of ik ook over LTE bel. Het toestel geeft de 4G pijltjes weer maar er er loopt geen of nauwelijks data. Ik heb zelf het idee dat het is gestart na een SW update. In December werkte alles nog zonder problemen. Instellingen staan allemaal goed. Enige wat ik nog niet heb gedaan is een factory reset maar dat vind ik nogal ingrijpend en daar moet ik ff tijd voor nemen. Vind het wel jammer dat KPN mij niet kan helpen hiermee. Vanwege Corona kan ik ook niet zo ff ergens heen rijden.


Ha @Guillaume Klaaijsen Of via LTE belt kun je nakijken in de instellingen van je toestel. Waar ik nog heel erg benieuwd naar ben: is dit nu locatiegebonden? En wat ik je ook wil vragen is om een kruistest te doen: wil je de simkaart uit je Samsung eens in een ander toestel stoppen, om te zien of het probleem meeverhuist? En zou je dan de simkaart uit een ander toestel in jouw Samsung willen stoppen om te zien wat er dan gebeurt? Dan kunnen we uitsluiten of het probleem in je simkaart zit of in je toestel. 


Hallo Bart, dacht dat ik al gereageerd had hierop maar zie mń eigen post niet dus hierbij nogmaals
Uiteraard niet locatie gebonden. Verder lopen er hier in huis nog meer KPN gebruikers rond die nergens last van hebben.
Ik ben zelfs in de nabijheid gelopen van een opstelpunt met signaalsterkte van boven de -70dBm nog steeds geen data flow. Mijn netmonitor geeft keurig netjes de signaalsterkte weer  en de twee 4G pijltjes zijn aanwezig boven op het scherm. 
Intussen zit er ook een nieuwe SIM-kaart in wat het probleem niet heeft opgelost. Ik denk echter zelf nu wel het probleem te weten maar niet de oplossing. (Het gekke is dat het met de KPN kaart van mijn zoon wel werkt).
Het probleem bestaat voor mij sinds begin Januari. Op 01 jan is er o.a. een beveiligingsupdate geweest voor de Samsung S9plus

Uit googlen op internet kom ik dit probleem meerdere keren tegen. Met name bij gebruikers van Samsung S9 en S9plus op het Proximus netwerk. Het heeft te maken met een recente software update in combinatie met de specifieke telecom operator setings.  Er zouden meerdere mensen tegen dit probleem aanlopen. (In de netwerk settings heb ik geprobeerd om de telefoon te forceren op LTE maar ook dat werkt niet). De oplossing lijkt dus om de software terug te zetten naar voor de laatste update. Ik heb echter de telefoon een factory reset gegeven maar direct daarna worden de laatste updates weer geplaatst. 
Ik vind deze tobberij nogal onverkwikkelijk, zowel van Samsung als van KPN als operator. Feitelijk heb ik dus een prima telefoon met een software bug in combinatie met wat netwerk settings waardoor het niet meer werkt. 
Komt er voor nu op neer dat de telefoon onbruikbaar is voor mobiel internet met als enige hoop dat een toekomstige update dit oplost, verhuizen naar een operator waarbij dit wel werkt of software terugzetten naar vorige software versie maar dat is vrij technisch.
Heel erg frustrerend dit.


Helder, @Guillaume Klaaijsen Dank voor je uitgebreide toelichting. De kwestie die je beschrijft ben ik nog niet eerder tegenkomen en het klinkt vooral heel specifiek. 

De vraag is -als jouw probleem te herleiden is tot de kwestie die je omschrijft- is natuurlijk hoe dat dan opgelost gaat worden. Ik kan me voorstellen dat Samsung in zo'n geval met een update zal komen, maar dat is giswerk van mijn kant. Wellicht is er vanuit onze kant ook iets mogelijk, maar dan zal er een technische afdeling naar moeten kijken. 

Ik wil je dan ook aanraden om contact op te nemen met onze Technische Dienst. Je kunt ze bereiken door de klantenservice te bellen via 0800-0402 en te vragen of men je kan doorschakelen naar de Technische Dienst (of dat men een afspraak voor je kan maken). 


Beste Bart,
De zaak is opgelost.
Nadat ik al 3 keer met de servicedesk in contact was geweest en steeds ook heb gevraagd of er mogelijk een administratieve reden kon zijn, welke steeds werd ontkent met nee meneer alles staat goed moet gewoon werken, ben ik vandaag door technische man gebeld die aangaf dat mijn data bundel op 0Mb stond.
Het was niet eerder opgemerkt omdat KPN in December maand 5Gb cadeau deed aan alle klanten. Alhoewel ik erg blij was met deze uitkomst was ik op z’n zachtst gezegd flabbergasted dat in alle communicatie en gericht vragen dit niet was opgemerkt. Intussen heb ik onnodig vrij ingrijpende maatregelen genomen en er erg veel tijd aan besteed en 3 weken gedoe gehad met telefoon.
Ik ben niet bepaald onder de indruk van de hele gerobotiseerde servicedesk waar het nog heel moeilijk is om sowieso iemand aan de lijn te krijgen. Je zit heel snel in verkeerd menu waar je dan een absurde vraag krijgt die niets met je onderwerp te maken heeft en vervolgens geautomatiseerd de verbinding wordt verbroken.. Het Belgische filmpje van de Container voor de deur bij Mobistar heb ik verschillende keren voor ogen gehad. Ik begrijp dat er een eerste vangnet moet zijn en je zo wellicht 90% kan afvangen maar voor de mensen die bellen met een echt probleem is dit zeer frustrerend. Vervolgens kom je bij een call desk medewerker die ook maar steeds dezelfde vragen stelt en denk dat iedereen even dom is. Triest dat zo iets eenvoudigs niet wordt opgemerkt. Kortom, er is dus geen technisch probleem maar een administratieve reden waarom het mobiele internet niet meer werkte.
Bedankt voor het meedenken.


Dag @Guillaume Klaaijsen Fijn om te lezen dat alles weer is opgelost. Maar dat je baalt van de gang van zaken kan ik me voorstellen. Als je met de klantenservice belt kan ik me voorstellen dat er ook gekeken wordt naar de hoeveelheid gebruikte data. Dat in jouw geval niet is gezien dat het hier aan lag is natuurlijk wel erg jammer. Dat had eerder gezien moeten worden en ik vind het spijtig dat dit niet gebeurd is.