Skip to main content

Hoi,

Ik zou heel graag een interne DNS willen gebruiken voor mijn DHCP Clients in mijn eigen thuis/lokale netwerk. De optie is wel zichtbaar (1e DNS naar het IP van mijn Box 12 en 2e leeg), maar kan daar niets invullen.

Iemand een idee om het wel in te kunnen stellen en wel de Box 12 te kunnen gebruiken als forwarder DNS Server (die weer naar de KPN NS-en forward)?

Helpdesk net wel even gebeld, maar die geven aan dat ze er niet zoveel mee kunnen (kennis en/of mogelijkheid) en geven als optie om een eigen router te nemen. Tsja...

Kun je instellen via Internetverbinding > DNS.

Ja, maar niet voor DCHP en de DHCP Clients  En dat is de vraag :)

Kan niet

Kun je instellen via Internetverbinding > DNS.

Als ik hier 8.8.8.8 als DNS instelt, dan krijgt mijn telefoon 8.8.8.8 als DNS adres.

En als je dan op Thuisnetwerk > DHCP kijkt staat daar ook 8.8.8.8 in de DNS velden die je niet aan kunt passen.

Jij wilt het anders?

Ik wil wel gebruik maken van de Name Servers van KPN voor het modem zelf (Internetverbinding), maar mijn DHCP Clients zou ik beide DNS Servers willen aangeven die zij toebedeeld hebben, waarvan de 2e het modem IP zou moeten worden en de 1e de interne voor mijn eigen domain/zone.

Hoi ​@Witte Kraai! Mooi dat je je weg hebt gevonden naar de KPN Community om je vraag te stellen. Ik zie dat ​@Marlon92 ook al zijn best doet om je te ondersteunen hierin. 

Wat misschien ook helpt is het kennisbankartikel wat je hieronder vindt en hopelijk weet je dit struikelblok samen met de community te tackelen. Ik heb ook nog een collega om hulp gevraagd en die kwam met deze uitleg: 

Als het erom gaat dat je aangesloten apparaten via een eigen ingestelde DNS internetdingen doet, maar het modem zelf niet, dan kun je de instructie van ​@Marlon92 aanhouden. Bij het aanpassen van DNS in een Experia Box met de KPN Software (nieuwste software) geldt dit alleen voor de apparaten achter het modem. Het modem zelf zal altijd via de KPN DNS communiceren, bijvoorbeeld bij het checken op updates.

Als het echt gaat om je eigen interne netwerk, dan is dat niet iets dat je in ons modem kunt instellen. Die DNS gaat sowieso over communicatie met internet. Als je geavanceerdere dingen wilt doen, dan is een eigen modem of experimenteren met iets als een pi-hole een beter idee.

Reageer