Skip to main content

Beste Community,

Ik hoop dat iemand me kan helpen of tips heeft. Sinds kort heb ik problemen met mijn KPN-modem (Box 12).

DE SITUATIE:
Even de situatie op een rij:

• 4 april: Nieuwe apparatuur en abonnement gekregen:

• KPN Box 12

• 3 SuperWifi 2-punten

• 5 KPN TV+ decoders

• Superfiber 1Gbit/s

• 4 - 28 april: Alles werkte perfect, geen problemen.

• 28 april: onderstaand probleem begon, waarschijnlijk na de firmware-update naar versie 24.05.08. 

Na het inloggen op 28 april zag ik de nieuwe versie voor het eerst en ik log vrij regelmatig in. Over de update heb ik, tegen de documentatie in, nooit een email of SMS gekregen.

HET PROBLEEM:

Sindsdien loopt het modem tot 2 keer per dag volledig vast. Tijdens zo’n vastloper:

• Werkt wifi, tv en bedraad internet niet meer;

• Alle lampjes blijven groen branden, maar er komt niets meer door;

• Ook is het modem niet meer bereikbaar via mijnmodem.kpn;

• Vaak is het als eerst zichtbaar aan het feit dat een tv-decoder aangeeft dat Ethernet niet verbonden is;

• De oplossing is een reset van het modem (stekker eruit of via knop). Alles werkt dan weer naar behoren tot de volgende vastloper.

Een aantal zaken vallen me verder op: 

• Los van de vastlopers heb ik stabiel internet met +/- 800-950mbps op draad en 600-700mbps op wifi op de meeste plekken in/rond huis.
  • Het lijkt vaker te gebeuren wanneer twee TV decoders tegelijk aan staan.
  • sinds de update knippert het wifi lampje niet meer, maar blijft continu branden. Wifi doet het wel naar behoren als het modem niet is vastgelopen.

Laatst geregistreerde vastloper: 6 mei om 23:01.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen met deze update of met de Box 12? En zijn er tips of instellingen die ik kan proberen om dit op te lossen, vanuit de community of KPN?

Alvast bedankt!

Kijk eens in de kennisbank op dit forum, daar vind je misschien een oplossing.

Kijk eens in de kennisbank op dit forum, daar vind je misschien een oplossing.

Bedankt voor het advies. Ik heb het vooraf grondig doorgenomen evenals andere vergelijkbare topics. Veel verder dan resetten ben ik niet gekomen. Maar om dat tot 2x toe per dag te doen is niet echt de oplossing.

Glasvezelkastje ook uit gehad?

Glasvezelkastje ook uit gehad?

Zeker, zelfs meerdere malen de volledige stroom van het gehele huis gehaald om er zeker van de zijn dat alles vers opstart.

Hebben je SW2 ook allemaal de laatste firmware aan boord?

Hebben je SW2 ook allemaal de laatste firmware aan boord?

Hmm.. eentje zit op de nieuwste firmware: SW2.C.25.02.02 en de andere twee op de vorige versie (SW2.C.24.07.04).

Zou daar een probleem in kunnen zitten...dat het modem daardoor vastloopt?

Zou iemand van KPN dan wellicht kunnen helpen de andere twee ook te updaten, want dat kan volgens mij nog niet handmatig?

• sinds de update knippert het wifi lampje niet meer, maar blijft continu branden. Wifi doet het wel naar behoren als het modem niet is vastgelopen.

Dat is normaal na de update 

Hmm.. eentje zit op de nieuwste firmware: SW2.C.25.02.02 en de andere twee op de vorige versie (SW2.C.24.07.04).

dat zou volgens de procedure vanzelf moeten gaan.

factory reset en daarna bedraad aansluiten, minimaal een half uur.

verschillende SW versies werken ws niet goed samen.

Daarna alles een voor een opstarten met wat tijd ertussen, beginnen bij modem en dan vanaf modem naar dichtstbijzijnde en zo verder.

Ik zie net dat er voor de TV box ook een recente update is. Staat die er al op?

Ik zie net dat er voor de TV box ook een recente update is. Staat die er al op?

Ga ik later vandaag checken.

Ik heb mijn bevindingen mbt de verschillende Software versie van de SW2s ook even gedeeld in het topic over de nieuwste update. Een KPN moderator gaf aan dat deze updates vanzelf moeten komen, maar dat hier waarschijnlijk niet de oorzaak ligt van de vastlopers in het modem.

Dus ik ben benieuwd naar verdere mogelijke oorzaken en/of een KPN moderator die aansluit 🙏

Ik had al de nieuwste versie TV+ firmware en launcher. Dus daar kan het hem ook niet in zitten.

Hi ​@Marcel-iron en welkom bij de KPN Community! Is het gelukt met het checken? Fijn dat je zoveel helpt ​@Leen59! Ik ben benieuwd of het nu goed gaat. 

@Sanne van KPN bedankt voor de check!

Het is nog niet gelukt de twee andere SW2 punten geupdate te krijgen. Na een reset ontvangen ze niet de nieuwste software, ook niet na 90 min wachten. Maar in het topic over de nieuwste firmware werd al aangegeven dat het verschil in firmware waarschijnlijk niet het probleem is.

Verder is alles up to date en had ik nog geen oorzaak gevonden.

Vanmorgen heb ik wel contact gehad met de klantenservice en die konden zien dat de binnenkomst in het modem goed was. Echter het modem was alleen vandaag (en het contact was vanmorgen) al 30x vastgelopen en 2x in die mate dat we even geen diensten meer hadden.

Dit zou passen bij een defecte adapter wat blijkbaar een bekend probleem is bij sommige box 12 leveringen. De adapter geeft na een tijdje steeds minder stroom wat zorgt voor uitval/vastlopers.

Ik krijg nu een nieuwe adapter opgestuurd. Hopelijk lost dat alles op 🙏

Dat zou fijn zijn, hopelijk werkt het na de nieuwe adapter stabiel. 🤞🏻 Ik duim!

Ik ervaar sinds ongeveer 1,5 week dezelfde problemen als de TS. Bij de vastloper wordt het Wifi signaal wel gewoon uitgezonden maar knipperen de lampjes op de  SuperWifi 2 punten rood, op de Box 12 branden ze allemaal groen maar de modem valt niet meer te benaderen. Bij het pingen in de opdrachtpromt naar 192.168.2.254 krijg ik 100% package loss. 5 minuten later is de modem gewoon weer benaderbaar..

Ik ervaar sinds ongeveer 1,5 week dezelfde problemen als de TS. Bij de vastloper wordt het Wifi signaal wel gewoon uitgezonden maar knipperen de lampjes op de  SuperWifi 2 punten rood, op de Box 12 branden ze allemaal groen maar de modem valt niet meer te benaderen. Bij het pingen in de opdrachtpromt naar 192.168.2.254 krijg ik 100% package loss. 5 minuten later is de modem gewoon weer benaderbaar..

Dit was inderdaad precies het gedrag wat ik had. Na vervanging van de adapter lijkt het goed te gaan, maar ik heb nog geen volledige dag kunnen testen.

Na wat research kwam op ik de volgende webpagina uit waar je met behulp van het serienummer v.d. adapter kunt achterhalen of je een storingsgevoelig model hebt:

https://www.kpn.com/service/internet/adaptervervangen

Na contact met de klantenservice werd mij een nieuwe toegestuurd, als tijdelijke oplossing kun je de SuperWifi 2 stroomadapter gebruiken. Die werkt feilloos met de Box 12, mijn issue's zijn tot zover niet meer teruggekomen!🤞🏻

Dit was inderdaad precies het gedrag wat ik had. Na vervanging van de adapter lijkt het goed te gaan, maar ik heb nog geen volledige dag kunnen testen.

Inmiddels een paar dagen verder. Geen enkele vastloper en super stabiele internet- en TV diensten 👍

Helaas loopt het modem sinds vandaag weer telkens vast. Ik neem opnieuw contact op met klantenservice. Maar als iemand hier een oplossing weer hoor ik het ook graag.

Ook is zijn alle diensten over het algemeen minder stabiel nu de Box 12 weer af en toe vastloopt. Enkele voorbeelden

• Ik wordt uit online meetings gegooid op willekeurige momenten,
  • sites laden soms pas na een paar seconde en soms direct.
  • Decoders laden traag of lopen vast of ik wordt willekeurig uit een app gegooid
  • En het is ook terug te zien in een speedtest waar hij soms 850mbit laat zien en soms 400mbit. Het wisselt continu.
  • Mijnmodem.kpn laat soms wel de SW punten zien, soms niet, soms zijn ze verbonden via <1Gb, soms =>1Gb, soms 5Ghz. Apparaten worden ook willekeurig wel of niet getoond terwijl ze wel verbonden zijn.

In de afgelopen 3 dagen dat het modem het goed deed heb ik geen van deze problemen ervaren.

Het begint behoorlijk frustrerend te worden. Het leek er op dat de nieuwe adapter de oplossing was, maar helaas was het plezier van korte duur.

Wat me ook opvalt is dat sinds vandaag (sinds het modem weer vastloopt). In de web interface bij topologie, de verbindingen naar de SWs oranje (<1gbit) wordt aangegen. Dit was eerst altijd groen. Ook na opnieuw opstarten / herstellen naar fabrieksinstellingen blijft het oranje.

Na contact met klantenservice werd inderdaad gezien dat hij weer vaak vastloopt. Ik krijg nu een nieuwe box 12.

Hopelijk lost dat het langer op dan 3 dagen 🙏.

Dat hoop ik ook, instabiel internet is geen pretje. Fijn dat mijn collega's dit ook in de systemen terug konden zien en ik ben benieuwd of een nieuw modem alles nu echt oplost. 🤞🏻

Reageer