Twee keer per jaar sluit mijn Box 12 alle TCP/UDP poorten
ls,
2x per jaar zoek ik me een ongeluk. Nadat de stroom even van het modem is geweest kan ik geen mail verzenden. PC doet- en kan alles, behalve verzenden van mail. Heel vervelend: je moet dan inloggen op moden en daarna proberen je te herinneren op welk tabblad je ook alweer eea moet herstellen. (ja, poort 25 weer activeren) Wat is dat toch voor een gedoe? Is mijn modem nog wel in orde? groet geert van dijk
Bladzijde 1 / 1
Je kan beter de instellingen van je emailprogramma nalopen. Stel deze in op poort 587 en SSL/TLS met authentie.
Authenticatie.
Je kan beter de instellingen van je emailprogramma nalopen. Stel deze in op poort 587 en SSL/TLS met authentie.
heb ik a geprobeerd (instellen en vrijgeven poort 587) maar dat is geen oplossing helaas: ALLE poorten worden namelijk geblokkeerd als de spanning van het modem af is geweest… gr geertvandijk
heb ik a geprobeerd (instellen en vrijgeven poort 587) maar dat is geen oplossing helaas: ALLE poorten worden namelijk geblokkeerd als de spanning van het modem af is geweest… gr geertvandijk
Dat kan helemaal niet. Poort 587 word niet geblokkeerd.Â
ls,
believe it or not - maar ALLE poorten stonden dicht nadat de stroom van het modem was geweest. Dat is in Februari ook een keer gebeurd - dus er is een mankement in het modem, lijkt het.
Maar nadat ik de poort 25 weer had opengezet kon ik weer uitmailen, gelukkig. Ik kan niet zonder :-)
En nu ik er over nadenk: ONgeacht welke poort ik waarvoor dan ook gebruik… het zou toch niet zo moeten zijn dat poorten zomaar dichtgezet worden?
Weet u of er een oplossing is voor dit probleem?
mvrgr geertvandijk
ALLE poorten stonden dicht?
Op welke pagina in het modem zag je dit dan? Kun je een schermafdruk plaatsen van de pagina waarop je dat zag?
ALLE poorten stonden dicht?
Op welke pagina in het modem zag je dit dan? Kun je een schermafdruk plaatsen van de pagina waarop je dat zag?
ben nu niet thuis, kan dus geen screenshot maken - maar het was (uit het hoofd) op de pagina beveiliging, de pagina waar de poortnummers genoemd worden, met aan de linker kantlijn van die schuifjes die je open op dicht kunt zetten.
Beveiligingsnivo was teruggesteld op ‘normaal’ en alle poorten waren grijs, =gesloten. Ik heb beveiligingsnivo op ‘aangepast’ gezet en poort 25 weer geopend (dan wordt het schuifje groen) kunt u mij een beetje volgen? Als u wilt maak ik vanavond een screenshot
Beveiligingsnivo was teruggesteld op ‘normaal’ en alle poorten waren grijs, =gesloten. Ik heb beveiligingsnivo op ‘aangepast’ gezet en poort 25 weer geopend (dan wordt het schuifje groen) kunt u mij een beetje volgen? Als u wilt maak ik vanavond een screenshot
Ja, ik kan je volgen. Dus niet alle poorten staan dan dicht. Maar alleen enkele onveilige poorten. Poort 25 is dat onderandere dus ook. Maar poort 587 niet. Gebruik dus gewoon poort 587 in je emailprogramma en het probleem is opgelost.Â
Over enige tijd zal je wel moeten. Want dan luistert de mailserver van KPN überhaupt niet meer op poort 25. Dus dan is poort 25 gebruiken voor emailadressen van KPN sowieso einde verhaal.Â
nogmaals: na de restart stonden alle, ALLE poorten dicht, ook 587.
veilig of onveilig: het werkte niet meer...
nogmaals: na de restart stonden alle, ALLE poorten dicht, ook 587.
Daar zou ik daar graag een schermafdruk van willen zien.
In deze schermafdruk staat wel poort 587. Maar er staat zo'n icoontje met 2 van die pijltjes. Dat betekent dat die poort open is. Of beter gezegd: dat verkeer is toegestaan. Mailen naar poort 587 zou zo gewoon moeten lukken.
als ik nu het beveiligingsnvo op ‘gemiddeld’ zet, lijkt het of alle poorten weer dicht gaan: uitmailen lukt dan ook niet meer. dan krijg ik deze foutmelding:
dus zet ik het beveiligingsnivo op ‘aangepast’ en dan vliegen de klaargezette mailtjes de deur uit!
Â
Â
In deze schermafdruk staat wel poort 587. Maar er staat zo'n icoontje met 2 van die pijltjes. Dat betekent dat die poort open is. Of beter gezegd: dat verkeer is toegestaan. Mailen naar poort 587 zou zo gewoon moeten lukken.
Â
ik werk met thebat! - een heel fijn mailprogramma Ik kan de poorten voor uitgaande mail aanpassen, en heb dan de keuze uit 3 beveiligingsnivo's Zie screenshot Â
Â
maar geen van die drie beveiligingsnivo's werkt. Ik krijg dan zsteeds deze foutmelding:
Â
tja
maar poort 25 werkt wel
dus voor mij is de keuze dan snel gemaakt!
Je zult ook in moeten loggen op poort 587 waarschijnlijk. Dus die knop Authenticatie?
Je zult ook in moeten loggen op poort 587 waarschijnlijk. Dus die knop Authenticatie?
Â
Â
die vraagt op welke manier je een autenthikatie wilt doen
Â
ter info: vanmorgen kon ik ook niet meer FTP’en Logisch: modem had ook poort 21 dichtgezet. Nadat ik dat had aangepast werkte het direkt
heb toch het idee dat het modem niet meer goed werkt; ‘zomaar’ poorten afsluiten is immers niet bepaald gebruiksvriendelijk!
gr geertvandijk
Â
Â
Â
Â
Â
Hi Geert, ik denk ook graag mee.Â
Dit is een best vreemd probleem, ik herken het ook niet zo snel. Voor de duidelijkheid, dit gebeurt om de 6 maanden of elke keer als de modem van stroom is. Dus als je nu bijvoorbeeld je modem 10 minuten stroomloos maakt, dan worden alle poorten weer geblokkeerd?Â
Mag ik ook weten welke modem je hebt?Â
Dit is een best vreemd probleem, ik herken het ook niet zo snel. Voor de duidelijkheid, dit gebeurt om de 6 maanden of elke keer als de modem van stroom is. Dus als je nu bijvoorbeeld je modem 10 minuten stroomloos maakt, dan worden alle poorten weer geblokkeerd?Â
geachte heer, bedankt voor ue reactie Ik heb een ‘KPN box 12b’Â
Het verschijnsel doet zich niet elke keer voor als de stroom onderbroken is. De laatste keer was in februari 2024, en nu is het dus de tweede keer in dit jaar. Heb het idee dat er mogelijk, tijdens of na die spanningsafschakeling een software-update plaatsvond? Het was igg geen totale reset, wand de portforwarding bleef wel in takt.
Heb zojuist het modem circa 3 minuten uitgeschakeld / spanningsvrij gemaakt. (Mijn vrouw kijkt namelijk TV, langer uitschakelen werd eem kans op echtscheiding; dat is het me niet waard ;-) ) Nadat ik hem weer opstartte bleek dat ik opnieuw geen mail kan verzenden (via poort 25) en ook geen ftp-acties (via poort 21) kan doen, ondankt dat het LIJKT dat poort 20,21 en 25 gewoon openstaan. Zie screenshot. Oh even voor de zekerheid: Vanmorgen heb ik de hele regel 25 en de hele regel 20,21 uit het modem verwijderd, die zijn dus door de herstart zomaar weer verschenen. En ondanks dat ‘het schuifje’ op open staat, is er toch een blokkade op die poorten
Â
Wat ik gedaan heb: de regel van poort 20,21 en van poort 25 gewoon opnieuw verwijderd - en mail verzenden met thebath! mail en FTP met filezilla werkten direkt weerÂ
Beetje lompe oplossing misschien, maar het WERKT wel. Â
Naja, blijft de vraag wat er nu aan de hand is. Ik kan ermee werken, nu ik weer wat ik moet doen En moet zeggen dat me dat ook wel boeit - maar ach: ik wil (moet) soms ook wat anders doen dan alleen dit ;-) Met vriendelijke groet, Geertvandijk
Â
geachte heer, bedankt voor ue reactie Ik heb een ‘KPN box 12b’Â
Het verschijnsel doet zich niet elke keer voor als de stroom onderbroken is. De laatste keer was in februari 2024, en nu is het dus de tweede keer in dit jaar. Heb het idee dat er mogelijk, tijdens of na die spanningsafschakeling een software-update plaatsvond? Het was igg geen totale reset, wand de portforwarding bleef wel in takt.
Heb zojuist het modem circa 3 minuten uitgeschakeld / spanningsvrij gemaakt. (Mijn vrouw kijkt namelijk TV, langer uitschakelen werd eem kans op echtscheiding; dat is het me niet waard ;-) ) Nadat ik hem weer opstartte bleek dat ik opnieuw geen mail kan verzenden (via poort 25) en ook geen ftp-acties (via poort 21) kan doen, ondankt dat het LIJKT dat poort 20,21 en 25 gewoon openstaan. Zie screenshot. Oh even voor de zekerheid: Vanmorgen heb ik de hele regel 25 en de hele regel 20,21 uit het modem verwijderd, die zijn dus door de herstart zomaar weer verschenen. En ondanks dat ‘het schuifje’ op open staat, is er toch een blokkade op die poorten
Â
Wat ik gedaan heb: de regel van poort 20,21 en van poort 25 gewoon opnieuw verwijderd - en mail verzenden met thebath! mail en FTP met filezilla werkten direkt weerÂ
Beetje lompe oplossing misschien, maar het WERKT wel. Â
Naja, blijft de vraag wat er nu aan de hand is. Ik kan ermee werken, nu ik weer wat ik moet doen En moet zeggen dat me dat ook wel boeit - maar ach: ik wil (moet) soms ook wat anders doen dan alleen dit ;-) Met vriendelijke groet, Geertvandijk
@Alex van KPNÂ
Â
:Alex van KPN schreef: U stelde mij een aantal vragen, die heb ik uitgebreid beantwoord - had beetje gekoopt op een inhoudelijk antwoord. Dat Modem, die is niet stabiel lijkt mij. Vraag: wat moet ik doen om een nieuwe te krijgen? gr geert
Â
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.