Skip to main content
Vraag

KPN Veilige browser onthoudt cookies niet

• August 28, 2025
  • 13 reacties
  • 96 keer bekeken

KPN Veilige browser, bij websites die ik regelmatig bezoek krijg ik iedere keer opnieuw de vraag om cookies te accepteren.

Heb ik misschien ergens een instelling veranderd, want eerder had ik dat - volgens mij- niet.

13 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 2, 2025

Hoi ​@Ria10 en bedankt voor jouw bericht!

Dat lijkt me inderdaad knap irritant dus goed dat je via deze weg aan de bel trekt. Zou je eens kunnen controleren of je browser (KPN Veilig browser) is ingesteld om cookies te wissen na het afsluiten van de browser of bij het afsluiten van een tabblad? Als cookies telkens worden verwijderd, vergeten de websites jouw keuzes. Hiervoor je dus naar de instellingen van de KPN Veilig Browser en dan even kijken bij privacy of beveiligingsinstellingen. Schakel daar de optie uit die je cookies automatisch wist bij het afsluiten. Mijn eerste ingeving is dat we het in deze hoek moeten zoeken. Zie je bevindingen uiteraard graag tegemoet!

• Auteur
  • Helper
  • September 12, 2025

Hoi Jan,

Sorry, ik zie nu pas dat je had gereageerd, alvast bedankt daarvoor.

Ik open de app "Veilig browsen”, Ik tik rechtsboven op de 3 verticale puntjes, dan onderaan op “Instellingen”, dan de tweede keuze “Privacy en beveiliging”.

En dan zie ik nergens wat jij beschrijft "cookies automatisch wissen bij afsluiten'. (Ik dacht ook al dat het met zoiets te maken zou hebben.)

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 15, 2025

Dan sta ik ook even voor een raadsel ​@Ria10 en zou mijn advies in dit geval zijn om hier even een belafspraak voor in te plannen met onze Helpdesk. Vanuit daar hebben zij de mogelijkheid om je scherm over te nemen zodat er direct kan worden meegekeken! Op die manier moet dit snel op te lossen zijn schat ik zo in; laat je hier ook nog even weten of het op die manier is gelukt?

• Auteur
  • Helper
  • September 15, 2025

Dank voor je reactie.

Geldt dat ook voor een smartphone?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 15, 2025

Helaas niet ​@Ria10 , dat lukt alleen met een pc of laptop :(
Heb je ook een KPN winkel in de buurt zitten? Zo ja, zou ik je adviseren om daar eens naar binnen te gaan zodat we direct mee kunnen kijken! Hopelijk is dat een optie voor jou 🙏🏻

• Auteur
  • Helper
  • September 22, 2025

Ik ben vorige week bij een KPN winkel geweest; medewerker heeft app Veilig Browsen verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. KPN Virusscanner werd automatisch ook verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Vanaf dat moment werkt de Veilig Browser weer goed, heel fijn.

Alleen diende zich direct het volgende item aan: bijna iedere dag krijg ik nu een melding “KPN Virusscanner actief. Virusscanner moet worden uitgevoerd om u te kunnen beschermen. Deze melding moet worden weergegeven, anders wordt Virusscanner gesloten door het Android-systeem".

Waarom krijg ik dit (bijna) iedere dag? Dat is niet fijn.

In de app Virusscanner zie ik dat alles goed werkt “Uw apparaat is beveiligd". 

Bij de App-meldingen staat bij de app "het schuifje op "Meldingen toegestaan” en alle 3 de meldingstypen zijn "toegestaan".

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 25, 2025

Waarom krijg ik dit (bijna) iedere dag? Dat is niet fijn.

In de app Virusscanner zie ik dat alles goed werkt “Uw apparaat is beveiligd". 

Bij de App-meldingen staat bij de app "het schuifje op "Meldingen toegestaan” en alle 3 de meldingstypen zijn "toegestaan".

Als het goed is, zou je daar (bij App-meldingen) de mogelijkheid moeten hebben om ervoor te kiezen deze meldingen 'niet toe te staan'. Had je daar al naar gekeken ​@Ria10 ?

• Auteur
  • Helper
  • September 25, 2025

@Jan van KPN , ik had dat inderdaad overwogen, maar dacht dat ik dan ook geen meldingen bij verdachte situaties zou krijgen.

Ik heb het schuifje uitgezet en wacht af wat er gebeurt.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 30, 2025

Goedemorgen ​@Ria10!

Hoe gaat het nu met de cookies? Worden ze nu wel onthouden en krijg je nu niet meer elke keer de vraag om de cookies te accepteren? Ben heel erg benieuwd en zie je bevingen graag weer tegemoet! 

• Auteur
  • Helper
  • September 30, 2025

Opnieuw installeren (tip van KPN winkel) deed wonderen.

Doordat ik het schuifje heb uitgezet bij Meldingen van de app Virusscanner,  ben ik af van de dagelijkse meldingen, alleen vraag ik me af hoe ik een melding krijg als Virusscanner iets onveiligs detecteert.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 6, 2025

Bedankt voor je terugkoppeling ​@Ria10 :)

Als je de Virusscanner app opent, zou je in het menu naar 'Instellingen' of 'Meldingen' moeten gaan en vaak kun je daar kiezen welke meldingen je wenst te ontvangen, bijvoorbeeld bij ernstige bedreigingen of scanresultaten. 

• Auteur
  • Helper
  • October 6, 2025

Er is in Virusscanner géén mogelijkheid aan te geven welke meldingen ik zou willen ontvangen (als KPN-er zou jij dat toch moeten weten)

Helaas Jan, de app wil dat ik Meldingen toesta. Zodra ik de app open zie ik “Machtigingen vereist” en word ik naar de “App-info” doorgestuurd, waar ik de Meldingen weer zou moeten toestaan “zodat Virusscanner correct werkt”.

Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met Klantenservice, 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 6, 2025

Zelf gebruik deze Virusscanner niet ​@Ria10 al stond ik wel op het punt deze te installeren omdat ik op die manier met je mee had kunnen kijken. Maar ik snap wat je zegt hoor, misschien dat ik hem ook alsnog even ga installeren. Maar begrijp ik goed dat mijn collega's van de Klantenservice je hier goed mee verder hebben geholpen?